welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Noir
Sergeant
Sergeant

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor Noir » 17 aug 2011 08:29

Ik kan altijd een eind in je redenering meegaan 1a2b3c. Lijdelijkheid enz. Maar op een gegeven moment kom ik in de war. Weet je waar ik zovaak bij jou over struikel 1a2b3c ? Je voelt jezelf nog zo goed dat je tot Jezus wilt en kan gaan. En dat is nu het grote verschil. Jij wil het nog. (je hebt waarschijnlijk geen verdorven wil en uit jezelf kan zeker nog iets goeds voorkomen) Dat is bij mij helaas niet het geval. God moet mij trekken want uit mezelf wil ik nooit komen. Waarom staat er in de Bijbel: en gij hebt niet gewild ? Dat geldt voor ons allen.
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

rins
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rins » 17 aug 2011 08:47

1a2b3c schreef:
In die teksten gaat het totaal niet over de nodiging om tot Jezus te komen. Er wordt een paar honderd keer in de Bijbel een oproep gedaan tot bekering en geloof en NOOIT wordt de uitverkiezing daarbij gehaald.

Deze teksten bewijzen absoluut niet dat de uitverkiezing altijd van toepassing is.

In Mattheus 7 staan veel hartelijke nodigingen Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden...
Maar er staat ook dit:
...En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
Dát is nl. nodig willen we zalig kunnen worden dat we van Hem van eeuwigheid gekend zijn...

Verder hierop reageren heeft geen zin, ga ik ook niet doen want dan zou het nog een onstichtelijk gesmijt gaan worden met bijbelteksten...

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 17 aug 2011 09:06

Ik ga me er even mee bemoeien als jullie het niet erg vinden.
Kijk even in de vragenrubriek naar het antwoord van ds v.d. Brink, erg duidelijk in dit onderwerp!
Verder hoorde ik de dominee zondag avond nog zeggen dat wedergeboorte een poort is, als je er voor staat zie je op de poort staan: "komt allen die vermoeit en belast zijn" en als je door de poort bent en je draait je om zie je staan " door U, door U alleen om het eeuwig welbehagen".

heel veel mensen hebben God proberen te doorgronden, Zijn verlossingsplan proberen te begrijpen en zijn hier allemaal op stukgelopen. Hoe de verhouding zit tussen menselijke verantwoordelijkheid en Gods verkiezende liefde is voor ons niet te verklaren en laten we het ook niet proberen!
Verder wordt er in de bijbel nergens door niemand afgevraagd of hij verkoren is, de vraag die door heel de bijbel klinkt is wie Christus voor je is. Ik denk dat we dat maar moeten volgen, Christus achter na, en niet redeneren om het allemaal te begrijpen
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 17 aug 2011 09:28

rins schreef:Maar er staat ook dit:
...En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
Dát is nl. nodig willen we zalig kunnen worden dat we van Hem van eeuwigheid gekend zijn...

Je moet het in het verband lezen, hier gaat het erover dat het geloof vrucht zal dragen en absoluut NIET over de uitverkiezing.
Gaat weg van Mij GIJ DIE DE ONGERECHTIGHEID WERKT! Mensen die zeggen te geloven maar intussen werkers van ongerechtigheid zijn.
Mensen die een geloof hebben zonder de vruchten, Jakobus noemt dat een dood geloof.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 17 aug 2011 09:43

Noir schreef:Ik kan altijd een eind in je redenering meegaan 1a2b3c. Lijdelijkheid enz. Maar op een gegeven moment kom ik in de war. Weet je waar ik zovaak bij jou over struikel 1a2b3c ? Je voelt jezelf nog zo goed dat je tot Jezus wilt en kan gaan. sorry????? Ik weet zeker dat ik dat nooit gezegd heb, en het is ook niet waar! En dat is nu het grote verschil. Jij wil het nog.Dat NOG moet je weglaten, ik wil ja, maar daarmee zeg ik toch niet dat dat vanuit mezelf komt? Als een mens wil dan heeft God dat in hem/haar gewerkt omdat hij dat vanuit zichzelf nooit zal willen. (je hebt waarschijnlijk geen verdorven wil en uit jezelf kan zeker nog iets goeds voorkomen)Weer laat je me iets zeggen wat ik NOOIT gezegd heb. Vanuit mezelf heb nul komma niks goeds. Maar door het geloof in Jezus is Hij het die het werkt, beide het willen en werken Fil.2:13. Dat is bij mij helaas niet het geval. God moet mij trekken want uit mezelf wil ik nooit komen. wil jij (nu) niet komen? Zo nee, dan heb je niets te klagen want het is je eigen keus. En zo ja, dan komt dat van God en is Hij bezig om te trekken, elke keer als Zijn nodiging tot je komt.
En als je dat niet geloofd dan wedersta je Hem in ongeloof! Hand.7:51 gij wederstaat altijd den Heiligen Geest;
Waarom staat er in de Bijbel: en gij hebt niet gewild ? Dat geldt voor ons allen.Zeker!!! Deut.30:19 Ik neem heden tegen ulieden tot getuigen den hemel en de aarde; het leven en den dood heb ik u voorgesteld, den zegen en den vloek! Kiest dan het leven, opdat gij levet, gij en uw zaad;

rins
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rins » 17 aug 2011 10:34

1a2b3c schreef:Je moet het in het verband lezen, hier gaat het erover dat het geloof vrucht zal dragen en absoluut NIET over de uitverkiezing.

