Moderator: Moderafo's
AikonGirl schreef:Nou, ons verhaal kan nog eens een rare wending krijgen...
Man en ik gaan ons er helemaal in verdiepen.
(hadden we al gedaan toen we belijdenis deden,
maar goed, misschien niet goed genoeg?)
Stel dat het niet bijbels is,
dan gaan we niet. (Ik had hier al uitgelegd waarom niet.)
Maar stel dat het idd klopt dat de kinderdoop een dwaalleer is (zoals ze zeggen),
en dat het wel bijbels is wat ze doen,
dan gaan we zeker wel naar die dienst, en onszelf ook laten dopen.
Dus we gaan de komende tijd veel lezen en bidden.
(M'n zus heeft een bijbelstudie van Groothedde opgestuurd)
Galateia schreef:Speedy schreef:En vergeet ook niet dat als voor jezelf de doop en belijdenis een grote betekenis in je leven hebt gekregen dat in die gemeenten je niet geaccepteerd wordt omdat je doop en belijdenis niet erkend wordt en je mag geen Heilig Avondmaal vieren omdat je geen deel uitmaakt van de gemeente.
Onzin! Bij ons mag iedereen aan het Heilig Avondmaal die gelooft. En daarbij maakt het niet uit uit welke kerk je komt en of je als kind gedoopt bent en belijdenis hebt gedaan in een andere kerk!!! Dit klopt gewoon niet wat je nu zegt, ja misschien zijn er een paar van die extreme groeperingen, maar dit is absoluut niet de gewoonte!!!Speedy schreef:Daarentegen zijn degenen die volwassen gedoopt in de reformatorische kerken van harte welkom,
Niet waar! Ik ben echt letterlijk weggekeken door iedereen daar. En bovendien: er zijn genoeg refo's die niet meer met mijn man willen praten, omdat hij zich als volwassene heeft laten dopen. Waar zijn ouders er 2 van waren...
Over het algemeen is dat wat je zegt precies omgedraaid: als andersdenkende ben je in de refokerken echt vaak niet welkom en al helemaal niet aan het Avondmaal. En in de kerken waar ik zelf gezeten heb (de veel vrijere) was iedereen welkom, ongeacht achtergrond.
Nee, Speedy, wat je nu verkondigt is echt niet waar!
Galateia schreef:Speedy, ik vind het rot voor je dat je zoiets hebt meegemaakt. Een beetje de omgekeerde wereld van wat ik zelf heb meegemaakt. Ik snap het allemaal niet: ik snap niet waarom in jouw familie zo raar gedaan wordt, en ik snap niet waarom in mijn schoonfamilie zo raar gedaan wordt.
Wat me wel opvalt, is hoe blij je was dat je zus toch kwam naar je huwelijk en het dopen van je kind. Daarom vind ik ook dat je best naar doopdiensten enzo mag gaan van andersdenkenden. Ik vind het allemaal gewoon zo ontzettend krampachtig, maar goed, dat heb ik in talloze posts hierboven al uitgelegd.
Dan het 'over'dopen en het water dat opnieuw zou vloeien: iemand die zich als volwassene laat dopen, ziet dat niet als 'over'dopen. Zo iemand ziet zijn kinderdoop bijna altijd als het opdragen aan God. De doop heeft een heel andere betekenis: in plaats van het verbond en de besnijdenis en een hele theorie die ik niet snap, gaat het bij de volwassendoop om het belijden van het geloof en het onderdompelen staat symbool voor het afleggen van de oude ik en het geboren worden van een nieuwe ik. En het 'dopen' wordt gedaan in navolging van Jezus en Zijn opdracht 'bekeert u en laat u dopen'. En dat staat volgens aanhangers van de volwassendoop dus los van het Oud-Testamentische Verbond, waar de kinderdoop uit voortgevloeid zou zijn, ofzoiets.
Van 'over'dopen is dus geen sprake voor zo iemand. De kinderdoop heeft voor zo iemand alleen een andere betekenis dan dat de kinderdoop die heeft voor jou.
Waarom mag dat niet? Waarom is dat meteen een bedreiging voor iemands zieleheil (want zo wordt een 'over'doper meestal wel behandeld: als iemand die een ticket naar de hel koopt)? Een daad die gedaan wordt uit het geloof. Als jij belijdenis doet, dan doe je dit ook uit geloof en neem ik aan, dat je geen JA zegt tegen de kerk, maar tegen God. Of dat nou met of zonder water is... ik vraag me af of God daar verschil in ziet.
Maar goed. Ik draaf door en word wazig
Thessa4 schreef:De besnijdenis is overgegaan in de kinderdoop tog?
Jezus was besneden en later door Johannes (over)gedoopt.
En zei Jezus niet: Volg Mij
Ik bedoel niet dat ik voor overdoop ben maar zo zien veel mensen het volgens mij. En ik vind dat ze eigelijk wel een punt hebben.
MissF schreef:Wat ik ook probeer te zeggen: ga geen ruzies erover maken. Accepteer dat de ander anders denkt. En als mijn oma dat niet doet, dan moet ik de wijste zijn en dat accepteren. Dus ga ik gewoon die hele kerk en geloofsdicussie niet meer aan, maar babbelen we over kaarten maken of iets anders doms.
Het gaat er helemaal om hoe je er zelf mee omgaat.
En ik zeg ook niet tegen mijn ongelovige vrienden:' Ik snap totaal niet waarom mijn oma zo denkt, en ik vind het nergens op slaan.' want nee, dan snappen ze het niet. Ik probeer wel uit te leggen hoe zij denkt, en ik zeg ook dat ik het er niet helemaal mee eens ben, maar ik weet zeker dat als je op een liefdevolle manier over die mensen spreekt je heel wat gewonnen hebt.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten