Kurtyo:
Maar ik denk dat in veel pop (laten we het houden op metal en rock en gothic) weldegelijk thema's enorm worden uitgediept dus gaat Gershwins punt niet op.
Ik vraag me dan af of we wel hetzelfde bedoelen met 'een thema uitdiepen'. Ik doelde op muzikale thema's; jij ook? Ik ben nl. van mening dat over het algemeen er weinig thema's woden uitgediept in de popmuziek. Alleen in symfonische of progressieve rock/metal is daar sprake van (en dan ook nog niety altijd). Als ik aan U2 denk (wat mij betreft één van de belangrijkste rockbands aller tijden) dan zie ik fantastische muziek maar vind ik het uitdiepen van thema's niet echt terug.
Kurtyo:
Ik ben het ook niet eens met zijn woordje 'gemiddeld'... Ik denk dat Gershwin bij pop denkt aan Britney Spears & co. Maar dat is geen eerlijke vergelijking
Waarom niet? Neem een slechte klassieke componist en een slechte popartiest (het woord componist krijg ik bij Spears niet uit m'n toetsenbord) en je zult zien dat in de muziek van de slechte klassieke componist thema's verder worden uitgewerkt of dat er binnen 1 stuk meerdere thema's voorbijkomen.
Joap:
dat ben ik dan weer niet met je eens. wel kan in een roman een thema beter uitgelegd worden, maar uitdiepen is in dit geval niet het goed woord, omdat een (goed) gedicht juist het thema in het hart raakt.
Ik denk toch dat uitdiepen wel het goede woord is. In een roman kun je b.v. de falende liefde tussen man en vrouw als thema nemen (ik noem maar een zijstraat). Een roman geeft je dan de ruimte om zo'n thema van verschillende kanten te belichten. Je kunt zoeken naar b.v. motieven, gevolgen en gevoelens. Je kunt verschillende stanpunten belichten en noem maar op. Bij poëzie is dat veel minder hetgeval. Sowieso zijn de thema's vaak meer toegespits (het gaat niet om falende relaties in z'n algemeenheid maar om specifieke aspecten ervan). Uiteraard kan het wel zo zijn dat (juist door die beperking?) zo'n gedicht precies het juiste gevoel weet weer te geven. Maar dat ligt volgens mij voor een groot deel ook op het intuïtieve vlak en heeft niet direct een link met uitdiepen of uitwerken.
Joap:
dat pop(of watdanook) een thema beter weet te raken dan klassieke muziek heb ik eigelijk nog nooit meegemaakt... misschien als het thema oppervlakkigheid is flauwflauw
Ik heb het idee dat jij het nu niet hebt over muzikale thema's. Als je het over thema's in de zin van onderwerpen hebt dan is popmuziek wel degelijk erg krachtig op dezelfde manier als poëzie dat kan zijn. De muzikale uitwerking thema's zie ik zoals gezegd echter in de popmuziek niet vaak terug.
Klaas