Overdopen en vriendschap

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 21 mei 2008 09:36

Ik kan me aansluiten bij wat Galateia en Jo'tje zeggen. Mijn niet-christelijke omgeving snapt vaak helemaal niks van hoe sommige mensen die zich christen noemen zich gedragen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 21 mei 2008 09:39

Wat ik ook probeer te zeggen: ga geen ruzies erover maken. Accepteer dat de ander anders denkt. En als mijn oma dat niet doet, dan moet ik de wijste zijn en dat accepteren. Dus ga ik gewoon die hele kerk en geloofsdicussie niet meer aan, maar babbelen we over kaarten maken of iets anders doms.
Het gaat er helemaal om hoe je er zelf mee omgaat.
En ik zeg ook niet tegen mijn ongelovige vrienden:' Ik snap totaal niet waarom mijn oma zo denkt, en ik vind het nergens op slaan.' want nee, dan snappen ze het niet. Ik probeer wel uit te leggen hoe zij denkt, en ik zeg ook dat ik het er niet helemaal mee eens ben, maar ik weet zeker dat als je op een liefdevolle manier over die mensen spreekt je heel wat gewonnen hebt.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 21 mei 2008 09:41

Zo is de ex van onze beste vriend met een gruwelijk sachereinig gezicht (wel toen het afgelopen was..) de kerk uitgelopen omdat ze dacht dat de ds hààr vrienden had aangesproken. En dat was helemaal niet zo. Wij hadden de ds gevraagd om een paar simpele woorden te spreken omdat mn zwager nergens meer aan doet en zodat hij het ook kon begrijpen. De ds heeft enkel gezegd dat het toch zo nodig is om je te bekeren en daar heeft hij toch gelijk in of niet dan?

Later is ze niet bij de doop van Boudin geweest omdat ze dacht dat ze perse een hoed op moest. Ik had het enkel gevraagd of dat ze dat wilde doen omdat dat min of meer mijn plicht was. Maar ik heb ook gezegd dat als ze het niet wilde ik het haar niet kon verplichten.

Kijk, zulke 'lieve' christenen heb je dus ook nog, dat is de andere kant..

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 21 mei 2008 09:41

Bij jouw oma kan je nog zeggen: het is een ander generatie, blabla. Maar jij zelf zou hetzelfde doen zeg je eerder in dit topic!

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 21 mei 2008 09:43

Nou, ons verhaal kan nog eens een rare wending krijgen...

Man en ik gaan ons er helemaal in verdiepen.
(hadden we al gedaan toen we belijdenis deden,
maar goed, misschien niet goed genoeg?)

Stel dat het niet bijbels is,
dan gaan we niet. (Ik had hier al uitgelegd waarom niet.)

Maar stel dat het idd klopt dat de kinderdoop een dwaalleer is (zoals ze zeggen),
en dat het wel bijbels is wat ze doen,
dan gaan we zeker wel naar die dienst, en onszelf ook laten dopen.

Dus we gaan de komende tijd veel lezen en bidden.
(M'n zus heeft een bijbelstudie van Groothedde opgestuurd)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 21 mei 2008 09:43

Ik heb nog nooit gezegd 'een andere generatie'. Want daar gaat het helemaal niet om! Zij denkt gewoon zoals de halve gergem denkt, en dat is anders dan ik erover denk.
En ik vertik het om zo negatief over haar te praten, al helemaal tegen ongelovige vrienden. Want volgens mij hebben wij als Christenen juist de taak om de mensen die 'zwakker' zijn niet te negeren of zoiets, maar wordt van ons verwacht dat we de wijsten zijn en positief gerucht over hen voortbrengen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 21 mei 2008 09:46

@MissF, ik zeg niet dat jij iets zegt over andere generatie, daar kom ik zelf mee. Maargoed, ik heb niet het idee dat je begrijpt wat ik bedoel. Maar ik weet ook ff niet meer hoe ik het beter kan uitleggen.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 21 mei 2008 09:54

AikonGirl schreef:Nou, ons verhaal kan nog eens een rare wending krijgen...

Man en ik gaan ons er helemaal in verdiepen.
(hadden we al gedaan toen we belijdenis deden,
maar goed, misschien niet goed genoeg?)

