Homofilie deel 5

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Homofilie deel 5

Berichtdoor Mortlach » 28 okt 2009 14:29

Vreselijk, zoveel individueel leed. Zo veel strijd tegen iets waar niet tegen te strijden valt. Zo veel verdriet en wanhoop, terwijl het geloof toch vreugde en hoop zou moeten schenken. Een antwoord? Dat is niet zo algemeen te geven. Ik hoop wel met heel mijn hart dat deze mensen, en alle mensen die hiermee worstelen waarvan hun kreten hier NIET zijn opgenomen, er samen met God uit weten te komen.

Dat zou kunnen vereisen dat ze hun Godsbeeld en hun relatie tot God "her"denken. Ik hoop dat ze de kracht en het vertrouwen kunnen vinden dat te doen. Een herdefinitie van die relatie betekent niet automatisch een minderwaardige relatie. Het is zo droef dat mensen zichzelf zo gevangen houden in een keurslijf van geloof, terwijl het zou moeten bevrijden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

meboy

Berichtdoor meboy » 25 nov 2009 23:53

Aan de ouders van deze vraag uit de vragenrubriek. Als je ze kent zou je ze erop willen attenderen? Ik kan er namelijk helaas niet direct op reageren...

Hallo lieve ouders van deze prachtzoon,

Verlegenheid en liefdevolle omarmig, dat lees ik in jullie vraag. En dat ontroert me. Mijn ouders hebben met hetzelfde dilemma gezeten. En hebben dezelfde keus gemaakt.

Een aantal dingen hebben daarbij, vanuit mijn perspectief gezien, enorm geholpen.

1. De realisatie dat de keus van de zoon uiteindelijk niet de verantwoordelijkheid van ouders is. De verantwoordelijkheid van de ouders is hun zoon in liefdevolle ontferming bij te staan. Een huwelijk wordt gesloten voor goede en minder goede tijden. Een zoon die voortkomt uit deze huwelijksbelofte staat men ook bij; juist als de weerstand van de omgeving, en misschien zelfs wel de eigen weerstand groot is.

2. Niet alleen de seksuele identiteit van uw zoon is aangetast door de val in het paradijs. Uw zoon hoeft zich niet dubbel te bekeren ten opzichte van de heteroseksuele medemens. Hij is in alles gelijk aan zijn heteroseksuele naaste en zal in woord werk en gedachte gereinigd moeten worden door het bloed van Jezus Christus. Zijn geloof zal het ultieme houvast zijn in dezelfde soort dilemma's als heteroseksuele naasten hebben moeten aanvaarden. De Geest van Christus zal ook hem sterken om keuzes te maken in een niet volmaakte wereld waarin iedere keus tegelijkertijd een knieval is voor een niet perfecte oplossing. Iedere keus is ten diepste een schuldbelijdenis waarin we moeten erkennen: de volmaakte keus is er niet meer, we kunnen en willen slechts recht doen aan de keus die het meest humaan, het meest positief is voor God en onze naaste. Dat doen we uit en door de liefde!

3. De afweging over wat liefdevol is, is als buitenstaander makkelijker te maken aangezien de emotionele betrokkenheid er niet is. Laat u nooit van de wijs brengen door mensen die geen ervaringsdeskundigen zijn. Ervaar zelf de pijn, doorvecht en doorsta het. Sterk u in barmhartigheid. Sterk u door lotgenoten te zoeken. Sterk uzelf door de Bijbel te pakken en die als geheel te lezen. Door rode draden van liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, en matigheid toe te passen.

Uw zoon is meer dan homoseksueel, uw zoon is een prachtzoon met prachtouders Die ontferming kunnen zoeken bij een prachtige God.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 nov 2009 09:34

Mooie woorden Meboy, en ik zie dat ze ondertussen ook als reactie op de vraag zijn toegevoegd. Ik hoop dat de ouders en de zoon er steun aan zullen ontlenen.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 26 nov 2009 09:42

Toch is dat lastiger dan Meboy doet voorkomen.
Want je kunt als ouders nog zo veel willen, als de zoon zich van je afkeert dat kun je geen kant uit.
Ook in gesprek gaan met andere ouders is helemaal niet zo makkelijk.
Op het genoemde forum in het antwoord kom ik namelijk al ruim anderhalf jaar geen ouders tegen.
Ja, eentje die heeft gereageerd maar daarna stopt het.
Je staat dus helemaal alleen in je gevecht en je verdriet.

Ook wij zijn onze zoon liefdevol tegemoet getreden en hebben hem omarmt.
Alleen tegen leugen en bedrog kun je niet op.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 nov 2009 13:07

tante-tortel schreef:Toch is dat lastiger dan Meboy doet voorkomen.
Want je kunt als ouders nog zo veel willen, als de zoon zich van je afkeert dat kun je geen kant uit.
Op het genoemde forum in het antwoord kom ik namelijk al ruim anderhalf jaar geen ouders tegen.

