Geloof, ouders en uiterlijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Geloof, ouders en uiterlijk

Berichtdoor schelpje3 » 15 aug 2012 10:12

pol schreef:
hoezo sta ik er losser in dan jij?

Gezien jouw reacties: had ik maar doorgebeten en zo. Ik had die behoefte niet en die zou ik nog niet hebben. Ik ga ook niet naar andere mensen, met een lange broek aan, waarvan ik weet dat ze er verdriet van hebben.
Dus ik liet het niet alleen voor mijn ouders, maar laat het nog steeds ook vanwege "vreemden".
Ik zal dus nooit doorbijten. :wink: (hooguit blaffen :lol: )

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 15 aug 2012 10:21

[Gezien jouw reacties: had ik maar doorgebeten en zo. Ik had die behoefte niet en die zou ik nog niet hebben. Ik ga ook niet naar andere mensen, met een lange broek aan, waarvan ik weet dat ze er verdriet van hebben.
Dus ik liet het niet alleen voor mijn ouders, maar laat het nog steeds ook vanwege "vreemden".
Ik zal dus nooit doorbijten. :wink: (hooguit blaffen :lol: )[/quote]

Blaffende honden bijten niet :roll:

maar nu moet ik volgende week ergens bij een heel erg refo-gebeuren gaan schoonmaken... vrijwillig. Maar ik ga gewoon in een broek heb ik me voorgenomen. Willen ze dat niet... einde verhaal.
Waarom zou ik me elke keer moeten aanpassen vraag ik me af??? Ben ik beter dan als ik gerokt verschijn....

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 aug 2012 11:28

pol schreef:

Blaffende honden bijten niet :roll:

maar nu moet ik volgende week ergens bij een heel erg refo-gebeuren gaan schoonmaken... vrijwillig. Maar ik ga gewoon in een broek heb ik me voorgenomen. Willen ze dat niet... einde verhaal.
Waarom zou ik me elke keer moeten aanpassen vraag ik me af??? Ben ik beter dan als ik gerokt verschijn....

Dat zeg ik toch ook: ik bijt niet, maar zal hooguit blaffen :wink:
Nee, je bent niet beter, maar ik vind het provocerend als je weet dat het niet op prijs wordt gesteld dat een vrouw een broek aan trekt en het dan bewust wel doet.
Het is iets anders als iemand dit niet weet.
Je kunt prima schoonmaken in een knielang spijkerrokje.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 21 aug 2012 12:20

Tja, ik vrees dat dit discussies zijn die nog wel even doorgaan. Je kunt zeggen: ik doe expres een broek aan, een ander zal zeggen: doe een rok aan als men dat op prijs stelt. Voor beiden kan ik wel begrip opbrengen. Je wilt niet onnodig iemand voor het hoofd stoten, anderzijds wil je ook niet jezelf tot anders voordoen dan wie je bent.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 21 aug 2012 12:49

@ pol Lastig is dat voor je. Ik denk dat je daar zelf je weg in moet zoeken. Aan de ene kant wil je niet provoceren, maar aan de andere kant wil je ook niet jezelf anders voordoen.

Ik zou gewoon aantrekken wat je anders aan zou doen. Doe jij met schoonmaken altijd een broek aan, dan moet je het nu ook niet laten. Ga je naar je ouders en heb je een rok aan prima, maar heb je een broek aan zou ik mij niet omkleden, ongeacht wat zij zouden zeggen.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 21 aug 2012 14:01

Tja, je moet maar zo denken: als ze bij mij op de koffie komen, kan ik dan eisen dat ze een broek aan doen, of mogen ze gewoon lekker zelf weten wat ze aantrekken? Als ze dan in een rok willen komen, prima. Maar beoordeel dan niet een ander dat die met een broek aan langs komt.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 21 aug 2012 14:54

Als ik ergens heen ga waar op prijs gesteld wordt dat ik een rok/jurk aan heb, dan draag ik geen broek. Maar mensen die iets aan te merken hebben op andermans uiterlijk, vinden toch wel wat. Misschien heb ik wel te veel make up, sieraden of whatever. Zelf vind ik gewoon dat ik respect toon voor anderen en ik hoop dan dat het gewaardeerd wordt.

Thuis zou ik niet zo'n onderscheid maken. Ik ga me niet omkleden als ik toevallig een broek draag en er komt iemand bij mij thuis die rokken "gewend" is. Ik vind het te ver gaan als iemand mij zou vertellen, wat ik moet dragen in mijn eigen huis.

