ChristenUnie Amsterdam omarmt homo's

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Annet76
Mineur
Mineur

Re: ChristenUnie Amsterdam omarmt homo's

Berichtdoor Annet76 » 18 jan 2010 13:25

Antoinette schreef:
maboc schreef:
Antoinette schreef:De bijbel is toch duidelijk over het feit dat we elkaar ook mogen aanspreken op zondige praktijken??
Als ik mijn broeder of zuster vermaan (in de liefde) , dat hij of zij zich doorgaans maar bezig houdt met een zondig iets, en er is over moet denken ermee te stoppen, en ook hulp aan te bieden waar men geen uitweg ziet... is dat dan fout????
Ik doe dat toch omdat ik van mijn broeder of zuster houdt, ze zijn er mij niets minder om... maar het is toch beter om elkaar in de liefde te vermanen dan elkaar maar aan te laten modderen... we hebben elkaar toch nodig ook juist voor dit.
Als ik iets doe, waarvan een van mijn zussen in Christus iets van zegt omdat het niet deugd... doen ze dat omdat ze van me houden dat weet ik en ze doen dat niet omdat ze me niet liefhebben...
Snap je wat ik bedoel?

Jazeker dat snap ik zeker wel, en voor een heleboel zaken vind ik dat ook helemaal terecht.
Maar ik denk dat het vermanen van een homo om zijn geaardheid, net zo iets is als tegen een roodharige zeggen: Dat is niet goed, verf het maar zwart. Uiterlijk is de roodharige wellicht dan wel zwartharig, maar daaronder zit gewoon het rode haar nog. Afscheren is nog rigoreuzer, maar als het haar weer verder groeit, dan is het toch echt weer rood.
Je kan dus wel tegen een homo zeggen "Dat moet je niet doen" Maar dat veranderd helemaal niks aan de situatie.

Ik denk (understatement of the year) dat homofilie niet een ziekte, of een psychiatrische aandoening is. Nee zoals ik persoonlijk op vrouwen val, vallen homofiele mannen en vrouwen op sexe-genoten. Dat zit zit er gewoon zo in. En zoals je zelf al schreef "Ze zijn mij er niets minder om"

Door een homo aan te spreken op zijn geaardheid, denk ik dat je de persoon in de diepste diepten van zijn of haar "zijn" aanspreekt. Dat is wel iets heel anders dan tegen je collegas zeggen dat ze niet zo moeten vloeken, of op zondag liever geen boodschappen moeten doen. Dat zijn allemaal te veranderen zaken. Maar de geaardheid van een mens kun je mijns inziens helemaal niet veranderen. Je vraagt dan het onmogelijke. En dat lijkt mij niet wenselijk.

Ik heb incestplegers gesproken, mensen die sexverslaafd waren, die hadden allemaal lusten die er zoals jij zegt net als bij homo's van "nature" die lusten/gevoelens hebben.
Homo zijn is niet wat God erin geschapen heeft net zo min als mensen die graag sex willen met kleine kinderen of de bijbel spreekt ook nog over voorbeelden met dieren.
Het zijn lusten die een mens heeft, mensen kunnen zelfs van zichzelf gaan geloven dat God ze zo gemaakt heeft, ik geloof dat dus niet meer. Ik heb gezien dat homo's bevrijd werden van een geest van homofilie en onreine geesten.
Ik heb gezien dat mensen die incestplegers waren bevrijd werden van onreine geesten, waarom deden ze dat??? Omdat ze die gevoelens hadden ze konden er zelf nauwlijks tegenin gaan, maar ze hebben God gezocht daarin, zich bekeerd omdat het in Gods ogen niet wordt goedgekeurd en ze zijn bevrijd van demonische onreine geesten. Mensen veranderen 180 graden...
Vroeger kon ik het ook niet geloven todat ik met deze mensen in contact kwam.
Dus ik geloof niet dat God mensen zo gemaakt heeft, het kan ook hele uiteenlopende oorzaken hebben dat mannen of vrouwen het hebben, dat is niet belangrijk sommige willen de oorzaak niet eens weten als ze er maar van af komen.
Hoe kan het dat er homo's zijn die geen homo willen zijn omdat ze duidelijk in Gods woord lezen dat God het niet wil dat ze in die gevoelens mee gaan??? Leg dat maar eens uit....

