Kerken ( uiterlijke verschillen...)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 apr 2004 20:24

Het Weermannetje schreef:Tijd maakt ook niet uit. Maar bij sommige dominees krijg ik het idee dat ze ook echt niet langer kunnen preken dan 3 kwartier.

In der Beschränkung zeigt sich der Meister...

Persoonlijk vind ik 30 minuten echt het maximum. Vooral als er nog een viering van het H. Avondmaal achteraan komt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2004 23:33

Amen.

Waarom zou je als dominee perse zo lang moeten kunnen preken? Het gaat niet om de lengte... en ik ken dominees die in een half uur kunnen zeggen waar sommige anderen 5 kwartier over moeten doen. Maar ja, om een beetje gerespecteerd te worden moet je er toch nog een een half uurtje extra aan plakken, ze mochten eens aan je berkering gaan twijfelen...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 apr 2004 00:51

Het Weermannetje schreef:Tijd maakt ook niet uit. Maar bij sommige dominees krijg ik het idee dat ze ook echt niet langer kunnen preken dan 3 kwartier.

Bij sommige dominee´s krijg ik het idee dat ze niet korter kunnen preken dan 5 kwartier. Zoals Optimatus al zei: in die Beschrankun zeigt sich der Meister! Als het langer dan 3 kwartier duurt, is mijn ervaring altijd dat de rest maar afbreuk doet aan het eerder vertelde omdat de spanningsboog kompleet zoek is en je je daardoor gaat ergeren.
Ik heb grote waardering voor dominees die zich in 3 kwartier krachtig en helder uit kunnen drukken, zonder teveel en zonder te weinig gezegd te hebben! Iedereen kan wel iets zinnigs zeggen in 2,5 uur. Maar nu in 3 kwartier, dat is pas een kunst!

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 apr 2004 07:55

Kijk, ik heb ook waardering voor mensen die het in 3 kwartier kunnen. Natuurlijk, maar er zijn echt dominees die in 5 kwartier meer zeggen dan ze in 3 kwartier hadden kunnen doen.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 23 apr 2004 08:15

Het Weermannetje schreef:Kijk, ik heb ook waardering voor mensen die het in 3 kwartier kunnen. Natuurlijk, maar er zijn echt dominees die in 5 kwartier meer zeggen dan ze in 3 kwartier hadden kunnen doen.

Ik hoop dat je dat meent. Als jouw dominee na drie kwartier preken "Amen" zou zeggen, hoe reageer je dan?
Verder: dat dominees in vijf kwartier meer kunnen zeggen dan in drie, kan een kind begrijpen. De vraag is echter, of het wijs is om zo lang te preken. Zoals al eerder werd betoogd: het menselijk bevattingsvermogen is niet zo groot, na een kwartier is de concentratie al weg en dwalen de gedachten (even) af, op zoek naar ontspanning.
Ook denk ik dat men er goed aan zou doen, in gedachten te houden dat er een buitenkerkelijke de dienst zou kunnen meemaken. Dan hóóp je toch dat zo iemand er iets van zal meenemen, dat 'ie de taal kan begrijpen en dat 'ie niet afgeschrikt wordt door de lengte van de preek? Lange preken willen nogal eens samengaan met een jargon dat alleen voor ingewijden te begrijpen is. Hoewel, of ze 't altijd begrijpen? In elk geval: dat ingewijden vertrouwd in de oren klinkt. Maar die buitenstaander dan? Willen we die niet iets meegeven?
Nee hoor, hou 't maar kort en bondig, praat gewoon Algemeen Beschaafd Nederlands!

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 apr 2004 08:44

Als je het hebt over het bevattingsvermogen, dan is 3 kwartier net zo goed te lang. En over dat Nederlands: dat is best te verstaan hoor!

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 23 apr 2004 09:09

En terwijl miljoenen mensen niet eens naar de kerk kunnen of zelfs mogen gaan, discussieeren wij hier fel over de lengte van een preek.

Het verwend christelijk Nederland......het is weer geweldig.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 apr 2004 09:11

Best te verstaan? Beste jongen, ik vind de Statenvertaling soms al onleesbaar, laat staan dat ik bepaalde dominees verschrikkelijk vind om naar te luisteren.

Gelukkig hebben wij in onze toekomstige PKN-Gemeente een vaste predikant die goed weet hoe hij zijn preken in moet delen.

