welke music soort vind jij duivels/slecht

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: welke music soort vind jij duivels/slecht

Berichtdoor Marnix » 18 mei 2010 10:24

schelpje3 schreef:Zo kun je alles wat krom is recht praten ! Het wil er bij mij niet in dat je naar bijv Stairway to heaven zit te luisteren (whats in a name) of Sympathy for the devil ! en terwijl God de eer geven ! Dat bestaat niet. Als je denkt dat je dat kunt, houd je jezelf voor de gek.

Hoho, volgens mij heb je mijn reactie niet goed gelezen. Ik had het vooral over christelijke popmuziek, rock, metal etc. En daarnaast had ik het over vormen, je moet uitkijken om te zeggen: Ik vind dat en dat herrie, al die drums en gitaren enzo... en dus is het vast niet tot Gods eer. Op basis van de muziek dus, de inhoud is een ander verhaal. Dat noem ik overigens ook nog.
k heb volgens mij duidelijk aangegeven dat je met mijn redenering niet ALLES kan goedpraten en dat je alsnog keuzes moet maken, maar dat die keuzes wel per persoon kunnen verschillen. Dat wil dus niet zeggen dat je prima naar alle muziek met slechte teksten kan luisteren. Blijkbaar heb je daar overheen gelezen dus bij deze nog even de quotes:

Je oproep is goed. We moeten altijd wat we doen blijven onderzoeken, of het tot Gods eer is.

Dat je dan keuzes maakt in wat je wel en niet luistert, dat geldt denk ik iedereen. Maar wat je dan wel en niet luistert kan per persoon wel verschillen.

Dus nee, dan kan je niet naar satanische muziek gaan luisteren als christen. Het kan wel zijn dat de een het houdt bij Psalmen en gezangen en de ander ook naar bepaalde rock, metal etc. luistert.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 18 mei 2010 21:38

Okay, ik snap je. Maar je gaat dan naar muziek luisteren. Maakt even niet uit wat. Ga je dan echt zitten luisteren tot Gods eer ? Je luistert naar muziek als bijv achtergrond, in de auto, om te ontspannen, als afleiding, er zijn heel veel redenen. Maar als het dus heavy metal is met een christelijk tekstje, mag het wel en is het tot Gods eer ? Voor mij gaat dit niet samen. Je hoeft echt niet altijd bij een kerkorgel te zitten. Maar deze muziek is van oorsprong door onchristelijke mensen verzonnen. Sterker nog, jaren geleden was er een documentaire bij de EO dat er verborgen boodschappen in zitten. Daar kun je over lachen of het ontkennen, maar ik zie het ook als een afleiding. Zolang jij naar muziek luistert die door je hersens dreunt, of het nu basgitaar is of drums, heb je volgens mij geen "hogere gedachten". Mijn ziel is immers stil tot God. Hoor jij daar hier keiharde gitaren door ? Als je naar deze muziek wilt luisteren, ga je gang. Maar ga niet vertellen dat het tot Gods eer is. Ik ken geen christelijke popstars, maar weet wel dat er onder rockbands drugs, sex EN rock en roll is. Waar komen die zgn christelijke rockbands dan vandaan ? Bekeerde heavy metals of zo ? Leg het me eens uit als je wilt.

Loucom
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Loucom » 18 mei 2010 22:44

De een vind viool maar kattengejammer, de andere rock maar herrie. Dat is smaak, maar dezelfde tekst erbij kan misschien voor beide personen rust geven.
Leef je droom.

toppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor toppie » 19 mei 2010 06:39

Hallo Marnix,
Dank dat je zo helder en uitgebreid hebt willen antwoorden op mijn bijdrage! Ik kan er zeer slecht tegen als mensen op een stekelige of cynische wijze andere meningen proberen onderuit te halen.
Dat vind ik gelukkig bij jou niet terug, ondanks dat we verschillen van mening! :) en dat waardeer ik!

