Jonge moeder

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marjo
Sergeant
Sergeant

Re: Jonge moeder

Berichtdoor marjo » 15 dec 2009 10:39

Ik ben zelf geen jonge moeder, maar vind het wel erg leuk dit topic te lezen.
De vraag 'kun je het wel aan' komt inderdaad niet fijn over maar mij bekruipt vaak het gevoel 'hoe houd je het vol?'. Want ik zou het volgens mij niet kunnen 3 of 4 kinderen snel achter elkaar. En dan ook nog zelf jong...dan heb je toch ook meer behoefte aan tijd voor jezelf en je partner dan als je wat ouder bent lijkt me.
Maar ik bedoel het meer bewonderend en misschien ook wel gefascineerd. Want ik vind het wel heel mooi om te zien, zo´n jong gezin.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 15 dec 2009 11:00

Ik zie het toch andersom. Als je jong bent ben je juist nog erg kwiek en kun je heel de wereld wel aan. Dan heb je niet zoveel tijd voor jezelf nodig.
En laten we niet vergeten dat je die tijd ook best wel hebt als je kinderen jong zijn. Ze liggen tenslotte s, avonds vroeg in bed dat is met pubers in huis wel anders.
Ik zou er niet aan moeten denken dat ik nu nog met puberende kinderen in huis zou zitten.
En geen tijd voor mezelf omdat ze op de meest vreemde tijden thuis komen.
Ik heb juist nu veel tijd voor mezelf als ik dat wil, en kan doen en laten wat ik wil.
Omdat alle kinderen het huis uit zijn en je nu wel behoefte hebt aan tijd voor jezelf. Aan meer rust om je heen zal ik maar zeggen.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 15 dec 2009 11:59

tante-tortel schreef:Ik zie het toch andersom. Als je jong bent ben je juist nog erg kwiek en kun je heel de wereld wel aan. Dan heb je niet zoveel tijd voor jezelf nodig.
En laten we niet vergeten dat je die tijd ook best wel hebt als je kinderen jong zijn. Ze liggen tenslotte s, avonds vroeg in bed dat is met pubers in huis wel anders.
Ik zou er niet aan moeten denken dat ik nu nog met puberende kinderen in huis zou zitten.
Ik heb juist nu veel tijd voor mezelf als ik dat wil, en kan doen en laten wat ik wil.
Omdat alle kinderen het huis uit zijn en je nu wel behoefte hebt aan tijd voor jezelf. Aan meer rust om je heen zal ik maar zeggen.

Ik stuur de oudste soms ook naar bed met een boek. Wat is er nu anders aan dan dat ze op de bank leest of al lekker in bed? Even rust, en even geen 'gezeur' om je heen.
"mama zus en mama zo"

Het gekke is dat ze altijd mama nodig hebben en papa voorbij lopen.
Hebben ze ruzie, pa zit de krant te lezen nog geen meter bij hun vandaan en komen ze toch naar mij als ik in de keuken bezig ben of zo. Ik stuur ze dan gewoon door naar mijn man.
"je vader zit er naast, dan ga je daar maar heen'
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2009 12:13

tante-tortel schreef:Ik zie het toch andersom. Als je jong bent ben je juist nog erg kwiek en kun je heel de wereld wel aan. Dan heb je niet zoveel tijd voor jezelf nodig.

Tja... dus je hebt tijd voor jezelf als je jong bent of als je oud bent. Rust als je net getrouwd bent of niet, en geen rust als je wat ouder bent.. of wel. Maakt het dan zoveel uit wanneer dat is?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 15 dec 2009 15:50

Ik denk dat ik best een stel jonge kinderen aan kan, maar het lijkt me gewoon helemaal niet leuk. Ik heb ook nu ik jong ben best wat tijd nodig voor mezelf, heerlijk. En ik vind het ook gewoon erg fijn om Jurian alle aandacht te geven die hij fijn vindt. Dat gaat niet als er nu nog een kleintje zou komen. En voordeel van jong moeder worden is dat we 'lang door kunnen gaan' menselijkerwijs gesproken. Dus zitten we ook niet zo op de schop dat we het het liefst snel achter elkaar zouden willen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 15 dec 2009 15:58

Marnix schreef:Tja... dus je hebt tijd voor jezelf als je jong bent of als je oud bent. Rust als je net getrouwd bent of niet, en geen rust als je wat ouder bent.. of wel. Maakt het dan zoveel uit wanneer dat is?

Wordt het na een kind ooit nog rustig dan? 8) :wink:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 15 dec 2009 16:16

Galateia schreef:
Marnix schreef:Tja... dus je hebt tijd voor jezelf als je jong bent of als je oud bent. Rust als je net getrouwd bent of niet, en geen rust als je wat ouder bent.. of wel. Maakt het dan zoveel uit wanneer dat is?

Wordt het na een kind ooit nog rustig dan? 8) :wink:

Vraag ik me af:
KLeine kinderen kleine zorgen, grote kinderen grote zorgen

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 15 dec 2009 16:18

MissF schreef:Ik denk dat ik best een stel jonge kinderen aan kan, maar het lijkt me gewoon helemaal niet leuk. Ik heb ook nu ik jong ben best wat tijd nodig voor mezelf, heerlijk. En ik vind het ook gewoon erg fijn om Jurian alle aandacht te geven die hij fijn vindt. Dat gaat niet als er nu nog een kleintje zou komen. En voordeel van jong moeder worden is dat we 'lang door kunnen gaan' menselijkerwijs gesproken. Dus zitten we ook niet zo op de schop dat we het het liefst snel achter elkaar zouden willen.

Onze oudste was 1,5 toen de 2e kwam. Ze moest gewoon jong leren om even te wachten, en niet op 'haar wenken bediend te worden' Kan ook heel goed zijn voor een kind.
En ik kan je uit ervaring vertellen, dat een 2e kindje erbij bijna 'als vanzelf gaat'

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 15 dec 2009 17:39

Marnix schreef:

Tja... dus je hebt tijd voor jezelf als je jong bent of als je oud bent. Rust als je net getrouwd bent of niet, en geen rust als je wat ouder bent.. of wel. Maakt het dan zoveel uit wanneer dat is?

Ja, dat vind ik wel. Als jonge moeder is er niet zo een grote generatie kloof als dat je ouder bent.
Ook ben je als je ouders bent niet mee zo flexibel.
Mijn schoonouders kregen hun laatste kind toen mijn schoonmoeder 2 maanden 50 was. En ze heeft er 9 gekregen, maar ze vonden het beide makkelijker toen ze jonger waren.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 15 dec 2009 18:16

Sodeknetters, op je 50ste nog een kind krijgen! Dat is wel heftig, dan zit je toch niet meer op poepluiers te wachten. Dat is echt wel een ander uiterste, zeg. Voor het kind toch ook: tegen de tijd dat je zelf de wereld in gaat, zijn je ouders al bejaard. Hm. Nee, ik ben niet perse voor of tegen hele jonge ouders, wat oudere ouders... maar 50... wow. Misschien ben ik nog wel het meest perplex door het feit dat een vrouw op 49-jarige leeftijd nog zwanger kon worden. Ok, ik weet wel dat het kan, het verschilt per vrouw, maar toch!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 15 dec 2009 19:21

pannenkoek schreef:
MissF schreef:Ik denk dat ik best een stel jonge kinderen aan kan, maar het lijkt me gewoon helemaal niet leuk. Ik heb ook nu ik jong ben best wat tijd nodig voor mezelf, heerlijk. En ik vind het ook gewoon erg fijn om Jurian alle aandacht te geven die hij fijn vindt. Dat gaat niet als er nu nog een kleintje zou komen. En voordeel van jong moeder worden is dat we 'lang door kunnen gaan' menselijkerwijs gesproken. Dus zitten we ook niet zo op de schop dat we het het liefst snel achter elkaar zouden willen.

Onze oudste was 1,5 toen de 2e kwam. Ze moest gewoon jong leren om even te wachten, en niet op 'haar wenken bediend te worden' Kan ook heel goed zijn voor een kind.
En ik kan je uit ervaring vertellen, dat een 2e kindje erbij bijna 'als vanzelf gaat'

Tja, andere mensen hebben andere ervaringen.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 15 dec 2009 19:32

Galateia schreef:Sodeknetters, op je 50ste nog een kind krijgen! Dat is wel heftig, dan zit je toch niet meer op poepluiers te wachten. Dat is echt wel een ander uiterste, zeg. Voor het kind toch ook: tegen de tijd dat je zelf de wereld in gaat, zijn je ouders al bejaard. Hm. Nee, ik ben niet perse voor of tegen hele jonge ouders, wat oudere ouders... maar 50... wow. Misschien ben ik nog wel het meest perplex door het feit dat een vrouw op 49-jarige leeftijd nog zwanger kon worden. Ok, ik weet wel dat het kan, het verschilt per vrouw, maar toch!

ouder kan ook nog! bij ons in de kerk voor een jaar of wat terug was 52! hun jongste zoon was toen 18! en ze hadden zelf ook al diverse kleinkinderen!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 15 dec 2009 19:34

:shock:

Zo hey, heftig! Ik twijfel er geen moment aan, dat je in zo'n geval zielsveel van je kind houdt, maar ik moet er toch niet aan denken...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 15 dec 2009 19:56

Ik ook niet [-(,lijkt mij eigenlijk afgrijselijk.

Maar ik denk dat er ook verschillend tegenaan gekeken wordt wat een jonge moeder is. Op mijn werk ben ik een jonge moeder, terwijl ik volgens de refowebnormen al snel onder de 'oudere'moeders val.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 15 dec 2009 20:39

Nu vind ik afgrijselijk een woord wat niet past bij een kind wat je van God als geschenk krijgt.
Dat je er moeite mee kunt en zult hebben om aan het idee te wennen lijkt me logisch.
Maar mijn schoonouders zouden het nooit afgrijselijk genoemd hebben en ik ook niet.
Mijn schoonmoeder was zelfs al 7 jaar niet meer ongesteld geweest!
En toen ze naar de huisarts ging voor darmproblemen bleek ze al 5 maanden zwanger, en kreeg ze twee maanden later een spoedkeizersnee.
Dus ze hadden als gezin twee maanden om aan het idee te wennen, maar wat waren ze blij met haar!

Terug naar “Archief”