Als een dienst langer dan 5 kwartier duurt, gaan mensen hun aandacht verliezen en wordt het kerkbezoek van vreugde tot straf. En dan zit de volgende zondag nog maar de helft in de kerk en dat zou jammer zijn.

Verder, ik vind de preek helemaal niet het belangrijkste onderdeel van de dienst.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 23 apr 2004 09:12

meschianza schreef:En terwijl miljoenen mensen niet eens naar de kerk kunnen of zelfs mogen gaan, discussieeren wij hier fel over de lengte van een preek.

Het verwend christelijk Nederland......het is weer geweldig.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 apr 2004 09:17

Herhaling van een argument is vermindering van waarde van het argument (vrij naar Schopenauer)

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 23 apr 2004 09:21

Optimatus schreef:Herhaling van een argument is vermindering van waarde van het argument (vrij naar Schopenauer)

haha :D
Maar dit is geen herhaling van een argument, dit is een wederom onder de aandachtbrengen van een stelling.
Mag je over de lengte van preken ect., op deze felle wijze discussieeren terwijl we eigenlijk hondsdankbaar moeten zijn dat we naar de kerk kunnen.
Of is het wel een zinvolle bezigheid met een meerwaarde voorjezelf en voor anderen.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 apr 2004 09:42

Optimatus schreef:Best te verstaan? Beste jongen, ik vind de Statenvertaling soms al onleesbaar, laat staan dat ik bepaalde dominees verschrikkelijk vind om naar te luisteren.

Gelukkig hebben wij in onze toekomstige PKN-Gemeente een vaste predikant die goed weet hoe hij zijn preken in moet delen.

Als een dienst langer dan 5 kwartier duurt, gaan mensen hun aandacht verliezen en wordt het kerkbezoek van vreugde tot straf. En dan zit de volgende zondag nog maar de helft in de kerk en dat zou jammer zijn.

Verder, ik vind de preek helemaal niet het belangrijkste onderdeel van de dienst.

Goed, jij vindt de SV onleesbaar, maar ik ken zat mensen die dat niet vinden. Ik vind wel dat de preek het belangrijkste onderdeel van de dienst is. Het evangelie moet toch verkondigd worden?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 apr 2004 09:48

meschianza schreef:
Optimatus schreef:Herhaling van een argument is vermindering van waarde van het argument (vrij naar Schopenauer)

haha :D
Maar dit is geen herhaling van een argument, dit is een wederom onder de aandachtbrengen van een stelling.
Mag je over de lengte van preken ect., op deze felle wijze discussieeren terwijl we eigenlijk hondsdankbaar moeten zijn dat we naar de kerk kunnen.
Of is het wel een zinvolle bezigheid met een meerwaarde voorjezelf en voor anderen.

O, zo had ik het niet opgevat. Als je het zo bedoelt, heb je wel gelijk :)

Ik ben blij en dankbaar dat ik op gezette tijden naar de kerk kan, maar ik wil er niet weer uitgejaagd worden door dominees die zichzelf steeds staan te herhalen, met vingertjes wijzen en zeggen dat alles slecht en verdorven is. Volgens mij is dat sowieso de ideale manier om de kerk leeg te krijgen.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 apr 2004 09:51

Valt wel mee hoor! Bij ons groeide de kerk alleen maar! Alleen vertelde de dominee wel dat er ook nog een weg ter verlossing was!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 apr 2004 09:51

Het Weermannetje schreef:Goed, jij vindt de SV onleesbaar, maar ik ken zat mensen die dat niet vinden. Ik vind wel dat de preek het belangrijkste onderdeel van de dienst is. Het evangelie moet toch verkondigd worden?

Soms onleesbaar, soms!

Ik vind de preek helemaal niet het belangrijkste onderdeel van de dienst/viering. Dat is namelijk de lezing uit de Bijbel. Wij hebben er normaliter twee (1 OT 1 NT), soms drie (1 OT, 1 Brief 1 Evangelie). De predikant heeft mijns inziens in diensten zonder sacramentsbediening de taak de Bijbel uit te leggen en toepassingen in deze tijd aan te reiken.

Persoonlijk vind ik een H. Avondmaalsviering op elke zondag (zoals ook Calvijn en Thomas van Aquino graag wilden) een goed idee...

Terug naar “Archief”