Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jozo
Kapitein
Kapitein

Re: Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

Berichtdoor Jozo » 21 dec 2010 15:42

Omdat jij open en met begrip mij tegemoet treedt, zal ik een aflevering bekijken, goed ?
Maar mag ik dan ook eerlijk mijn mening zeggen ? Ik zal trachten met open blik te kijken.
Meer kan ik niet beloven, ik weet niet of er gevloekt wordt ? Want dan zet ik hem meteen stop.
Ik laat de Heilige Naam van de Heere niet misbruiken, want als ik blijf kijken, stem ik toe, of niet soms ?
Ik heb een weerzin tegen het programma, omdat ik Gordon er over gehoord heb en die had al een grote waffel dat hij lekker zichzelf mocht blijven :-&
Ik noem hem geen relnicht, hij noemt zichzelf zo, met zelfspot, maar iedereen weet dat hij altijd de confrontatie en ruzie opzoekt. Daar hoef je geen prive voor te lezen :wink:
Wat is er trouwens bij H Huisman en C Keyl blijven hangen hiervan, ik meen ergens gelezen te hebben dat mevr Keyl God niet heeft gevonden. Triest is dat dan.

Mooi :D
Natuurlijk mag je eerlijk je mening zeggen (maar let er daarbij dan wel op dat je niet een mens direct veroordeeld)
Er word volgens mij niet expliciet gevloekt. Tenzij je jeetje ook onder een vloek zou willen scharen.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 dec 2010 16:12

Nou Jozo en Marnix, even een tussenstand, ik wordt iedere keer gestoord door de telefoon. Ben al 3 keer begonnen met kijken, maar ik moet zeggen, het valt me niet mee. Ik probeer met neutraliteit te kijken, maar mn tenen krampen eerlijk gezegd al. Niet door de taal hoor, want dat ben ik wel gewend, maar dat dat zo uitgezonden wordt, door een christelijke omroep !
Voorbeeldje: Gordon noemt God een aardige vent
De voice-over heeft het over dat G hemels woont !
Ook wordt daar gezegd dat G de grootste relnicht is, dus niet mijn woorden.
En hij heeft er geen behoefte aan, een atheist pur sang.
Ik moest steeds stopzetten op het moment dat hij de deur uit gaat, hij denkt naar plekken waar God zich geopenbaard heeft.
Vandaag komt er niet van om te kijken, ik hoop morgen even een rustig uurtje te hebben.
Maar ik ben "benieuwd" zucht

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 dec 2010 16:21

Even voor je begrip:

- Gordon is net begonnen met een zoektocht naar God. Hij kent God helemaal niet. Wat doe jij als een ongelovige zegt: Ik denk dat God een aardige vent is?
- Gordon geeft aan dat Hij er wel behoefte aan heeft, aan de ene kant niet, aan de andere kant wel (herken je de innerlijke strijd van een ongelovige?)

Dat zijn moeilijke dingen. Maar hij moet er gaandeweg achterkomen dat het niet is zoals Hij denkt. Dat God geen gelijke is maar veel groter dan hem. (of je moet hem die tijd niet willen geven en hem gelijk scherp terechtwijzen: Gordon, zo praat je niet over God, anders stoppen we ermee. Dan was het programma gestopt en Gordon verder gegaan met zijn leven)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 dec 2010 16:28

Ik zei ook, ik heb wel begrip voor de taal die hij uitslaat, zo praten nu eenmaal mensen die niet geloven en soms zelfs God haten.
Maar jongens, kun je geen voorgesprek hebben ? Knippen in een programma, normaliter doen ze niet anders.
Je kunt op verschillende manieren over God praten, maar ik vond er toch een uitdagende ondertoon in zitten, door te praten over een aardige vent.
Daarna lachen.
Ik snap het, je wilt het goedpraten, maar ik kan echt wel scheiden dat zo iemand er anders over spreekt dan iemand die er iets vanaf weet.
Hoe dat meisje het verwoordt: zo is het. Hoe kan er nu EEN God bestaan terwijl er verschrikkelijke dingen gebeuren, of dat iemand zoveel moet meemaken.
Men praat over EEN Almachtige en niet over DE.
Maar ik heb het over de eindverantwoordelijkheid van dat programma ! De EO is verantwoordelijk voor hetgeen zij uitzendt.
Dan kijk ik met meer respect naar een interview bij IKON geloof ik, met Jan Siebelink. Daar kwam nl uit dat hij twijfelt, het is een zachtaardige man trouwens, zijn vragen, de reden waarom hij het boek schreef, nergens echt beledigend voor die groep gelovigen.
Heel herkenbaar voor diegenen die ook zo'n vader hadden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 dec 2010 20:24

Ik zie net de eerste teleurgestelde reactie in de vragenrubriek :!: Deel 2 is dus opeens heel anders.