Ik heb niet beweerd dat er geen drum gebruikt mag worden. Zelf ben ik eens zeer ontroerd geweest toen ik op Zuid-Afrikaanse wijze enkele psalmen heb horen vertolken. Dat ging gepaard met o.a. drum.
Maar het gaat mij er om, hoe kun je zeggen dat muziek tot Gods eer is, terwijl je liever de muziek zo hard laat klinken dat je gehoor kapot gedrumd wordt? Dat kan er echt niet in bij mij.
Zeg nu niet, dat ligt aan de persoon, nee, hoe vaak kwamen we niet in disco's enz? Dat was echt niet tot Gods eer!!
ik ken meedere oudere personen die nu een blijvende gehoorschade hebben, wat op latere leeftijd zich heeft geopenbaard.
Oke als je thuis luistert kun je zelf je volume bepalen, maar hoevaak wordt het volume niet bepaald door anderen?

Over de teksten heb ik ook mijn twijfels, als je echt heel kritisch gaat luisteren met de statenvertaling naast je, kan er toch een hoop niet door de beugel.
Tja, dan verzanden we in de volgende discussie, namelijk niet iedereen wil zich meer toetsen aan de oorspronkelijke vertaling..!

Ik voel met Schelpje3 mee, we huiveren van stille tijd, hebben het liefst muziek aan. Daar sluit ik mezelf bij in.
Als ik 'savonds moe van een vergadering/lezing o.i.d. terug naar huis rij, vaak lange afstanden, zet ik ook vaak de radio of wat muziek aan. Gewoonte? Ontvluchten van gedachten? Echt niet zonder kunnen?

schelpje3 schreef:Okay, ik snap je. Maar je gaat dan naar muziek luisteren. Maakt even niet uit wat. Ga je dan echt zitten luisteren tot Gods eer ? Je luistert naar muziek als bijv achtergrond, in de auto, om te ontspannen, als afleiding, er zijn heel veel redenen. Maar als het dus heavy metal is met een christelijk tekstje, mag het wel en is het tot Gods eer ? Voor mij gaat dit niet samen. Je hoeft echt niet altijd bij een kerkorgel te zitten. Maar deze muziek is van oorsprong door onchristelijke mensen verzonnen. Sterker nog, jaren geleden was er een documentaire bij de EO dat er verborgen boodschappen in zitten. Daar kun je over lachen of het ontkennen, maar ik zie het ook als een afleiding. Zolang jij naar muziek luistert die door je hersens dreunt, of het nu basgitaar is of drums, heb je volgens mij geen "hogere gedachten". Mijn ziel is immers stil tot God. Hoor jij daar hier keiharde gitaren door ? Als je naar deze muziek wilt luisteren, ga je gang. Maar ga niet vertellen dat het tot Gods eer is. Ik ken geen christelijke popstars, maar weet wel dat er onder rockbands drugs, sex EN rock en roll is. Waar komen die zgn christelijke rockbands dan vandaan ? Bekeerde heavy metals of zo ? Leg het me eens uit als je wilt.

Ook voor mij gaan heavy metal met een christelijk tekstje niet samen.
Marnix, kun je net zoals je eerder bij mijn reactie hebt gedaan, een eerlijke reactie geven op bovenstaande reactie van Schelpje3?
Daar ben ik echt oprecht benieuwd naar. :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 mei 2010 10:49

schelpje3 schreef:Okay, ik snap je. Maar je gaat dan naar muziek luisteren. Maakt even niet uit wat. Ga je dan echt zitten luisteren tot Gods eer ? Je luistert naar muziek als bijv achtergrond, in de auto, om te ontspannen, als afleiding, er zijn heel veel redenen. Maar als het dus heavy metal is met een christelijk tekstje, mag het wel en is het tot Gods eer ? Voor mij gaat dit niet samen. Je hoeft echt niet altijd bij een kerkorgel te zitten. Maar deze muziek is van oorsprong door onchristelijke mensen verzonnen. Sterker nog, jaren geleden was er een documentaire bij de EO dat er verborgen boodschappen in zitten. Daar kun je over lachen of het ontkennen, maar ik zie het ook als een afleiding. Zolang jij naar muziek luistert die door je hersens dreunt, of het nu basgitaar is of drums, heb je volgens mij geen "hogere gedachten". Mijn ziel is immers stil tot God. Hoor jij daar hier keiharde gitaren door ? Als je naar deze muziek wilt luisteren, ga je gang. Maar ga niet vertellen dat het tot Gods eer is. Ik ken geen christelijke popstars, maar weet wel dat er onder rockbands drugs, sex EN rock en roll is. Waar komen die zgn christelijke rockbands dan vandaan ? Bekeerde heavy metals of zo ? Leg het me eens uit als je wilt.

