Misbruik in de katholieke kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Neestemmer

Re: Misbruik in de katholieke kerk

Berichtdoor Neestemmer » 04 apr 2010 21:11

Faramir schreef:
Neestemmer schreef:Er werd weer veel gepraat dus, maar niets gezegd....

De afgelopen maanden en jaren heeft de paus al heel veel aandacht aan misbruik gegeven. Niet bij elke gelegenheid hoef je daarover te beginnen. Het is Pasen en dus lijkt het mij dat de paasboodschap centraal moet staan.
Bloemen voor wie? Wie heeft er hier bloemen verdiend?

Bloemen voor op het Sint-Pietersplein voor de paasviering. Deze bloemen worden al zo'n jaar of 25 geschonken door Nederlandse bedrijven.
En hoe kan een Instituut volhouden dat het een onfeilbare leider heeft, als hij het ene excuus na het andere moet maken?

Verdiep je eens in de onfeilbaarheid van de paus en wanneer dat in zijn werk gaat. Niet elke uitspraak van de paus is onfeilbaar. Sterker nog, de laatste keer (tevens ook de eerste keer) dat een paus ex cathedra een uitspraak deed was in 1950. Dat betrof een leerstellige uitspraak omtrent Maria, de moeder van God.

Je bedoelt de Hemelvaart van Maria, die NERGENS in de bijbel staat, maar dan bijna 2000 jaar later als onbetistbare katholieke waarheid wordt neergezet?
De paus is een mens met een zondige natuur, net als jij en ik.
Alleen God is onfeilbaar, Alleen Hij vergeeft.Diep medelijden heb ik met die stakkers op het plein in Rome, die zo'n brabbelende, onvertstaanbare verleider toejuichen, befluiten en verafgoden als een heilige.
En kerk is gewoon met een kleine letter hoor.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 04 apr 2010 21:23

Neestemmer schreef:Je bedoelt de Hemelvaart van Maria, die NERGENS in de bijbel staat, maar dan bijna 2000 jaar later als onbetistbare katholieke waarheid wordt neergezet?

Het betreft de Maria tenhemelopneming (een wezenlijk verschil met een hemelvaart). Daar zat geen 2000 jaar tussen. Ex cathedra uitspraken moeten ook aan bepaalde voorwaarden voldoen oa dat het algemeen beleden wordt door het kerkvolk sinds het begin van het christendom. Dat is zo in dit geval. Dat jij daar als protestant vraagtekens bijzet vind ik heel begrijpelijk, maar verder interesseert het me eigenlijk bijzonder weinig, zeker in deze discussie.

Overigens staat nergens in de Bijbel dat alles in de Bijbel moet staan, ook dat is een product van traditie, protestantse traditie, lees de tekst over sola scriptura van Calvijn er maar eens op na.

Dat klopt. Dat wordt ook nergens ontkend. Heel leuk hoor valse tegenstellingen proberen neer te zetten, maar o zo doorzichtig.
Alleen God is onfeilbaar, Alleen Hij vergeeft.Diep medelijden heb ik met die stakkers op het plein in Rome, die zo'n brabbelende, onvertstaanbare verleider toejuichen, befluiten en verafgoden als een heilige.

Nogmaals, je toont slechts dat je er eigenlijk niets van snapt. Dat geeft niet, maar mensen met gebrek aan kennis staan over het algemeen in discussies niet vooraan te schreeuwen. Dat jij je broeders en zusters in Christus, mensen die je niet kent en waar je vrijwel niets van weet stakkers noemt geeft wel wat aan hoe serieus jij christelijke waarden als naastenliefde en dergelijke neemt.

De Kerk als in het Lichaam van Christus schrijf je met hoofdletter. Met 'kerk' beschrijf je over het algemeen een gebouw.

Verder is het allemaal tamelijk offtopic. Indien je er over door wil praten dan open je maar een ander topic.

