Johannes 20:17

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bambi

Re: Johannes 20:17

Berichtdoor Bambi » 11 okt 2013 00:11

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 okt 2013 05:30

mealybug schreef:Jezus was toch ook al naar de Onderwereld geweest (of ''nedergedaald in de hel, zoals het verkeerd gezegd wordt ergens)

Zo staat het in de apostolische geloofsbelijdenis. Christus is gedurende de tijd in het graf niét in de hel geweest, of, zoals jij het noemt, de onderwereld. De Heidelbergse legt deze passage als volgt uit:
Vraag 44
Waarom volgt daar: Nedergedaald ter helle?
Opdat ik in mijn hoogste aanvechtingen verzekerd zij en mijganselijk vertrooste, dat mijn Heere Jezus Christus door zijn onuitsprekelijkebenauwdheid, smarten, verschrikking en helse kwelling, in welke Hij in zijnganse lijden , gezonken was, mij van dehelse benauwdheid en pijn verlost heeft.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 okt 2013 09:07

mealybug schreef:Maar fdat is het onderwerp dus niet.
Het onderwerpo is, waarom mocht Maria Hem niet aanraken en Thomas een paar uur later wel, terwijl volgens sommigen de reden was dat hij op zou varen naar zijn Vader over 40 dagen en volgens anderen op dat ogenblik.
Omdat het 'Ik vaar op naar mijn Vader en uw vader, naar Mijn God en naar Uw God' in tegenwoordige tijd staat denk ik dat het toen gebeurd is.
Jezus was toch ook al naar de Onderwereld geweest (of ''nedergedaald in de hel, zoals het verkeerd gezegd wordt ergens) ?

Maar goed, jezus heeft de lentefeesten, zoals Pascha, het beweegoffer en Pinksteren allen vervuld, en zal o0ok de herfstfeesten vervullen.
Dat zijn we hopelijkng wel met elkaar eens ;-)

Jammer dat als je Bijbelse argumenten aanhaalt die niet in lijn zijn met wat je zegt, je die gewoon negeert. Daar krijg je dan geen antwoord op. (Je hebt dat mij recent verweten maar je maakt jezelf er net zo goed schuldig aan). Bij deze nog een een keer: Uit een van de andere evangelieen blijkt duidelijk dat Maria Jezus wel degelijk heeft aangeraakt. We lezen dat de vrouwen bij het graf zijn, de engelen vertellen dat Jezus is opgewekt. En dan staat er:

8 Ontzet en opgetogen verlieten ze haastig het graf om het aan zijn leerlingen te gaan vertellen. 9 Op dat moment kwam Jezus hun tegemoet en groette hen. Ze liepen op hem toe, grepen zijn voeten vast en bewezen hem eer.

Het is dan ook volstrekt logisch dat Jezus tegen zegt zegt: Hou me niet vast omdat de Hij daadwerkelijk wordt vastgehouden. Kortom, het hele theorie klopt van geen kant maar de tegenargumenten negeer je gewoon.

Wat het zuurdesem betreft, toch vreemd dat Jezus zegt: Het koninkrijk der hemelen lijkt op een zuurdesem. Kan Hij dan iets negatiefs bedoelen? Natuurlijk niet. Zuurdesem was dan ook geen verkeerd iets. Iedereen had het in huis. Behalve in de pesachweek, dan mocht niemand het in huis hebben om te gedenken dat ze ongezuurde broden aten bij de vlucht uit Egypte. Beetje vreemd om dan te stellen dat als Jezus het over zuurdesem heeft (en het vergelijkt met het Koninkrijk der Hemelen) het iets verkeerds moet voorstellen omdat het 1 week in het jaar iets verkeerds symboliseerde.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 okt 2013 09:15

Bijbelboeken
Hoofdstukken:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
Markus 8:10-21

