JeeWee schreef:Heb net weer een aflevering gezien en heb even helemaal geen zin meer in de welles/nietes discussie.
Het verwart me.
Geloof en emotie liggen zo dicht bij elkaar. Ik las op een andere site een boeiende reactie waarin staat dat geloven en het vinden van God dan echt anders geworden lijkt te zijn dan vroeger. Wat is het christendom, waar gaat het bij het Christelijk geloof werkelijk om?
Vroeger:
- Geloven in dood, opstanding, hemelvaring, zittend aan de rechterhand van God van Christus
- Vergeving van zonden door offer van Jezus Christus en van onze kant: Bekering en geloof (= vertrouwen in / grijpen naar / komen tot Christus)
- Eeuwig leven met God
- De Heilige Geest in je die een honger geeft naar Christus
- Het Woord centraal
- Liefde (van Christus) centraal
- Sterven aan jezelf
- Wedergeboorte
- Jezus volgen
- Je kruis opnemen
Tegenwoordig:
- Ervaring van liefde
- Een uitbreiding op je leven
- 'Liefde' en acceptatie van elkaar
- Rijker/Beter/Mooier worden
- Je best doen
- Je weg aanpassen
- Iets veranderen
Klopt voor een deel denk ik wel. Aan de andere kant, het zijn niet dezelfde dingen die je noemt. Het ene wat je "vroeger" noemt is voor een groot deel theorie, het tweede praktijk. Het klopt dat de nadruk nu meer ligt op praktijk, dat je voelt en ervaart wat je gelooft. Toch denk ik niet dat dat er vroeger niet was, en nu wel. Er is nog steeds theorie en praktijk, geloof of gevoel. Moeilijke van deze tijd is inderdaad wel dat mensen niet eerst gaan geloven en vervolgens gaan ervaren, maar vaak eerst willen ervaren voordat ze willen geloven. Dat zie je in het programma veel.
Daarnaast zie je in deze tijd van individualisme wel vaak mensen redeneren vanuit zichzelf. Ik doe het omdat ik denk dat het wat toevoegt aan mijn leven.... maar wat levert het me op? Als iemand tot geloof komt zal dat denk ik niet eg zijn. Als het goed is ervaren ze dan liefde, zien ze dat het veel meer is dan een waardevolle toevoeging aan hun leven en worden ze rijker, beter en mooier. Niet op de manier die ze verwacht hadden, maar het zijn wel dingen die bij het nieuwe leven horen. Het grote verschil is dan alleen dat je zelf daar niet centraal in staat, maar God. Dat God niet ook ergens een leuk plekje krijgt in een wereld waarin jij centraal staat, maar dat Hij centraal komt te staan in je leven.
@ Henkie, goede vraag, dat dacht ik ook wel. Waarom nou hier? Is dit representatief? Gelukkig zag je dat ook in de reactie van Gordon. Het leek voor hem meer alsof hij in een gesticht was gekomen. Ik moet de uitzending van gisteren nog zien, maar ik neem niet aan dat ze met hem alleen maar naar dit soort gelegenheden gaan, ze krijgen iedere keer een andere "coach". Ik vind het wat dat betreft wel goed dat ze wel de "breedte" van het christendom opzoeken maar vond het in dit geval inderdaad ook wel erg een karikatuur daarvan.