Neestemmer

Berichtdoor Neestemmer » 04 apr 2010 21:52

Faramir schreef:
Neestemmer schreef:Je bedoelt de Hemelvaart van Maria, die NERGENS in de bijbel staat, maar dan bijna 2000 jaar later als onbetistbare katholieke waarheid wordt neergezet?

Het betreft de Maria tenhemelopneming (een wezenlijk verschil met een hemelvaart). Daar zat geen 2000 jaar tussen. Ex cathedra uitspraken moeten ook aan bepaalde voorwaarden voldoen oa dat het algemeen beleden wordt door het kerkvolk sinds het begin van het christendom. Dat is zo in dit geval. Dat jij daar als protestant vraagtekens bijzet vind ik heel begrijpelijk, maar verder interesseert het me eigenlijk bijzonder weinig, zeker in deze discussie.

Overigens staat nergens in de Bijbel dat alles in de Bijbel moet staan, ook dat is een product van traditie, protestantse traditie, lees de tekst over sola scriptura van Calvijn er maar eens op na.

Dat klopt. Dat wordt ook nergens ontkend. Heel leuk hoor valse tegenstellingen proberen neer te zetten, maar o zo doorzichtig.

Nogmaals, je toont slechts dat je er eigenlijk niets van snapt. Dat geeft niet, maar mensen met gebrek aan kennis staan over het algemeen in discussies niet vooraan te schreeuwen. Dat jij je broeders en zusters in Christus, mensen die je niet kent en waar je vrijwel niets van weet stakkers noemt geeft wel wat aan hoe serieus jij christelijke waarden als naastenliefde en dergelijke neemt.

De Kerk als in het Lichaam van Christus schrijf je met hoofdletter. Met 'kerk' beschrijf je over het algemeen een gebouw.

Verder is het allemaal tamelijk offtopic. Indien je er over door wil praten dan open je maar een ander topic.
Sommige leden van die "kerk" hebben dan een erg afwijkende opvatting omtrent de heiligheid van dat Lichaam.
Een kerk die het liefst alles in de doofpot stopt ipv de kinderverkrachters te straffen, omdat de naam van die kerk belangrijker is dan de verwoestte levens van de slachtoffers, heeft heel wat te verantwoorden.
En wie zegt dat ik calvijn verdedig?
Maar let op, de RKK gaat nu proberen een slachtofferrol aan te nemen.Dit is nog maar het begin....

Neestemmer

Berichtdoor Neestemmer » 04 apr 2010 22:00

Faramir schreef:
scheermes schreef:
Faramir schreef:Het nieuws mag best bekend worden. Het in de kast houden werkt niet en voorkomt nieuwe gevallen niet.
Maar men moet het wel in de context zien. 600 meldingen in de katholieke Kerk (die variëren van zelf meegemaakt/gezien/gehoord) over de afgelopen 50 jaar. Daartegenover krijgt justitie jaarlijks zo'n 2500 gevallen van seksueel misbruik binnen.

600:50=12 per jaar tegenover 2500. Dat is zo'n 0,5% na ontzettend veel media aandacht voor de gevallen in (of heeft er mee te maken) de katholieke Kerk in Nederland.

Je zit te googelen met cijfers. Je kunt niet alle gevallen op 1 hoop gooien en dan zeggen dat het maar een klein gedeelte betreft. Op die manier kun je alle misdrijven wel bagatelliseren.