Waarschuwing tegen den zuurdesem der farizeeën en van Heródes

En terstond in het schip gegaan zijnde met Zijn discipelen, is Hij gekomen in de delen van Dalmanutha.
En de Farizeen gingen uit, en begonnen met Hem te twisten, begerende van Hem een teken van den hemel, Hem verzoekende.
En Hij, zwaarlijk zuchtende in Zijn geest, zeide: Wat begeert dit geslacht een teken? Voorwaar, Ik zeg u: Zo aan dit geslacht een teken gegeven zal worden!
En Hij verliet hen, en wederom in het schip gegaan zijnde, voer Hij weg naar de andere zijde.
En Zijn discipelen hadden vergeten brood mede te nemen, en hadden niet dan een brood met zich in het schip.
En Hij gebood hun, zeggende: Ziet toe, wacht u van den zuurdesem der Farizeen, en van den zuurdesem van Herodes.
En zij overleiden onder elkander, zeggende: Het is, omdat wij geen broden hebben.
En Jezus, dat bekennende, zeide tot hen: Wat overlegt gij, dat gij geen broden hebt? Bemerkt gij nog niet, en verstaat gij niet, hebt gij nog uw verharde hart?
Ogen hebbende, ziet gij niet? En oren hebbende, hoort gij niet?
En gedenkt gij niet, toen Ik de vijf broden brak onder de vijf duizend mannen, hoeveel volle korven met brokken gij opnaamt? Zij zeggen Hem: Twaalf.
En toen Ik de zeven brak onder de vier duizend mannen, hoeveel volle manden met brokken gij opnaamt? En zij zeiden: Zeven.
En Hij zeide tot hen: Hoe verstaat gij niet?

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 11 okt 2013 09:20

mealybug schreef:Ieder spoortje zuurdesem verwijderen de joden uit hun huis, voor pesach, want het beeldt de zonde uit!!!
NOOIT zou Jezus dat goedje als symbool,gebruiken voor iets dat goed, positief is.

Jezus zelf is ook niet voor niets een steen des aanstoots geworden voor het Joodse volk. Dat wat de Joden veracht hebben, is tot een Hoeksteen verworden...
Joden ontliepen zondaren, Jezus zocht ze op.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 11 okt 2013 09:27

mealybug schreef:Bijbelboeken
Hoofdstukken:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
Markus 8:10-21

Waarschuwing tegen den zuurdesem der farizeeën en van Heródes

En terstond in het schip gegaan zijnde met Zijn discipelen, is Hij gekomen in de delen van Dalmanutha.
En de Farizeen gingen uit, en begonnen met Hem te twisten, begerende van Hem een teken van den hemel, Hem verzoekende.
En Hij, zwaarlijk zuchtende in Zijn geest, zeide: Wat begeert dit geslacht een teken? Voorwaar, Ik zeg u: Zo aan dit geslacht een teken gegeven zal worden!
En Hij verliet hen, en wederom in het schip gegaan zijnde, voer Hij weg naar de andere zijde.
En Zijn discipelen hadden vergeten brood mede te nemen, en hadden niet dan een brood met zich in het schip.
En Hij gebood hun, zeggende: Ziet toe, wacht u van den zuurdesem der Farizeen, en van den zuurdesem van Herodes.
En zij overleiden onder elkander, zeggende: Het is, omdat wij geen broden hebben.
En Jezus, dat bekennende, zeide tot hen: Wat overlegt gij, dat gij geen broden hebt? Bemerkt gij nog niet, en verstaat gij niet, hebt gij nog uw verharde hart?
Ogen hebbende, ziet gij niet? En oren hebbende, hoort gij niet?
En gedenkt gij niet, toen Ik de vijf broden brak onder de vijf duizend mannen, hoeveel volle korven met brokken gij opnaamt? Zij zeggen Hem: Twaalf.
En toen Ik de zeven brak onder de vier duizend mannen, hoeveel volle manden met brokken gij opnaamt? En zij zeiden: Zeven.
En Hij zeide tot hen: Hoe verstaat gij niet?