Hoi Schelpje. Heavy metal vind ik zelf niet mooi, dus luister ik er niet naar. Wel symfonische metal. Ook de christelijke bands. Natuurlijk luister ik ook omdat ik de muziek mooi vind. Volgens mij is er niets mis met het genieten van muziek, mits we wel kritisch kijken naar de inhoud van die muziek. (het verhaal van verborgen boodschappen geldt bepaalde bands in allerlei stijlen, en dat hoort bij het kritisch kijken naar de inhoud van de muziek). Ik serveer echter geen heel genre af omdat er een aantal slechte bands in zijn. Overigens is het goed om te weten dat de Bijbel aangeeft dat meer muziek door onchristelijke mensen is bedacht:

Genesis 4: 19: Lamech nam twee vrouwen; de ene heette Ada, de andere Silla. 20 Ada bracht Jabal ter wereld; hij werd de stamvader van hen die in tenten leven en vee houden. 21 Zijn broer heette Jubal; hij werd de stamvader van allen die op de lier of de fluit spelen.

Vanwege die oorsprong worden fluit en lier echter niet verbannen maar ook gebruikt door Israel, om God mee te loven en te prijzen.

Wat je "Mijn ziel is immers stil tot God" betreft, dat is dus puur gereformeerd gedacht. Je haalt 1 aspect uit de Bijbel en de anderen noem je niet. Er staan genoeg voorbeelden waar God uitbundig wordt geloofd met allerlei instrumenten, met juichen en jubelen. Het stil zijn voor God is 1 aspect dat de Bijbel noemt maar zeker niet het enige!

En ik luister ook christelijke rock, symfonische metal etc en eer God zoals de artiesten dat ook doen, en dank Hem. Die artiesten zijn niet altijd bekeerde heavy metallers maar christenen met een bepaalde smaak.... die muziek willen maken tot eer van God en Hem in hun teksten ook loven en prijzen. Ik ga niet over hun hart oordelen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 mei 2010 10:58

toppie schreef:
Ik heb niet beweerd dat er geen drum gebruikt mag worden. Zelf ben ik eens zeer ontroerd geweest toen ik op Zuid-Afrikaanse wijze enkele psalmen heb horen vertolken. Dat ging gepaard met o.a. drum.
Maar het gaat mij er om, hoe kun je zeggen dat muziek tot Gods eer is, terwijl je liever de muziek zo hard laat klinken dat je gehoor kapot gedrumd wordt? Dat kan er echt niet in bij mij.
Zeg nu niet, dat ligt aan de persoon, nee, hoe vaak kwamen we niet in disco's enz? Dat was echt niet tot Gods eer!!
ik ken meedere oudere personen die nu een blijvende gehoorschade hebben, wat op latere leeftijd zich heeft geopenbaard.
Oke als je thuis luistert kun je zelf je volume bepalen, maar hoevaak wordt het volume niet bepaald door anderen?

Waarom noem je nou opeens volume? Ik luister best wel eens rock en bepaalde metal, zonder dat ik het zo hard heb staan dat mijn gehoor kapot gedrumd wordt hoor. Dat er mensen zijn die daar niet goed mee omgaan ontken ik niet, maar om wat "ruigere" muziek gelijk met een hard volume te assoccieren vind ik niet terecht.

Over de teksten heb ik ook mijn twijfels, als je echt heel kritisch gaat luisteren met de statenvertaling naast je, kan er toch een hoop niet door de beugel.
Tja, dan verzanden we in de volgende discussie, namelijk niet iedereen wil zich meer toetsen aan de oorspronkelijke vertaling..!

Over welke teksten heb je het? Natuurlijk zijn er goede en niet goede teksten maar je kan niet alles over 1 kam scheren. En zoals ik heb aangegeven moeten we de inhoud toetsen. En dan zijn er best bands die wat hardere muziek maken, maar wel met goede teksten. Ik toets het wel aan de Bijbel en vraag me dan af: Kan ik hier naar luisteren? En dan zijn er best bands met goede inhoud!