Makkelijk zal het wel nooit worden. Het hangt er helemaal vanaf hoe je elkaar tegemoet treedt, maar als dat niet van twee kanten komt wordt het erg zwaar. Dat gezegd heeft het kind natuurlijk wel recht zijn/haar eigen keuzes te maken, ook al zijn de ouders het er niet mee eens. Maar tot leugen en bedrog zou het nooit moeten komen. Het zijn twee hele sterke instincten die kunnen botsen; de wens je ouders niet teleur te stellen, en de wens je seksualiteit op je eigen manier te beleven. Ik kan me zo voorstellen dat het kind dingen zegt of beloofd om de ouders gerust te stellen, die hij/zij niet waar kan maken.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 26 nov 2009 15:58

Ik heb me altijd proberen voor te stellen hoe het is voor mijn ouders. Ik zag allereerst een enorme liefde voor me. Verder voelden ze zich machteloos, onkundig. Het enige dat ze hadden, was de kennis die ze opgedaan hebben uit publicaties, gericht op op hetero's. óver homo's. En in onze kring zijn die publicaties best eenzijdig.

Ik geloof oprecht dat ouders er verdriet om kunnen hebben omdat ze zien dat hun kind zoekende is en soms antwoorden vindt die niet passen bij hun visie op de bijbel. Als kind is het ook moeilijk om er volledig open met je ouders over te praten. Je wilt ze ook geen verdriet doen.

Wat zal het moeilijk zijn om je kind een kant uit te zien waarvan je als ouders overtuigd bent dat het niet de goede kant is. En wat zal het moeilijk zijn om je kind volledig aan de zorgen van de Heere God over te geven, DIE NOOIT LAAT VAREN, HET WERK VAN ZIJN HANDEN!

Mijn ouders wíllen me zo graag begrijpen, maar vinden het zo moeilijk. En toch voel ik dat ze oprecht om me geven. En juist die oprechtheid houdt ons bij elkaar.

studentjehhs
Mineur
Mineur

Berichtdoor studentjehhs » 27 nov 2009 20:20

Misschien begrijp ik u verkeerd hoor, maar in de brief is er toch geen sprake van dat die zoon zich van de ouders afkeert? De zoon zegt:"“Als jullie dat niet aankunnen, dan komt hij niet.” en de ouders komen ondanks hun moeite toch wel op de verjaardag. Ik vind dat toch wel heel mooi van de twee kanten. Als je zo met elkaar kan omgaan, dan hoeft dat toch geen problemen te geven t.a.v. leugen en bedrog ofzo. Nogmaals, misschien begrijp ik het geschrevene niet. In dat geval laat ik mij graag corrigeren, mvg ex-studentje.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 27 nov 2009 20:45

Je begrijpt het inderdaad niet. Het gaat niet over die moeder uit het aangehaalde stukje.
Maar ik geef aan dat het niet zo makkelijk is omdat het ook anders kan.
Zoals......enz

studentjehhs
Mineur
Mineur

Berichtdoor studentjehhs » 27 nov 2009 21:00

Oh oke, dan begreep ik het verkeerd.

M.b.t. tot de vraag: ik vind het heel mooi hoe zowel de zoon als de ouders zich in dit verhaal opstellen. Ze laten elkaar in hun waarde en proberen elkaar te respecteren en te accepteren. De zoon die aangeeft dat ze niet hoeven te komen, als ze er erg veel moeite mee hebben en de ouders die ondanks hun moeite toch op bezoek gaan bij die vriend. Heel mooi vind ik.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 28 nov 2009 02:51

Het 'probleem' behelst 2 kanten. Wat doe je als je als ouders of vader of moeder, je van mening bent, door je opvoeding, geloof o.i.d., gelooft dat de weg die je kind verkiest ten kwade, uitsluiting van het het eeuwige leven leidt terwijl je kind van mening is dat die weg niet ten kwade leidt of tot uitsluiting van het eeuwige leven leidt, sterker nog dat je kind van mening is dat God hem of haar wel in keuze ondersteunt.

Of visa verca, je als kind van mening bent dat de keuze die je maakt, dat je die samen met God kunt maken en je ouders er van overtuigd zijn vanuit hun geloof of wat dan ook, de weg die je volgt of de keuze die je maakt, ten kwade leidt, of tot uitsluiting van het eeuwige leven...

Het is mooi als je elkaar in elkaars waarde kan laten...maar toch.. ga er maar eens aan staan.... :oops: Hebben vaak niet beide partijen het beste met elkaar of hem of haar voor.. Wie gunt zijn ouders of kind tenslotte nu niet het eeuwige leven...