Ach, ik heb ook geen probleem met het dragen van rokken of jurken. Vind het mooi en vrouwelijk staan. Maar ken ook weinig mensen die mij niet accepteren in broek. Snap er weinig van dat mensen er zo'n probleem van kunnen maken, is het echt bijbels om je druk te maken over andermans uiterlijk? Volgens mij kun je die tijd veel beter besteden...
Dus, dat.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 aug 2012 15:09

Kate Spade schreef:Als ik ergens heen ga waar op prijs gesteld wordt dat ik een rok/jurk aan heb, dan draag ik geen broek. Maar mensen die iets aan te merken hebben op andermans uiterlijk, vinden toch wel wat. Misschien heb ik wel te veel make up, sieraden of whatever. Zelf vind ik gewoon dat ik respect toon voor anderen en ik hoop dan dat het gewaardeerd wordt.

Thuis zou ik niet zo'n onderscheid maken. Ik ga me niet omkleden als ik toevallig een broek draag en er komt iemand bij mij thuis die rokken "gewend" is. Ik vind het te ver gaan als iemand mij zou vertellen, wat ik moet dragen in mijn eigen huis.

Ach, ik heb ook geen probleem met het dragen van rokken of jurken. Vind het mooi en vrouwelijk staan. Maar ken ook weinig mensen die mij niet accepteren in broek. Snap er weinig van dat mensen er zo'n probleem van kunnen maken, is het echt bijbels om je druk te maken over andermans uiterlijk? Volgens mij kun je die tijd veel beter besteden...

Is het ook niet hoe inschikkelijk je bent en hoe belangrijk je kleding vindt? Je ziet soms mensen in afgetrapte kloffies lopen, waar ik nog niet eens in zou klussen.
Als iemand me hier thuis "overvalt" en ik heb geen "geschikte" kleding aan, schenk ik even wat te drinken in en ga me omkleden.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 21 aug 2012 19:36

Dat klopt, dat viel mij gisteren ook op toen ik de oudste voor het eerst naar school ging brengen.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 21 aug 2012 20:33

Kate Spade schreef:Als ik ergens heen ga waar op prijs gesteld wordt dat ik een rok/jurk aan heb, dan draag ik geen broek. Maar mensen die iets aan te merken hebben op andermans uiterlijk, vinden toch wel wat. Misschien heb ik wel te veel make up, sieraden of whatever. Zelf vind ik gewoon dat ik respect toon voor anderen en ik hoop dan dat het gewaardeerd wordt.

Ben het helemaal met je eens, zou mijn stukje kunnen zijn.

@Schelpje schrijft Je ziet soms mensen in afgetrapte kloffies lopen, waar ik nog niet eens in zou klussen.
Ik denk dat het ook scheelt wat je uitgangspunt is. Hier op de boerderij heb ik 4 soorten kleren.
- zondags
- netjes (verjaardag en vereniging en zo)
- thuis
- buiten werk, waarop het niet erg is als er evt. een olie/smeerlek in komt

Ik zien wel eens mensen in huis aan het werk in kleren waar ik mee naar een verjaardag zou gaan. Ik veeg ongemerkt vaak mijn handen af aan mijn shirt, dus ik moet geen nette kleren aan doen in huis.
Daarom: Wat ben je in huis gewend om te dragen, wat is je uitgangspunt. Mijn zondags kleren zijn bij iemand anders misschien daagse kleren, ook idd wat al eerder geschreven wordt: welke eisen stel je er aan, hoe belangrijk vind je het?
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 21 aug 2012 21:21

schelpje3 schreef:Is het ook niet hoe inschikkelijk je bent en hoe belangrijk je kleding vindt? Je ziet soms mensen in afgetrapte kloffies lopen, waar ik nog niet eens in zou klussen.
Als iemand me hier thuis "overvalt" en ik heb geen "geschikte" kleding aan, schenk ik even wat te drinken in en ga me omkleden.

Uiterlijke verzorging vind ik eigenlijk weer iets anders dan het dragen van een broek in het bijzijn van mensen die dat wat minder waarderen. Aan de andere kant laat je met kleding wel zien of je respect toont. Als je uitgenodigd bent op een bruiloft of je ontvangt de koningin, trek je niet je oude spijkerbroek uit de kast.

En het is toch ook een beetje wat anderen gewend zijn, wat de norm is. Vorige week was ik met mijn moeder aan het shoppen en zagen we een leuk jurkje voor mijn moeder. Uiteindelijk kocht zij het jurkje niet, omdat de andere bewoners van het dorp zouden denken dat zij zich verheven voelde boven hen. Als ik het jurkje zou passen, zou ik het zo aangetrokken hebben. En ik zou erbij denken dat anderen zo'n fleurig jurkje wel vinden passen bij mij.

Maar hoever ga je en tot waar laat je je beïnvloeden?