Stel dat het niet bijbels is,
dan gaan we niet. (Ik had hier al uitgelegd waarom niet.)

Maar stel dat het idd klopt dat de kinderdoop een dwaalleer is (zoals ze zeggen),
en dat het wel bijbels is wat ze doen,
dan gaan we zeker wel naar die dienst, en onszelf ook laten dopen.

Dus we gaan de komende tijd veel lezen en bidden.
(M'n zus heeft een bijbelstudie van Groothedde opgestuurd)

Dan wens ik jullie veel wijsheid toe. En welke kant jullie ook 'kiezen', ik hoop dat jullie in jullie Bijbelstudie ook mogen leren en lezen over liefde en acceptatie naar de ander toe. En dat dit helemaal niet je eigen geloof in de weg hoeft te staan.

Veel wijsheid en plezier samen!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 21 mei 2008 10:07

Galateia schreef:
Speedy schreef:En vergeet ook niet dat als voor jezelf de doop en belijdenis een grote betekenis in je leven hebt gekregen dat in die gemeenten je niet geaccepteerd wordt omdat je doop en belijdenis niet erkend wordt en je mag geen Heilig Avondmaal vieren omdat je geen deel uitmaakt van de gemeente.

Onzin! Bij ons mag iedereen aan het Heilig Avondmaal die gelooft. En daarbij maakt het niet uit uit welke kerk je komt en of je als kind gedoopt bent en belijdenis hebt gedaan in een andere kerk!!! Dit klopt gewoon niet wat je nu zegt, ja misschien zijn er een paar van die extreme groeperingen, maar dit is absoluut niet de gewoonte!!!

Speedy schreef:Daarentegen zijn degenen die volwassen gedoopt in de reformatorische kerken van harte welkom,

Niet waar! Ik ben echt letterlijk weggekeken door iedereen daar. En bovendien: er zijn genoeg refo's die niet meer met mijn man willen praten, omdat hij zich als volwassene heeft laten dopen. Waar zijn ouders er 2 van waren...

Over het algemeen is dat wat je zegt precies omgedraaid: als andersdenkende ben je in de refokerken echt vaak niet welkom en al helemaal niet aan het Avondmaal. En in de kerken waar ik zelf gezeten heb (de veel vrijere) was iedereen welkom, ongeacht achtergrond.

Nee, Speedy, wat je nu verkondigt is echt niet waar!

Helaas is het waar van wat ik van de evangelische gemeenten heb gezien waar. En ook evangelische familieleden zijn er tegen aangelopen dat ze in een gemeente zaten waar dat werd ingesteld of waar het al was. Ik ben een keer met mijn zus meegeweest naar een dienst en na de dienst kwam de voorganger enthousiast op mij af om te vragen wat ik er van vond. Ik zei dat ik me erg goed kon vinden in de woord verkondiging, maar dat ik het gevoel had gekregen omdat ik als kind was gedoopt en op mijn 18e belijdenis had gedaan dat het niet voldoende was om tot de Gemeente te behoren. De voorganger zei tegen me dat ik dat terecht had geconstateerd. Alleen de volwassendoop wordt daar geaccepteerd en door de volwassendoop wordt je ingelijfd in de Gemeente van Jezus Christus. ..............

Dat jij aangeeft dat het niet zo is kan ik ook goed begrijpen. De reformatorische kerken zijn nog enigszins overzichtelijk en te volgen (wil niet zeggen dat ze te begrijpen zijn). De evangelische/charismatische/baptisten/etc. verschillen al per plaats of zelfs per straat. Bij de 1 mag alles, bij de ander mag weinig, etc. Er is weinig overzicht. Bij de 1 wordt het spreken in tongen vereist, bij de ander weer andere dingen.

Toen een andere zus ging trouwen ben ik naar die evangelische zus gegaan om te vragen of zij ook bij die dienst wilde zijn. Een hele tirade over de refo-kerken was mijn deel. Ik heb alleen aangegeven dat juist een bevestiging van het huwelijk gelukkig overal hetzelfde is, maar zij was niet van haar standpunt te brengen. Een jaar later had ze wel het lef om mij te vragen bij haar overdoop te zijn, terwijl ze toen mij niet accepteerde omdat ik in de lijn van de doop die ik als kind mocht ontvangen belijdenis heb gedaan (dat was onbijbels volgens haar). Het is pijnlijk om te horen hoe iemand over je ouders en over jezelf oordeelt dat je kinderdoop het Verbond met God helemaal niets inhoud.

