Sola-Scriptura

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor Optimatus » 24 nov 2010 13:50

Dat kerkvaders dat zo beschreven hebben, betekent niet, dat zij daarin gelijk zouden hebben.
De kerk is de bruidsgemeente van Christus en wie tot de kerk behoort, is zelf deel van deze bruidsgemeente.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 25 nov 2010 12:01

Optimatus schreef:Dat kerkvaders dat zo beschreven hebben, betekent niet, dat zij daarin gelijk zouden hebben.
De kerk is de bruidsgemeente van Christus en wie tot de kerk behoort, is zelf deel van deze bruidsgemeente.

Optimatus merkt op:

Is de kerk de bruid van Jezus ?

Wanneer een bruid faalt in liefde, dan faalt zij in alle dingen.
"Ik zal uw kandelaar van zijn plaats wegnemen"

Kan een kerk zonder liefde de wereld verlichten ? kan een kerk zonder liefde Christus openbaren ?

Niemand op aarde heeft het monopolie van het goddelijk licht, geen gemeenschap kan zich noemen: de alleen-zaligmakende-kerk, haar voorrechten en kandelaar kunnen haar ontnomen worden en in andere handen overgaan, wanneer de goddelijke genade de plaats moet ruimen voor menselijke verdiensten.

Heeft God de kandelaar van Israël niet wegnomen om hem toe te vertrouwen aan de heidenen?

"Wie overwint... "
Zonder strijd is er geen overwinning, elke ware toehoorder wordt onvermijdelijk een strijder, en in Christus kracht een overwinnaar.
De belofte is individueel, laat de gemeente zijn wat zij wil, elke gelovige moet streven naar zijn persoonlijke overwinning.

"Wie een oor heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt."

Zeven maal wordt dit goddelijk bevel, om te luisteren naar het onderricht door de Heilige Geest, herhaald.
Onder de ontelbare naamchristenen, hoevelen bekommeren zich, om wat de Geest hen wil mededelen?
"gemeenten" staat hier in het meervoud. De Geest spreekt tot elke kerk afzonderlijk, maar het einde van de brief toont ons dat elke brief ook voor alle gemeenten bestemd is, voor de kerk van alle tijden.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Aurelius
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Aurelius » 19 dec 2010 15:17

Beste Pasker, Optimatus en Marin,

Mijn excuses voor mijn late reactie. Ik was erg druk met mijn studie.

Dank voor jullie reacties. Je hebt gelijk, Optimatus: het feit dat vele kerkvaders de katholieke Kerk als moeder beschreven hebben, wil niet zeggen dat zij daarmee gelijk hebben. Iedereen kan zich vergissen, ook zij. Wel zou ik zeggen dat nu we weten dat zij de Kerk op deze wijze beschreven hebben, het de moeite waard is eea. verder te onderzoeken.

De tweede zin die je schrijft is uiteraard ook correct. Het een sluit het ander niet uit.

Wat probeer je aannemelijk te maken, Marin? Inderdaad faalt de Kerk vaak genoeg; hoe matig en onbetrouwbaar haar leden ook vaak zijn, haar Bruidegom blijft haar altijd trouw. Dat heeft Hij ons beloofd. In deze wereld is het falen van zijn vrouw voor een man soms reden om haar te verlaten, doch niet voor God. Hij blijft Zijn Spouse altijd trouw.

Geen gemeenschap kan zich de alleenzaligmakende arke noemen, zeg je? Wel, alle grootste heiligen van de laatste 2000 jaar denken daar anders over. Zij leerden inderdaad dat er buiten de Kerk alleen eeuwige pijn en verdriet bestaat.

Je hebt het over naamchristenen, lees ik. Bestond er voor de komst van Jezus ook zoiets als 'naamjoden' (in religieuze zin)? Zij die maar een beetje meesjokten achter Mozes aan?

Zal jij bereid zijn katholiek te worden indien ik je aantoon dat dit de wil van God is?

Hartelijke groeten,

Aurelius

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 19 dec 2010 15:24

de Ware kerk heeft geen muren.
Maar ben toch wel benieuwd hoe aangetoond zou kunnen worden dat de wil van God is dat wij katholiek worden.
Kom er maar eens mee voor de dag :-)

Aurelius
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Aurelius » 07 jan 2011 19:41

Beste Bastiaan,

Hartelijk dank voor je reactie. De beste wensen voor het nieuwe jaar, beste vriend.

Wat bedoel je met "de Ware kerk heeft geen muren"? Zou je dat kort uit kunnen leggen? Kende het OT verbondsvolk ook geen muren? Bedoel je te zeggen dat je gelooft dat iedereen er onderdeel van uitmaakt?

Je schreef: "Maar ben toch wel benieuwd hoe aangetoond zou kunnen worden dat de wil van God is dat wij katholiek worden".

Ik kan het je reeds zeggen. Uitsluitend middels de waarheid. Bijbelse waarheid, om precies te zijn.