Hier wil ik nog wel even op ingaan en het zou je inderdaad sieren wanneer je er inhoudelijk even op terugkomt.
Niet alleen: Annet Gods Zegen, want dat is de weg van de minste weerstand.
Om antwoord te geven op jouw vraag...
Hoe kan het dat er homo's zijn die geen homo willen zijn omdat ze duidelijk in Gods woord lezen dat God het niet wil dat ze in die gevoelens meegaan?
Een homo heeft er niet voor gekozen een homo te zijn. Daarvoor moeten we natuurlijk terug naar het eeuwige debat over nature nurture debat en zodra jij daar de antwoorden definitief op hebt gevonden zou een dergelijke vraag terecht zijn.
Er is evenzoveel wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat we homofilie in nature oorzaken moeten zoeken, als dat er wetenschappelijk ook is bewezen dat het zaken van nurture zijn. Zolang de wetenschappers hier nog niet uit zijn, dan zullen we het maar laten voor wat het is, vind je het erg?

Jij hebt gezien hoe mensen werden bevrijd van hun homofile gevoelens, heel erg mooi! Het feit dat ze ervan worden bevrijd (jouw woorden) geeft dus ook aan dat het bestaat. Laten we het daar over eens zijn.
Heb jij het ook wel eens gezien wanneer iemand er NIET van wordt bevrijd??? Ik ben benieuwd.

Dan graag jouw reactie op het volgende verhaal:
Ik ken iemand die ook met deze gevoelens rondloopt. Al 42 jaar lang!
Een man die het bijna met zijn eigen leven moest bekopen omdat er mensen waren (en daar zet ik jou ook even onder) die meenden te moeten zeggen dat hij dag in dag uit in zonde leefde!
Homofilie was een zonde en deze arme man heeft op het punt gestaan een einde te maken aan zijn leven omdat hij inderdaad zelf ook ging geloven dat zijn leven één grote zonde was!
Mensen die deze gevoelens niet hebben, kunnen daar niet over meepraten, ik ook niet! Vele therapieën heeft hij gevolgd, tot wanhoop toe om maar van deze gevoelens af te komen.
Dag in dag uit in gebed met God, oprecht, in de kerk, alleen, in groepsverband....alles was het hem eraan gelegen deze gevoelens weg te krijgen! Vanaf zijn 16 tot zijn 35e dag in dag uit in gebed met God, hij leefde zoals God het hem vroeg alleen kwam hij niet van deze gevoelens af. De wanhoop steeg hem naar zijn hoofd toen die gevoelens in de jaren nog geen grammetje minder waren geworden, zelfs niet in Gebed met God!!

Totdat er op een dag iemand tegen hem zei: "Je bent goed zoals je bent, God accepteert je zoals je bent".
Waren dat de woorden van deze persoon, of waren het de woorden van God die tegen hem spraken? Ik denk het laatste!
Vanaf dat moment heeft hij gedacht dat het goed was gehoor te geven aan de homofile gevoelens die hij nu eenmaal in zijn lijf had.
Hij is getrouwd met een man, ze zijn zielsgelukkig samen en deze man leeft weer! En ja: samen met God, want God heeft het namelijk beter met hem voor dan al die mensen die meenden te moeten zeggen dat hij in zonde leefde.
Het is Gods werk geweest dat deze man nu een gelukkig huwelijk heeft. Het is Gods genade geweest om hem te laten inzien dat hij niet een verkeed persoon is. Dat is allemaal mensenwerk!
Als jij nou deze man tegenkomt durf jij dan nog te zeggen: "alles leuk en aardig hoor, maar JIJ leeft in zonde?"

Ik niet, ik geef hem liever mijn zegen en je kan je afvragen wat Jezus zou hebben gedaan?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 jan 2010 13:44

mooi verhaal Annet 76. hoop dat deze man nog lang gelukkig mag zijn met God en zijn echtgenoot.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 18 jan 2010 13:54

En of het werkelijk is wat God wil is niet aan de orde. Die mannen voelen zich goed.... en hebben het leuk met elkaar, en zijn gelukkig. Dus dat vind God het ook goed schijnen we tegenwoordig te denken.

Ik geloof niet in een huwelijk tussen mensen van het gelijke geslacht.
Voor mij is dat geen huwelijk. Van een huwelijk kan er ook alleen werkelijk sprake zijn als het een man en vrouw zijn. Die twee zullen tot één vlees zijn en dat gaat toch echt niet over twee van hetzelfde geslacht.

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 18 jan 2010 14:33

tante-tortel schreef:En of het werkelijk is wat God wil is niet aan de orde. Die mannen voelen zich goed.... en hebben het leuk met elkaar, en zijn gelukkig. Dus dat vind God het ook goed schijnen we tegenwoordig te denken.