Zelf voor mij, die vaak de regel hanteert van: "Als je er samen niet uitkomt, leg het dan samen aan God voor, leg het neer waar het m.i. neer gelegd en achtergelaten mag worden", is het niet voor een ieder een all in one oplossing. Ook ik, zou dan voorbij gaan aan het feit dat een ieder gevormd is door zijn of haar geloof, opvatting, opvoeding etc...

Zeker als ik alleen al naar mij zelf kijk en zie hoe vaak ik of niet tijdig mijn eigen bril niet af kan zetten...
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

blaarkop
Mineur
Mineur

Berichtdoor blaarkop » 19 dec 2009 11:38

Ds H Zweistra HHK Elspeet schrijft in Om Sions Wil (20-11-2009) erg pastoraal over deze zaak Het zou te ver voeren om het over te nemen maar is zeker de moeite waard
Duidelijk is hij in ieder geval dat een anders geaarde man of vrouw NIET mag trouwen omdat de persoon zichzelf en de ander in het ongeluk stort

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 19 dec 2009 11:56

blaarkop schreef:Ds H Zweistra HHK Elspeet schrijft in Om Sions Wil (20-11-2009) erg pastoraal over deze zaak Het zou te ver voeren om het over te nemen maar is zeker de moeite waard
Duidelijk is hij in ieder geval dat een anders geaarde man of vrouw NIET mag trouwen omdat de persoon zichzelf en de ander in het ongeluk stort

In het ongeluk storten... :lol: Dat klinkt als een soort van hokus pokus. Hmm dan zeker ook maar niet meer onder ladders doorlopen, spiegels niet meer kapot laten vallen....

Ik ben er toch meer van overtuigd dat mensen in de bijbel "kunnen" lezen dat homoseksualiteit niet is toegestaan, net zo goed als de andere zijde van de medaille dat er mensen zijn die oprecht er van overtuigd dat zijn dat een relatie van 2 mannen of 2 in vrouwen liefde en trouw niet door God verboden wordt in de bijbel.

Waar ik meer moeite mee heb, is veelal gehanteerde constructie van het wel mogen zijn, maar "het" niet mogen doen, zoals ds H. Zweistra van de HHK te Elspeet lijkt te hanteren Men gaat m.i. dan proberen iets te kaderen wat m.i. niet te kaderen is. Wat te denken van zelfbevrediging, nachtelijke zaadlozingen, met bijbehorende dromen, seksuele gevoelens als een homo, lesbieëne een mooie man of vrouw aanschouwt. Het lijkt er dan meer of men gaat proberen God zijn schepping te hervormen.

Ik zou bijvoorbeeld dan ook kunnen stellen van dat iemand met het syndroom van Down dan ook maar moet proberen een gewoon mens te zijn. God heeft blijkbaar (volgens sommige mensen, net zoals bij de homoseksuelen) iets niet goed geschapen, dus iemand met het syndroom van Down mag wel zijn, maar niet doen. Of iemand die bijvoorbeeld met één arm geboren wordt, maar net moet doen of die 2 armen heeft.

Het wordt m.i. tijd dat men oordelen over anders geschapen mensen dan de middenmoot, eens aan God zelf overlaat.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 19 dec 2009 12:36

Harm-J schreef:
blaarkop schreef:Ds H Zweistra HHK Elspeet schrijft in Om Sions Wil (20-11-2009) erg pastoraal over deze zaak Het zou te ver voeren om het over te nemen maar is zeker de moeite waard

In het ongeluk storten... :lol: Dat klinkt als een soort van hokus pokus. Hmm dan zeker ook maar niet meer onder ladders doorlopen, spiegels niet meer kapot laten vallen....

Ik ben er toch meer van overtuigd dat mensen in de bijbel "kunnen" lezen dat homoseksualiteit niet is toegestaan, net zo goed als de andere zijde van de medaille dat er mensen zijn die oprecht er van overtuigd dat zijn dat een relatie van 2 mannen of 2 in vrouwen liefde en trouw niet door God verboden wordt in de bijbel.

Waar ik meer moeite mee heb, is veelal gehanteerde constructie van het wel mogen zijn, maar "het" niet mogen doen, zoals ds H. Zweistra van de HHK te Elspeet lijkt te hanteren Men gaat m.i. dan proberen iets te kaderen wat m.i. niet te kaderen is. Wat te denken van zelfbevrediging, nachtelijke zaadlozingen, met bijbehorende dromen, seksuele gevoelens als een homo, lesbieëne een mooie man of vrouw aanschouwt. Het lijkt er dan meer of men gaat proberen God zijn schepping te hervormen.

Ik zou bijvoorbeeld dan ook kunnen stellen van dat iemand met het syndroom van Down dan ook maar moet proberen een gewoon mens te zijn. God heeft blijkbaar (volgens sommige mensen, net zoals bij de homoseksuelen) iets niet goed geschapen, dus iemand met het syndroom van Down mag wel zijn, maar niet doen. Of iemand die bijvoorbeeld met één arm geboren wordt, maar net moet doen of die 2 armen heeft.

