Inenting Mexicaanse griep voor medisch personeel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Re: Inenting Mexicaanse griep voor medisch personeel

Berichtdoor ajl » 10 nov 2009 13:44

Daarbij is het ook niet zo dat iemand die gevaccineerd is de ziekte niet meer kan krijgen. Het risico op complicaties is alleen geminimaliseerd ( hetgeen ook niet wil zeggen dat je deze niet meer kan krijgen)

@AG, dat is inderdaad een ander filmpje nav de berichten dat vorige maand 3 kinderen zijn overleden na een pneumonkokkenvaccinatie.

Het gedeelte van netwerk waaran jij refereert, had ik al gezien en ik moet eerlijk zeggen dat ik het een beetje stemmingmakerij vind. Er worden veel suggesties gedaan, maar er is niets onderbouwd.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 10 nov 2009 14:01

ajl schreef:Het gedeelte van netwerk waaran jij refereert, had ik al gezien en ik moet eerlijk zeggen dat ik het een beetje stemmingmakerij vind. Er worden veel suggesties gedaan, maar er is niets onderbouwd.

Mja, dat het vaccin veilig is voor zwangere vrouwen, is ook niet echt onderbouwd.
Is geen onderzoek naar geweest.
In verschillende andere landen, geven ze het vaccin (met adjuvant) ook niet eens aan zwangeren.

Maar goed, sowieso kwamen de onderzoeksresultaten over de bijwerkingen pas in december geloof ik?
Dus waarom ze nu al beginnen met prikken?

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 10 nov 2009 14:25

Dat is ook een fabel. Ook in andere landen worden zwangeren gevaccineerd. Afgelopen zomer zijn in de VS en in Australië alle kinderen en zwangeren al gevaccineerd. In Italië zijn op dit moment al 1 mln mensen gevaccineerd.
De korte termijn bijwerkingen zijn al bekend, die zijn er eigenlijk niet. De vaccinatie wordt na 7 dagen in je lichaam afgebroken, omdat je lichaam dan dmv aangemaakte antistoffen zelf het werk doet.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 10 nov 2009 14:52

Maar weet jij wat het effect van het vaccin op zwangere vrouwen is?
Heb je een bron ofzo, die aantoont dat het veilig is? Dat het uberhaupt getest is?
Blijkbaar wel, want je hebt je laten inenten. Wat is je bron? :)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 10 nov 2009 15:07

Nee, ik heb geen bron dat het 100% veilig is. Dat weet men namelijk niet. Dat er uit de vaccinaties in de VS en Australië geen bijwerkingen zijn gekomen, heb ik uit de media van de overheid. Ik neem aan dat dat wel een betrouwbare bron geacht kan/mag worden. Tevens heb ik de afgelopen periode de (betrouwbare) media gehoord en er met meerdere artsen over gesproken. Daarnaast heb ik gisteren de persvoorlichting gehoord van minister Klink. De artsen zijn van mening dat er geen aanwijzingen zijn die duiden op mogelijke bijwerkingen op korte en lange termijn, dat is en blijft een onzekerheidsfactor inderdaad. Toch wordt aangegeven dat het risico op een complicatie tijdens het oplopen van de mexicaanse griep vele malen groter is dan de mogelijke kans op bijwerkingen van het vaccin.

Ook als je tijdens een zwangerschap andere vaccinaties nodig hebt, kan je die (buiten de eerste 3 mnd zwangerschap om) gewoon krijgen. Zoals ik al aangaf, wordt er een dood/niet actief virus ingebracht in het lichaam, dat na 7 dagen weer wordt afgebroken. Dat gebeurt namelijk met alle vaccinaties. Na deze tijd maakt het lichaam zelf antistoffen aan. Ook speelt mij dat onze kleine smurf ergens midden in de winter wordt geboren. De verwachting is dat het virus ongeveer tot maart/april in ieder geval actief zal zijn. Door mijn vaccinatie is onze kleine de eerste 6 weken in ieder geval beschermd en door de bv mogelijk nog wat langer.

