Recht - krom? (Rechtzaak tegen Robert M.)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Katlheen
Majoor
Majoor

Re: Recht - krom? (Rechtzaak tegen Robert M.)

Berichtdoor Katlheen » 16 apr 2012 15:25

Als het inderdaad onrechtmatig is verkregen, dan denk ik dat we wel een sneeuwbaleffect gaan krijgen. Dan is zijn verklaring/bekentenis waarschijnlijk ook niets meer waard. Dan moeten we er vanuit gaan dat het bewijsmateriaal dus niet bestaat, waardoor zijn bekentenis "self incriminating" wordt. Kijk dan niet raar op als hij vrij wordt gelaten. (of dat goed is voor zijn gezondheid durf ik niet te zeggen, zijn kop is bekend en zijn daden ook).
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 16 apr 2012 19:33

Katlheen schreef:Als het inderdaad onrechtmatig is verkregen, dan denk ik dat we wel een sneeuwbaleffect gaan krijgen. Dan is zijn verklaring/bekentenis waarschijnlijk ook niets meer waard. Dan moeten we er vanuit gaan dat het bewijsmateriaal dus niet bestaat, waardoor zijn bekentenis "self incriminating" wordt. Kijk dan niet raar op als hij vrij wordt gelaten. (of dat goed is voor zijn gezondheid durf ik niet te zeggen, zijn kop is bekend en zijn daden ook).

ik wordt gewoon misselijk als ik denk aan die mogelijkheid.

Wat een bar slecht half 8 journaal was het vanvond.
Eerst die Breivik die vind dat hij onschuldig is en het zelfverdediging was,
toen dat verhaal van Robert M. , onrechtmatig verkregen dus misschien maar een zeer minimale straf voor één "gevalletje' :-&

en toen eindigde het met die vader die zijn 11-jarige dochter had bezwangert. Die was voorgekomen en het bleek dat hij haar al vanaf haar 6e misbruikte, minimaal 300 keer gebeurd. Hij is al eens eerder veroordeelt voor misbruik van een kind van hem maar dat wist de vorige rechter niet toen die zijn dochter weer bij hem in huis plaatste. En ...nu komt het...er is geen psychiatrische afwijking gevonden dus alhoewel de kans op herhaling zeer groot is , komt hij niet in aanmerking voor tbs. De eis is nu dan 10 jr maar vlgs de verdediging veel te veel dus zou me niets verbazen als het uiteindelijk 6 jr wordt ofzo ( als het niet minder is ) en we weten allemaal hoeveel je daarvan maar hoeft uit te zitten...

en dan zonder tbs... :cry:

......ik hoop echt, echt dat ze die man goed in de gaten houden!

( het dochtertje woonde overigens met haar baby in bij een zeer ervaren pleeggezin en daar ging het op het moment goed mee.)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 apr 2012 00:12

meribel schreef:
Wat een bar slecht half 8 journaal was het vanvond.
Eerst die Breivik die vind dat hij onschuldig is en het zelfverdediging was,
toen dat verhaal van Robert M. , onrechtmatig verkregen dus misschien maar een zeer minimale straf voor één "gevalletje' :-&

en toen eindigde het met die vader die zijn 11-jarige dochter had bezwangert.

Ja, alles bij elkaar is het wel heel veel ellende.

En ...nu komt het...er is geen psychiatrische afwijking gevonden dus alhoewel de kans op herhaling zeer groot is , komt hij niet in aanmerking voor tbs. De eis is nu dan 10 jr maar vlgs de verdediging veel te veel dus zou me niets verbazen als het uiteindelijk 6 jr wordt ofzo ( als het niet minder is ) en we weten allemaal hoeveel je daarvan maar hoeft uit te zitten...

en dan zonder tbs... :cry:

Nou ja, in principe is tbs bedoeld voor gestoorden die crimineel zijn. Heb je geen stoornis, dan zou tbs niets doen, behalve het 'excuus' om iemand levenslang op te sluiten waar het normale strafrecht dat niet mogelijk maakt. Dat moeten we zo niet willen. Dan moeten de strafwetten worden aangepast.

Best kans dat die man allerlei aanvullende eisen krijgt opgelegd na zijn vrijlating over een x aantal jaar. Maar ja, echt vrolijk word je daar inderdaad niet van.

Wat ik nooit begrepen heb is waarom de 1/3 strafvermindering automatisch is. Kijk, bij goed gedrag kan ik het me voorstellen, maar de 10 jaar dus automatisch maar 6,5 jaar, dat begrijp ik niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 17 apr 2012 08:15

Mortlach schreef:
Nou ja, in principe is tbs bedoeld voor gestoorden die crimineel zijn. Heb je geen stoornis, dan zou tbs niets doen, behalve het 'excuus' om iemand levenslang op te sluiten waar het normale strafrecht dat niet mogelijk maakt. Dat moeten we zo niet willen. Dan moeten de strafwetten worden aangepast.

dat is zo, maar het is ook mijn onvermogen om voor te stellen dat iemand die zoiets doet niet psychisch gestoord is...dat schokt mij nog meer.

