Schipje schreef:Ik ben ook moeder en dol op mijn kind en ik snap bijvoorbeeld niet, dat men zo moeilijk kan doen over een adoptie. En ik snap diep van binnen al helemaal niet dat er mensen zijn die maar kinderen blijven verwekken, terwijl er zoveel kinderen in tehuizen wonen over de hele wereld.
Wat bedoel je met 'kinderen blijven verwekken?' Ik neem aan dat de meeste mensen de volgorde 'eerst zelf proberen een kind te krijgen en dan adopteren' aanhouden? Al vind ik het mooi als mensen die volgorde eens omdraaien hoor, daar niet van.
Ach, daarmee bedoel ik simpelweg, dat ik het persoonlijk soms een beetje wrang vind, dat mensen maar kinderen blijven krijgen, terwijl er zoveel kinderen op deze wereld geen ouders meer hebben en op moeten groeien in een tehuis. Dat heeft mij al mijn hele leven bezig gehouden en op verschillende plekken op de wereld ben ik daar heel erg van doordrongen geraakt. Natuurlijk vind ik kinderen een geschenk van God, laat ik dat voorop stellen. Mijn zoon is dat ook! Joehoe! Ik heb hem van God gekregen
Mijn man en ik hebben heel bewust een kind geadopteerd en nog nooit geprobeerd zelf een kind te krijgen. Gedurende het adoptieproces moest ik een keer voor klachten naar de gynaecoloog, die me vertelde dat ik weleens moeite zou kunnen hebben met zwanger raken en dat ik daar dan zo snel mogelijk mee zou moeten gaan beginnen. Ik heb dus geen idee, of ik zwanger kan worden, ik weet alleen dat het weleens moeilijk zou kunnen zijn. Maar we hebben daar niets mee gedaan en gebruiken voor de zekerheid nog steeds voorbehoedmiddelen, want we zijn al een andere weg ingeslagen. En toen ik mijn zoon voor het eerst ontmoette, wist ik dat het de beste keuze ooit was in mijn leven.
Maar ik vind al die kinderen die geboren worden helemaal fantastisch. Want het maakt mij helemaal niets uit: mijn visie op de wereld en mijn visie op het zorgen voor kinderen en het al dan niet voortplanten doen er voor een ander toch niet toe? Maar als er dan zo'n urmpje geboren wordt bij mijn zus, dan heb ik helemaal niet dat verlangen om zelf zo'n baby'tje te hebben. Dan gaan mijn gedachten uit naar de baby'tjes die ik in het tehuis van mijn zoon heb zien vechten voor hun leven...
Al met al. Vanuit die misschien ietwat andere insteek als het gaat om kinderen krijgen, kan ik me ook gewoon heel goed voorstellen, dat iemand anders helemaal geen kinderen wil. Dat is gewoon de manier van leven van die persoon. Nou, prima toch? Zo iemand hoeft van mij geen kinderen te willen krijgen, omdat andere mensen dat niet kunnen.
Over dat voortplanten, dat het misschien een opdracht zou zijn van God. Ach. Ik lees in de Bijbel ook, dat we voor de weduwen en de wezen moeten zorgen. Ik verwacht niet me ooit voort te planten - ik heb dat verlangen in elk geval totaal niet, maar een aantal wezen zullen mijn huis echt wel gaan vullen.