Zuurdesem, positief of negatief?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor Jvslooten » 18 okt 2013 09:42

Wilsophie schreef:Gevoel is onbetrouwbaar. Kijk waar in de offers het zuurdeeg verboden wordt. Het staat in Leviticus.
Kijk net als het woordje "nam" waar in de Bijbel zuurdesem voorkomt en er zal een licht opgaan. :wink:


Volgens mij had ik al wel aangetoond dat het hier nadrukkelijk niet om een spijsoffer (of graanoffer, HSV) gaat. Er is namelijk geen enkel parallel.

- het deeg van de vrouw bevat zuurdesem. Het spijsoffer niet;
- het deeg van de vrouw bevat gèèn olie. Het spijsoffer nadrukkelijk wel;
- het deeg van de vrouw bevat geen wierook. Het spijsoffer nadrukkelijk wel;
- het deeg van de vrouw wordt gemaakt van drie maten (drie efa) meel. In heel de bijbel komt deze maat niet èèn keer i.v.m. het spijsoffer voor. De maat van het spijsoffer staat zogezegd, niet vast. Verschillende maten worden genoemd: eenzesde efa, eentiende efa, tweetiende efa, drietiende efa, of èèn efa. Maar nèrgens drie maten.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor Wilsophie » 18 okt 2013 09:52

Er worden ook zaken verborgen die betrekking hebben op de Gemeente, maar ook op Israël en hier gaat het over de volkeren.
De Schrift onderscheidt drie categorieën mensen.
Dat is Israël (afstammelingen van Abraham, Izak en Jakob), de Gemeente(een speciaal volk voor Zijn naam uitverkoren) en de volkeren.
Het ligt dus voor de hand om te veronderstellen dat deze gelijkenis gaat over de volkeren.

Dat blijkt ook wel omdat het gaat over de wateren. Wij zeggen dan volkerenzee.

Als in het verband met de gelijkenis van de parel de wateren een beeld zijn van de volkeren,
dan is dat nu ook zo.

Het net, zo staat er, is een beeld van het Koninkrijk der hemelen.
Dat net wordt geworpen in de zee.

Het verdwijnt erin en is verborgen.
Er komt veel in terecht maar veel ook niet,want er zitten mazen in netten.

Het Koninkrijk wordt hier vergeleken met een net dat overboord geworpen wordt, het
maakt niet uit waar precies.
Het brengt van alles samen.

Er staat "allerlei soort van vissen".

Aangezien "van vissen" schuin gedrukt staat, betekent het dat de vertalers denken dat er "vissen" moet staan. Je kunt het echter gerust weglaten, want het gaat er om dat dit net van
alles samenbrengt.

En laat satan er maar buiten, die krijgt al genoeg aandacht van gelovigen, te veel eigenlijk.

Jvslooten

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor Jvslooten » 18 okt 2013 09:54

Als er al een parallel is dan is het met Genesis 18:6 ´´Abraham haastte zich naar de tent, naar Sara, en zei: Haast je! Kneed drie maten meelbloem en maak er koeken van.´´ De reactie van de HEERE (v. 10) is: ´´Ik zal over een jaar zeker bij u terugkomen; en zie, dan zal Sara, uw vrouw, een zoon hebben!´´. Twee dingen vallen op; de belofte van de Zoon en de belofte van de Wederkomst. In de eerste plaats gaat het echter natuurlijk ook over het Koninkrijk der hemelen (het koninkrijk der hemelen is als een zuurdesem); ettelijke malen zegt Jezus dan ook dat het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen. Deze drie hangen dan ook samen.

De Christus heeft wel meer gemeen met het zuurdesem trouwens, en Mealybug en Wilsophie zijn er het bewijs van. Wat zij zeggen over het zuurdesem, zei Jesaja 2700 jaar geleden al: ´´Hij was veracht, de onwaardigste onder de mensen, (...) Hij was veracht en wij hebben Hem niet geacht. (...) Wíj hielden Hem echter voor een geplaagde,
door God geslagen en verdrukt.
´´

Voor het mosterdzaadje geld eigenlijk hetzelfde: ´´De kleinste zal tot duizend worden en de minste tot een machtig volk; Ík, de HEERE, zal dit te zijner tijd spoedig doen komen.´´
Laatst gewijzigd door Jvslooten op 18 okt 2013 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor Wilsophie » 18 okt 2013 09:54

- het deeg van de vrouw bevat zuurdesem. Het spijsoffer niet;
- het deeg van de vrouw bevat gèèn olie. Het spijsoffer nadrukkelijk wel;
- het deeg van de vrouw bevat geen wierook. Het spijsoffer nadrukkelijk wel;
- het deeg van de vrouw wordt gemaakt van drie maten (drie efa) meel. In heel de bijbel komt deze maat niet èèn keer i.v.m. het spijsoffer voor. De maat van het spijsoffer staat zogezegd, niet vast. Verschillende maten worden genoemd: eenzesde efa, eentiende efa, tweetiende efa, drietiende efa, of èèn efa. Maar nèrgens drie maten.