Waar ik kerk is het niet aan de orde, maar ik heb wel eens kerkdiensten bezocht die op een modeshow leken. Allemaal nieuwe glimmende pakjes en de mooiste schoenen, tasjes en hoedjes. Ik vind mezelf er gewoon leuk uitzien, maar voelde me heel erg simpel vergeleken bij al die anderen...
Dus, dat.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 22 aug 2012 13:22

Het is inderdaad wel wat een ieder gewend is. Ik draag al mijn jurken dagelijks en heb geen echte zondagse kleding. Ik dweil ook rustig een vloer in mijn jurk en trek dezelfde jurk ook naar de kerk aan.

Ik ben het met Kate Spade eens dat je niet hoeft te provoceren als je ergens heen gaat. Dat wil ik ook niet, maar het zal bij mij gaan om een enkele keer dat ik mij daarvoor moet omkleden. Als het iets structureels is, zoals naar familie, dan zou ik dat wel weigeren en gewoon een broek aandoen als ik die aan wil.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 aug 2012 13:35

Kate Spade schreef:
Uiterlijke verzorging vind ik eigenlijk weer iets anders dan het dragen van een broek in het bijzijn van mensen die dat wat minder waarderen. Aan de andere kant laat je met kleding wel zien of je respect toont. Als je uitgenodigd bent op een bruiloft of je ontvangt de koningin, trek je niet je oude spijkerbroek uit de kast.

En het is toch ook een beetje wat anderen gewend zijn, wat de norm is. Vorige week was ik met mijn moeder aan het shoppen en zagen we een leuk jurkje voor mijn moeder. Uiteindelijk kocht zij het jurkje niet, omdat de andere bewoners van het dorp zouden denken dat zij zich verheven voelde boven hen. Als ik het jurkje zou passen, zou ik het zo aangetrokken hebben. En ik zou erbij denken dat anderen zo'n fleurig jurkje wel vinden passen bij mij.

Maar hoever ga je en tot waar laat je je beïnvloeden?

Waar ik kerk is het niet aan de orde, maar ik heb wel eens kerkdiensten bezocht die op een modeshow leken. Allemaal nieuwe glimmende pakjes en de mooiste schoenen, tasjes en hoedjes. Ik vind mezelf er gewoon leuk uitzien, maar voelde me heel erg simpel vergeleken bij al die anderen...

Ik moest gisteren bloedprikken in het ziekenhuis en als je ziet hoe sommige mensen erbij zitten. Kleding die kapot is, met vlekken, er zat een vrouw naast me die een geur verspreidde ](*,) het was niet te harden.
Ik heb zelf ook geen "zondagse" kleding, wel nettere kleren, maar die draag ik door de weeks ook.
Een vriendin van mij heeft een damesmodezaak, ze vindt het heerlijk om in het buitenland in een oud kloffie te lopen, omdat ze hier het gevoel heeft aangekeken te worden als ze in iets van 10 seizoenen terug loopt. :D

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 22 aug 2012 15:18

[Als iemand me hier thuis "overvalt" en ik heb geen "geschikte" kleding aan, schenk ik even wat te drinken in en ga me omkleden.[/quote]

Daar hebben mijn moeder en tante ook een handje van.... als je een uurtje langs komt, zijn ze een half uur weg ivm omkleden :roll: , knap irritant. Die hebben nog de ouderwetse gewoonte: 's morgens een ouwe jurk en na de middag omkleden....

Ik trek smorgens aan wat ik wil en dat trek ik savonds uit... En zitten er geen gaten en vlekken in en op ga ik rustig in mijn ouwe kloffie naar de winkel...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 aug 2012 15:47

pol schreef:
Daar hebben mijn moeder en tante ook een handje van.... als je een uurtje langs komt, zijn ze een half uur weg ivm omkleden :roll: , knap irritant. Die hebben nog de ouderwetse gewoonte: 's morgens een ouwe jurk en na de middag omkleden....

Ik trek smorgens aan wat ik wil en dat trek ik savonds uit... En zitten er geen gaten en vlekken in en op ga ik rustig in mijn ouwe kloffie naar de winkel...

:lol: Nee zo erg is het niet hoor. En dat gebeurt maar zelden. Ik zie er in mijn dagelijkse kloffie visite-proof uit :wink:
Die gewoonte had mijn moeder ook. Een ochtendjapon en na het middageten ging ze zich omkleden. Parelsnoertje om, deftig japonnetje om dan op de thee te gaan bij eenzame en oudere dames.
En ja pol, het maakt niet uit als het een oud spijkerrokje met iets verwassen shirtje is, maar als het maar HEEL is en geen gore vlekken heeft.
Mijn moeder kon heel afkeurend kijken als er ergens een draadje los hing of manlief had een piepklein gaatje in de sok. Maar ik had geen stopkist. Zij wel nog! En nu heb ik hem staan, pure nostalgie.
Kunnen jullie een stopje maken trouwens?

Terug naar “Archief”