Het celibaat

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

Re: Het celibaat

Berichtdoor Faramir » 15 nov 2010 21:09

learsi schreef:
Faramir schreef: Zou ik protestants worden als God mij openbaart dat dat de Waarheid is. Ik kan dan volmondig 'ja' zeggen. Ik zou zelfs islamitisch of hindoeïstisch worden als God mij dat als de Waarheid zal openbaren. Blijkbaar hebben andere mensen meer moeite met het accepteren van de Waarheid indien die anders is dan de eigen denominatie of de eigen denkkaders

Hoi Faramir, zou je eens uit willen leggen hoe jij tot het besef gekomen bent, dat de R.K. de kerk is waar je bij aangesloten dient te zijn?

h.g. Learsi

Dat wil ik best. Namelijk door een persoonlijke openbaring van de heilige maagd Maria die mij de weg naar Christus gewezen heeft. Zelf kom ik uit een familie die de Kerk geleidelijk aan heeft verlaten zoals zoveel kinderen van mijn tijd. Daarnaast ben ik niet aangesloten bij. Ik ben katholiek. Verder is de katholieke Kerk geen organisatie (alhoewel zij vele organisaties herbergt) maar is zij het mystieke Lichaam van Christus.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 15 nov 2010 22:46

Faramir schreef:Dat wil ik best. Namelijk door een persoonlijke openbaring van de heilige maagd Maria die mij de weg naar Christus gewezen heeft. Zelf kom ik uit een familie die de Kerk geleidelijk aan heeft verlaten zoals zoveel kinderen van mijn tijd. Daarnaast ben ik niet aangesloten bij. Ik ben katholiek. Verder is de katholieke Kerk geen organisatie (alhoewel zij vele organisaties herbergt) maar is zij het mystieke Lichaam van Christus.

Bedankt voor je reactie. Trek ik nu de juiste conclusie als ik uit je antwoord begrijp, dat die persoonlijke openbaring behelsde dat je door Katholiek te worden deel uit ging maken van het mystieke Lichaam van Christus, of zie ik dat verkeerd?

h.g. Learsi

Faramir

Berichtdoor Faramir » 16 nov 2010 20:22

learsi schreef:
Faramir schreef:Dat wil ik best. Namelijk door een persoonlijke openbaring van de heilige maagd Maria die mij de weg naar Christus gewezen heeft. Zelf kom ik uit een familie die de Kerk geleidelijk aan heeft verlaten zoals zoveel kinderen van mijn tijd. Daarnaast ben ik niet aangesloten bij. Ik ben katholiek. Verder is de katholieke Kerk geen organisatie (alhoewel zij vele organisaties herbergt) maar is zij het mystieke Lichaam van Christus.

Bedankt voor je reactie. Trek ik nu de juiste conclusie als ik uit je antwoord begrijp, dat die persoonlijke openbaring behelsde dat je door Katholiek te worden deel uit ging maken van het mystieke Lichaam van Christus, of zie ik dat verkeerd?

h.g. Learsi

Het ligt wat complex. Ik was al gedoopt als baby en had al vormsel gedaan op mijn 11e of 12e. Toen ik 'geroepen' werd was ik al jaren niet meer in de kerk geweest. Na een periode van overdenking enz enz ben ik ter biecht gegaan om mij weer bij de Kerk te voegen en sindsdien houd ik die relatie in stand oa door regelmatig ter communie te gaan.

Aurelius
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Aurelius » 21 nov 2010 19:50

Beste vrienden,

@Riska Zal jij van kerkgemeenschap switchen indien ik jou vanuit de Bijbel aantoon dat een andere dan jouw huidige kerkgemeenschap de ware is? Geef maar gewoon antwoord op de vraag, als je wilt: ja, nee, misschien, kweetniet, etc. Een enkel woord is genoeg.

@Cathy Zal jij van kerkgemeenschap switchen indien ik jou vanuit de Bijbel aantoon dat een andere dan jouw huidige kerkgemeenschap de juiste is?

Tot zover hebben alleen Berjan en Optimatus aangegeven dat ze open staan voor God en de waarheid; de meerderheid geeft geen antwoord en Riska verwijt mij de vraag, als ik haar goed begrijp. Dat is toch allemaal niet goed, beste vrienden? Jullie zouden moeten zeggen: "alles doe ik indien Jezus het mij vraagt!". Dat alleen is Christelijk. Maar dat doen jullie niet.

Ik begrijp jullie wel, maar jullie instelling is niet goed. Jullie zoeken niet naar Jezus en Zijn belang, maar naar jullie zelf en jullie eigen belang, is het niet? Jullie gaan nog liever voor eeuwig verloren dan dat jullie je zouden aansluiten bij de katholieke Kerk, is het niet? Vergis ik mij?

Marnix? Wullimpie? Bastiaan? Riska?

Hartelijke groeten,

Aurelius

Riska

Berichtdoor Riska » 21 nov 2010 21:40

Mijn antwoord is: ik weet het niet.

En liever verloren gaan dan naar de RK overstappen?
Heb je het toch mis. Ik heb vrienden binnen de RK, en meestal eens per jaar verblijf ik een paar dagen in het klooster van de Norbertijnen. Ik ben er dus niet afkerig van.