Als je je streepje iets verder had doorgetrokken, dan zie je dat niet alle zuurdesem bedoelt wordt, maar alleen het zuurdesem der Farizeen en die van Herodes. Het zuurdesem afkomstig van dezen is slecht, maar zuurdesem in algemeenheid wordt met deze tekst echt niet onderbouwt...
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 okt 2013 09:46

Na beide (pos en neg) preken te hebben gehoord, spreekt de volgende me toch het meest aan vanwege de diepte ervan en omdat deze het dichtst bij de Bjbel blijft, naar mijn mening.

''Matt.13:33: "Nog een gelijkenis sprak Hij tot hen: Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een zuurdesem, welke een vrouw nam en in drie maten meel deed, totdat het geheel doorzuurd was".

Wat wordt dit Schrift­woord vaak verkeerd verstaan en uitgelegd! Het wordt altijd gebruikt als een beeld van de evangelieboodschap; het zuurdesem wordt dan voorgesteld als het evangelie van Jezus Christus; het deeg is dan de wereld en het zuurdesem moet in de hele wereld gebracht worden, waardoor de hele wereld tot Christus zal komen, en zo moet Zijn Rijk komen.

Dit beeld wordt hiermee precies op z'n kop gezet, omdat men geen rekening houdt met het Woord van God. Zij zijn blind, want zij doen het misschien wel met een oprecht hart, maar kennen de Schriften niet. Men stelt het voor, dat het zuurdesem het evangelie is, de verkondiging van Jezus Christus en dat wil zeggen, dat Jezus Christus, die de Reine, de Onbevlekte, in Wie geen bederf is, genomen wordt onder het beeld van bedorven meel; en de wereld die bedorven is door de zonde, wordt als een goed deeg genomen. Het komt er dan eigenlijk op neer, dat door de verkondiging van Christus de hele wereld bedorven zou worden!

Wat is nu de goede betekenis van deze gelijkenis? In heel de Schrift is het zuurdesem het beeld van bederf, van zonde, valse leer, boosheid, onoprechtheid, ge­veinsdheid en het witte meel het beeld van Christus. Waar gaat het hierom? Er staat in vers 33: "Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een zuurdesem, welke een vrouw nam en in drie maten meel deed".

Er staat niet voor niets dat het drie maten meel zijn. In die dagen had men in Israël geen bakker, maar iedere huisvrouw moest haar eigen brood bakken. Dit deed zij meestal in de morgen, maakte het deeg klaar en deed er het zuurdesem in. Maar dat wordt hier in de tekst niet bedoeld, want dan zou er niets verkeerds inzitten, omdat het gewone brood met zuurdesem klaargemaakt mocht worden.

Het gaat hier om die drie maten meel en als wij de Schrift onderzoeken, wat dit betekent, dan zien wij, dat dit de hoeveelheid is, die God ingesteld had voor het spijsoffer dat op Zijn altaar moest komen. Het spijsoffer moest altijd uit drie maten fijn meel bestaan, daar het een offer was aan God, en God is de Drie-eenheid. Drie maten fijn meel is een efa. Wat heeft God in het Oude Testament ingesteld omtrent dat spijsoffer? Dit moest niet alleen bestaan uit drie maten meel, maar daar mocht absoluut geen zuurdesem inkomen, wel moest het met olie over­goten worden.

En dat is het beeld van de Heilige Geest, waarbij een weinig zout toegevoegd moest worden als beeld van het bederfwerende. Maar nu vinden wij hier, dat deze vrouw iets doet, wat zij niet mag. In de NBG vertaling komt het niet zo uit, want hier staat, dat zij het in drie maten meel deed, maar in de Staten Vertaling staat, dat zij het er in verborg. Zij deed het dus stiekem en niemand mocht het zien. Als een vrouw haar brood klaar maakt, mag iedereen het zien; maar deze vrouw deed hier iets, wat God streng verboden had, wat zij niet mocht doen, daar zij het zuurdeeg verborg in het spijsoffer Gods. Zij deed twee geweldige overtredingen: zij deed iets, wat zij niet mocht doen, namelijk zuurdeeg in het spijsoffer doen en zij deed iets niet, wat zij wel moest doen, namelijk olie er over gieten.

