Frost schreef:
2. Er is geen geldige reden om aan te nemen dat wanneer er één God zou zijn, dat automatisch een goede God zou moeten zijn. Veel religies kennen dan ook zowel goede als slechte goden.
In principe kent het christendom een goede God en een slechte satan.
Doordat wij mensen als schepselen van God, de keuze maakte voor de satan zijn wij sneller in staat om kwaad te doen en te denken dan om goed te doen en te denken. Een kind hoef je niet te leren kwaad te doen, maar wel te leren goed te doen.
Wanneer je daar van uit gaat kan Gods ZOon, wanneer dit in Gods plan blijkt te liggen, die naar de aarde komt geen kwaad in zich meedragen.
Blijkbaar droeg Jezus geen kwaad inzich, wanneer dat zelfs door de ROmeinen erkent moest worden. Daarbij heeft nog nooit iemand ervoor of erna zo'n wondermooie en radicale boodschap gebracht die al het goede begrenst en het kwaad uitsluit.
Of misschien loog hij bewust omwille van een nobel doel dat hij wenste te bereiken. Misschien oordeelde hij dat hij dat doel alleen bereiken als hij de nodige aanzien zou krijgen, en vond hij het daarom wel geschikt dat diversen hem als Gods zoon beschouwden, en besloot hij het spelletje maar mee te spelen.
En er zullen vast nog andere mogelijkheden zijn. De reden dat ik hierop blijf hameren is dat ik af wil van de onjuiste implicatie dat christenen ofwel gelijk hebben, ofwel een stelletje sukkels zijn die achter een krankzinnige aanhobbelen. Dat is te simplistisch.
Bepaal jij of dat een onjuiste implicatie is. Als er meerdere mogelijkheden zijn dat het christendom of waar is, of krankzinnig, dan praat je over meerdere waarheden. Is dat niet Marx? Naar mijn idee blijkt ooit dat JEzus inderdaad Gods Zoon was, ofdat het niet zo was. In het laatste geval is het christendom niet waar, en hebben alle christen in een leugen geloofd. Want heel het christendom is gebaseerd op Jezus Christus de Zoon van God.
De Joden verwachtte de Messias. Er was de gedachte binnengeslopen onder de Romeinse overheersing dat deze Messias hen zou bevrijden van de Romeinen. Jezus kwam uit een arme plaats, zag en vertelde doodleuk dat je haters lief moet hebben.
Dit was dus totaal niet de MEssias die ze verwachtte van kinds af aan. Jezus moet hen zelf verteld hebben dat Hij Gods ZOon was. Iemand die een spelletje speelt om zijn doel te bereiken, wetend dat hij mensen bedonderd is een bedrieger. Een bedrieger die zegt dat Hij Gods Zoon is en tevens indrukwekkende wonderen doet en tegelijkertijd een boodschap rondbrengt die duizenden bekeerde en voldeed aan de OT-voorspellingen van de komst van de MEssias. Wordt wel heel onwaarschijnlijk. Overig was zijn boodschap niet enkel ''nobel' of het verspreidden van een naastenliefde theorie. Al zijn uitspraken, handelingen en gelijkenissen draaien om 1 kern: de verlossing: de hereniging met God door Hem, Jezus.
De aanwezigheid van een *andere* God. Twee goden dus.
Nee, er is maar een God, het brein achter het leven op aarde. Jodendom, Christendom en Islam geloven in 1 God. Het christendom onderscheid zich vervolgens door te geloven dat JEzus was, wie Hij zei dat Hij was, namelijk Gods Zoon. WAnneer we daar van uitgaan, wachten de gelovige Joden op een Messias die al gekomen is en de Islamieten volgen een profeet die een dwaalleer de wereld in bracht. UIteraard zien de Moslims en Joden God weer vanuit hun optie.
blablabla.... zijn positie een redelijke is, en niet een (logischerwijs) onredelijke, willekeurige opvatting die hij nu eenmaal heeft, maar die evengoed heel anders had kunnen zijn.
UIteraard is geloof ergens op gebaseerd. Je hebt mensen die geloven omdat ze dat vanuit hun opvoeding of cultuur hebben meegekregen. JE hebt mensen die geloven omdat een bepaalde religie een levensvisie voorschrijft die hen wel aanspreekt. Je hebt mensen die geloven 'voor het geval God echt bestaat' Je hebt mensen die geloven 'omdat er toch iets moet zijn' Je hebt mensen die geloven om ergens bij te horen.
Je hebt mensen die geloven omdat ze God zelf ontmoet hebben. OMdat hun leven radicaal is veranderd, vaak zonder het zelf in de hand te hebben. OMdat ze weten wat Gods liefde is en met eigen ogen zien wat Hij doet. Dan is het geen religie meer, maar een relatie. DAn valt al het toeval weg en kan je niet meer om Hem heen.
Ik heb zat argumenten en naar mijn mening bewijzen dat er Een hogere macht moet zijn. Ook heb ik argumenten dat deze macht goed is en zich nog met de mensheid bemoeit.
Maar ik heb eigenlijk geen bewijzen en argumenten nodig om te onderbouwen wat 'het' geloof is. Waarom JEzus Christus echt Gods ZOon was. Het is gewoon zo, dat geloof ik voor de volle 100% Maar als mensen daaar geen genoegen mee nemen en graag argumenten en bewijzen willen zien, dan geef ik wel het 1 en ander.
Uiteindelijk wanneer God zelf zich aan je laat zien, heb je het ware geloof. En dat is wetenschappelijk onverklaarbaar. Omdat het van God komt en niet uit de mens. Ik kan zeggen wat God in je leven gaat doen en in die van mensen om je heen. Ik kan uitleggen hoe groot het verschil is tussen toen ik nog niet geloofde en sinds ik wel geloof. Ik kan vertellen over wonderen die dan gaan plaatsvinden en de vele ontmoetingen met bijzondere mensen die je krijgt. Dat de bijbel, die altijd droge tekst voor je was opeens gaat leven en het communicatiemiddel wordt tussen God en jou.Wat ZIjn plan met jou is en waarom JEzus er aan te pas moest komen. Maar dat zal je niet begrijpen. Pas als je het zelf meemaakt, begrijp je het.
Dan kan jij roepen dat het tussen de oren zit, dan kan je hoog en laag springen om te laten zien dat het psychisch te verklaren is.
Hierbij stop ik met deze discussie. Dank met name Frost voor uw pittige opmerkingen. We kunnen wel oeveloos doorgaan.
God is niet te bewijzen vanuit ons menselijk brein. Ook de waarheid van het christendom niet. Maar ik geloof het want God kwam naar mij toe.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King