Gelukkig is dat veranderd toen ze is getrouwd, en ik ben erg dankbaar geweest (ook mijn ouders en mijn zus) dat zij bij mijn huwelijk wel is geweest. Dat was denk ik wel 1 van de mooiste cadeaus van die dag. En wat mij echt geraakt heeft toen wij een van onze kinderen mochten laten dopen dat zij er ook was (terwijl ze het nog steeds niet bijbels vind, maar er wel heel mild mee omgaat en zo hoort het).

Misschien een heel verhaal, het gaat mij niet om de volwassendoop of de kinderdoop (er is bijbels gezien niet aan te tonen dat kinderen niet gedoopt werden). Wie wel eens in een refo-kerk een volwassendoop heeft meegemaakt zal schrikken van de diepe vragen die er gesteld worden. Daarnaast kom je in het noorden van het land in de zwaardere reformatorische kerken mensen tegen die nog steeds niet gedoopt zijn. In voornamelijk de Friese wouden zijn er mensen die hun kinderen niet durfden te laten dopen vanwege het feit dat ze de doopvragen niet konden beantwoorden.

Maar waar het hier om gaat is het 'overdopen'. Wat heeft de betekenis van 'overdopen'? Hoe kan het eenmaal gevloeide water weggedaan worden en nog een keer water omdat de persoon het dan zelf bewust mee maakt? Heeft het voor God enig verschil dat er nog een keer water vloeit? Of voor het oog van God nog een keer ondergedompeld te worden?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 21 mei 2008 10:19

Speedy, ik vind het rot voor je dat je zoiets hebt meegemaakt. Een beetje de omgekeerde wereld van wat ik zelf heb meegemaakt. Ik snap het allemaal niet: ik snap niet waarom in jouw familie zo raar gedaan wordt, en ik snap niet waarom in mijn schoonfamilie zo raar gedaan wordt.

Wat me wel opvalt, is hoe blij je was dat je zus toch kwam naar je huwelijk en het dopen van je kind. Daarom vind ik ook dat je best naar doopdiensten enzo mag gaan van andersdenkenden. Ik vind het allemaal gewoon zo ontzettend krampachtig, maar goed, dat heb ik in talloze posts hierboven al uitgelegd.

Dan het 'over'dopen en het water dat opnieuw zou vloeien: iemand die zich als volwassene laat dopen, ziet dat niet als 'over'dopen. Zo iemand ziet zijn kinderdoop bijna altijd als het opdragen aan God. De doop heeft een heel andere betekenis: in plaats van het verbond en de besnijdenis en een hele theorie die ik niet snap, gaat het bij de volwassendoop om het belijden van het geloof en het onderdompelen staat symbool voor het afleggen van de oude ik en het geboren worden van een nieuwe ik. En het 'dopen' wordt gedaan in navolging van Jezus en Zijn opdracht 'bekeert u en laat u dopen'. En dat staat volgens aanhangers van de volwassendoop dus los van het Oud-Testamentische Verbond, waar de kinderdoop uit voortgevloeid zou zijn, ofzoiets.

Van 'over'dopen is dus geen sprake voor zo iemand. De kinderdoop heeft voor zo iemand alleen een andere betekenis dan dat de kinderdoop die heeft voor jou.

Waarom mag dat niet? Waarom is dat meteen een bedreiging voor iemands zieleheil (want zo wordt een 'over'doper meestal wel behandeld: als iemand die een ticket naar de hel koopt)? Een daad die gedaan wordt uit het geloof. Als jij belijdenis doet, dan doe je dit ook uit geloof en neem ik aan, dat je geen JA zegt tegen de kerk, maar tegen God. Of dat nou met of zonder water is... ik vraag me af of God daar verschil in ziet.

Maar goed. Ik draaf door en word wazig :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 21 mei 2008 10:28

Galateia schreef:Speedy, ik vind het rot voor je dat je zoiets hebt meegemaakt. Een beetje de omgekeerde wereld van wat ik zelf heb meegemaakt. Ik snap het allemaal niet: ik snap niet waarom in jouw familie zo raar gedaan wordt, en ik snap niet waarom in mijn schoonfamilie zo raar gedaan wordt.