Ik voel met Schelpje3 mee, we huiveren van stille tijd, hebben het liefst muziek aan. Daar sluit ik mezelf bij in.
Als ik 'savonds moe van een vergadering/lezing o.i.d. terug naar huis rij, vaak lange afstanden, zet ik ook vaak de radio of wat muziek aan. Gewoonte? Ontvluchten van gedachten? Echt niet zonder kunnen?

Waarom die vragen? Ik zet ook muziek aan, omdat ik er van hou. Dat heeft niet te maken met niet tegen stilte kunnen, gedachten willen ontvluchten. Je mag naar goede muziek luisteren en er van genieten, het is een gave die God in mensen gelegd heeft. Daar moeten we verantwoordelijk mee omgaan, dat zeker. Maar dan mogen we er ook van genieten.

Ik ben benieuwd naar verdere reacties, ik vind dit een interessant topic!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 mei 2010 11:28

Ik ook Marnix ! Jij bent wat jonger dan ik. Ik ben 52, en ik luisterde ook naar van alles en nog wat. Toen we een klassenavond hadden, werd er in a gadda da vida (zeg ik dat zo goed ?) zo spreken ze het tenminste uit, is dat niet Led Zeppelin of zo ? 1 meisje raakte steevast in trance, halverwege bij een langdurig instrumentaal gedeelte. Ze danste en was helemaal "weg". Na het stoppen van de muziek, viel ze neer en kwam langzaam bij. Het was een doodnormale griet, heel nuchter, niks geks mee maar toch dit ! Paar jaar later waren mijn vriendin en ik in een jeugdhonk, stikdonker, alleen wat blauw licht. Wij haalden een drankje en gingen ergens staan. Bleek bij een paar joekels van boxen te zijn. Muziek keihard, w.s. rock of zo, op een gegeven moment voelde ik me heel raar worden. De muziek dreunde in mn botten, mn adem begon op hol te slaan, ik werd heel bang. Mijn vriendin pakte mn hand, die van haar was klamzweterig en ze trok me zo mee naar buiten. Buiten hebben we het op een hollen gezet en in de auto, stukje verderop, hebben we zitten janken. Geen idee wat dat nou was. Zij weet het ook nog. Meid, wat was ik bang, zei ze. Ik ook dus. Ik had ook beetje rondgekeken, al die gezichten, heel leken wel maskers, met een grimas, in dat blauwe licht.
Ik draaide Osaka van The Shoes, ken je dat Marnix ? Mijn moeder noemde dat muziek uit de hel. Ik zei : het gaat over Osaka, in Japan. Nou, toch wilde ze het niet horen. Als mijn kinderen dit "bejaardenplaatje" horen, proesten ze het uit. Wat is dit ? Nu hoor ik soms Coldplay van boven. Of Keane. Ik wil graag op de hoogte blijven van de muzieksoort die ze uitkiezen. Mijn smaak is het inmiddels niet (meer) maar ik kan wel begrijpen dat ze het leuk vinden. Je smaak verandert heus als je ouder wordt. Op verplichte schoolconcerten zat ik te gapen, 3 jaar later zat ik bij Yehudi Menuhin in de Doelen. Prachtig ! Ik heb radio 5 wel eens aan. Als ik dan bijv Charles Aznavour hoor zingen: yesterday when I was young, ben ik eigenlijk wel ontroerd. Weet je wat trouwens mijn lievelingsplaatje aller tijden is : Oude Maasweg, kwart voor 3, van The Amazing Stroopwafels, gewoon de sfeer, de muziek, schilderijtje uit jaren 70, toen Caltex nog bestond.
Dus Marnix, ik weet niet hoe oud jij precies bent ? Ik heb zo het gevoel dat jij nog wel gaat switchen hoor. Het zou zo moeten zijn dat je de hele week door psalmen en gezangen en geestelijke liederen zou moeten beluisteren, maar ik doe dat dus ook niet. Wil het nieuws horen, zet hem eerder aan en blijf soms toch even hangen op de zender. In heel veel winkels heb je achtergrondmuziek, soms niet om aan te horen, soms prettig.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 mei 2010 12:32