Goochelen met cijfers? Ik plaats ze slechts in de context. Een context die schijnbaar te confronterend is.
Maar dat niet alle gevallen op 1 hoop te gooien zijn daar heb je gelijk in. Zo zitten er tussen die 600 meldingen getuigenissen van het is mij overkomen, ik heb het gezien en ik heb het gehoord. Daar zal ongetwijfeld voor een ontzettend groot gedeelte overlap zitten. Daarnaast zijn er meldingen zoals ik heb de pater naakt in de sauna gezien of ik ben in het kruis gegrepen en daarbij is het gebleven. Justitie zal ongetwijfeld veel helderder alle meldingen bekeken hebben zodat overlap minder is en de misdaad beter gedefinieerd. Het onderzoek in de RKK moet nog van start gaan.
Faramir schreef:Ik kan je nu al vertellen dat in elk land waar de katholieke Kerk voorzieningen zoals internaten, scholen, verzorgingshuizen en ziekenhuizen heeft of heeft gehad er sprake zal zijn geweest van misbruik. Evengoed kan ik je melden dat dit evengoed het geval zal zijn als het staatsinstellingen of instellingen van andere kerkgenootschappen/religies zijn. Heel simpel gezegd; daar waar er veel met kinderen wordt gewerkt zal er sprake zijn van misbruik in meer of mindere mate.

1) heb je cijfers dat het misbruik in andere instellingen even hoog zijn?

Dat is het probleem he, normaal krijg je zelden te horen wat voor instelling er bij 'betrokken' is. Maar als je de regionale kranten dagelijks naast elkaar zou leggen zul je zien dat misbruik op bijvoorbeeld scholen en sportclubs vaker voorkomt. Zeker aangezien er haast geen katholieke internaten en dergelijke meer over zijn.
2) verwacht je niet dat het misbruik van christelijke instellingen een heel stuk lager zal zijn?

Dat verwacht ik niet. Zo is bekend dat vorig jaar al de PKN (Protestantse Kerk Nederland) melding maakte van 419 gevallen seksueel misbruik en dat zonder enige media aandacht. Zoals we weten is de PKN meer dan de helft zo klein als de RKK in Nederland. Maar goed, daar gaat het niet om, want ook dat is veel minder dan 1% van het totaal. Schijnbaar vind het seksueel misbruik wat te maken heeft met kerken in Nederland in minder dan 2% van de gevallen plaats.

Verder is daar in de VS meer over geschreven oa:
http://dannimoss.wordpress.com/2008/06/ ... ergy-abuse
http://www.csmonitor.com/2002/0405/p01s01-ussc.html
http://www.reformation.com
http://www.thinkchristian.net/index.php ... ic-problem

Vergeet ook niet dat de gevallen voornamelijk uit de jaren 60 en 70 zijn, een tijd dat progressieve groeperingen openlijk voor pedofilie waren, waarin pedofiele tijdschriften in de winkel lagen (bijvoorbeeld Lolita) en waar bijvoorbeeld PvdA senatoren (oa Brongersma) openlijk pleite voor de vrijheid van pedofilie. Iets waartegen de Kerk altijd stelling nam en neemt. Het is die tijd die het mogelijk heeft gemaakt dat een aantal geestelijken zijn gezwicht en het moraal niet hoog wisten te houden. Wat er in de katholieke Kerk is gebeurd, (zo'n beetje de enige wat die maatschappij aanklaagde) is vreselijk, maar slechts het topje van de ijsberg. Evengoed geldt dat overigens voor protestantse kerken.

hoe kom je daar nu bij?
inmiddels 1300 aanklachten trouwens.
http://www.trouw.nl/religie-filosofie/n ... _1300.html

Het schijnt dat *niet onderbouwde stelling verwijderd door moderator*

Faramir

Berichtdoor Faramir » 04 apr 2010 22:01

Neestemmer schreef:Sommige leden van die "kerk" hebben dan een erg afwijkende opvatting omtrent de heiligheid van dat Lichaam.
Een kerk die het liefst alles in de doofpot stopt ipv de kinderverkrachters te straffen, omdat de naam van die kerk belangrijker is dan de verwoestte levens van de slachtoffers, heeft heel wat te verantwoorden.

Schijnbaar zijn sommige niet-leden niet in staat onderscheid te maken tussen het Lichaam van Christus en de (zondige/gebrekkige) mensen die zich daarvoor trachten in te zetten.
En wie zegt dat ik calvijn verdedig?