Deze vrouw, die Jezus Christus hier neemt in één der zeven gelijkenissen, is het beeld van de afvallige Christelijke wereldkerk, die in Openbaring de hoer wordt genoemd, het laatste Babylon. Wat beduiden dan deze drie maten meel? Dat is niet de wereld, maar de Gemeente, die een spijsoffer is, het Lichaam van Christus. Deze vrouw heeft vele valse leringen in de officiële kerken op verborgen wijze gebracht, terwijl de olie van de Heilige Geest onthouden werd. Het gevolg is, dat het hele deeg tenslotte doorzuurd is. En dit leert het Profetische Woord ons duidelijk, dat de zichtbare Christelijke kerk aan het einde doortrokken zal zijn met allerlei valse leringen. Zien wij dit momenteel niet? Is daar niet de rechtzinnige leer van de Farizeeën, die een leer is zonder leven?

Is er ook niet de leer van de Sadduceeën, de vrij­zinnigen, die de opstanding en de maagdelijke geboorte verloochenen, die om het schep­pingsverhaal lachen en het bespotten? Is niet de lering van de wet in de Christelijke kerken een voornaam punt? Men kan overal een wet van maken, onder andere ook van de Bijbelse doop, zodat men zegt; als je niet groot gedoopt bent, ga je verloren, omdat alleen de grote doop je lid maakt van de Gemeente. Maar ook dit is een valse leer en iemand een wet opleggen. Al is men groot gedoopt en ondergedompeld, maar het leven van Christus is niet in deze persoon, dan baat het niets.

Ook maakt men van de Nieuw Testamentische gemeentebouw een wet. Het zijn alle Bijbelse waarheden die ik volledig onderschrijf, maar zij moeten voortkomen uit het Leven van Christus. Ik geloof in het ontvangen van de Heilige Geest, ik geloof in de geestesgaven, en ook in het spreken in tongen en de uitleg ervan; maar dit moet geen wet zijn van: je moet met de Geest gedoopt zijn of je moet in tongen spreken of je moet profeteren. Want dan is dit uit het vlees, en dan komt de duivel erbij, die klaar staat om ook een tongentaal te geven.

Zo zien wij, hoe vandaag heel de Christelijke kerk in al haar facetten doortrokken is van een zuurdesem van valse leringen, huichelarij en ook van politiek. Wat wordt er veel Christelijke politiek bedreven! Er staat niet voor niets over deze eind­fase van de wereldkerk beschreven in Openbaring 17, als de grote hoer, maar bovendien als het grote Babylon, en dat betekent, dat het een geestelijke en politieke macht is. Wij zien dus duidelijk, wat zuurdeeg is.

Dank God, dat het Profetische Woord al gezegd heeft, wat het einde van dit zuurdesem zal zijn. Er staat hierover veel ge­schreven in Zacharia 5:5-11: "Hierop kwam de engel die met mij sprak, nader en zeide tot mij: Sla toch uw ogen op en zie, wat daar naar voren komt. Ik vroeg: Wie is dat? Hij antwoordde: Dat is een efa (hier zien we de efa, de maat die gelijk is aan drie maten, waar het spijsoffer mee afgemeten moest worden), die daar naar voren komt. Hij vervolgde: Zo zien zij er uit in het ganse land. En zie, het loden deksel werd opgelicht en daar zat een vrouw in de efa. (Hier zien wij de vrouw­ met de drie maten). En hij zeide: Dat is de goddeloosheid. (hier horen wij duidelijk, wat het is, wat zich voor de waarachtige kerk uit­geeft, is de goddeloosheid).

Toen wierp hij haar in de efa neer en wierp het loden ge­wicht op de opening daarvan. Toen ik mijn ogen opsloeg, zag ik (hier lezen wij het oordeel dat komt) en zie, twee vrou­wen kwa­men naar voren, met de wind in haar vleugels; zij hadden namelijk vleugels als van een ooievaar. En zij droegen de efa weg tussen hemel en aarde. Toen vroeg ik de engel die met mij sprak: Waarheen brengen zij die efa? Hij antwoordde mij: Naar het land Sinear, om daar voor haar een huis te bouwen. Is dit gereed, dan zetten zij haar daar op haar plaats". Sinear is Babel.

Zij wordt naar Babel gebracht, het laatste Babel om daar voor haar (niet voor de Here Jezus) een huis te bouwen; dat is de wereldkerk. Jezus bouwt Zijn huis en zij bouwt haar huis. De Schriften zijn duidelijk, mits wij deze maar onderzoeken.

Wij vinden in Ex. 12, dat daar de opdracht van God komt in vers 15:"Zeven dagen zult gij ongezuurde broden eten; dadelijk op de eerste dag zult gij het zuurdeeg uit uw huizen verwijderen, want ieder die iets gezuurd eet, van de eerste tot de zevende dag, zo iemand zal uit Israël worden uitgeroeid".

God zegt, dat wij alle zuurdeeg uit ons huis zullen verwijderen zeven dagen lang. Zeven is hier weer een totaliteit en dit houdt in, dat zolang wij, gelovigen in Christus, hier in dit sterfelijke lichaam zijn en zolang de Heer vertoeft te komen voor Zijn Gemeente, wij iedere dag moeten afleggen het oude zuurdesem maar niet uit eigen kracht, maar door iedere dag het Lam te eten, want het Lam drijft het oude zuurdesem eruit. Maar toch moeten wij daarbij iets doen, wij moeten het uit het huis brengen.''

Bijbelstudie Centrum – wistu@bijbelstudiecentrum.nl

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 okt 2013 09:50

Als we even bij het begin beginnen dan heeft het alles te maken met het feest van de ongezuurde broden, waar in de grondtekst het woord "feest" NIET staat.
Het gaat om de dagen van de ongezuurde broden. Israél tot op de dag van vandaag loopt het huis door op 13 Nisan en doorzoekt soms met een kaarsje en de hele mispoge er achteraan.
Men zoekt oud gezuurd brood dat moet verwijderd worden zodat bij het aanbreken van de 14e nisan ( de dag van de kruisiging veel later) geen gezuurd brood in huis zou zijn. en op de avond van de 14e nisan zou het paaslam geslacht worden dat dan al 4 dagen officieel deel uitmaakt van de huishouding ( het werd op de 10e nisan in huis gehaald) Ik geloof ook dat de Here Jezus in de toekomst op de 10e nisan terugkomt in Israël, dus "in huis", maar dit terzijde.

Van 14-21 nisan werd ongezuurd brood gegeten. Dus als in Mattheus sprake is van ongezuurd of ongehevelde broden dan gaat dat over 14 nisan. Bovendien gaat het om het bereiden van de maaltijd.

Het bijzonder van die paasmaaltijd was dat er een geslacht lam op tafel lag.
Ligt dat bij ons ook op de avondmaalstafel. Nee want we gedenken geen paaslam zijnde geslacht we hebben brood en wijn. Ik kom er op terug.
Uiteraard wijst het paaslam naar het offer op Golgotha. Het bloed kwam immers niet in een beker op tafel te staan toch?
Nee dat werd aan de deurposten gestreken. Wel stond er wijn en bittere saus waarin men het ongezuurde brood doopte.

Als het bloed niet zijn functie vervult dan ben je dood en zie je bloed, maar als het zijn functie vervult dan zie je het niet want je leeft!!
Bij het ritueel werd het leven van het paaslam a.h.w. overgedragen aan de deur en zo is de levende deur een voortzetting van het gestorven paaslam.

Dit principe geldt uiteraard ook voor het bloed dat gestort werd op het verzoendeksel. Het leven van de geslachte bok werd overgedragen op dit deksel.
Het symboliseert LEVEN>

De uitdrukking," dat is Mijn bloed" is volkomten analoog aan de uitspraak over het brood en de wijn is een beeld van de paastafel, maar wat is dan de betekenis van het paaslam het bloed van het paaslam?