Wat me wel opvalt, is hoe blij je was dat je zus toch kwam naar je huwelijk en het dopen van je kind. Daarom vind ik ook dat je best naar doopdiensten enzo mag gaan van andersdenkenden. Ik vind het allemaal gewoon zo ontzettend krampachtig, maar goed, dat heb ik in talloze posts hierboven al uitgelegd.

Dan het 'over'dopen en het water dat opnieuw zou vloeien: iemand die zich als volwassene laat dopen, ziet dat niet als 'over'dopen. Zo iemand ziet zijn kinderdoop bijna altijd als het opdragen aan God. De doop heeft een heel andere betekenis: in plaats van het verbond en de besnijdenis en een hele theorie die ik niet snap, gaat het bij de volwassendoop om het belijden van het geloof en het onderdompelen staat symbool voor het afleggen van de oude ik en het geboren worden van een nieuwe ik. En het 'dopen' wordt gedaan in navolging van Jezus en Zijn opdracht 'bekeert u en laat u dopen'. En dat staat volgens aanhangers van de volwassendoop dus los van het Oud-Testamentische Verbond, waar de kinderdoop uit voortgevloeid zou zijn, ofzoiets.

Van 'over'dopen is dus geen sprake voor zo iemand. De kinderdoop heeft voor zo iemand alleen een andere betekenis dan dat de kinderdoop die heeft voor jou.

Waarom mag dat niet? Waarom is dat meteen een bedreiging voor iemands zieleheil (want zo wordt een 'over'doper meestal wel behandeld: als iemand die een ticket naar de hel koopt)? Een daad die gedaan wordt uit het geloof. Als jij belijdenis doet, dan doe je dit ook uit geloof en neem ik aan, dat je geen JA zegt tegen de kerk, maar tegen God. Of dat nou met of zonder water is... ik vraag me af of God daar verschil in ziet.

Maar goed. Ik draaf door en word wazig :mrgreen:

Nou je draaft niet door en wazig is het niet, je raakt hier wel denk ik de kern waar de wegen uit elkaar gaan. Ik zal proberen om hier nog (deze week) een reactie opgeven hoe ik er tegen aan kijk.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Thessa4
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Thessa4 » 21 mei 2008 10:48

De besnijdenis is overgegaan in de kinderdoop tog?
Jezus was besneden en later door Johannes (over)gedoopt.
En zei Jezus niet: Volg Mij

Ik bedoel niet dat ik voor overdoop ben maar zo zien veel mensen het volgens mij. En ik vind dat ze eigelijk wel een punt hebben.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 21 mei 2008 10:55

Thessa4 schreef:De besnijdenis is overgegaan in de kinderdoop tog?
Jezus was besneden en later door Johannes (over)gedoopt.
En zei Jezus niet: Volg Mij

Ik bedoel niet dat ik voor overdoop ben maar zo zien veel mensen het volgens mij. En ik vind dat ze eigelijk wel een punt hebben.

Nou, zo zien veel mensen dat, dat de doop in plaats van besnijdenis is gekomen. Ik begrijp dit niet, maar goed. Ik ben als kind gedoopt en ik denk dat ik zelf meer voor volwassendoop ben, maar ik zie de doop die ik ontvangen heb wel als echt: er wordt gewoon gezegd 'ik doop je in de naam van de Vader, Zoon en Heilige Geest. Daarom laat ik me niet overdopen. Maar ik begrijp heel goed dat anderen daar anders tegenaan kijken en zich daarom wel willen laten overdopen, daarom ga ik toch altijd met vreugde naar een doopdienst van iemand die zich laat overdopen. Ik zou ook gaan als ik het niet begreep, gewoon om er te zijn in een belangrijk moment van die persoon.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 21 mei 2008 10:58

MissF schreef:Wat ik ook probeer te zeggen: ga geen ruzies erover maken. Accepteer dat de ander anders denkt. En als mijn oma dat niet doet, dan moet ik de wijste zijn en dat accepteren. Dus ga ik gewoon die hele kerk en geloofsdicussie niet meer aan, maar babbelen we over kaarten maken of iets anders doms.
Het gaat er helemaal om hoe je er zelf mee omgaat.
En ik zeg ook niet tegen mijn ongelovige vrienden:' Ik snap totaal niet waarom mijn oma zo denkt, en ik vind het nergens op slaan.' want nee, dan snappen ze het niet. Ik probeer wel uit te leggen hoe zij denkt, en ik zeg ook dat ik het er niet helemaal mee eens ben, maar ik weet zeker dat als je op een liefdevolle manier over die mensen spreekt je heel wat gewonnen hebt.

