Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Evelien » 20 mar 2012 21:27

Jannoek schreef:@ajl je jebt van maggi bouillonkuipjes waat geen smaakversterkers en andere e nummers in zitten.

Daar zitten wel smaakversterkers (tenminste als je die Maggi bouillon kuipje bedoelt?).

Verdoezel namen
Vaak staat het nummer 621 niet vermeld, omdat de producenten u willen laten doen geloven dat dit additief niet verwerkt is. Op o.a. chips, diepvriesproducten, kant en klaar gerechten, snoepjes en dieetproducten zult u dan een andere benaming aan kunnen treffen zoals:

mononatriumglutamaat
glutamaat
glutamaatzuur
plantaardige gehydrogeneerde olieen en vetten
gehydrogeneerde eiwitten
gelatine
calcium- of natriumcaseinaat
toegevoegde gist
gistextract
monokaliumglutamaat

Andere namen die gebruikt worden om E621 te verbergen zijn:

moutextracten voor voedingsdoeleinden
bouillons
moutaroma's
kunstmatige aroma's
natuurlijke aroma's
natuurlijke aroma's van kip of varken
specerijenextracten
eiwitten uit tarwe
'overige kruiden of specerijen'
maltodextrine
sojasaus
citroenzuur
maissiroop

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 21 mar 2012 10:42

Ik heb hier een pakje liggen, maar volgens mij zit daar geen smaakversterker in, hoor. Het staat ook op het pakje, bevat geen toegevoegde smaakversterkers, kleurstoffen en conserveringsmiddelen.
Ingredienten:
water, zout, glucosestroop, suiker, zonnebloemolie, vleesextract, aroma's(melk, selderij), karamel(suiker, water), gistextract, verdikkingsmiddelen(xanthaangom, carrageen), maltodextrine, peterselie, kurkuma, voedingszuur(citroenzuur), peperextract.
Er zijn vast wel E-nummers bij, maar geen smaakversterker....

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 21 mar 2012 11:54

Maar gistextract is hetzelfde als E621...

Ook glucose-Fructosestroop is een verkapte hele slechte E-nummer
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 21 mar 2012 14:22

Niet alle gistextract is E621, er bestaat ook natuurlijke gistextract. Het is mij alleen niet duidelijk wanneer het natuurlijk is en wanneer het om een toevoeging gaat.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mar 2012 15:05

Er bestaan geen volkomen natuurlijke pakjes en zakjes. Dat kan nl niet. Als je 100% safe wil zijn, moet je alles zelf uit een kruidenpotje halen. En echt, het is veel lekkerder. Je saus of soep smaakt telkens anders, i.t.t. tot een stazak met vuurrood gebonden water, waar een stukje tomaat indrijft.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 26 mar 2012 18:35

Ik heb vanavond een hartige taart / quiche gemaakt met witlof. Best lekker, alleen had ik geen creme fraiche (is dat E-nummervrij eigenlijk?)in huis en heb daarvoor in de plaats yoghurt gebruikt. Volgens mij was de smaak daardoor iets anders dan bedoeld, maar manlief en kids hebben ervan gesmuld gelukkig!

Gisteren heb ik kerriesoep gemaakt; helaas kwam ik er halverwege achter dat ik een nog maar een derde kerrie had van de hoeveelheid die nodig was dus smaakte het iets minder naar kerrie dan de bedoeling was :mrgreen:. Verder maakte ik aardappelsoep (die volgens manlief smaakte naar niet-afgegoten aardappelen :-k). Ook niet helemaal succesvol dus, hoewel ik zelf die laatste soep voor een keertje wel lekker vond.

Welke soorten soep zonder E-nummers koken jullie? Ik ben op zoek naar een niet al te bewerkelijk, lekker recept ... De champignonsoep uit het boekje van Dinneke is -met wat aanpassingen- prima, maar we zoeken nog wat variatie en dat wil -ondanks veel probeersels- nog niet echt goed lukken :wink:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2012 18:49

Sophie77 schreef:Ik heb vanavond een hartige taart / quiche gemaakt met witlof. Best lekker, alleen had ik geen creme fraiche (is dat E-nummervrij eigenlijk?)in huis en heb daarvoor in de plaats yoghurt gebruikt. Volgens mij was de smaak daardoor iets anders dan bedoeld, maar manlief en kids hebben ervan gesmuld gelukkig!

Gisteren heb ik kerriesoep gemaakt; helaas kwam ik er halverwege achter dat ik een nog maar een derde kerrie had van de hoeveelheid die nodig was dus smaakte het iets minder naar kerrie dan de bedoeling was :mrgreen:. Verder maakte ik aardappelsoep (die volgens manlief smaakte naar niet-afgegoten aardappelen :-k). Ook niet helemaal succesvol dus, hoewel ik zelf die laatste soep voor een keertje wel lekker vond.

Welke soorten soep zonder E-nummers koken jullie? Ik ben op zoek naar een niet al te bewerkelijk, lekker recept ... De champignonsoep uit het boekje van Dinneke is -met wat aanpassingen- prima, maar we zoeken nog wat variatie en dat wil -ondanks veel probeersels- nog niet echt goed lukken :wink:

Onze kids eten geen broccoli, maar wel als soep. Broccoli met wat blokjes aardappelen opzetten en gaar koken. Op smaak brengen met zout en peper, en kun je er uitgebakken spekjes of blokjes ham of balletjes gehakt in doen. Fijn malen met de staafmixer (en pas daarna het vlees toevoegen).