Mijn zoon is 15 mnd en zit op het kdv in de randstad ( waar de griep momenteel erg heerst). Ik wil het risico zo klein mogelijk maken dat hem iets overkomt. Stel dat hij ziek zou worden en zou overlijden dan zou ik mijzelf meer verwijten maken dat ik geen gebruik heb gemaakt van de mogelijkheid van het vaccin dan dat ik mijzelf verwijten zou maken als er mogelijk een bijwerking van het vaccin is waar ik geen weet van heb/kon hebben.

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 11 nov 2009 19:58

ajl schreef:Ik heb vanmorgen mijn vaccinatie gehaald tegen de mex. griep. Aan het einde van de week kan ik bellen of er vaccins over zijn. Hugo kan dan ook via de huisarts gevaccineerd worden.

Ik begreep juist dat het nog niet de bedoeling was om kinderen te vaccineren via de huisarts.
Dit schijnt over twee weken te gebeuren via de GGD. Kinderen krijgen een anders vaccins dan volwassenen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 11 nov 2009 20:44

Ik heb ook begrepen dat het een gewone griep inenting is maar dan iets aangepast met de kenmerken van de mexicaanse griep. In verschillende landen is al ingenet en zijn er geen ernstige bijwerkingen geconstateerd.

Nu begin ik dus wel weer te twijfelen.
Morgen worden hier de bewoners ingeënt en dinsdag het personeel. net mijn vrije dag natuurlijk....
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 11 nov 2009 20:58

Ik ben ook heel erg aan het twijfelen, morgen is bij ons de eerste vaccinatie ronde
voor het personeel. Maar ik ben nog steeds ziek (griep) dus dan lijkt het me
ook niet echt verstandig om dan een inenting te halen.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 12 nov 2009 06:42

weet je wat mij opvalt in deze discussie?
"Ik heb gehoord dat...."
"Die persoon (op tv) zei dat...."
"Kijk dit filmpje eens, daar hoorde ik......"

Is er nou eigenlijk wel IETS duidelijk over de mexicaanse griep???? Ik haal m niet omdat
1. er veels te weinig bekend is over de griep. De één zegt dit, de ander dat en de huisartsen zelf liggen ook niet op 1 lijn
2. ik krijg troep in m'n lichaam waarvan de bijwerkingen half bekend zijn
3. ik ben geen risicogriep dus zal de griep ervaren als een flinke gewone griep
4. Als het echt zo'n pandemie is als dat ze beweren hadden wij dan al niet gevaccineerd moeten zijn? Nederlanders = nuchter volk, de Tweede Kamer wacht wel weer af hoor!
ik begrijp dat mensen zich in willen laten enten met kleine kinderen, of om persoonlijke redenen. Naar mijn mening moet er eerst een hoop duidelijk worden over deze spuit.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 12 nov 2009 09:24

ik heb nu Mexicaanse griep. Mag dus 7 dagen niet op m'n werk komen. Helaas ben je 1 dag voor je klachten (koorts) krijg al besmettelijk dus ik hoop van ganser harte dat ik de kinderen met weinig weerstand op m'n afdeling niet besmet heb!!!!
Het vaccineren is voor mij nu dus niet meer van toepassing. Ik twijfelde vorige week heel erg. Ter bescherming van de kinderen op het werk zou ikhet wel willen doen. Maar doordat er nog te weinig over bekend is weer niet. Ik heb een kinderwens, en bij deze vaccinatie mag je niet zwanger raken tussen de 1e & 2e prik en na de 2e prik nog 8 weken niet. (zo stond het tenminste in ons protocol, vraag ik me wel af of wij hier nou 2 injecties krijgen, maar goed.) En niemand kan mij vertellen of het consequenties heeft voor het zwanger raken of het evt in een vroeg stadium zwanger zijn. Het zijn alleen maar gissingen, en aangezien ik al een poos hoop op zwanger worden maakt dit mijn onzekerheid alleen maar groter.
Daarnaast deed de griep de ronde in mijn familie dus bestond er een grote kans dat ik al besmet was. Dus als ik er dan ook nog eens een vaccin in laat spuiten is het dubbelop...
Enfin, misschien is het dan maar goed dat ik de griep nu heb, dat scheelt weer een keuze :wink: hoe wrang...
Psalm 25:2 (ber.)