Ik wilde niet meer reageren maar doe het toch...
Er staat: 'Ik heb u nooit gekend' Duidelijk wijst ons dit op Zijn uitverkiezing.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 17 aug 2011 10:49

Ik wilde niet meer reageren maar doe het toch...
Er staat: 'Ik heb u nooit gekend' Duidelijk wijst ons dit op Zijn uitverkiezing.

Als ik een "meeloper" zou zijn elke zondag in de kerk, maar de rest van de week zou leven zoals ik
denk dat het goed is, geen verschil zou zien tussen werken der gerechtigheid en werken van de
zonde/vlees, .... nooit zou bidden/nooit berouw hebben ..... dan KAN Jezus zeggen...ik heb u nooit gekend.
Je zou de konkluzie kunnen trekken dat zo iemand de Heilige Geest nooit ontvangen heeft.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 17 aug 2011 10:54

rins schreef:Ik wilde niet meer reageren maar doe het toch...

Je plukt er één zinnetje uit en dat betrek je op de uitverkiezing maar dat is niet waar het in Matt.7 over gaat.
Daar gaat het over de boom en zijn vruchten en NIET over de uitverkiezing.
Degenen die Hij nooit gekend heeft zijn daar degenen die nooit een levend geloof hebben gehad, dat is waar het over gaat.

rins
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rins » 17 aug 2011 11:00

1a2b3c schreef:Je plukt er één zinnetje uit en dat betrek je op de uitverkiezing maar dat is niet waar het in Matt.7 over gaat.
Daar gaat het over de boom en zijn vruchten en NIET over de uitverkiezing.
Degenen die Hij nooit gekend heeft zijn daar degenen die nooit een levend geloof hebben gehad, dat is waar het over gaat.

Het één sluit het ander niet uit... het gaat EN over de vruchten EN over de uitverkiezing...
Ik volg in dezen liever de kanttekenaren...

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 17 aug 2011 11:06

rins schreef:Het één sluit het ander niet uit... het gaat EN over de vruchten EN over de uitverkiezing...
Ik volg in dezen liever de kanttekenaren...

Wat je wilt, ik stel Gods Woord boven alles.

Bovendien blijven er nog hondereden andere teksten over o.a. Opb. 22:17 En laat hij die dorst heeft, komen; en laat hij die wil, het water des levens nemen, voor niets. Joh.3:16 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Waar zie je daar de uitverkiezing in?

rins
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rins » 17 aug 2011 12:34

1a2b3c schreef:Bovendien blijven er nog hondereden andere teksten over o.a. Opb. 22:17 En laat hij die dorst heeft, komen; en laat hij die wil, het water des levens nemen, voor niets. Joh.3:16 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Waar zie je daar de uitverkiezing in?

Zeker. Maar al zouden er duizenden van zulke teksten in staan, de door mij geciteerde teksten staan er ook in en zijn net zo waar.
Alleen wil je daar m.i. liever aan voorbij gaan...

rins
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rins » 17 aug 2011 12:51

1a2b3c schreef:
Wat je wilt, ik stel Gods Woord boven alles.

Bovendien blijven er nog hondereden andere teksten over o.a. Opb. 22:17 En laat hij die dorst heeft, komen; en laat hij die wil, het water des levens nemen, voor niets. Joh.3:16 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Waar zie je daar de uitverkiezing in?

Zie pb

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 17 aug 2011 17:43

rins schreef:Zeker. Maar al zouden er duizenden van zulke teksten in staan, de door mij geciteerde teksten staan er ook in en zijn net zo waar.
Alleen wil je daar m.i. liever aan voorbij gaan...

Klopt, die zijn ook waar en het is niet zo dat ik daar aan voorbij wil gaan. Ik wil ze alleen op de goede plaats laten staan.
Ik heb het al eerder gezegd: het zijn twee lijnen de uitverkiezing en de eigen verantwoording, zoals een trein op twee rails rijdt.
Je ontspoort wanneer je er één rail/lijn van wilt maken, en ook wanneer je denkt dat maar één van beide waar kan zijn.
Maar als we het over het één hebben dan hebben we het niet over het ander en dat is wat jij steeds doet.
Als de oproep/nodiging tot geloof klinkt dan moet je niet over de uitverkiezing beginnen.
Daarmee ontken je de uitverkiezing niet maar laat die rustig aan God over want Hij zorgt er Zelf wel voor dat het niet met elkaar in tegenspraak is. Dat hoeven we niet te snappen als we het maar geloven.

Ik zal je nog wel terug pb-en maar omdat dit op het forum staat wil ik dat wel even rechtgezet hebben.

Terug naar “Archief”