Ik kan je de Kerk doen begrijpen, indien jij je althans openstelt voor de Geest van God, die ons in waarheid leidt. Indien je haar begrijpt, dan zal je de Kerk omarmen. Het is onwaarschijnlijk mooi.

Je schreef: "Kom er maar eens mee voor de dag".

Reageer eens op het Maria-Ark topic of inhoudelijk in dit Sola-Scriptura topic. Onderschrijf jij het Sola-Scriptura? Op basis waarvan? Begrijp je wat er staat in het Maria-Ark topic? Ga je akkoord?

Hartelijke groeten,

Aurelius

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 08 jan 2011 08:37

Aurelius schreef:Beste Bastiaan,

Hartelijk dank voor je reactie. De beste wensen voor het nieuwe jaar, beste vriend.

Wat bedoel je met "de Ware kerk heeft geen muren"? Zou je dat kort uit kunnen leggen? Kende het OT verbondsvolk ook geen muren? Bedoel je te zeggen dat je gelooft dat iedereen er onderdeel van uitmaakt?

Je schreef: "Maar ben toch wel benieuwd hoe aangetoond zou kunnen worden dat de wil van God is dat wij katholiek worden".

Ik kan het je reeds zeggen. Uitsluitend middels de waarheid. Bijbelse waarheid, om precies te zijn.

Ik kan je de Kerk doen begrijpen, indien jij je althans openstelt voor de Geest van God, die ons in waarheid leidt. Indien je haar begrijpt, dan zal je de Kerk omarmen. Het is onwaarschijnlijk mooi.

Je schreef: "Kom er maar eens mee voor de dag".

Reageer eens op het Maria-Ark topic of inhoudelijk in dit Sola-Scriptura topic. Onderschrijf jij het Sola-Scriptura? Op basis waarvan? Begrijp je wat er staat in het Maria-Ark topic? Ga je akkoord?

Hartelijke groeten,

Aurelius

beste Aurelius.

Maria was de laatste voorouder van Jezus, die door God was uitverkoren om Zijn lichamelijke moeder te worden.
Maar het belangrijkste is nog dat de Heilige Geest Zijn Geestelijke Vader was.
Wij herdenken Jezus dan nu ook naar den Geest, niet naar het lichaam.
Hij heeft geleden en werd onze verzoening met God.
Hij was de verwezenlijkiing van de grote verzoendag, niet van de ark.
Ik wens je veel wijsheid en inzicht in dit nieuwe jaar.
B.

Aurelius
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Aurelius » 28 jan 2011 20:30

Beste Bastiaan,

Hartelijk dank voor je reactie en voor je goede wensen. Ik wens jou ook alle goeds en God's wijsheid toe.

Ik begrijp niet goed waar je op reageert. Ik stel wel veel vragen aan je in mijn laatste posting, maar weet niet waar je nu op antwoordt.

Je schrijft iets over Maria: wat je schrijft is correct, naar mijn mening. Je lijkt te hebben begrepen dat ik bedoel te zeggen dat Jezus de vervulling van de ark is. Ik bedoel echter te zeggen dat Maria de ark van het nieuwe verbond is. Heb je dit topic gelezen? Wat vond je ervan?

Onderschrijf jij het Sola-Scriptura? Zo ja, op basis waarvan?

Hartelijke groeten,

Aurelius

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 feb 2011 13:50

Beste Aurelius,

Ben jij bekend met de drie Formulieren van Enigheid?

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 05 feb 2011 11:04

Het ging allemaal al mis vanaf de Didache geloof ik:
Het boek leert de ‘rechtvaardiging door goede werken’ (Didachè 4:6; 6:2; 16:2),
Het strenge bevel voor de dopeling om minstens één dag te vasten voor zijn doop of het bevel om drie keer per dag het Onze Vader te bidden te wettisch (Didachè 7:4; 8:3).
Oudtestamentische profetieën voor het volk Israël worden op de Kerk toegepast (Didachè 9:4; 10:5). Zo dient de Kerk worden samengebracht vanaf het einde van de aarde in het Koninkrijk van God. Vreemd hierbij is het feit dat de auteur(s) ervan uitgaan dat de Kerk nog niet in het Koninkrijk van God is en dit lokaal aanwijsbaar lijkt. De profeet heeft een bijzondere plaats in de Didachè en wordt zelfs als enige ‘hogepriester’ genoemd (Didachè 13:3). Het slot van de Didachè is onzeker. De Geogiaanse Didachè eindigt anders dan de andere versies.

Bron (wikipedia)

Maar goed, daar waarschuwde de Schrift al meerdere malen voor.
Van zware wolven die in zouden gaan tot de Gemeente, tot het ''leren boven hetgeen geschreven staat''...

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 feb 2011 11:58

Bastiaan30 schreef:Het ging allemaal al mis vanaf de Didache geloof ik:

Dat mag jij best geloven.