Uiteraard van de lijdende Christus en het bloed van Golgotha. Maar het brood dan?
Waarom een dubbel beeld van lijden en sterven?

Het paaslam heeft te maken met het Oude Verbond dus met echt bloed. Het is hetzelfde bloed van lijden en sterven, van een vleselijk lichaam, het was de eis van de wet en het oude verbond. Maar wijn is geen fysiek bloed maar leven onder het nieuwe verbond met de dood achter zich.
Hij zou immers degenen die onder de wet waren verlossen!! Galaten 5
Wat is het Lichaam onder het nieuwe verbond? Dat zijn wij!! En dat kan niet gebroken worden dat is "eens brood deelachtig" zegt de Schrift.
Ik wil nog aan Coby uitleggen over dat Klein Duimpje verhaal, maar moet dat even goed uitwerken.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 okt 2013 09:52

P.S. Mealybug, ik heb vannacht nog laat na ons contact, deze studie van het bijbelcentrum gelezen en vond het heel helder en Bijbels, ook heb ik nog een studie gelezen van "hetlichtdeslevens" was ook mooi.
Heb nu zelf even wat uitgewerkt, ik hoop dat het te vatten is.

P.S. wat mooi die aanhaling van Zacharia 5 waar diezelfde vrouw zit tussen een efa dus 3 maten fijn meel en toen hij een plaat van lood die er overheen lag opende zei HIJ: "Dit is de goddeloosheid en HIj wierp het loden ding op haar mond en ik denk om haar het zwijgen op te leggen".
Het is de hoer van Babylon. Maar het is de dwalingen in de kerken sinds mensenheugenis. Ook christelijke politiek houdt ermee verband. Kerk en staat is die hoer.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 11 okt 2013 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 okt 2013 10:04

Bambi en Marnix er is een verschil tussen het Koninkrijk Gods en het koninkrijk der hemelen.
Natuurlijk binnen de holle aarde waar ik een gat in kan springen sluiten die hemelen aan op de aarde en zijn onderdeel van de OUDE schepping. Ze zijn niet het Koninkrijk van God wat opgericht zal worden te beginnen bij Jeruzalem een letterlijke troon van David en het is ook niet het verborgen Koninkrijk waar wij als Lichaam van Christus deel uitmaken.
Het koninkrijk der hemelen komt alleen in Mattheus voor heel opmerkelijk.
Binnen die kerk bevindt zich zuurdesem. Dwalingen zo gezegd, en die dwalingen nemen toe naarmate de eindtijd vordert. Ze gaan samen op weg verbonden met kerk en staat en ze lopen achter de verkeerde aan.
Ze raken de liefde kwijt want die zal verkillen, en ze zijn zeer relgieus, witgepleisterde graven noemt de Heer dat elders. Het is de leer van de Sadduceeën en de Farizeeërs. Het is bedrog. Het is wet!!
Men denk door goed werken het zaakje te redden.
Dat is zuurdesem en dat bolt op zodat het goede meel ermee besmet wordt. En dat is ook bij de mosterdboom het geval en in alle gelijkenissen komt dat naar voren.
Kortom ik maak geen onderdeel uit van het koninkrijk van de 2 hemelen. ( hasjamajiem) maar ik maak deel uit van het Koninkrijk Gods. Nu nog verborgen maar geopenbaard als de KONING komt en ook Die Koning is nu verborgen.
Niet in het koninkrijk der 2 hemelen, maar in de 3e hemel vanaf de aarde gerekend.
Kun je je voorstellen dat ik de gedachte van die Bijbelse Wereldbeeld niet meer weg kàn redeneren.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 11 okt 2013 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 okt 2013 10:09

Als je je streepje iets verder had doorgetrokken, dan zie je dat niet alle zuurdesem bedoelt wordt, maar alleen het zuurdesem der Farizeen en die van Herodes. Het zuurdesem afkomstig van dezen is slecht, maar zuurdesem in algemeenheid wordt met deze tekst echt niet onderbouwt...

