JeeWee schreef:
Mag ik daar een aantal vragen aan toevoegen? Alles staat of valt met de maatstaf die de school aanlegt. Wat past wel en wat past niet bij de identiteit van de school? Geef jij de scheiding maar aan. Wie moeten we weigeren en wie niet?
Zou een nudist slechter les geven?
Zou een atheïst slechter les geven?
Zou een moslim slechter les geven?
Zou een hoerenloper slechter les geven?
Zou een gokker slechter les geven?
Zou een travestiet slechter les geven?
Ik noem gewoon een aantal zaken waarvan men op christelijke scholen over het algemeen zegt dat ze niet bij de identiteit passen. Het gaat kennelijk niet om goed of slecht lesgeven. Men is bang dat de leraar een levensstijl uit zal dragen die niet bij de identiteit van de school past.
We stelden al vast dat de kwestie was dat een homo gewoon zo IS, in tegenstelling tot een islamiet of voetbalfanaat.
Overigens weet ik niet waarom een travestiet niet "bij de identiteit" zou passen. Op welke bijbeltekst baseer je dat? Verwar niet vermeende fatsoensregels en bijbelse leer.
haring schreef:En ik vind dit hele gebeuren ook heel slecht. Er treed alleen een sterke polarisatie op tussen gelovige en niet gelovige en tussen hetero's en homo's. En dat is juist wat een samenleving niet nodig heeft!!
Dat ben ik helemaal met je eens.
De liefde glipt er uit. We respecteren elkaars visie niet meer als iets waar je het mee oneens kunt zijn, maar waar iemand recht op heeft.
Dit heb ik nooit begrepen in de christelijke gedachtegang.
Natuurlijk is de fundamentele kern van het geloof liefde. Goddelijke liefde zelfs. En voor mij is liefde zonder oordelen. Het NT is daar het voortdurende bewijs van (nogmaals, voor mij dan).
En dat kan ik op geen enkele manier rijmen met de oordelende houding naar homo's of ,vroeger, vrouwen of welke specifieke groep dan ook. Liefde en (ver)oordelen gaan voor mij niet samen.
haring schreef:En hoe zit het met een bedrijf dat een christelijke directeur heeft? Mag hij ook homo werknemers weigeren? Of mensen die samenwonen en niet getrouwd zijn?? Waarom mogen scholen het wel en bedrijven of andere instellingen het niet?? Een sportschool met een christelijk karakter mag naar mijn mening geen homo's weigeren.
Om toch even reëel te blijven: ik denk dat dat anders ligt. Scholen voeren aan dat zij kinderen lesgeven vanuit een levensbeschouwing. Op school is dat belangrijk. En zij willen niet dat hun kinderen normaal gaan vinden wat zij op grond van de Bijbel afwijzen.
En hier heb je dan de kwestie te pakken. De kinderen mogen homo's niet normaal gaan vinden. En DUS wordt er gediscrimineerd.
Op die manier LEER je kinderen te discrimineren. Dat is dan die 'levensvisie"? Niet zo fijntjes.
Ik geef overigens hierboven niet weer hoe ik er zelf over denk. Ik geef toe dat mijn eigen mening heel dubbel is. Ik ben wars van opleggen aan scholen wat zij moeten doen. Men zou zelf zo wijs moeten zijn. Ik denk dat praktizerende en gelovige homo's zelf zo wijs zijn om niet aan kinderen op te dringen wat zij zelf vinden.
???????????????????????
Maar dat doen ze toch ook helemaal niet? Zie de getuigenis van de homofiele leraar in deze draad. Ze zijn gewoon leraar. Verder niet. Wat is daar nou zo lastig aan?
Scholen lopen m.i. nu wel het gevaar dat hun iets opgelgd gaat worden door de overheid.
Een buitengewoon goeie zaak. Ze krijgen ook opgelegd dat ze leerprogramma's afwerken, dat er niet gestolen mag worden, dat ze zich aan gedragsregels houden. Dat geldt niet alleen voor scholen maar ook voor bedrijven en huishoudens. Dat is de prijs die je betaalt voor t feit dat je deel uitmaakt van een samenleving. Daar kun je je niet aan onttrekken.
Dan hebben ze er helemaal geen invloed meer op. Ik zie dit zelfs als een stok die bijv. D'66 zal gebruiken om dan maar gelijk het héle bijzonder onderwijs af te schaffen.
Er is niks mis met het uitdragen van je geloof, ook niet in een school. Maar als er conflicten ontstaan met de wetgeving dan geldt de wetgeving en niet de individuele geloofsovertuiging.
Als je er over nadenkt, dan zie je dat dat een goede zaak is. De islamitische scholen willen ook zo hun eigen denkbeelden verspreiden, die soms loodrecht op onze democratie staan. Dat dat wordt tegengehouden lijkt me winst.