bmwijnand
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor bmwijnand » 12 nov 2009 11:38

kwebbel schreef:weet je wat mij opvalt in deze discussie?
"Ik heb gehoord dat...."
"Die persoon (op tv) zei dat...."
"Kijk dit filmpje eens, daar hoorde ik......"

Is er nou eigenlijk wel IETS duidelijk over de mexicaanse griep???? Ik haal m niet omdat
1. er veels te weinig bekend is over de griep. De één zegt dit, de ander dat en de huisartsen zelf liggen ook niet op 1 lijn
2. ik krijg troep in m'n lichaam waarvan de bijwerkingen half bekend zijn
3. ik ben geen risicogriep dus zal de griep ervaren als een flinke gewone griep
4. Als het echt zo'n pandemie is als dat ze beweren hadden wij dan al niet gevaccineerd moeten zijn? Nederlanders = nuchter volk, de Tweede Kamer wacht wel weer af hoor!
ik begrijp dat mensen zich in willen laten enten met kleine kinderen, of om persoonlijke redenen. Naar mijn mening moet er eerst een hoop duidelijk worden over deze spuit.

Argument 3 is uiteraard steekhoudend. Je hoeft 'm niet te halen, net als ik.
Maar die andere argumenten begrijp ik niet: Je haalt 'm niet, omdat je niet voldoende weet? Letterlijk sterven door gebrek aan kennis? Laten we stellen dat er wel zoveel bekend is over de griep dat we spreken over een pandemie met mogelijk ernstige gevolgen. We weten niet hoe de mex. griep verloopt, omdat we simpelweg niet weten hoe de toekomst verloopt. Of heb jij een glazen bol? Bijwerkingen zijn behoorlijk goed bekend. Nauwkeurig geregistreerd. Neem je ook nooit medicatie? Dan heb je meer bijwerkingen dan bij een vaccinatie.

Mensen lijken niet te willen begrijpen dat een RISICO op een ziekte (die een ernstige complicatie is bij onderliggend lijden) ook voldoende reden is om er wat tegen te gaan doen.
"Science without religion is lame, religion without science is blind." -- Albert Einstein

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 12 nov 2009 12:47

@Saartje, hoe voelt het? Beroerder dan een 'gewone' griep?

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 12 nov 2009 14:05

@Kwebbel:

jij postte wel een dat je astma had, dus je bent een risico groep voor de Mexicaanse griep.
degenen die in de zorg werken krijgen ook een oproep, dat doe jij toch ook?
ja, dat is mijn mening dan he.....

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 12 nov 2009 14:15

jamillah schreef:@Saartje, hoe voelt het? Beroerder dan een 'gewone' griep?

Nou ik heb vooral last van m'n luchtwegen: benauwd/kortademig, hoesten, pijn op de borst en daarbij koorts. Verder hoofdpijn en misselijk. Maar de luchtwegklachten overheersen zoals bij de m-griep bekend. Weet je, het is beroerd, maar ikzelf heb niet het idee dat ik meer ziek ben dan bij een andere flinke griep. Ik heb niet vaak griep gehad, maar als ik het had en dan dagen kotsend boven de toilet hing was ook absoluut geen pretje. En dat is nu niet zo. Ik kan me alleen niet van toen herinneren dat ik last van m'n luchtwegen had. Misschien zijn mijn luchtwegklachten heviger omdat ik regelmatig bronchitis heb, ik weet het niet.
Psalm 25:2 (ber.)

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 12 nov 2009 16:09

Beterschap :wink:

Terug naar “Archief”