Speedy schreef:Weet je dat niet dat je niet op het ijs moet kruipen als het dun is. Zorg eerst even dat je het hele artikel van ds Zweistra leest en dan uitspraken doet met "zoals LIJKT te hanteren" en dat je de conclusie trekt dat de woorden die blaarkop gebruikt ook door ds Zweistra worden gebruikt en dan die mooie sluit zin "Het wordt m.i. tijd dat men oordelen over anders geschapen mensen dan de middenmoot, eens aan God zelf overlaat." ........ is dat niet iets van pot + ketel = zwart zien ?
Speedy, juist het woord: lijkt, heb ik bewust gebruikt om dat ik het artikel niet heb gelezen. Ik baseerde mij op de gegeven tekst van:
Duidelijk is hij in ieder geval dat een anders geaarde man of vrouw NIET mag trouwen omdat de persoon zichzelf en de ander in het ongeluk stort.
Ik verwijt enkel de mensen iets, die mensen God's eigen schepping menen te moeten om(her)vormen. Ik veroordeel niet de mensen die tegen of voor homoseksualiteit zijn. Wel geef ik te kennen, dat men moet stoppen met oordelen over elkaar. Een homo zal moeten respecteren, dat er mensen zijn die menen op grond van de bijbel dat homoseksualiteit niet goed zou zijn, alsmede de mensen die, die mening zijn toegedaan, mensen moeten respecteren die, die mening niet zijn toegedaan.
Waar ik wel over val, is de regel van: "dat een anders geaarde man of vrouw NIET mag trouwen omdat de persoon zichzelf en de ander in het ongeluk stort". Dat recht heeft een D.s m.i. dus niet. Wat als ik zou schrijven: Een gescheiden, man/vrouw mag niet meer hertrouwen omdat de persoon zichzelf en de ander in het ongeluk stort..... M.i. plaatst een d.s zich hiermee op de stoel van God, daar Hij het is die alles volvoert. Feitelijk zegt de ds eigenlijk, Iemand die niet mag trouwen volgens hem, dit toch doet, door God zelf in het ongeluk gestort wordt, als iemand niet doet of aanneemt wat de ds gelooft, als waarheid ziet, leest.
Prima dat een d.s. dat voor eigen parochie, gemeente wil preken, schrijven en een ieder die zich daaronder wil scharen, daar moet het wel bij blijven. Leg een ander buiten die parochie, gemeente dat niet op!
nb.
Men kan een bijbel(tekst) uitleg, opvatting niet als een vloeiblad over de samenleving leggen, men moet dit ook niet willen, daar de interpretatie verschillen er over, te groot zijn...te afwijkend van elkaar. Wat men de Moslims soms verwijt, lijkt men soms maar al te graag zelf te willen doen.
Geloven is niets meer dan iets, van het vertrouwen in de waarheid van iets. In het geval van Christenen, dat er sprake is van een schepper van de hemel en aarde, en dat Hij het is die alles volvoert. Laten wij dan als schepsels van die Ene voorzichtig zijn om andere schepsels van Hem proberen om te vormen, te veranderen, te oordelen. Dat past ons als schepsel niet. Sterker nog, ik persoonlijk geloof ook niet dat het mij gegeven is om dat te mogen doen. Ik kan, mag een ander waarschuwen voor dingen, proberen dingen uit te leggen hoe ik dingen zie, lees in de bijbel, meer mag ik niet op dat punt. Wat ik wel mag doen, is dingen bij Hem neer leggen, bidden voor mijn naaste, dat Zijn wil geschiede moge, als zal dat niet zeker niet altijd zijn, wat ik denk wat goed is, of wat ik meen in de bijbel uit te lezen als waarheid.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.