Waar ik absoluut afkerig van ben is als iemand beweert in 'de ware kerk' te komen/zijn.
Dat oordeel over welk instituut dat zich kerk noemt dan ook is niet aan de mens maar aan God.
Misschien blijkt straks wel dat er geen enkele kerk (instituut) ook maar een afschaduwing is van wat Hij bedoeld heeft.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 21 nov 2010 22:38

Aurelius schreef:Beste vrienden,

@Riska Zal jij van kerkgemeenschap switchen indien ik jou vanuit de Bijbel aantoon dat een andere dan jouw huidige kerkgemeenschap de ware is? Geef maar gewoon antwoord op de vraag, als je wilt: ja, nee, misschien, kweetniet, etc. Een enkel woord is genoeg.

@Cathy Zal jij van kerkgemeenschap switchen indien ik jou vanuit de Bijbel aantoon dat een andere dan jouw huidige kerkgemeenschap de juiste is?

Tot zover hebben alleen Berjan en Optimatus aangegeven dat ze open staan voor God en de waarheid; de meerderheid geeft geen antwoord en Riska verwijt mij de vraag, als ik haar goed begrijp. Dat is toch allemaal niet goed, beste vrienden? Jullie zouden moeten zeggen: "alles doe ik indien Jezus het mij vraagt!". Dat alleen is Christelijk. Maar dat doen jullie niet.

Ik begrijp jullie wel, maar jullie instelling is niet goed. Jullie zoeken niet naar Jezus en Zijn belang, maar naar jullie zelf en jullie eigen belang, is het niet? Jullie gaan nog liever voor eeuwig verloren dan dat jullie je zouden aansluiten bij de katholieke Kerk, is het niet? Vergis ik mij?

Marnix? Wullimpie? Bastiaan? Riska?

Hartelijke groeten,

Aurelius
ja je vergist je, denk ik.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 22 nov 2010 10:52

Aurelius schreef:@Cathy Zal jij van kerkgemeenschap switchen indien ik jou vanuit de Bijbel aantoon dat een andere dan jouw huidige kerkgemeenschap de juiste is?

Nee, dat doe ik niet. Ik ga niet af op verklaringen van 1 persoon. Dat is linke soep. Op z'n minst ga ik alles eerst zelf napluizen. "Of deze dingen alzo zijn"
"alles doe ik indien Jezus het mij vraagt!"

Dan moet ik er persoonlijk wel van overtuigd zijn dat het Jezus is die mij iets vraagt.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Riska

Berichtdoor Riska » 22 nov 2010 11:12

Cathy schreef:Dan moet ik er persoonlijk wel van overtuigd zijn dat het Jezus is die mij iets vraagt.

Volstrekt mee eens! "Amen" zegt mijn ziel daar op...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 nov 2010 19:41

Aurelius schreef:Ik begrijp jullie wel, maar jullie instelling is niet goed. Jullie zoeken niet naar Jezus en Zijn belang, maar naar jullie zelf en jullie eigen belang, is het niet? Jullie gaan nog liever voor eeuwig verloren dan dat jullie je zouden aansluiten bij de katholieke Kerk, is het niet? Vergis ik mij?

Me dunkt dat eenieder die in Jezus Christus zijn Verlosser en Zaligmaker herkent, behoort tot de ware, katholieke (zonder prefixen) kerk behoort, namelijk tot Christus' bruidsgemeente. Daar kan geen paus of predikant tegenop.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 22 nov 2010 23:16

Optimatus schreef:
Aurelius schreef:Ik begrijp jullie wel, maar jullie instelling is niet goed. Jullie zoeken niet naar Jezus en Zijn belang, maar naar jullie zelf en jullie eigen belang, is het niet? Jullie gaan nog liever voor eeuwig verloren dan dat jullie je zouden aansluiten bij de katholieke Kerk, is het niet? Vergis ik mij?

Me dunkt dat eenieder die in Jezus Christus zijn Verlosser en Zaligmaker herkent, behoort tot de ware, katholieke (zonder prefixen) kerk behoort, namelijk tot Christus' bruidsgemeente. Daar kan geen paus of predikant tegenop.

Dat ligt natuurlijk maar net aan de kerkvisie die je hebt. Een katholiek (voor jou dan rooms-katholiek) zal hierin niet meegaan.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 nov 2010 09:21

Maar in de Bijbel staat toch dat Jezus zegt: "Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij." (Statenvertaling).
En: "Mijn genade is u genoeg".

Riska

Berichtdoor Riska » 23 nov 2010 10:29

Zo langzamerhand begin ik het gevoel te krijgen dat met alle "zendingswerk" van onze RK-broeders het een meesterlijke afleiding is van het onderwerp van dit topic: het celibaat.
Het schijnt dat de RK heilig is en wij daar naar terug moeten om straks het eeuwig leven in te mogen gaan.
Het is echt een zeer geslaagde afleidingsmanoeuvre van de eigenlijke problematiek: mag je iemand het celibaat dwingend opleggen...

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 23 nov 2010 17:57

Riska:
Het is echt een zeer geslaagde afleidingsmanoeuvre van de eigenlijke problematiek: mag je iemand het celibaat dwingend opleggen...

Ja, ik denk dat de kerk van Christus eisen mag stellen aan haar voorgangers / priesters e.d..

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 nov 2010 18:29

Maar niet tot onnatuurlijke zaken, lijkt mij.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 23 nov 2010 23:04

Het lijkt mij juist onnatuurlijk als de leden gaan uitmaken wat de leiding zou moeten doen.

Terug naar “Archief”