En nu nog even het Sola-Scriptura aantonen, want daar gaat dit onderwerp over.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 05 feb 2011 12:23

Faramir schreef:

1Cor 4:6

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 feb 2011 12:28

Bastiaan30 schreef:
Faramir schreef:

1Cor 4:6

6 Broeders en zusters, ik heb hiervoor over Apollos en mijzelf gesproken. Dat heb ik gedaan omwille van u. U moet namelijk uit ons voorbeeld deze regel leren: houd u aan wat geschreven staat. U mag uzelf niet belangrijk maken door de een te verheerlijken boven de ander.

Helaas gaat deze niet op. Op het moment van schrijven bestond er nog niet iets zoals de Bijbel. De kans is vrij groot dat het hier om het OT gaat. Waarmee je het NT dus feitelijk naar de prullenbak verwijst.

Probeer het nog eens.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 feb 2011 19:22

Men zou kunnen stellen dat er geen Schrift is zonder overlevering en geen overlevering zonder Schrift. Immers, de vorming van de canon (overigens vastgesteld ten tijde van een katholiek (namelijk algemeen) concilie waarbij allerlei vermaledijde Roomse mijterdragers aanwezig waren, die er voor gezorgd hebben dat de Bijbel min of meer in de huidige vorm ook bij de doe-het-zelvers terechtgekomen is, behoudens wat apocrieven) is ook een vorm van overlevering geweest.

In dat geval omvat de Schrift de overlevering in zich. We kunnen dan mijns inziens nog verder spreken over de later gevormde overlevering. Immers, waar komen de verhalen vandaan dat Maria ten hemel opgenomen is? In de Bijbel staan deze passages niet (of staat er in Openbaring iets in die richting?). Voorts vraag ik me af op welke gronden de vroegste pausen zijn overgeleverd en of het inderdaad zo is dat deze dezelfde functie als Petrus zouden bekleden. Dat zijn vragen waar we wellicht in dit of een ander topic eens over kunnen spreken (Faramir? Elbert? Aurelius?)

Verder is het zo stilaan ook wel bekend bij mensen die er verstand van hebben dat de vijf boeken van Mozes pas zijn opgeschreven ten tijde van de ballingschap in Babylon om te voorkomen dat de voorheen mondeling overgeleverde verhalen en getuigenissen verloren zouden gaan. Dat daar wellicht hele en halve Babylonische mythen en sagen bijgemengd zijn, zal niet uit te sluiten zijn.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 06 feb 2011 20:33

Optimatus schreef:Men zou kunnen stellen dat er geen Schrift is zonder overlevering en geen overlevering zonder Schrift. Immers, de vorming van de canon (overigens vastgesteld ten tijde van een katholiek (namelijk algemeen) concilie waarbij allerlei vermaledijde Roomse mijterdragers aanwezig waren, die er voor gezorgd hebben dat de Bijbel min of meer in de huidige vorm ook bij de doe-het-zelvers terechtgekomen is, behoudens wat apocrieven) is ook een vorm van overlevering geweest.

In dat geval omvat de Schrift de overlevering in zich. We kunnen dan mijns inziens nog verder spreken over de later gevormde overlevering. Immers, waar komen de verhalen vandaan dat Maria ten hemel opgenomen is? In de Bijbel staan deze passages niet (of staat er in Openbaring iets in die richting?). Voorts vraag ik me af op welke gronden de vroegste pausen zijn overgeleverd en of het inderdaad zo is dat deze dezelfde functie als Petrus zouden bekleden. Dat zijn vragen waar we wellicht in dit of een ander topic eens over kunnen spreken (Faramir? Elbert? Aurelius?)

Verder is het zo stilaan ook wel bekend bij mensen die er verstand van hebben dat de vijf boeken van Mozes pas zijn opgeschreven ten tijde van de ballingschap in Babylon om te voorkomen dat de voorheen mondeling overgeleverde verhalen en getuigenissen verloren zouden gaan. Dat daar wellicht hele en halve Babylonische mythen en sagen bijgemengd zijn, zal niet uit te sluiten zijn.

Dan zou Jezus, die de bijbel letterlijk uit Zijn Hoofd kent, daar vast wel wat over gezegd hebben, lijkt me.
De enige vermenging met heidendom hebben we aan de roomsen en die zonnegodaanbidder Constantijn te danken. Ga die theorieen maar liever op de glijbaan zetten, waar ze thuishoren.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 06 feb 2011 20:48

Bastiaan30 schreef:Dan zou Jezus, die de bijbel letterlijk uit Zijn Hoofd kent, daar vast wel wat over gezegd hebben, lijkt me.
De enige vermenging met heidendom hebben we aan de roomsen en die zonnegodaanbidder Constantijn te danken. Ga die theorieen maar liever op de glijbaan zetten, waar ze thuishoren.

Heb je überhaupt wel eens de Bijbel gelezen en informatie opgedaan over andere religies uit de tijd van het OT en daarvoor? Ik vraag het mij eigenlijk af, anders had je wel geweten dat het jodendom, en ook het christendom dus, heel veel heidense elementen heeft overgenomen. :-({|=

Terug naar “Archief”