Wie zegt dat ik dat zeg? Je geeft slechts indirect aan dat je sola scriptura aanhangt. Ik constateer dat jij de oorsprong van het sola scriptura niet helder hebt en ik wijs je daar op zodat je het zelf kunt opzoeken.
Maar let op, de RKK gaat nu proberen een slachtofferrol aan te nemen.Dit is nog maar het begin....

Ach ja, als je inhoudelijk te licht blijkt draai je het maar zo. Ook prima hoor, het is mij om het even ik heb mijn punt gemaakt, namelijk dat je eigenlijk geen flauw benul hebt van datgene waar je over mee wil praten. En dat blijkt ook wel aangezien je inhoudelijk nergens steekhoudend reageert als je al inhoudelijk reageert op datgene wat jezelf ter sprake brengt.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 04 apr 2010 22:02

Neestemmer schreef:hoe kom je daar nu bij?

Ik heb erbij gezet hoe ik erbij kom. Ook jij moet dan wel in staat zijn om de gedachtengang zo'n beetje te volgen.

Dat klopt. Ten tijde van mijn schrijven echter niet.

Neestemmer

Berichtdoor Neestemmer » 04 apr 2010 22:21

Faramir schreef:
Neestemmer schreef:hoe kom je daar nu bij?

Ik heb erbij gezet hoe ik erbij kom. Ook jij moet dan wel in staat zijn om de gedachtengang zo'n beetje te volgen.

Dat klopt. Ten tijde van mijn schrijven echter niet.
Laatst gewijzigd door Neestemmer op 04 apr 2010 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Riska

Berichtdoor Riska » 04 apr 2010 22:29

Verspil aan Neestemmer en eml niet teveel van je energie - vooral met eml heb ik vaak in de clinch gelegen wat dat betreft en het is 'water naar de zee dragen'. Er valt niet mee te discussieren en neestemmer doet nu niet meer onder voor eml.

ostrogoot
Mineur
Mineur

Berichtdoor ostrogoot » 04 apr 2010 22:40

Vlak voor de paasmis kwam onverwacht kardinaal Sodano aan het woord. Die zei dat de kerk zich niet van de wijs moeten laten brengen door de berichten in de media over seksueel misbruik door priesters. (teletekst)

Wat is het verschil tussen Benno L (pedo zwemleraar) en de pedopriesters? Waarom houdt die paus zijn mond en houdt hij zijn zieke priesters de hand boven het hoofd? Elke priester die kinderen heeft misbruikt voor eigen gerief moet uit zijn ambt worden gezet en door justitie vervolgd worden.
De bejaarde leider van de RK kerk kan wel in heel veel talen zalig pasen zeggen maar een excuus of maatregel kan niet uit zijn schijnheilige mond komen.

De bloemen zijn geen gift maar is een marketingstunt van bloemenbureau Holland
Nosce te ipsum

Faramir

Berichtdoor Faramir » 04 apr 2010 22:54

ostrogoot schreef:Vlak voor de paasmis kwam onverwacht kardinaal Sodano aan het woord. Die zei dat de kerk zich niet van de wijs moeten laten brengen door de berichten in de media over seksueel misbruik door priesters. (teletekst)

Wat is het verschil tussen Benno L (pedo zwemleraar) en de pedopriesters?

Op het gebied van pedofilie niets.
Waarom houdt die paus zijn mond en houdt hij zijn zieke priesters de hand boven het hoofd?

Dat doet hij niet. Het afgelopen jaar/jaren zijn meerdere bisschoppen op het matje geroepen zijn er belangrijke hervormingen doorgevoerd voor de bescherming van kinderen en het beter laten verlopen van het recht om schuldigen veroordeeld te krijgen. Afgelopen week is er nog een brief omtrent misbruik door de paus geschreven. Er is dus geen sprake van 'zijn mond houden'.
Elke priester die kinderen heeft misbruikt voor eigen gerief moet uit zijn ambt worden gezet en door justitie vervolgd worden.