Kris
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kris » 21 dec 2010 22:31

De discussie hier is een prachtig voorbeeld van de idiote strijd tussen gelovigen onderling en het enorme onbegrip van gelovigen onderling waardoor ik deels mijn geloof ben kwijtgeraakt. Het is dit soort discussies dat ervoor gezorgd heeft dat ik begon met twijfelen jaren geleden. Het is dit soort discussies waardoor ik me toch eens op een andere manier in de fenomenen 'religie' en 'geloven' ben gaan verdiepen. En het is dit soort discussies waardoor ik uiteindelijk met rasse spoed de kerk achter me heb gelaten. Het is de aanzet geweest van mijn ongeloof.

Maar natuurlijk, ik zal nooit écht geloofd hebben. Want dat kan natuurlijk niet, je geloof kwijtraken... Ik zal wel niet uitverkoren zijn... :')

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 21 dec 2010 22:54

Heb net weer een aflevering gezien en heb even helemaal geen zin meer in de welles/nietes discussie.
Het verwart me.
Geloof en emotie liggen zo dicht bij elkaar. Ik las op een andere site een boeiende reactie waarin staat dat geloven en het vinden van God dan echt anders geworden lijkt te zijn dan vroeger. Wat is het christendom, waar gaat het bij het Christelijk geloof werkelijk om?

Vroeger:
- Geloven in dood, opstanding, hemelvaring, zittend aan de rechterhand van God van Christus
- Vergeving van zonden door offer van Jezus Christus en van onze kant: Bekering en geloof (= vertrouwen in / grijpen naar / komen tot Christus)
- Eeuwig leven met God
- De Heilige Geest in je die een honger geeft naar Christus
- Het Woord centraal
- Liefde (van Christus) centraal
- Sterven aan jezelf
- Wedergeboorte
- Jezus volgen
- Je kruis opnemen

Tegenwoordig:
- Ervaring van liefde
- Een uitbreiding op je leven
- 'Liefde' en acceptatie van elkaar
- Rijker/Beter/Mooier worden
- Je best doen
- Je weg aanpassen
- Iets veranderen
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 dec 2010 23:16

Nou JeeWee als dat idd zo is, is het allemaal flink uitgehold :(
Ik begrijp dat je dit uit de uitzending haalde ? Of is dat jouw gevolgtrekking.
Ik moet de 1e uitzending nog gaan bekijken, de lust ontbreekt me tot nu toe, maar allee, ik heb het "beloofd".

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 22 dec 2010 09:31

Ik vraag me inderdaad af of er een juist beeld van het christelijk geloof wordt gegeven. In aflevering 1 door die gospelartiesten en de danser. En waarom in vredesnaam die rare healing in New York!? (aflevering 2) :?

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 22 dec 2010 09:43

henkie schreef:Ik vraag me inderdaad af of er een juist beeld van het christelijk geloof wordt gegeven. In aflevering 1 door die gospelartiesten en de danser. En waarom in vredesnaam die rare healing in New York!? (aflevering 2) :?

Voor velen is dit inderdaad het juiste beeld. Zo beleven, voelen of ervaren zij hun geloof. Voor velen anderen zal dit weer niet een juist beeld zijn. Maar de EO kan natuurlijk niet van te voren vermoeden op welke manier een mens wordt aangeraakt door God. Daar zal God vast zelf over beslissen. Mijns inziens kan het dus geen kwaad om ook God te zoeken bij anders denkenden.
(Overigens was wat ik in de "rijke" kerk in Amerika zag, ook niet mijn idee van geloofsbeleving :wink: )
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 22 dec 2010 09:48

Het gaat me er meer om of het Bijbels verantwoord is, niet om het beeld van God wat we zelf maken ;-)
Als die danser zegt: "Het maakt niet uit of je fouten maakt want God heeft toch al een lach op Zijn gezicht" dan vraag ik me af hoe hij daarbij komt, bijvoorbeeld.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 dec 2010 09:56

JeeWee schreef:Heb net weer een aflevering gezien en heb even helemaal geen zin meer in de welles/nietes discussie.
Het verwart me.
Geloof en emotie liggen zo dicht bij elkaar. Ik las op een andere site een boeiende reactie waarin staat dat geloven en het vinden van God dan echt anders geworden lijkt te zijn dan vroeger. Wat is het christendom, waar gaat het bij het Christelijk geloof werkelijk om?