_________________


Olie spreekt over de Gezalfde en de Heilige Geest.
Drie maten weet ik niet precies waar dat voor staat.
Ik dacht de opstanding.
Je hebt het over olie, wierook en de efa maar niet over de offers waar geen zuurdesem in mocht. Dat was de vraag.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 18 okt 2013 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor Wilsophie » 18 okt 2013 09:56

De Christus heeft wel meer gemeen met het zuurdesem trouwens, en Mealybug en Wilsophie zijn er het bewijs van. Wat zij zeggen over het zuurdesem, zei Jesaja 2700 jaar geleden al: ´´Hij was veracht, de onwaardigste onder de mensen, (...) Hij was veracht en wij hebben Hem niet geacht.´´


Daarom bevat het offer wat met de Here Jezus in deze hoedanigheid te maken heeft als enig offer zuurdesem. Zoek maar op welk offer dat was. Zuurdesem is onwaardig. Correct!

Jvslooten

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor Jvslooten » 18 okt 2013 09:58

Wilsophie schreef:Je hebt het over olie, wieroog en de efa maar niet over de offers waar geen zuurdesem in mocht. Dat was de vraag.

Ik heb het over het graan- of spijsoffer. Andere offers waar geen zuurdesem in mocht bestaan niet.

Jvslooten

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor Jvslooten » 18 okt 2013 10:03

Wilsophie schreef:Daarom bevat het offer wat met de Here Jezus in deze hoedanigheid te maken heeft als enig offer zuurdesem. Zoek maar op welk offer dat was. Zuurdesem is onwaardig. Correct!

Je bedoeld het beweegoffer? Alle offers hadden met de hoedanigheid van de Christus te maken. Wat ik nu ga zeggen is misschien een beetje ongenuanceerd, maar mijn inziens moet je wel enorm verblind zijn wil je het zuurdesem als negatief aanduiden terwijl Jezus de Christus letterlijk zegt: HET KONINKRIJK DER HEMELEN IS ALS ZUURDESEM (Mat 13:33)

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor Wilsophie » 18 okt 2013 10:16

Er bestaat dus geen beweegoffer, zondoffer, schuldoffer, brandoffer. dank/vredeoffer?

Er zijn verschillende spijsoffers ( mincha) een offer wat denkt aan de rost die wij zijn ingegaan en is ook een lieflijke reuk voor de Here , een rein spijsoffer volgens Mal. 1 vers 11
Het is een plantaardig offer en zoals bij Abraham er sprake was van drie maten meelbloem is het een offer wat iemand de Heere geeft.
Ex 29 vers 2 spreekt over het heiligen van de priesters o.a. met ongezuurd brood en ongezuurde koeken met olie gemaakt van tarwemeelbloem omdat gelovigen zijn als priesters.
Op. 1 vers 5,6
Olijfolie staat voor het zalven van de Hogepriester. En omdat er olie bij komt is dat omdat wij behoren bij die Hogepriester. en Koning naar de ordening van Melchizédek.
Verzegeld met de belofte van de Heilige Geest.
Je noemde wiero0k ( lebonah) spreekt over aanbidding volgens Psalm 141 vers 2.

Dan zegt Psalm 71 vers 4 spreekt ook over de opgeblazenheid ( zuurdesem)
Ex 13 vers 3 spreekt over het ontvangen van verlossing ongezuurd brood eten dus..

Overblijfselen van het spijsoffer waren voor de priester .

Het is ook duidelijk dat het spijsoffer gaat over de eerstelingen van de oogst.

Als 3 spreekt over de derde dag dan spreekt dat over nieuw leven want de Here Jezus was die Eersteling uit de dood.
Hij was en is de Eersteling van een nieuwe schepping en is dus volkomen ongezuurd bij Zijn opstanding. Het spijsoffer spreekt danook over de praktische toewijding en overgaven als gelovige aan de Heer. 2 Kor 5 vers 15b
1 Thes.s. 4 vers 1-8 met olie wat spreekt over de zalving bij de koning en de priesters.
En dat gebeurde met een ding van een dood beest. Een hoorn en uit die hoorn komt leven of geluid, maar dan heet het de shofar.
De oproep van de koning via deze bazuin.
Allemaal typologie, maar o zo helder en waardevol.

Nogmaals het beweegoffer spreekt over de gelovige die levend is gemaakt met Christus.