Ik ook Marnix ! Jij bent wat jonger dan ik. Ik ben 52, en ik luisterde ook naar van alles en nog wat. Toen we een klassenavond hadden, werd er in a gadda da vida (zeg ik dat zo goed ?) zo spreken ze het tenminste uit, is dat niet Led Zeppelin of zo ? 1 meisje raakte steevast in trance, halverwege bij een langdurig instrumentaal gedeelte. Ze danste en was helemaal "weg". Na het stoppen van de muziek, viel ze neer en kwam langzaam bij. Het was een doodnormale griet, heel nuchter, niks geks mee maar toch dit ! Paar jaar later waren mijn vriendin en ik in een jeugdhonk, stikdonker, alleen wat blauw licht. Wij haalden een drankje en gingen ergens staan. Bleek bij een paar joekels van boxen te zijn. Muziek keihard, w.s. rock of zo, op een gegeven moment voelde ik me heel raar worden. De muziek dreunde in mn botten, mn adem begon op hol te slaan, ik werd heel bang. Mijn vriendin pakte mn hand, die van haar was klamzweterig en ze trok me zo mee naar buiten. Buiten hebben we het op een hollen gezet en in de auto, stukje verderop, hebben we zitten janken. Geen idee wat dat nou was. Zij weet het ook nog. Meid, wat was ik bang, zei ze. Ik ook dus. Ik had ook beetje rondgekeken, al die gezichten, heel leken wel maskers, met een grimas, in dat blauwe licht.

Hou ik ook niet zo van, als het zo hard staat. Voor concerten ga ik binnenkort oordopjes kopen zodat de oren goed blijven en het niet te hard klinkt.

Overigens denk ik wel dat het uitmaakt wat je luistert, denk ik dat er groot verschil is tussen christelijke rock / metal en seculiere, zeker als de teksten dubieus zijn

Ik draaide Osaka van The Shoes, ken je dat Marnix ? Mijn moeder noemde dat muziek uit de hel. Ik zei : het gaat over Osaka, in Japan. Nou, toch wilde ze het niet horen. Als mijn kinderen dit "bejaardenplaatje" horen, proesten ze het uit. Wat is dit ? Nu hoor ik soms Coldplay van boven. Of Keane. Ik wil graag op de hoogte blijven van de muzieksoort die ze uitkiezen. Mijn smaak is het inmiddels niet (meer) maar ik kan wel begrijpen dat ze het leuk vinden. Je smaak verandert heus als je ouder wordt. Op verplichte schoolconcerten zat ik te gapen, 3 jaar later zat ik bij Yehudi Menuhin in de Doelen. Prachtig ! Ik heb radio 5 wel eens aan. Als ik dan bijv Charles Aznavour hoor zingen: yesterday when I was young, ben ik eigenlijk wel ontroerd. Weet je wat trouwens mijn lievelingsplaatje aller tijden is : Oude Maasweg, kwart voor 3, van The Amazing Stroopwafels, gewoon de sfeer, de muziek, schilderijtje uit jaren 70, toen Caltex nog bestond.

Tja, dat is misschien ook wel verschillend per persoon. Ik ken The Shoes niet, heb de tekst van Osaka opgezocht en ziet er goed uit. Maar een ander kan er moeite mee hebben.

Dus Marnix, ik weet niet hoe oud jij precies bent ? Ik heb zo het gevoel dat jij nog wel gaat switchen hoor. Het zou zo moeten zijn dat je de hele week door psalmen en gezangen en geestelijke liederen zou moeten beluisteren, maar ik doe dat dus ook niet. Wil het nieuws horen, zet hem eerder aan en blijf soms toch even hangen op de zender. In heel veel winkels heb je achtergrondmuziek, soms niet om aan te horen, soms prettig.

Ik ben 28. En misschien switch ik, mijn muzikale voorkeur verandert door de jaren heen. Momenteel is het heel breed, veel christelijke maar niet alles, ook wel seculier, als het niet anti-christelijk is.