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 26 mar 2012 18:59

Ik maak alle soepen zelf; groentesoep, kippensoep, bospeensoep, witte bonensoep, bruine bonen soep, erwten- en linzensoep, pompoensoep, tomatensoep etc.. Het is vaak wel veel werk ivm bouillion trekken en groente snijden. Even voor het makkelijke een soepje maken, ken ik daarom niet :wink: Daarom maak ik meestal ook grote pannen en vries een gedeelte in.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 26 mar 2012 19:55

Ik ben er ook achter gekomen dat het (meestal) best veel tijd kost om zelf soep te maken. Wel gebruik ik -naast zelfgesneden soepgroenten- ook gerust boerensoepgroenten van de groenteboer, dat scheelt absoluut. Maarre, wij eten ong. 2,5 liter soep per zondag, dus zou ik maximaal voor 2 weken gelijk kunnen koken; grotere pannen heb ik nl. niet (max. 6,5 liter) ...

@schelpje: afgelopen week opperde ik het idee om bloemkoolsoep te maken, maar daar waren de kids op voorhand niet van gecharmeerd. Toch wil ik dat nog wel eens proberen, of die broccolisoep, dat lijkt me ook wel wat. Onhandig is dat ik (nog) geen staafmixer heb; 'k doe alles met de groentezeef, maar dat is soms echt een geklieder :mrgreen:.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 26 mar 2012 19:56

Wij hebben vandaag tomatensoep op;
2 rode uien in blokjes snijden en met een scheut olijfolie in een soeppan (ik gebruik mijn Le Creuset) een beetje glazig bakken (ik houd meer van wat aangebakken ;)). Daarna afblussen met een scheut balsamicoazijn en een theelepeltje suiker, en even lekker laten inkoken. Ondertussen staat er in een oven op 200 graden een bakblik met 8 tomaten in kwarten, 3 geplette tenen knoflook en een in stukken gesneden rode paprika, alles overgoten met een ruime scheut olijfolie, zout en versgemalen peper naar smaak. Ik rooster de tomaten zo'n 20 minuten. Daarna alles bij elkaar in de pan en pureren.
Verder maak ik ook broccolisoep of prei/aardappelsoep.

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 26 mar 2012 20:25

Inderdaad, aardappel-
preisoep vind ik ook lekker. En zeg maar tegen je kinderen dat bloemkoolsoep echt lekker is! Heerlijk met een zelfgebakken broodje erbij!
Ik merk ook wel dat ik vaak bij dezelfde soepen uitkom. Groente, tomaten, championnesoep...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2012 21:03

Sophie77 schreef:Ik ben er ook achter gekomen dat het (meestal) best veel tijd kost om zelf soep te maken. Wel gebruik ik -naast zelfgesneden soepgroenten- ook gerust boerensoepgroenten van de groenteboer, dat scheelt absoluut. Maarre, wij eten ong. 2,5 liter soep per zondag, dus zou ik maximaal voor 2 weken gelijk kunnen koken; grotere pannen heb ik nl. niet (max. 6,5 liter) ...

@schelpje: afgelopen week opperde ik het idee om bloemkoolsoep te maken, maar daar waren de kids op voorhand niet van gecharmeerd. Toch wil ik dat nog wel eens proberen, of die broccolisoep, dat lijkt me ook wel wat. Onhandig is dat ik (nog) geen staafmixer heb; 'k doe alles met de groentezeef, maar dat is soms echt een geklieder :mrgreen:.

Ja wat dat betreft is een staafmixer een uitkomst d:)b Ik heb ook eens witlofsoep gemaakt, was ook super. Bij jonge kinderen gaat het vaak erom dat ze de groente als zodanig niet kunnen herkennen :wink: en met een scheutje kookroom of creme fraiche verzacht je de te uitdrukkelijke smaken.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 26 mar 2012 21:07

Eigenlijk mag ik niet klagen; alle kids eten bijna alle groenten, alleen op wortel zijn ze niet allemaal even dol. Het is gewoon het idee: bloemkool (of broccoli) eten als soep i.p.v. als 'normale' groente, met vlees, aardappels en een sausje ...
Maarre, ik ga het zeker proberen en vertel er niet bij wáar de soep precies uit bestaat :wink: ! En die staafmixer, die gaat er vast en zeker komen binnenkort, dat lijkt me wel handig ...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 mar 2012 18:04

Deze aardappel-bleekselderijsoep met zalm is een groot succes, mijn moeder heeft 'm al vaak gemaakt en ik ook weleens:

1 ui, fijngesneden
1 eetlepel olijfolie
1 teentje knoflook, fijngeperst
3 grote aardappelen, in blokjes
4 stengels bleekselderij in plakjes
8 dl groentebouillon
zout en peper
evt verse korianderblaadjes
ik doe altijd gerookte zalm,maar in het recept staat verse zalm

Ui bakken,6 min.
aardappelen, knoflook, bleekselderij erbij en nog 4 min. bakken
Bouillon erbij, 25 min zachtjes koken
Dan pureren.
Serveer met koriander en reepjes gerookte zalm.

Ik bepaal meestal de hoeveelheid n a v de stengels bleekselderij.
Die tel ik dan in de winkel.

-Judith-
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor -Judith- » 02 apr 2012 10:23

Mijn keukenweegschaal doet raar...Hij geeft steeds wisselende gewichten aan, bijv. een bakje weegt de ene x 20 gram, en de volgende x 50, ik weet niet hoe het komt ofzo (hij staat vlak, is schoon)
Laatst heb ik de glazen plaat er even af gedraaid, omdat er wat viezigheid onder zat, en sindsdien is het alleen maar erger geworden, dus ik denk dat ik achter een andere weegschaal aan moet..
Maar nu zit ik me af te vragen wat voor 1, het liefst denk ik wel digitaal, maar laatst zag ik een maatbeker met ingebouwde weegschaal, is dat nou ideaal, of?
Wat vinden jullie t fijnst werken?

Terug naar “Archief”