Best kans dat die man allerlei aanvullende eisen krijgt opgelegd na zijn vrijlating over een x aantal jaar. Maar ja, echt vrolijk word je daar inderdaad niet van.

Wat ik nooit begrepen heb is waarom de 1/3 strafvermindering automatisch is. Kijk, bij goed gedrag kan ik het me voorstellen, maar de 10 jaar dus automatisch maar 6,5 jaar, dat begrijp ik niet.

ik ook niet.
Misschien omdat 'niet goed gedrag' amper voorkomt in nederlandse gevangenissen?
Misschien een geldkwestie..mensen opsluiten kost geld?

ik weet het niet hoor, ik brainstorm maar wat..misschien is er iemand die het wel weet.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 17 apr 2012 08:22

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... zaak.dhtml

vrouw door vormfout toch vrij terwijl ze haar dochter van 8 had verkocht aan 7 pedofielen voor veel geld.
nu ook recht op een schadevergoeding van 35.000 euro.

dit verontrust mij heel erg. ( zeker ook met name op de robert m zaak )

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 apr 2012 10:12

meribel schreef:dat is zo, maar het is ook mijn onvermogen om voor te stellen dat iemand die zoiets doet niet psychisch gestoord is...dat schokt mij nog meer.

Natuurlijk. Ik kan het me ook niet voorstellen - gelukkig maar. Maar of er sprake is van een medisch-psychische stoornis, dat is wel weer wat anders. Sommige mensen zijn gewoon enorme @#$%!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 apr 2012 10:17

meribel schreef:http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3240762/2012/04/14/Geschokte-reacties-op-vormfout-in-sekszaak.dhtml

vrouw door vormfout toch vrij terwijl ze haar dochter van 8 had verkocht aan 7 pedofielen voor veel geld.

Vrolijk wordt je er niet van, maar toch is het 'goed' dat de regels van het recht zorgvuldig worden nageleefd, ook al heeft dat deze vreselijke uitkomst. We zouden allemaal verdachte kunnen zijn in een rechtszaak, en dan zijn we ook blij me de bescherming waar we recht op hebben.

En als je een jaar 'voor niets' in de cel hebt gezeten, lijkt een schadevergoeding me heel normaal.

Maar goed, leuk is dus anders. Ach, hopelijk ligt er al een poel van vuur en zwavel voor die mevrouw klaar...

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 17 apr 2012 10:22

meribel schreef:http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3240762/2012/04/14/Geschokte-reacties-op-vormfout-in-sekszaak.dhtml

OT Moloch is weer helemaal terug.
''Tweede Kamerleden van CDA, SP en PvdA reageren geschokt. 'De politie lijkt een ernstige blunder te hebben gemaakt. Dat mag nooit gebeuren, zeker niet in een zaak die heel Nederland geschokt heeft,' zegt CDA'er Madeleine van Toorenburg. Ze wil opheldering van minister Opstelten (Veiligheid).''

Ze schokken wat af, de laatste tijd,
Straften we maar wat harder.
SGP en CU nog te druk bezig met andere zaakjes?
Had verwacht dat juist zij zich wel met zulke zaken zouden bemoeien, tenslotte zit er nogal wat kiesvolk in Hardinxveld Giessendam, dus zullen ze daar best veel macht hebben.
Somebody up there likes you

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 17 apr 2012 10:32

Bij vormfouten heeft het weinig zin om harder te straffen hoor, dan wordt er überhaupt niet gestraft.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 17 apr 2012 10:47

Katlheen schreef:Bij vormfouten heeft het weinig zin om harder te straffen hoor, dan wordt er überhaupt niet gestraft.

Ach ja, je zou natuurlijk een clausule in een aantal wetten kunnen inbouwen die niet straffen door vormfouten kan voorkomen .
die vormfoutendrama's plagen de maatschappij al tientallen jaren, tenslotte.
Somebody up there likes you

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 apr 2012 10:49

Ewan schreef:Ach ja, je zou natuurlijk een clausule in een aantal wetten kunnen inbouwen die niet straffen door vormfouten kan voorkomen .
die vormfoutendrama's plagen de maatschappij al tientallen jaren, tenslotte.