Dat is juist, maar als je bij Mattheus bent dan gaat de SChrift ervan uit dat je Exodus al gehad hebt.
En daar staat alles over de betekenis van het ongezuurd zijn.
En niet ALLE zuurdesem.???
Kom op Marnix, zuurdesem is zuurdesem en dat is niet onderverdeeld in soorten.
Zuurdesem heeft onder het nieuwe verbond zeker alles van doen met een valse leer en dat was toen zo en dat is nu ook zo. Je redeneert nu heel krom. Zuurdesem in zijn algemeenheid. Kom beste man. Ik heb het wel eens gemaakt en gist is gist hoor met dezelfde effecten. Het mag overigens niet in aanraking komen met zout en dat is duidelijk want Zout is een Beeld van de Heilige Geest.
Een bakker zal dat goed begrijpen en deze huisvrouw ook. #-o

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 okt 2013 10:16

mealybug schreef:''Matt.13:33: "Nog een gelijkenis sprak Hij tot hen: Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een zuurdesem, welke een vrouw nam en in drie maten meel deed, totdat het geheel doorzuurd was".

Wat wordt dit Schrift­woord vaak verkeerd verstaan en uitgelegd! Het wordt altijd gebruikt als een beeld van de evangelieboodschap; het zuurdesem wordt dan voorgesteld als het evangelie van Jezus Christus; het deeg is dan de wereld en het zuurdesem moet in de hele wereld gebracht worden, waardoor de hele wereld tot Christus zal komen, en zo moet Zijn Rijk komen.

-knip-

Bedankt voor deze bijdrage, mooi helder verwoord. Toch heb ik nog steeds het gevoel dat er iets niet helemaal klopt.. uitgaande van deze beschrijving zou je de gelijkenis dus als volgt kunnen uitleggen:

Het Koningkrijk der hemelen bestaat uit valse leringen, huichelarij en 'christelijke politiek' (=het zuurdesem), welke door de afvallige Christelijke wereldkerk (=de vrouw) in de Gemeente (=de drie maten meel) heimelijk geïntroduceerd zijn, totdat de Gemeente (=het) in zijn geheel vervloekt wordt door de HEERE. (=verzuurd; zie ook mal.1:10,14)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 okt 2013 10:20

Heb je mijn post niet gelezen? Je mag mij best negeren omdat je boos bent, maar zo praten we wel langs elkaar heen, want het antwoord op je vraag staat er uitgebreid.
Het klopt heel goed namelijk, zolang we de Bijbel maar open houden en geschriften en dogma's van Augustinus of wiedanook er maar buiten houden.

Nu maak je er Gemeente van, maar die bevat geen zuurdesem, het zijn de wereldkerken waar het evangelie wordt gepredikt dat is het meel wat rein is. Maar daar zit zuurdesem tussen en dat verzuurt het hele deeg, dat kun je toch om je heen zien? Wat dacht je van die kerk van Schuller? Wat dacht je van Zeilstra, en de mormonen en de Jeh. Getuigen, de adventisten enz....Er komt strake een oecomene waar je stil van wordt, maar het is de hoer van Babylon.

zie ook mal.1:10,14)
Heel duidelijk wat hier staat, het zijn dus valse offers, bedankt voor de tekst. Dat is nu zuurdesem.