Voor mij is dat geen huwelijk. Van een huwelijk kan er ook alleen werkelijk sprake zijn als het een man en vrouw zijn. Die twee zullen tot één vlees zijn en dat gaat toch echt niet over twee van hetzelfde geslacht.

Waarom krijg ik dan van jouw onderschrift de indruk dat jij evenzogoed niet tevreden bent met de wijze waarop God jou geschapen heeft?
Ik vind het eigenlijk wel een mooi vergelijk nu ik er zo over nadenk.

Als God je een superslank lichaam had willen geven, had Hij jou dan niet met een superslank lichaam geschapen? Waarom al die kilo's afvallen....zou gebed dan niet gewoon genoeg zijn? Laat ook dat dan aan God over als je pretendeert hierin zo sterk gelovig te zijn.

Afvallen zou (als ik in jouw woorden spreek) net zo tegennatuurlijk zijn als samenwonen van 2 gelijke geslachten.

Moeilijk he....als je niet helemaal tevreden bent met jezelf. Wees blij dat er een God is die zegt dat je goed bent zoals je bent. Dik, dun, homo of geen homo!

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 18 jan 2010 15:25

tante-tortel schreef:En of het werkelijk is wat God wil is niet aan de orde. Die mannen voelen zich goed.... en hebben het leuk met elkaar, en zijn gelukkig. Dus dat vind God het ook goed schijnen we tegenwoordig te denken.

NEE! Je maakt er een potje van Tante Tortel! Net als zovelen binnen de kerk claim jij DE waarheid.
Dan kan niet want Jezus is de Weg, de WAARHEID en het leven!

Het kan heel goed zijn dat het voor de één zonde is. Die kiest er samen met de Heere voor om alleen te blijven.
Maar ik vind het treurig dat jij een oordeel velt over de uitkomst van een vaak lange strijd, waarin mensen de ruimte hebben gekregen van diezelfde God om het leven verder samen door te gaan.

Ik denk hierbij aan het andere geluid van Paulus:
Want ik wilde, dat alle mensen waren, gelijk als ikzelf ben; maar een iegelijk heeft zijn eigen gave van God, de een wel aldus, maar de andere alzo.

Dit is wat Hugo Scherff probeert te zeggen.

Even verderop zegt Paulus over (naar wat ik aanneem) hetero's, nadat hij eerst het ongehuwd blijven had aanbevolen:
Maar indien zij zich niet kunnen onthouden, dat zij trouwen; want het is beter te trouwen dan te branden.

Zou dit niet voor homo's kunnen gelden die samen God zoeken?

O nee, het gaat niet van harte, getuige de opmerking van diezelfde Paulus:
Doch dit zeg ik uit toelating, niet uit bevel.

Dat geeft m.i. de ruimte aan die Paulus laat, aan de Korinthiërs. Net als Hugo Scherff wil hij mild zijn en geen oordeel véllen.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 jan 2010 16:15

Oh... Sinds wanneer weet jij wat "we" tegenwoordig denken?

Daar hoef je ook niet in te geloven. Het is wettelijk een feit en daar heb jij je bij neer te leggen, tenzij je de wet op democratische wijze probeert te wijzigen, hetgeen je goed recht is middels het (vrij recent ingevoerde) burgerinitiatief. Voor meer informatie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Burgerinitiatief

Voor mij is dat geen huwelijk.

Dat hoeft ook niet, zolang de beide echtgenoten het maar een huwelijk vinden. Jouw mening is in deze volslagen irrelevant (net als die van ieder ander dan de direct betrokkenen).

Van een huwelijk kan er ook alleen werkelijk sprake zijn als het een man en vrouw zijn. Die twee zullen tot één vlees zijn en dat gaat toch echt niet over twee van hetzelfde geslacht.

Nee, hoor. Het Nederlandse burgerlijke wetboek schrijft in Artikel 30:1 en 2:
1. Een huwelijk kan worden aangegaan door twee personen van verschillend of van gelijk geslacht.
2. De wet beschouwt het huwelijk alleen in zijn burgerlijke betrekkingen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 18 jan 2010 20:11

En nu is het stil.
Ontopic is saaier dan waar we mee bezig waren zo te zien…
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 jan 2010 21:16

Hoe kan jij nu zeggen dat het stil is hier, terwijl er meer dan ander halve pagina getypt is vandaag over dit onderwerp :roll:

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 18 jan 2010 21:18

Gerdien B. schreef:Hoe kan jij nu zeggen dat het stil is hier, terwijl er meer dan ander halve pagina getypt is vandaag over dit onderwerp :roll:

Ja dat lijkt me ook.
Genoeg vragen zijn er aan je voorgelegd Antoinette......

