Hallo Marnix,
Dank dat je zo helder en uitgebreid hebt willen antwoorden op mijn bijdrage! Ik kan er zeer slecht tegen als mensen op een stekelige of cynische wijze andere meningen proberen onderuit te halen.
Dat vind ik gelukkig bij jou niet terug, ondanks dat we verschillen van mening!

en dat waardeer ik!
Ik heb niet beweerd dat er geen drum gebruikt mag worden. Zelf ben ik eens zeer ontroerd geweest toen ik op Zuid-Afrikaanse wijze enkele psalmen heb horen vertolken. Dat ging gepaard met o.a. drum.
Maar het gaat mij er om, hoe kun je zeggen dat muziek tot Gods eer is, terwijl je liever de muziek zo hard laat klinken dat je gehoor kapot gedrumd wordt? Dat kan er echt niet in bij mij.
Zeg nu niet, dat ligt aan de persoon, nee, hoe vaak kwamen we niet in disco's enz? Dat was echt niet tot Gods eer!!
ik ken meedere oudere personen die nu een blijvende gehoorschade hebben, wat op latere leeftijd zich heeft geopenbaard.
Oke als je thuis luistert kun je zelf je volume bepalen, maar hoevaak wordt het volume niet bepaald door anderen?
Over de teksten heb ik ook mijn twijfels, als je echt heel kritisch gaat luisteren met de statenvertaling naast je, kan er toch een hoop niet door de beugel.
Tja, dan verzanden we in de volgende discussie, namelijk niet iedereen wil zich meer toetsen aan de oorspronkelijke vertaling..!
Ik voel met Schelpje3 mee, we huiveren van stille tijd, hebben het liefst muziek aan. Daar sluit ik mezelf bij in.
Als ik 'savonds moe van een vergadering/lezing o.i.d. terug naar huis rij, vaak lange afstanden, zet ik ook vaak de radio of wat muziek aan. Gewoonte? Ontvluchten van gedachten? Echt niet zonder kunnen?
schelpje3 schreef:Okay, ik snap je. Maar je gaat dan naar muziek luisteren. Maakt even niet uit wat. Ga je dan echt zitten luisteren tot Gods eer ? Je luistert naar muziek als bijv achtergrond, in de auto, om te ontspannen, als afleiding, er zijn heel veel redenen. Maar als het dus heavy metal is met een christelijk tekstje, mag het wel en is het tot Gods eer ? Voor mij gaat dit niet samen. Je hoeft echt niet altijd bij een kerkorgel te zitten. Maar deze muziek is van oorsprong door onchristelijke mensen verzonnen. Sterker nog, jaren geleden was er een documentaire bij de EO dat er verborgen boodschappen in zitten. Daar kun je over lachen of het ontkennen, maar ik zie het ook als een afleiding. Zolang jij naar muziek luistert die door je hersens dreunt, of het nu basgitaar is of drums, heb je volgens mij geen "hogere gedachten". Mijn ziel is immers stil tot God. Hoor jij daar hier keiharde gitaren door ? Als je naar deze muziek wilt luisteren, ga je gang. Maar ga niet vertellen dat het tot Gods eer is. Ik ken geen christelijke popstars, maar weet wel dat er onder rockbands drugs, sex EN rock en roll is. Waar komen die zgn christelijke rockbands dan vandaan ? Bekeerde heavy metals of zo ? Leg het me eens uit als je wilt.
Ook voor mij gaan heavy metal met een christelijk tekstje niet samen.
Marnix, kun je net zoals je eerder bij mijn reactie hebt gedaan, een eerlijke reactie geven op bovenstaande reactie van Schelpje3?
Daar ben ik echt oprecht benieuwd naar.