Het koninkrijk der hemelen komt alleen in Mattheus voor en ik denk dat het te maken heeft als Israël op aarde zal regeren. Ben er niet helemaal uit.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 11 okt 2013 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 11 okt 2013 10:36

Wilsophie schreef:Dat is juist, maar...
Een tegenstelling lees ik hier... Als je iets juist vind, ga dan eerst de consequenties ervan na...
Wilsophie schreef:...als je bij Mattheus bent dan gaat de SChrift ervan uit dat je Exodus al gehad hebt.
En daar staat alles over de betekenis van het ongezuurd zijn.
Tja, als Mattheus Exodus zo letterlijk zou lezen als de Farizeers, dan had hij ook niet in Christus geloofd die op de sabbat aren plukte en mensen genas...
Wilsophie schreef:En niet ALLE zuurdesem.???
Kom op Marnix, zuurdesem is zuurdesem en dat is niet onderverdeeld in soorten.
Dan lees je toch echt niet wat er staat. Dan zou er geen zuurdesem van de farizeers en zuurdesem van Herodes opgeschreven zijn. Dat zijn beiden verschillende soorten zuurdesem (de tekst maakt letterlijk onderscheid hierin). Sorry hoor, maar als je van de letterlijke lezing bent, doe dat dan ook consequent, en niet zo overduidelijk selectief...
Wilsophie schreef:Zuurdesem heeft onder het nieuwe verbond zeker alles van doen met een valse leer en dat was toen zo en dat is nu ook zo. Je redeneert nu heel krom. Zuurdesem in zijn algemeenheid. Kom beste man. Ik heb het wel eens gemaakt en gist is gist hoor met dezelfde effecten. Het mag overigens niet in aanraking komen met zout en dat is duidelijk want Zout is een Beeld van de Heilige Geest.
Een bakker zal dat goed begrijpen en deze huisvrouw ook. #-o
Ten eerste: het staat er gewoon niet. Jij bent degene die krom redeneert, omdat je met slechte argumenten probeert een letterlijke tekst krom te buigen. Lees wat er staat, en er staan 2 types zuurdesem...
Het probleem is: je redeneert om je theologie of boodschap goed te praten, maar daarbij doe je hetzelfde als wat je gereformeerden verwijt: niet meer de boodschap uit de tekst halen, maar de boodschap erin leggen.
In de gelijkenissen is de ene slaaf de andere niet. Toch zijn ze allemaal slaven. Maar er wordt wel onderscheid in gemaakt. Zo kan dat dus ook met zuurdesem zijn.
Tenslotte hebben we het hier over een gelijkenis. Dat betekent niet dat alle onderdelen van de vergelijking hetzelfde zijn. Een vergelijking bevat altijd verschillen, of de 2 zaken zijn identiek. Maar een vergelijking wordt altijd getrokken met het ook op de overeenkomsten. De punt van vergelijking. En die mis je volgens mij omdat je er je eigen lering in wilt leggen.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 okt 2013 10:57

Wilsophie schreef:Heb je mijn post niet gelezen? Je mag mij best negeren omdat je boos bent, maar zo praten we wel langs elkaar heen, want het antwoord op je vraag staat er uitgebreid.
Het klopt heel goed namelijk, zolang we de Bijbel maar open houden en geschriften en dogma's van Augustinus of wiedanook er maar buiten houden.

Ik heb je post deze keer inderdaad niet gelezen, ik heb er wel een poging toe gedaan maar vind het lastig om je gedachtegang te volgen, het blijft naar mijn mening erg vaag en onsamenhangend. Ik ben je niet aan het negeren en ik ben ook niet boos.. verre van dat! Ik vind het daarentegen wel jammer dat je Augustinus er weer bij haalt.. Augustinus heeft enorm veel betekend voor God en Zijn Koninkrijk, en toch krijg ik af en toe het idee dat enkelen hier een heuse kruistocht tegen hem begonnen zijn. Maar even teruggekomen op je vraag, want ik dwaal af, ik reageerde dus op mealybug.

Wilsophie schreef:Nu maak je er Gemeente van, maar die bevat geen zuurdesem, het zijn de wereldkerken waar het evangelie wordt gepredikt dat is het meel wat rein is.

Nee hoor, dat maak ik er niet van. Dat staat in het artikel van mealybug: de drie maten meel zijn de Gemeente, die als zijnde het Lichaam van Christus als een offer worden aangeboden aan God.

Terug naar “Archief”