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 18 jan 2010 22:21

Wat gaat er gebeuren als er straks een Ger.Gem. dominee gaat zeggen dat hij geen vrijmoedigheid meer heeft om een homoseksuele relatie in liefde en trouw te veroordelen?

Ik heb nu al met twee Ger.Gem. dominees gesproken, die naar buiten toe zwijgen, maar heel mild zijn naar homostellen toe. Verschillende Gereformeerde Bonds predikanten zijn daar al veel duidelijker over.

Wat doen we dan? Gaan we ons terug trekken in een extra-hersteld Herstelde kerk?
Wat doen we nu? Keren we de Cu de rug toe, omdat een eersteling het aandurft om een ander geluid te laten horen zonder het andere geluid af te keuren?

Waar staan de kerken over pakweg 5 jaar in hun visie op homoseksuele relaties in liefde en trouw?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 18 jan 2010 22:34

JeeWee schreef:Gaan we ons terug trekken in een extra-hersteld Herstelde kerk?
Waar staan de kerken over pakweg 5 jaar in hun visie op homoseksuele relaties in liefde en trouw?

Over 5 jaar hebben we de

Eerste extra bijzondere vrijgemaakte uitgezonderde hervormde gemeente........die homo's wél toelaat......
want, dan heb je natuurlijk ook nog de kerk die ze NIET toelaat...dat zijn dan de

Tweede extra bijzondere vrijgemaakte niet uitgezonderde hervormde gemeente.....

Ja dat je ze wel ff uit elkaar houdt hoor!!!

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 18 jan 2010 23:23

maar nu ff serieus, want dit gaat natuurlijk gebeuren...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 jan 2010 23:29

Annet76 schreef:
JeeWee schreef:Gaan we ons terug trekken in een extra-hersteld Herstelde kerk?

Over 5 jaar hebben we de

Eerste extra bijzondere vrijgemaakte uitgezonderde hervormde gemeente........die homo's wél toelaat......
want, dan heb je natuurlijk ook nog de kerk die ze NIET toelaat...dat zijn dan de

Tweede extra bijzondere vrijgemaakte niet uitgezonderde hervormde gemeente.....

Ja dat je ze wel ff uit elkaar houdt hoor!!!

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Binnen of buiten verband?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 jan 2010 23:47

Geef het 50 jaar de tijd en de Ger.Gem is ook veranderd. Die lopen overal 50 jaar achter aan en dan gaan ze uiteindelijk toch mee met de verandering. ;)

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 19 jan 2010 02:57

Gerdien B. schreef:Geef het 50 jaar de tijd en de Ger.Gem is ook veranderd. Die lopen overal 50 jaar achter aan en dan gaan ze uiteindelijk toch mee met de verandering. ;)

:lol:

Ik hoop enkel dat mensen eens in gaan, mogen zien de diepte van het eerste en grote gebod en het 2 wat daaraan "gelijk: is:
Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het grote en eerste gebod. Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.

Stoppen met elkander de maat te nemen m.b.t. de uitleg invulling van de andere geboden. Houdt het bij jezelf, leg het de ander niet op, wat zou dan de wereld er dan al anders uitzien.

Prima, dat men in een kerkgemeenschap bepaalde uitleggingen hanteert. Je hebt tenslotte een keuze om je daar wel of niet bij aan te sluiten, er bij te blijven. Probeer niet die uitlegging over mensen buiten die gemeenschap heen te leggen. Het is wat Jeewee al schreef, nu schrijf ik het nu nog eens in mijn eigen woorden:

Wij maken er vaak er een potje van. Net als zovelen binnen de kerk claim wij de waarheid. Dan kan niet want Jezus is de weg, de waarheid en het leven! Of het nu op basis is van wat wij denken, wat ons is aangeleerd, wij menen dat de waarheid is, de theologen in weet ik veel waar ons dicteren, etc etc... God gaat m.i. met ieder van ons zijn eigen weg.

Een en ander wil niet zeggen dat jij niet met een ander van mening over dingen mag verschillen, besef enkel, dat een ieder van ons, enkel mens is, dat Hij het is die ons allen zal oordelen, niet jij, ik, je broeder, zuster... Dat wat Hij zal oordelen dat het goed is.

Bejegen elkander in liefde, zonder mitsen en maren!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Terug naar “Archief”