Even een paar dingen die ik veel luister, krijg je een beetje een goed beeld van mijn muzikale voorkeur... vooral de wat hardere muziek omdat die volgens mij wat meer ter dicussie staat.... oplopend van iets rustiger naar hard :)

http://www.youtube.com/watch?v=wp9V1LGc ... =1&index=5
Neal Morse, van de 1e live DVD (Testimony Live)

http://www.youtube.com/watch?v=bvOp5amP ... =1&index=4
Neal Morse, van de tweede live DVD, Sola Scriptura

http://www.youtube.com/watch?v=6iNc3S-xfWs
(Seventh Avenue - Infinite King)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 mei 2010 13:13

Heb de links aangeklikt en even geluisterd. Ik snap het. Die tekst van the Shoes kende ik geeneens joh. Maar wat ik ervan hoorde, ik vond het toen leuk. In de oren van onze (groot) ouders waren de beatles verschrikkelijke muziek. Als je het nu hoort, (niet alle platen !) maar denk je; ach het valt wel mee. Alles glijdt mee kennelijk. Wat nu hip en trendy is, is over 300 jaar dus ook klassieke muziek :-({|= :wink:
Je moet goed blijven opletten. Soms valt het na tientallen keren pas op dat er een godslasterlijke passage in een lied zit. En om het dan uit je hoofd te krijgen !
En muziek luisteren is goed, maar stille tijd ook. Even helemaal niks. Het moet niet zo zijn, dat je altijd alle stilte op MOET vullen. Op de fiets is het fijn om de wind om je oren te voelen, de vogeltjes te horen, ipv door een I pod afgesloten te zijn. Veel veiliger ook !
Vaak is het zo dat je het niet eens gewend bent om stil te zijn, de stilte te ervaren. Er is altijd geluid. Toegevoegd door mensen.
Soms kan zelfs christelijke muziek een stoorzender zijn. Mijn moeder zat eens op een koor, en moest oefenen voor kerstliederen of zo. De dirigent wilde canon laten zingen, dus hij stond zo te wijzen: jullie beginnen, dan jullie, God, God, God, en..... bla bla Jezus, Jezus.
Mijn moeder zei: het lijkt wel of je staat te vloeken. Kun je dit niet anders doen ?
Het is oneigenlijk gebruik van die heilige naam.
Hij zag het niet zo en toen het nog vaker gebeurde, ging mijn moeder van het koor af.
Dus.... ook daar kan het mis gaan !

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 19 mei 2010 13:27

Interessant deze discussie:-)
Ik ben meer van de rustige gospel. Voor mij is het belangrijk als ik een band op zie treden dat je meteen kan zien: zijn dat christenen of niet. Dat moet van de kleding afstralen en van de teksten. Als ik niet kan horen door het volume wat er gezongen wordt, dan schiet mi. een christelijke band zn doel voorbij.

Wat ik mij afvraag: waarom moeten christenen hun teksten mengen met trance/dance? Waar komt dat verlangen vandaan? Schamen we ons als christenen omdat wij andere muziek hebben?
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 19 mei 2010 13:52

Dat heeft niets met schamen, maar met smaak te maken.
Jij kunt het je misschien niet voorstellen, maar er zijn gewoon mensen die dance en trance hele mooie muziek vinden.
Dan is het toch mooi dat die muziek door hen wordt gebruikt om God te eren?
Mijn ding is het ook niet, ik houd zelf meer van wat gitaar erbij... ook niet ieders ding.

Over die muziekinstrumenten gesproken: het pijporgel was vroeger ook not-done. Dat was keltisch en dus totaal niet tot Gods eer! En nu willen ze er in bepaalde kerken niet meer vanaf... Apart toch? :)
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 mei 2010 14:42