Zo werkt het dus volgens mij gewoon niet.
Ook bij evangelisatie etc. is het een heel lastig punt.
Mensen kunnen aangesproken worden door wat hen wordt verteld. Als ze dan een (evangelisatie)dienst bezoeken kunnen ze ook geraakt worden door de boodschap en zich meer gaan verdiepen in de God waarover ze hebben gehoord. Hoe dan ook: het is erg verwarrend als je dan eindelijk een plek hebt gevonden en 'het geloof' en je komt dan van die rare discussies tegen. Christenen die andere christenen niet respecteren in hun manier van geloven. Dat hoeft heus niet alleen ruzie maken te zijn. Maar ook het stug ontbreken van naaste familie in bepaalde diensten.
In mijn vorige kerk (CGK, vrij 'licht') hadden we nogal veel verschillende herkomsten van gemeenteleden. Ze kwamen over uit de GerGem, maar ook mensen die nog maar pas tot geloof waren gekomen.
Die snappen er echt níks van als de grootouders van een gedoopt kind ontbreken omdat het in een andere kerk is.
En dat is géén extreem geval, want dat gebeurde gewoon vaak.
Natuurlijk kun je dat heel lief en schattig uitleggen, maar het klopt gewoon niet. Voor hun is het niet te rijmen, en dat is het m.i. ook eigenlijk niet.

Iemand noemde eerder ook het aanspreken van de gemeente bij een doopdienst of belijdenisdienst etc. Natuurlijk gebeurt dat. Het is niet voor niets iets wat voor God én de gemeente gebeurt.
De vraag is alleen wel of je je als 'gast' ook verplicht moet voelen als de gemeente moet antwoorden. (Wat bij ons in de kerk wel gebeurt bij doop etc.) Ik zie het altijd zo dat de leden van de gemeente daarmee aangesproken worden. Zij zijn mede verantwoordelijk voor de (geloofs)opvoeding van het gedoopte kind en moeten daar hun best voor doen.
Als gast ben je geen lid van die gemeente en geldt die oproep toch ook niet specifiek voor jou? Als je het niet met kinderdoop o.i.d. eens bent hoef je ook niet te antwoorden. Maar wegblijven als je weet dat je daar naasten verdriet mee doet? Ik vraag me af wat belangrijker is. Bid ervoor, God weet toch hoe je er in staat?

Pas vertelde een kennis van me dat ze eraan denkt om zich te laten dopen. Ze heeft eerder al belijdenis gedaan. In dat gesprek heb ik wel eerlijk gezegd dat ik daar m'n twijfels bij heb. En gezocht naar de reden waarom ze zich wil laten dopen terwijl ze haar geloof al openlijk beleden heeft. Het was een superfijn gesprek. Ze begreep ook goed waarom ik zo m'n vragen had en het zette haar ook aan het denken.
Stel ze laat zich toch dopen en nodigt mij uit bij haar dienst, dan zou ik wel gaan. Ze weet dat ik er dan niet achter sta, maar het zou wel belangrijk voor haar zijn. Is dat dan zo fout? Ik voel me niet verantwoordelijk voor haar keuze daarin, er is toch over gesproken? Dat is dan iets tussen God en haar, hoef ik niet over te oordelen.
pobody's nerfect

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 21 mei 2008 11:01

Trouwens, ik heb dus niet echt twijfels bij de volwassendoop op zich, maar wel bij iemand die zich laat dopen terwijl hij/zij al belijdenis heeft gedaan.

Dat is iets wat in deze discussie wel vaker door elkaar wordt gehaald geloof ik.
pobody's nerfect

Terug naar “Archief”