Mee eens. En het staat elke staat vrij om misdaden die gepleegd zijn binnen de grenzen van haar staat te onderzoeken en bestraffen. Dus ook bij priesters.
De bejaarde leider van de RK kerk kan wel in heel veel talen zalig pasen zeggen maar een excuus of maatregel kan niet uit zijn schijnheilige mond komen.

Je hebt wel een heel grote mond voor iemand die eigenlijk aangeeft geen verstand van de zaak te hebben. Je gebruikt wel zware beledigende termen als christen. Vind je dat heel christelijk om te doen in een gesprek?
De bloemen zijn geen gift maar is een marketingstunt van bloemenbureau Holland

Dat laatste ontkracht niet dat het om een gift gaat. Naast onchristelijk taalgebruik is logisch beredeneren dus ook nog eens moeilijk.

Maar goed, ik ben benieuwd wat de crew zoal aan deze vertoning gaat doen van enkele christenen. Indien laster en schelden toegestaan zijn op dit forum heb ik gegeten en gedronken en vertrek dus.

Neestemmer

Berichtdoor Neestemmer » 04 apr 2010 22:59

Ik vind het bijzonder, dat in een streng christelijk milieu, waar seks voor het huwelijk en homoseksualiteit al streng veroordeeld wordt, er van laster wordt geproken als er iemand kritiek heeft op het al tientallen jaren door laten sudderen en onder het kleed vegen van een combinatie van deze 2 zonden, en het derde en NOG vreselijkere erbij is dat het om de ontheiliging van een kinderlichaam gaat.
Want het kind van een gelovige is heilig voor God.
Het allerergste komt nog, de dader is iemand die iedereen vertrouwt, omdat ie door gewaad en gelaat laat zien dat ie te vertrouwen zou moeten zijn, omdat ie Gods Woord verkondigt.
En dan zou ik lasteren, wanneer ik me afvraag of dat deze perversiteit er al is voordat ie aan dit ambt begint, of pas komt wanneer hij er mee begonnen is?

Riska

Berichtdoor Riska » 05 apr 2010 10:00

Ja en dat raakt heel veel mensen, laat ik daarmee beginnen.
Maar je vergeet een paar heel belangrijke zaken. De tijd waarin dit plaatsvond.
Seksueel misbruik is - in de maatschappij, dus niet alleen in de RK - pas een superklein beetje bespreekbaar geworden in de jaren '80. In 1985 is de VSK - vereniging tegen seksueel kindermisbruik - opgericht door mensen die in hun kinderjaren door familie/vrienden waren misbruikt.
In de tijd dat deze hele zaak speelde was het een grote eer om naar een internaat te gaan om priester te worden, wat grote offers van ouders vroeg.
Er is sprake van loyaliteit. Een kind gaat toch niet thuis vertellen dat hij misbruikt is als die ouders er zoveel voor deden om hun kind een goede opleiding te geven?
Het zijn allemaal zaken die de zwijgcultuur hebben bevorderd. Nu komt het naar buiten, omdat de RK haar macht verliest. Terecht verliest, zoals ook binnen bepaalde protestantse kringen de macht begint te tanen of verloren is gegaan. Want macht uit naam van God is gruwelijk en heeft in heel veel levens onherstelbare schade aangericht en bepaald niet alleen binnen de RK en zeker al niet door misbruik. Hoewel het Woord ook heel goed misbruikt kan worden.

In de jaren '40 - pakweg '60 was het daarnaast heel "normaal" dat er geslagen werd.
Maar het is goed dat n u ook de Raad voor de Kinderbescherming een onderzoek aan haar broek krijgt over wat ze gedaan heeft ten tijde van het plaatsen van kinderen in instellingen.

Er waren ook getuigenissen van jongens uit die internaten die er een goede tijd hebben gehad, zich veilig en geborgen wisten. Die internaten waren er óók - en dus waren die priesters er ook.
En ik ken buitengewoon integere priesters die lijden onder wat er gebeurd is en wat hun collega's kwetsbare, jonge mensen hebben aangedaan.