schelpje3 schreef:Heb de links aangeklikt en even geluisterd. Ik snap het. Die tekst van the Shoes kende ik geeneens joh. Maar wat ik ervan hoorde, ik vond het toen leuk. In de oren van onze (groot) ouders waren de beatles verschrikkelijke muziek. Als je het nu hoort, (niet alle platen !) maar denk je; ach het valt wel mee. Alles glijdt mee kennelijk. Wat nu hip en trendy is, is over 300 jaar dus ook klassieke muziek :-({|= :wink:
Je moet goed blijven opletten. Soms valt het na tientallen keren pas op dat er een godslasterlijke passage in een lied zit. En om het dan uit je hoofd te krijgen !
En muziek luisteren is goed, maar stille tijd ook. Even helemaal niks. Het moet niet zo zijn, dat je altijd alle stilte op MOET vullen. Op de fiets is het fijn om de wind om je oren te voelen, de vogeltjes te horen, ipv door een I pod afgesloten te zijn. Veel veiliger ook !
Vaak is het zo dat je het niet eens gewend bent om stil te zijn, de stilte te ervaren. Er is altijd geluid. Toegevoegd door mensen.
Soms kan zelfs christelijke muziek een stoorzender zijn. Mijn moeder zat eens op een koor, en moest oefenen voor kerstliederen of zo. De dirigent wilde canon laten zingen, dus hij stond zo te wijzen: jullie beginnen, dan jullie, God, God, God, en..... bla bla Jezus, Jezus.
Mijn moeder zei: het lijkt wel of je staat te vloeken. Kun je dit niet anders doen ?
Het is oneigenlijk gebruik van die heilige naam.
Hij zag het niet zo en toen het nog vaker gebeurde, ging mijn moeder van het koor af.
Dus.... ook daar kan het mis gaan !

Dat we soms niet meer tegen stilte kunnen is een bekend probleem van deze tijd, en daar moeten we inderdaad voor uitkijken. Alles heeft zijn tijd... en zo is er ook een tijd voor muziek en voor stilte.

Em_ma schreef:nteressant deze discussie:-)
Ik ben meer van de rustige gospel. Voor mij is het belangrijk als ik een band op zie treden dat je meteen kan zien: zijn dat christenen of niet. Dat moet van de kleding afstralen en van de teksten. Als ik niet kan horen door het volume wat er gezongen wordt, dan schiet mi. een christelijke band zn doel voorbij.

Wat ik mij afvraag: waarom moeten christenen hun teksten mengen met trance/dance? Waar komt dat verlangen vandaan? Schamen we ons als christenen omdat wij andere muziek hebben?

Die kleding is voor mij totaal niet belangrijk. Het gaat om de inhoud. En natuurlijk ben ik het er mee eens dat je niet met dooshoofd-t-shirts en zo op het podium moet staan... Maar dat je direct aan de kleding: Dat zijn christenen? Nee, dat is volgens mij geen Bijbelse opdracht. Dat zie ik aan de mensen in de kerk ook niet direct... of aan de dominee... die zou ook bij een bank kunnen werken. Maar als ze beginnen te praten hoor je het... en aan hun gedrag zie je het. Zo moet dat bij muziek ook zijn.

En inderdaad, wat dance betreft, dat heeft sterk met smaak te maken. Als iemand dance prachtige muziek vindt (wat jij en ik ons niet kunnen voorstellen maar daarom nog wel zo kan zijn) kan zo iemand denken: Belachelijk dat er zulke mooie muziek is, maar dat er geen muziek in dat genre is waarin God centraal staat. En zo kan hij juist christelijke dance gaan maken om te zorgen dat er ook in dat muziekgenre muziek tot eer van Hem is en omdat hij ook mensen die naar dat soort muziek luisteren met de goede boodschap wil bereiken.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 mei 2010 21:15

schelpje3 schreef: Het zou zo moeten zijn dat je de hele week door psalmen en gezangen en geestelijke liederen zou moeten beluisteren,...

Hier struikel ik toch even over. Hoezo "zou dat zo moeten"? Wie bepaalt dat? Om eerlijk te zijn gruwel ik al bij de gedachte.

Ik verbaas mij er een beetje over hoe mensen nou precies lijken te weten hoe je God wel, en vooral hoe je God niet kunt eren. En zo worden miniscule "veilige" vakjes getrokken in millenia van menselijke cultuur, waarbuiten je maar beter niet kunt gaan. Blijkbaar is volume een mede-bepalende factor. Dus als een organist een paar registers te veel open trekt gaat het van heilig ineens naar profaan. Natuurlijk, op gehoorschade zit niemand te wachten. Oordoppen zijn dus welhaast verplicht bij een modern (metal-)concert en wat je tegenwoordig ook steeds meer ziet is dat er een visueel bombardement is bijgekomen van video-walls en stroboscopisch licht. Ik moet zeggen dat de muziek dan wel extra intens aankomt, en ondertussen voor mij ook een beetje teveel van het goede.