Ach ja, waarom dan niet direct de hele rechtsgang afschaffen? Regels zijn belangrijk, zeker als het om dit soort zaken gaat.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 17 apr 2012 11:13

Beetje vervelend als jij in het beklaagdenbankje zit, en er zijn vormfouten gemaakt. Helaas meneer, deze aanklacht valt onder de uitzondering, en derhalve is het onrechtmatig verkregen bewijs gewoon toegestaan. En aangezien de straffen onlangs zijn verhoogd, op verzoek van een bepaalde groep mensen, gaan we nu over tot de doodstraf, uit te voeren door een lid van de SGP...;-)

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 17 apr 2012 12:46

Mortlach schreef:[

Vrolijk wordt je er niet van, maar toch is het 'goed' dat de regels van het recht zorgvuldig worden nageleefd, ook al heeft dat deze vreselijke uitkomst. We zouden allemaal verdachte kunnen zijn in een rechtszaak, en dan zijn we ook blij me de bescherming waar we recht op hebben.

En als je een jaar 'voor niets' in de cel hebt gezeten, lijkt een schadevergoeding me heel normaal.

Maar goed, leuk is dus anders. Ach, hopelijk ligt er al een poel van vuur en zwavel voor die mevrouw klaar...

maar MOrtlach..wat mij schokt is niet dat die regels nageleeft worden.
maar dat bij zo een overduidelijke zaak (en ze hadden een goede zaak, en de vrouw heeft ook gewoon toegegeven ook dat ze al naaktfoto's van haar dochter had gestuurd naar die pedofielen enzovoorts ) ...Dat daar een vormfout wordt gemaakt!!!

en een moeilijke? Ik weet het niet hoor maar als ik het artikel lees dan hebben ze mw 3.5 uur verhoord zonder een advocaat te geven.

ja ik weet het niet hoor, maar ik kijk alleen maar politie crimi's en ik zou het me al bedenken denk ik.

maar goed,

even diep ademhalen en tot tien tellen, en ook degene die de vormfout heeft gemaakt het zij ze vergeven want die hebben het ongetwijfeld het er ook heel moeilijk mee.

En van die poel des vuur..ja , ik vind het fijn dat God weet hoe de zaak in de steel zit en dat zaken na dit leven rechtgezet worden.

ik ben overigens niet voor harder of langer straffen, maar voor beter begeleiden.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 17 apr 2012 12:48

Katlheen schreef:Beetje vervelend als jij in het beklaagdenbankje zit, en er zijn vormfouten gemaakt. Helaas meneer, deze aanklacht valt onder de uitzondering, en derhalve is het onrechtmatig verkregen bewijs gewoon toegestaan. En aangezien de straffen onlangs zijn verhoogd, op verzoek van een bepaalde groep mensen, gaan we nu over tot de doodstraf, uit te voeren door een lid van de SGP...;-)

ik snap een voorstander van de doodstraf echt, écht niet. ECht niet!

maar dat zal aan mijn gebrek aan inlevingsvermogen liggen.

Het voor mij de reden om geen sgp te stemmen. ( nou dat is niet waar, daar zijn nog meer redenen voor , zoals hun positieve standpunt tegenover kernenergie )

ik ga offtopic, excuses.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 apr 2012 12:58

meribel schreef:maar MOrtlach..wat mij schokt is niet dat die regels nageleeft worden.
maar dat bij zo een overduidelijke zaak (en ze hadden een goede zaak, en de vrouw heeft ook gewoon toegegeven ook dat ze al naaktfoto's van haar dochter had gestuurd naar die pedofielen enzovoorts ) ...Dat daar een vormfout wordt gemaakt!!!

en een moeilijke? Ik weet het niet hoor maar als ik het artikel lees dan hebben ze mw 3.5 uur verhoord zonder een advocaat te geven.

Het zit hem erin dat het ondervragen behoorlijk verschilt als je een verdachte bent of slechts getuige. Als je wordt ondervraagt als verdachte hoort daar gewoon een advocaat bij te zijn om te zorgen dat je niet per ongeluk dingen zegt die in je eigen nadeel zijn.

De bescherming van ons allemaal tegen de overheid is belangrijk, ook wanneer een misdadiger daar van profiteert. Want ik zei al, als het goed is hebben we allemaal redelijk vertrouwen in onze overheid, dat die haar macht niet misbruikt. Maar dat zal misschien niet altijd zo zijn. En zeker dan is het belangrijk dat de regels goed worden nageleefd.

even diep ademhalen en tot tien tellen, en ook degene die de vormfout heeft gemaakt het zij ze vergeven want die hebben het ongetwijfeld het er ook heel moeilijk mee.

Ja, je moet er toch niet aan denken. Ik ben blij dat mijn werk die verantwoordelijkheid niet heeft.

En van die poel des vuur..ja , ik vind het fijn dat God weet hoe de zaak in de steel zit en dat zaken na dit leven rechtgezet worden.

ik ben overigens niet voor harder of langer straffen, maar voor beter begeleiden.

Ach, misschien vindt ze Jezus wel en dan is alles weer oké... :-oo

Terug naar “Archief”