Pretoogje schreef:Kijk met mijn werk in de gezondheidszorg kan ik overal terecht. Dus in principe kan ik nu m'n werk opzeggen, een woning voor mezelf zoeken of ergens logeren tijdelijk en een andere baan zoeken. Ik kan gewoon zeggen: joh wat je me nu allemaal flikt is niet normaal. Hij weet ook dat het niet normaal is maar dan IS het al gebeurd. En dan niet even nadenken van: "Zal ik het niet doen? Ze is wel m'n vrouw." Waarom voelt het dan verkeerd om te scheiden?
Omdat je is aangeleerd dat verkeerd te vinden...
Ook al zit ik in een niet-normale relatie nu. Ben ik bang voor de gevolgen? Ben ik bang dat de kerk op m'n nek komt met: "Gij zult niet scheiden!"
Ook die/de kerk kun je de rug toekeren, al begrijp ik wel dat dat misschien niet je eerste keus is. Maar goed, het lijkt erop dat je je huwelijk in stand houdt uit angst en dat lijkt me nu ook weer niet de bedoeling van Gods sacrament. Nogmaal, dat is best begrijpelijk, drastische veranderingen geven onzekerheid, maar vaak zijn de gevolgen stukken minder dan we er in ons hoofd van maken.
Doet mijn geluk er dan niet toe? Ik weet het, het IS niet normaal als m'n schoonfamilie zo op m'n nek zit. Laatst kwamen er een paar buren binnen onverwacht. Ik was verbaasd en wilde naar de slaapkamer lopen want ik wilde er niet bij zijn. Ik zei ook: Joh je overvalt ons een beetje, ik wil rust vanavond.
Klein dorp zeker? Bij mij stappen de buren echt niet zomaar binnen, sterker nog, ik ken mijn buren niet eens. Ook niet ideaal misschien, maar mensen die onuitgenodigd binnenkomen... nee, dat zou ik niet over mijn kant laten gaan.
Een hele hoop dingen kloppen ook niet, ik weet het. Ik ben gewoon bang voor de reacties en bang dat ik een hele hoop gezeik over me heen krijg van: Ja dat kan je niet maken, hij is zo lief en hij is er kapot van. Maar ja, nogmaals. Moet ik er dan onder lijden omdat het anders niet sociaal gewenst is?
Natuurlijk zul je een hoop gezeik over je heen krijgen. De vraag is wat erger is: tijdelijk wat gezeik (en je schreef al dat je ook gewoon kunt weg verhuizen) of de rest van je leven in deze situatie blijven zitten. Kijk, het lijkt me wel dat je je situatie moet proberen op te lossen: relatietherapie, assertiviteitstraining, grenzen stellen naar je schoonouders, maar als dat allemaal niet genoeg is, tja...