Vroeger:
- Geloven in dood, opstanding, hemelvaring, zittend aan de rechterhand van God van Christus
- Vergeving van zonden door offer van Jezus Christus en van onze kant: Bekering en geloof (= vertrouwen in / grijpen naar / komen tot Christus)
- Eeuwig leven met God
- De Heilige Geest in je die een honger geeft naar Christus
- Het Woord centraal
- Liefde (van Christus) centraal
- Sterven aan jezelf
- Wedergeboorte
- Jezus volgen
- Je kruis opnemen

Tegenwoordig:
- Ervaring van liefde
- Een uitbreiding op je leven
- 'Liefde' en acceptatie van elkaar
- Rijker/Beter/Mooier worden
- Je best doen
- Je weg aanpassen
- Iets veranderen

Klopt voor een deel denk ik wel. Aan de andere kant, het zijn niet dezelfde dingen die je noemt. Het ene wat je "vroeger" noemt is voor een groot deel theorie, het tweede praktijk. Het klopt dat de nadruk nu meer ligt op praktijk, dat je voelt en ervaart wat je gelooft. Toch denk ik niet dat dat er vroeger niet was, en nu wel. Er is nog steeds theorie en praktijk, geloof of gevoel. Moeilijke van deze tijd is inderdaad wel dat mensen niet eerst gaan geloven en vervolgens gaan ervaren, maar vaak eerst willen ervaren voordat ze willen geloven. Dat zie je in het programma veel.

Daarnaast zie je in deze tijd van individualisme wel vaak mensen redeneren vanuit zichzelf. Ik doe het omdat ik denk dat het wat toevoegt aan mijn leven.... maar wat levert het me op? Als iemand tot geloof komt zal dat denk ik niet eg zijn. Als het goed is ervaren ze dan liefde, zien ze dat het veel meer is dan een waardevolle toevoeging aan hun leven en worden ze rijker, beter en mooier. Niet op de manier die ze verwacht hadden, maar het zijn wel dingen die bij het nieuwe leven horen. Het grote verschil is dan alleen dat je zelf daar niet centraal in staat, maar God. Dat God niet ook ergens een leuk plekje krijgt in een wereld waarin jij centraal staat, maar dat Hij centraal komt te staan in je leven.

@ Henkie, goede vraag, dat dacht ik ook wel. Waarom nou hier? Is dit representatief? Gelukkig zag je dat ook in de reactie van Gordon. Het leek voor hem meer alsof hij in een gesticht was gekomen. Ik moet de uitzending van gisteren nog zien, maar ik neem niet aan dat ze met hem alleen maar naar dit soort gelegenheden gaan, ze krijgen iedere keer een andere "coach". Ik vind het wat dat betreft wel goed dat ze wel de "breedte" van het christendom opzoeken maar vond het in dit geval inderdaad ook wel erg een karikatuur daarvan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

knor183
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor knor183 » 22 dec 2010 11:19

Ik heb gisteren de 1e aflevering gezien volgens mij.
Dat Gordon naar die zandkunstenaar gaat. Ik vond het gaaf dat hij zo ondersteboven was.
Alleen jammer dat het afgesloten werd met echte Gordon grapjes... :S

De houding van Dennis vd Geest was er 1 die ik regelmatig tegenkom dus ik ben heel benieuwd hoe het met hem verder gaat...
Het is even onvoorstelbaar dat God wel bestaat, als dat hij niet zou bestaan

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 22 dec 2010 12:13

Ik blijf kijken...
Het raakt me en ik geloof in een God van wonderen.
En zou voor onze God ook maar IETS te wonderlijk zijn?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 dec 2010 16:40

henkie schreef:Het gaat me er meer om of het Bijbels verantwoord is, niet om het beeld van God wat we zelf maken ;-)
Als die danser zegt: "Het maakt niet uit of je fouten maakt want God heeft toch al een lach op Zijn gezicht" dan vraag ik me af hoe hij daarbij komt, bijvoorbeeld.

Neo-romantiek, vrees ik.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”