Dat kerkvaders dat zo beschreven hebben, betekent niet, dat zij daarin gelijk zouden hebben.
De kerk is de bruidsgemeente van Christus en wie tot de kerk behoort, is zelf deel van deze bruidsgemeente.
Moderator: Moderafo's
Optimatus schreef:Dat kerkvaders dat zo beschreven hebben, betekent niet, dat zij daarin gelijk zouden hebben.
De kerk is de bruidsgemeente van Christus en wie tot de kerk behoort, is zelf deel van deze bruidsgemeente.
Aurelius schreef:Beste Bastiaan,
Hartelijk dank voor je reactie. De beste wensen voor het nieuwe jaar, beste vriend.
Wat bedoel je met "de Ware kerk heeft geen muren"? Zou je dat kort uit kunnen leggen? Kende het OT verbondsvolk ook geen muren? Bedoel je te zeggen dat je gelooft dat iedereen er onderdeel van uitmaakt?
Je schreef: "Maar ben toch wel benieuwd hoe aangetoond zou kunnen worden dat de wil van God is dat wij katholiek worden".
Ik kan het je reeds zeggen. Uitsluitend middels de waarheid. Bijbelse waarheid, om precies te zijn.
Ik kan je de Kerk doen begrijpen, indien jij je althans openstelt voor de Geest van God, die ons in waarheid leidt. Indien je haar begrijpt, dan zal je de Kerk omarmen. Het is onwaarschijnlijk mooi.
Je schreef: "Kom er maar eens mee voor de dag".
Reageer eens op het Maria-Ark topic of inhoudelijk in dit Sola-Scriptura topic. Onderschrijf jij het Sola-Scriptura? Op basis waarvan? Begrijp je wat er staat in het Maria-Ark topic? Ga je akkoord?
Hartelijke groeten,
Aurelius
Bastiaan30 schreef:Het ging allemaal al mis vanaf de Didache geloof ik:
Faramir schreef:Bastiaan30 schreef:Het ging allemaal al mis vanaf de Didache geloof ik:
Dat mag jij best geloven.
En nu nog even het Sola-Scriptura aantonen, want daar gaat dit onderwerp over.
Bastiaan30 schreef:Faramir schreef:Bastiaan30 schreef:Het ging allemaal al mis vanaf de Didache geloof ik:
Dat mag jij best geloven.
En nu nog even het Sola-Scriptura aantonen, want daar gaat dit onderwerp over.
1Cor 4:6
Optimatus schreef:Men zou kunnen stellen dat er geen Schrift is zonder overlevering en geen overlevering zonder Schrift. Immers, de vorming van de canon (overigens vastgesteld ten tijde van een katholiek (namelijk algemeen) concilie waarbij allerlei vermaledijde Roomse mijterdragers aanwezig waren, die er voor gezorgd hebben dat de Bijbel min of meer in de huidige vorm ook bij de doe-het-zelvers terechtgekomen is, behoudens wat apocrieven) is ook een vorm van overlevering geweest.
In dat geval omvat de Schrift de overlevering in zich. We kunnen dan mijns inziens nog verder spreken over de later gevormde overlevering. Immers, waar komen de verhalen vandaan dat Maria ten hemel opgenomen is? In de Bijbel staan deze passages niet (of staat er in Openbaring iets in die richting?). Voorts vraag ik me af op welke gronden de vroegste pausen zijn overgeleverd en of het inderdaad zo is dat deze dezelfde functie als Petrus zouden bekleden. Dat zijn vragen waar we wellicht in dit of een ander topic eens over kunnen spreken (Faramir? Elbert? Aurelius?)
Verder is het zo stilaan ook wel bekend bij mensen die er verstand van hebben dat de vijf boeken van Mozes pas zijn opgeschreven ten tijde van de ballingschap in Babylon om te voorkomen dat de voorheen mondeling overgeleverde verhalen en getuigenissen verloren zouden gaan. Dat daar wellicht hele en halve Babylonische mythen en sagen bijgemengd zijn, zal niet uit te sluiten zijn.
Bastiaan30 schreef:Dan zou Jezus, die de bijbel letterlijk uit Zijn Hoofd kent, daar vast wel wat over gezegd hebben, lijkt me.
De enige vermenging met heidendom hebben we aan de roomsen en die zonnegodaanbidder Constantijn te danken. Ga die theorieen maar liever op de glijbaan zetten, waar ze thuishoren.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten