Moderator: Moderafo's
Vuurtje schreef:Hoi Henkie,
Twee reacties daarop:
1: Omdraaien is niet terecht, ik gaf zowel een voorbeeld waar Paulus aangaf dat het van God kwam, als ook een voorbeeld dat hij aangaf dat het van hemzelf kwam.
2: In de tekst waarover we het nu hebben zegt Paulus "Ik wil". Met andere woorden, in dit geval zegt hij het er expliciet bij.
Vuurtje schreef:Daarom wil hij (nadat hij er over na heeft gedacht) dat de vrouwen van die gemeente niet onderwijzen en niet met gezag praten. Vervolgens geeft hij aan dat het niet onbijbels is om te vragen dat de vrouw bescheiden is.
Wat ik hiervan kan leren is dat Paulus heel praktisch is in de opbouw van de gemeente. Gericht op vruchten en niet op zinloos gepraat.
Riska schreef:Vuurtje schreef:Daarom wil hij (nadat hij er over na heeft gedacht) dat de vrouwen van die gemeente niet onderwijzen en niet met gezag praten. Vervolgens geeft hij aan dat het niet onbijbels is om te vragen dat de vrouw bescheiden is.
Wat ik hiervan kan leren is dat Paulus heel praktisch is in de opbouw van de gemeente. Gericht op vruchten en niet op zinloos gepraat.
Waarmee je dus suggereert dat vrouwen uit hun nek kletsen, oftewel zinloos gepraat uitbrengen. Ge wordet bedankt!
maboc schreef:Om dat vast te stellen hebben we geen bijbel of Paulus nodig .....mwuhahahahahahaha
Riska schreef:maboc schreef:Om dat vast te stellen hebben we geen bijbel of Paulus nodig .....mwuhahahahahahaha
He, nou dacht ik toch altijd een medestander in ju te hebben... weer een teleurstelling op de vroege morgen...
Lathron schreef:Of het nu symbolishe of practische gronden heeft: Paulus geeft deze regel in 1 Tim. 2:12 aan in volledige overeenstemming met Genesis 3:
Veroordeling van den mens
Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben. (Gen. 3:16)
Hoewel dit niet echt positief klinkt (vooral niet voor de vrouwen onder ons) is dit wel iets wat duidelijk in de bijbel staat. Maar het is dan ook wel een veroordeling door God Zelf.
hamlap schreef:Lathron schreef:Of het nu symbolishe of practische gronden heeft: Paulus geeft deze regel in 1 Tim. 2:12 aan in volledige overeenstemming met Genesis 3:
Veroordeling van den mens
Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben. (Gen. 3:16)
Hoewel dit niet echt positief klinkt (vooral niet voor de vrouwen onder ons) is dit wel iets wat duidelijk in de bijbel staat. Maar het is dan ook wel een veroordeling door God Zelf.
Een vraag bij deze tekst is voor mij nog steeds of God hier (1) een beschrijving geeft van hoe de situatie buiten het paradijs zal zijn, of (2) dat God hier een verlangen van Zichzelf weergeeft, namelijk dat Hij graag wil dat de man over de vrouw zal heersen. Mijns inziens is hier sprake van het eerste.
Lathron schreef:Geen van beide, het is een veroordeling. God spreekt hier een veroordeling uit over de mens (in dit voorbeeld gaat het over de vrouw). Het is een reactie op de zonde, maar wel Gods reactie. God heeft de mens van tevoren gewaarschuwd wat er zou gaan gebeuren, wanneer ze van de vrucht zouden eten. Hier voegt Hij de daad bij het woord. Zo zal het blijven totdat de nieuwe hemel en de nieuwe aarde een feit zijn en iedereen persoonlijk door God veroordeeld zal zijn.
hamlap schreef:Lathron schreef:Geen van beide, het is een veroordeling. God spreekt hier een veroordeling uit over de mens (in dit voorbeeld gaat het over de vrouw). Het is een reactie op de zonde, maar wel Gods reactie. God heeft de mens van tevoren gewaarschuwd wat er zou gaan gebeuren, wanneer ze van de vrucht zouden eten. Hier voegt Hij de daad bij het woord. Zo zal het blijven totdat de nieuwe hemel en de nieuwe aarde een feit zijn en iedereen persoonlijk door God veroordeeld zal zijn.
Je onderstreept een aantal keren het woord veroordeling. Maar waar haal je dat vandaan? Ik zie in heel Genesis 1 t/m 3 het woord oordeel of een andere vorm van dit woord NIET terugkomen.
6 Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en
[3:16] 1 Kor 14:34. 1 Tim 2:11, 12. Tit 2:5. 1 Petr 3:6.
hij zal over u heerschappij hebben.
17 En tot Adam zeide Hij: Dewijl gij geluisterd hebt naar de stem uwer vrouw, en van dien boom gegeten, waarvan Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten; zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens.
18 Ook zal het u doornen en distelen voortbrengen, en gij zult het kruid des velds eten.
19 In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert, dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 17 gasten