Tante Pollewop schreef:Het gebruik van het woord Toevah
In zowel Leviticus 18:22 als 20:13 wordt het Hebreeuwse woord toevah gebruikt vertaald met iets verfoeilijks/gruwel.
Betekent dit dat homoseksualiteit in het algemeen voor de HEER een gruwel is?
Niet persé. In het Oude testament wordt het woord Toevah ook gebruikt voor het eten van garnalen, varkensvlees, het dragen van kleding gemaakt uit twee stoffen, voor afgoderij etc.
Lev.19:19 , en een kleed van tweeërlei stof, dooreen vermengd, zal aan u niet komen.
Omdat de wetten van Mozes voor Israël waren mogen wij rustig kleding van twee verschillende stoffen dragen omdat daar in zichzelf niets mis mee is.
Seksuele praktijken tussen mensen van hetzelfde geslacht, incest, seks met dieren…. Het wordt allemaal een gruwel genoemd, een afschuwelijke schanddaad omdat het in zichzelf verkeerd is.
In Lev.18 worden morele wetten behandeld en in Lev.19 huiselijke en burgerlijke wetten, dat kun je niet zomaar één op één met elkaar vergelijken.
Dus zoals ik al eerder zei is er m.i. verschil in het verbieden van iets (bijv. een kleed van twee stoffen) en het verbieden van iets dat gruwelijk is.
Ik kan de goede woorden niet zo goed vinden, ik bedoel zoiets als:
_ Ik verbied je appels te eten, of ik verbied je rotte appels te eten. Appels zijn in zichzelf niet verkeerd maar rotte appels wel. (kun je omzetten naar een kleed van twee stoffen)
-Ik verbied je te stelen, of ik verbied je pornoblaadjes te stelen. Stelen is in zichzelf verkeerd en pornoblaadjes ook. (kun je omzetten naar incest, homoseksualiteit, seks met dieren)
Verder ben ik er van overtuigd dat we om de Bijbel te begrijpen geen historicus hoeven zijn i.v.m. de historische context van de tijd waarin dingen geschreven zijn.
Het kan best sommige dingen begrijpelijker maken maar als de inhoud van de Bijbel daardoor juist onduidelijker wordt schiet je het doel voorbij. De Bijbel is volledig.
Tante Pollewop schreef:Wat is tegennatuurlijk? De Griekse term die gebruikt word voor tegennatuurlijk hoeft niet iets moreel verwerpelijks te betekenen. Dezelfde term wordt namelijk ook gebruikt voor een handeling van God, in Rom. 11: 24.
Dat vind ik geen vergelijking, in Rom 11:24 gaat het in feite over de wedergeboorte. Iets geestelijks wat God doet en in zichzelf goed is. (dat gaat van gruwelijk naar heilig, van dood naar leven)
Geloof in God is goed maar hetzelfde woord 'geloof' gebruiken we ook als we de duivel geloven, dus tegennatuurlijk moet je ook in de context zien.
Naardense vert. omdat daarvan gezegd wordt dat die het dichtst bij de grondtekst komt.
Rom1: 26 Daarom heeft God hen prijsgegeven aan hartstochten vol on-eer; want én die van het vrouwelijke geslacht bij hen hebben de natuurlijke omgang veranderd in één tegen de natuur, 27 én evenzo hebben ook die van het mannelijke geslacht de natuurlijke omgang met het vrouwelijke losgelaten en zijn in hun begeerte naar elkaar ontbrand door als mannelijken het onfatsoen met mannelijken te bedrijven en het welverdiende loon voor hun dwaling in zichzelf op te nemen. En nu zij het niet naar waarde hebben geschat God in erkentenis te houden, heeft God hen prijsgegeven aan een nietswaardig denken, om dingen te doen die niet passen.
Er staat in de Bijbel niets over een liefdevolle homoseksuele relatie (al staat er m.i. heel duidelijk wél één en ander over homoseksualiteit) maar ook dan houd dat niet in dat het geoorloofd is.
Pedo’s zouden op dezelfde manier kunnen redeneren en verder staan er nog wel meer voorbeelden … Lev.18.
Tante Pollewop schreef:De Griekse term die gebruikt word voor tegennatuurlijk hoeft niet iets moreel verwerpelijks te betekenen. Dezelfde term wordt namelijk ook gebruikt voor een handeling van God, in Rom. 11: 24.
Heb elkaar lief met de innige liefde van broeders en zusters en acht de ander hoger dan uzelf.
Hieruit blijkt dat de christenen uit de heidenen en de christenen uit de Joden elkaar niet de maat mogen nemen, elkaar niet mogen veroordelen.
Ik heb al eerder gezegd: het komt een mens niet toe iemand te veroordelen, dat wil ik dan ook nooit doen. Maar een zonde veroordelen is echt iets anders.
Als je iets vanuit de Bijbel als zonde herkent dan moet je die zonde veroordelen en de persoon erop aanspreken.
Als diegene dan weer zegt dat hij het vanuit de Bijbel niet als zonde ziet, dan heb je een situatie waar naar mijn mening geen oplossing voor is, tenzij één van twee ondubbelzinnig aan kan tonen dat iets wel of geen zonde is.
Als dat niet mogelijk is dan geldt m.i. 'een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekert'.
Om de Bijbel goed te kunnen verstaan kunnen we het best om de leiding van de Heilge Geest vragen en geen mazen in de Bijbel gaan zoeken, dat vind ik gevaarlijk. Blijf zo dicht mogelijk bij God!