Het wordt m.i. tijd dat men oordelen over anders geschapen mensen dan de middenmoot, eens aan God zelf overlaat.

Weet je dat niet dat je niet op het ijs moet kruipen als het dun is. Zorg eerst even dat je het hele artikel van ds Zweistra leest en dan uitspraken doet met "zoals LIJKT te hanteren" en dat je de conclusie trekt dat de woorden die blaarkop gebruikt ook door ds Zweistra worden gebruikt en dan die mooie sluit zin "Het wordt m.i. tijd dat men oordelen over anders geschapen mensen dan de middenmoot, eens aan God zelf overlaat." ........ is dat niet iets van pot + ketel = zwart zien ?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 19 dec 2009 12:39

Blaarkop, het zou mooi zijn als je dat artikel even hier zou plaatsen, dan kan iedereen het lezen. zou fijn zijn.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 19 dec 2009 13:12

Speedy schreef:Weet je dat niet dat je niet op het ijs moet kruipen als het dun is. Zorg eerst even dat je het hele artikel van ds Zweistra leest en dan uitspraken doet met "zoals LIJKT te hanteren" en dat je de conclusie trekt dat de woorden die blaarkop gebruikt ook door ds Zweistra worden gebruikt en dan die mooie sluit zin "Het wordt m.i. tijd dat men oordelen over anders geschapen mensen dan de middenmoot, eens aan God zelf overlaat." ........ is dat niet iets van pot + ketel = zwart zien ?

Speedy, juist het woord: lijkt, heb ik bewust gebruikt om dat ik het artikel niet heb gelezen. Ik baseerde mij op de gegeven tekst van:
Duidelijk is hij in ieder geval dat een anders geaarde man of vrouw NIET mag trouwen omdat de persoon zichzelf en de ander in het ongeluk stort.

Ik verwijt enkel de mensen iets, die mensen God's eigen schepping menen te moeten om(her)vormen. Ik veroordeel niet de mensen die tegen of voor homoseksualiteit zijn. Wel geef ik te kennen, dat men moet stoppen met oordelen over elkaar. Een homo zal moeten respecteren, dat er mensen zijn die menen op grond van de bijbel dat homoseksualiteit niet goed zou zijn, alsmede de mensen die, die mening zijn toegedaan, mensen moeten respecteren die, die mening niet zijn toegedaan.

Waar ik wel over val, is de regel van: "dat een anders geaarde man of vrouw NIET mag trouwen omdat de persoon zichzelf en de ander in het ongeluk stort". Dat recht heeft een D.s m.i. dus niet. Wat als ik zou schrijven: Een gescheiden, man/vrouw mag niet meer hertrouwen omdat de persoon zichzelf en de ander in het ongeluk stort..... M.i. plaatst een d.s zich hiermee op de stoel van God, daar Hij het is die alles volvoert. Feitelijk zegt de ds eigenlijk, Iemand die niet mag trouwen volgens hem, dit toch doet, door God zelf in het ongeluk gestort wordt, als iemand niet doet of aanneemt wat de ds gelooft, als waarheid ziet, leest.

Prima dat een d.s. dat voor eigen parochie, gemeente wil preken, schrijven en een ieder die zich daaronder wil scharen, daar moet het wel bij blijven. Leg een ander buiten die parochie, gemeente dat niet op!

nb.

Men kan een bijbel(tekst) uitleg, opvatting niet als een vloeiblad over de samenleving leggen, men moet dit ook niet willen, daar de interpretatie verschillen er over, te groot zijn...te afwijkend van elkaar. Wat men de Moslims soms verwijt, lijkt men soms maar al te graag zelf te willen doen.

Geloven is niets meer dan iets, van het vertrouwen in de waarheid van iets. In het geval van Christenen, dat er sprake is van een schepper van de hemel en aarde, en dat Hij het is die alles volvoert. Laten wij dan als schepsels van die Ene voorzichtig zijn om andere schepsels van Hem proberen om te vormen, te veranderen, te oordelen. Dat past ons als schepsel niet. Sterker nog, ik persoonlijk geloof ook niet dat het mij gegeven is om dat te mogen doen. Ik kan, mag een ander waarschuwen voor dingen, proberen dingen uit te leggen hoe ik dingen zie, lees in de bijbel, meer mag ik niet op dat punt. Wat ik wel mag doen, is dingen bij Hem neer leggen, bidden voor mijn naaste, dat Zijn wil geschiede moge, als zal dat niet zeker niet altijd zijn, wat ik denk wat goed is, of wat ik meen in de bijbel uit te lezen als waarheid.

Terug naar “Archief”