Het Weermannetje schreef:Kijk, ik heb ook waardering voor mensen die het in 3 kwartier kunnen. Natuurlijk, maar er zijn echt dominees die in 5 kwartier meer zeggen dan ze in 3 kwartier hadden kunnen doen.
Ik hoop dat je dat meent. Als jouw dominee na drie kwartier preken "Amen" zou zeggen, hoe reageer je dan?
Verder: dat dominees in vijf kwartier meer kunnen zeggen dan in drie, kan een kind begrijpen. De vraag is echter, of het wijs is om zo lang te preken. Zoals al eerder werd betoogd: het menselijk bevattingsvermogen is niet zo groot, na een kwartier is de concentratie al weg en dwalen de gedachten (even) af, op zoek naar ontspanning.
Ook denk ik dat men er goed aan zou doen, in gedachten te houden dat er een buitenkerkelijke de dienst zou kunnen meemaken. Dan hóóp je toch dat zo iemand er iets van zal meenemen, dat 'ie de taal kan begrijpen en dat 'ie niet afgeschrikt wordt door de lengte van de preek? Lange preken willen nogal eens samengaan met een jargon dat alleen voor ingewijden te begrijpen is. Hoewel, of ze 't altijd begrijpen? In elk geval: dat ingewijden vertrouwd in de oren klinkt. Maar die buitenstaander dan? Willen we die niet iets meegeven?
Nee hoor, hou 't maar kort en bondig, praat gewoon Algemeen Beschaafd Nederlands!
SDG