Faramir gaf al aan dat deze paus tenminste al zaken aangepakt heeft. Dat er nu een oude knar (sorry voor de uitdrukking) gaat beweren dat het een onterechte aanval is op de Kerk en gezwets is, is ook een vorm van van-je-afslaan. Want stel je eens voor: je bent rond de 80 en je hebt je hele leven de kerk gediend en nu word je aangevallen en valt de bodem onder je bestaan weg. Het is pure wanhoop - maar daar kijken de media niet naar en men gaat graag mee in het schelden op...
Er waren vorige week ook mensen die aangegeven hebben bij de Kerk te blijven, omdat ze er een taak hebben, omdat die Kerk hen ook zoveel goeds heeft gebracht.

Wat betreft de roomse mis en al dat soort zaken: er zijn onnoemelijk veel theologen en kerken die inmiddels erkennen dat de HC daar te fel is geweest, dat er - hoe is het mogelijk! - ook binnen de RK goede dingen zijn, het Evangelie wordt gepredikt.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 apr 2010 17:20

Neestemmer schreef:Ik vind het bijzonder, dat in een streng christelijk milieu, waar seks voor het huwelijk en homoseksualiteit al streng veroordeeld wordt, er van laster wordt geproken als er iemand kritiek heeft op het al tientallen jaren door laten sudderen en onder het kleed vegen van een combinatie van deze 2 zonden, en het derde en NOG vreselijkere erbij is dat het om de ontheiliging van een kinderlichaam gaat.
Het allerergste komt nog, de dader is iemand die iedereen vertrouwt, omdat ie door gewaad en gelaat laat zien dat ie te vertrouwen zou moeten zijn, omdat ie Gods Woord verkondigt.

Dat is idd heel erg allemaal, en wat mij betreft mag dat streng bestraft worden door een rechter indien schuldig bevonden. Maar al dit heeft verder weinig te maken met de lasterlijke opmerkingen die jij maakte. En die inmiddels verwijderd zijn door de crew.
En dan zou ik lasteren, wanneer ik me afvraag of dat deze perversiteit er al is voordat ie aan dit ambt begint, of pas komt wanneer hij er mee begonnen is?

Mag jij liegen? Een ieder die jouw opmerkingen gister gelezen heeft weet dat je het anders bracht (in de vorm van laster). Zoals erkend door de crew en inmiddels verwijderd (inclusief enkele andere beledigingen en gescheld van enkele users) waarvoor mijn dank.

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 05 apr 2010 17:22

Faramir schreef:
Neestemmer schreef:Ik vind het bijzonder, dat in een streng christelijk milieu, waar seks voor het huwelijk en homoseksualiteit al streng veroordeeld wordt, er van laster wordt geproken als er iemand kritiek heeft op het al tientallen jaren door laten sudderen en onder het kleed vegen van een combinatie van deze 2 zonden, en het derde en NOG vreselijkere erbij is dat het om de ontheiliging van een kinderlichaam gaat.

Dat is idd heel erg allemaal, en wat mij betreft mag dat streng bestraft worden door een rechter indien schuldig bevonden. Maar al dit heeft verder weinig te maken met de lasterlijke opmerkingen die jij maakte. En die inmiddels verwijderd zijn door de crew.

Mag jij liegen? Een ieder die jouw opmerkingen gister gelezen heeft weet dat je het anders bracht (in de vorm van laster). Zoals erkend door de crew en inmiddels verwijderd (inclusief enkele andere beledigingen en gescheld van enkele users) waarvoor mijn dank.

Met alle respect, maar wat is nou precies het verschil?
Wil jij beweren dat deze perversiteit "ineens" onstaat als men al tot het ambt geroepen is?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 apr 2010 17:27

Annet76 schreef:Met alle respect, maar wat is nou precies het verschil?

Indien je gister de bijdrage die inmiddels verwijderd is had gelezen dan had je het verschil wel gezien. Het heeft weinig zin om daar verder op in te gaan.

Terug naar “Archief”