Wat ik zo jammer vind, is dat muziek en kunst in het algemeen zo ontzettend oppervlakkig gemaakt wordt op deze manier. Jezus moet als het ware van elke regel afdruipen en dan is het goed, terwijl een veel subtieler nummer of gedicht of schilderij of beeld of toneelstuk wordt afgewezen.

Ik vind het verder ook jammer dat bepaalde persoonlijke negatieve ervaringen absoluut worden gesteld. Ja, trance kan erg eng aanvoelen, zeker als je het niet verwacht, maar aan de andere kant heb ik onder invloed van metal ook hele bijzondere trance-achtige staten meegemaakt, die me vervulden met een gevoel van verbondenheid met mijn medemens en de grootsheid van God.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 mei 2010 22:17

Nee niet moeten in de zin van MOETEN, maar dat je verlangen zo is. Het moet toch zo zijn dat er een diep verlangen is naar de Hemel, om eeuwig God groot te maken ? We willen allemaal naar de hemel, maar nu nog niet, het is hier veel te leuk.
Ik houd ook wel van gospels, maar dan de oorspronkelijke, zwarte muziek. Niemand die ze zo goed ten gehore kan brengen als een zwarte zanger. In hun bloed en genen zit dat verdriet, dat ze slaaf geweest zijn. Tenminste, ik meen dat te horen. Kippenvel.
De reform christenen hebben een beetje het alleenrecht, zo lijkt het, op de psalmen. Die zouden alleen mogen en kunnen. Maar mensen uit Afrika dan ? Of het verre Oosten ? Onze cultuur is nu eenmaal anders.
En weet je wat het met psalmen is ? Je kunt ze jarenlang, gedachteloos meezingen, totdat ze voor je gaan spreken. Dan zing je ze echt anders.
Na het overlijden van mijn ouders, zijn hun lievelingspsalmen zo voor me gaan leven.
Het valt me trouwens ook op dat het vaak dezelfde psalmen zijn die je zingt. Hoe is dat in jullie kerken ? Niet de kerken waar ook allerlei andere liederen gezongen worden, daar zal afwisseling genoeg zijn, maar in de traditionele, rechtse kerken.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 mei 2010 22:59

schelpje3 schreef:Nee niet moeten in de zin van MOETEN, maar dat je verlangen zo is. Het moet toch zo zijn dat er een diep verlangen is naar de Hemel, om eeuwig God groot te maken ? We willen allemaal naar de hemel, maar nu nog niet, het is hier veel te leuk.

Het zal aan mijn (gebrek aan) inlevingsvermogen liggen, maar ik kan me niet voorstellen dat zo te verlangen dat ik de kunstvormen waar ik mezelf aan bloot wens te stellen zo radicaal te beperken, simpelweg omdat ik dat als een enorme verarming van mijn mens-zijn zou beschouwen. En geloof hoort te verrijken, niet te beperken. Er is zo veel kunst die je in vervoering kan doen raken, van bijzonder bezielde jazz tot moderne dans en moderne beeldende kunst. Het is vaak het aanschouwen van de intensiteit en de passie van de uitvoerende kunstenaar die mij stil maakt. Er is zo ontzettend veel wat ons boven onszelf uit kan doen stijgen. Waarom zou je jezelf beperken in het beleven van die wonderbaarlijke ervaringen?

Ik heb lang nagedacht of ik een linkje zou plaatsen, en doe het dus toch maar. Het is een clipje waar ik dus elke keer weer stil van wordt, van de drummer van een death metal band. Het clipje is enkel instrumentaal, met de focus op de drums dus. Maar goed, niet klikken dus als je principiële bezwaren hebt tegen dit soort muziek. Toch klikken, klik dan hier.

PS: @ mods: ik hoop dat ik op deze manier genoeg gedaan heb zodat het linkje niet direct verwijderd hoeft te worden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “Archief”