Jvslooten

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor Jvslooten » 18 okt 2013 10:20

ik kom er later op terug

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor Wilsophie » 18 okt 2013 10:23

HET KONINKRIJK DER HEMELEN IS ALS ZUURDESEM (Mat 13:33)


Ook dat heb ik al eens uitgelegd. Dat aspect van het Koninkrijk is omdat het een verborgen koninkrijk is. En voor mijn part zeg je dat hier het zuurdesem een positief begrip is. Maar dat neemt de betekenis dat wij ongezuurd zouden zijn niet weg.

Ik lees dat het koninkrijk
der hemelen vergeleken wordt met 3 maten meel, en dat een vrouw daarin iets verbergt is helemaal inherent aan alle gelijkenissen waar iets verborgen wordt. De gelovige is nu in het koninkrijk,. Johannes 3 vers 3-6 en Kol 1 vers 13.

De Schat was ook verborgen en de vissen ook onder water en de parel ook. Maar allen met een verschillende doelgroep zal ik maar zeggen.
Israël, de Gemeente en de volkerenzee.

Het meel wat rein was en vermengd met zuurdesem welnu, dat ben ik ook. Niettemin woon ik in dat koninkrijk, maar met dit oude lijf draag ik nog zuurdesem in mij, maar God ziet mij rein als de meel in Christus. Zo simpel en prachtig is dit.

De schat was ook verborgen in een akker en de akker is de wereld.
De parel en de oester zijn prachtige beelden van de oude en de nieuwe mens.
Het onkruid is een beeld van de zonde tussen dat goeie zaad en ga zo maar door.

Als je die gelijkenissen toepast op de doelgroepen die ik noemde dan klopt het als een zwerende vinger en dat brengt mij op melaatsheid. Maar dat is andere typologie, maar ook een beeld van de zonden.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor alexander91 » 18 okt 2013 11:21

Wilsophie schreef:Ik lees dat het koninkrijk
der hemelen vergeleken wordt met 3 maten meel, en dat een vrouw daarin iets verbergt is helemaal inherent aan alle gelijkenissen waar iets verborgen wordt. De gelovige is nu in het koninkrijk,. Johannes 3 vers 3-6 en Kol 1 vers 13.
Misschien is dat de fout dan, want er staat letterlijk: "Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een zuurdesem, welken een vrouw nam en verborg in drie maten meels, totdat het geheel gezuurd was." Het koninkrijk der hemelen wordt niet gelijkgesteld aan de drie maten meels, maar aan de zuurdesem. De drie maten meel is iets anders, en wat dat precies is, zegt Christus niet, dus wat we daar invullen is per definitie menselijke interpretatie.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor mealybug » 18 okt 2013 11:31

alexander91 schreef:Ik lees bijvoorbeeld ook:
"Het Koninkrijk der hemelen is ook gelijk aan een net, uitgeworpen in de zee, dat allerlei soorten vissen bijeenbrengt.
48 Als het vol geworden is, trekken de vissers het op de oever. Ze gaan zitten en verzamelen de goede vissen in vaten, maar de slechte gooien zij weg.
"

Oe, een net. Die is toch altijd negatief in de Bijbel. De boze probeert ons in een net te strikken. Bovendien is vangen in een net onvrijwillig (en ook stiekem, want ineens ben je gevangen), dus dat kan echt niet van God uitgaan...


Nee, je zegt het goed
De goeden en slechten zitten in het net.
Het begon goed, de kerk werd weliswaar zwaar vervolgd vanwege haar voor de wereld onuitstaanbare zuiverheid en puurheid, maar sinds Nicea ging de kerk zelf vervolgen, ze had macht gekregenna het oop een akkordje yte hebben gegooid met de keizer(die de zon aanbad en Nicea voorzat, ) en is zaken gaan toevoegen, vermengen en opleggen aan de mensen.
Dat is het zuurdesem, wat uiteindelijk het hele deeg verzuurd heeft, denk ik.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor Rozijn » 18 okt 2013 12:09

Ik heb het gevoel dat hier ook nogal wat zuur(desem) door het forum trekt... ;)

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor ineke-kitty » 18 okt 2013 12:16

"ik heb het gevoel dat hier ook nogal wat zuur[desem] door het forum trekt".

Wat is DAT nu weer voor een opmerking.
als je niets anders weet bij te dragen, hou dan je mond.
dergelijke opmerkingen getuigen inderdaad nogal van zuur, wat dus NIET positief is.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor Boerin » 18 okt 2013 12:28

Rozijn schreef:Ik heb het gevoel dat hier ook nogal wat zuur(desem) door het forum trekt... ;)

Positief zuurdesem bedoel je natuurlijk.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 85 gasten