Is het niet houden van de rustdag een zonde?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 mei 2004 09:36

Bookman schreef:Hijwel schreef:
je zou jezelf de vraag kunnen stellen:
waarom wil ik niet een dag apart zetten voor God?

Idd, Hij is het zeer zeker waardig, maar buitenom dat, het is Gods bevel. En laat ons dat met vreugde vieren, elke zondag, zolang het nog mag......... :cry:

4 Wie zijt gij, die eens anderen huisknecht oordeelt? Hij staat,17) of hij valt18) zijn eigen heer;19) doch hij zal vastgesteld worden,20) want God is machtig hem vast te stellen.21)
5 De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
6 Die den dag waarneemt, die neemt hem waar den Heere; en die den dag niet waarneemt, die neemt hem niet waar den Heere. Die daar eet, die eet zulks den Heere, want hij dankt God; en die niet eet, die eet zulks den Heere niet, en hij dankt God.

jij hoeft net zoals ik niet te oordelen dat iemand geen zondag houd. We mogen onze medebroeders wel aanspreken en er samen over praten. Maar iedereen moet in zijn eigen gemoet ten volle er van verzekert zijn of hij het goed doet voor God. Wij mogen wijzen op wat God zegt.

10 Maar gij,45)42) wat oordeelt gij43) uw broeder?47)44) Of ook gij, wat veracht gij46) uw broeder? Want wij zullen allen voor den rechterstoel48) van Christus gesteld worden.
11 Want er is geschreven: Ik leef,49) zegt de Heere;50) voor Mij zal51) alle knie zich buigen,52) en alle tong zal God53) belijden.54)
12 Zo dan een iegelijk55) van ons zal voor zichzelven56) Gode57) rekenschap geven.58)
13 Laat ons dan elkander niet meer oordelen; maar oordeelt dit liever, namelijk, dat gij den broeder geen aanstoot of ergernis geeft.

zoals je ziet zegt God tegen mij en jou. Dat wij hier niet over hoeven te oordelen. We mogen wel op grond van Gods woorden wijzen wat God er van vindt. Het oordeel komt God toe, en als wij denken dat wij het beter doen dan een ander, geven wij alleen mensen aanstoot tot ergenis. Nou jij weet het zeker beter. Laat God spreken!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 29 mei 2004 09:43

Beste Hijwel,

Bedoel je mij? Heb ik in deze topic iemand veroordeeld??????
Is het veroordelen als je de 10 Woorden aanhaalt?
Of bedoel je hopelijk iemand anders, dan kun je dit als niet geschreven beschouwen.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 mei 2004 09:51

Bookman schreef:Beste Hijwel,

Bedoel je mij? Heb ik in deze topic iemand veroordeeld??????
Is het veroordelen als je de 10 Woorden aanhaalt?
Of bedoel je hopelijk iemand anders, dan kun je dit als niet geschreven beschouwen.

sorry, ik bedoel niet direct jou hoor.
Ik bedoel gewoon iedereen in het algemeen. mijzelf inbegrepen.
Ik heb zelf wel eens het gevoel: waarom kan hij dat wel doen, zoiets kan je toch niet doen als je God kent.

en ik denk dat wij als christenen dat snel hebben. Dat we met een veroordelend vingertje klaar staan. Dat mag jij niet zo doen!

maare ik had jou niet echt hoeven quoten, bedoelde het meer als een reactie op reacties die ik las in dit topic.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 29 mei 2004 10:08

Toch is het onzinnig dat we ander niet meer op een feit mogen wijzen dat niet overeenkomt met Gods Heilige wet.

Psalm 78: 5, 6:
"Want Hij heeft een getuigenis opgericht in Jacob, en een wet gesteld in Israël, die Hij onzen vaderen geboden heeft, dat zij ze hun kinderen zouden bekendmaken, OPdat het navolgende geslacht die weten zou, de kinderen die geboren zouden worden; en zouden opstaan en vertellen ze hun kinderen;"

Hij heeft ons de Wet niet gegeven om in de vuinisbak te gooien.
Uiteraard is het veroordelen alleen voorbehouden aan de Auteur van de Wet. Dat is met de burgerlijke wet evenzo.
Maar als wij elkaar niet meer mogen wijzen op gedrag dat niet volgens die Wet is, dan is er niet veel werk meer voor predikanten.
En als de wet zegt: Gedenk de sabbathdag enz. En iemand ontheiligt deze moedwillig dan is dat zonde, en moet zo iemand daar op gewezen worden.
Eigenlijk een absurd idee, ik zit hier Gods Heilige Wet te verdedigen voor Refo's. :?
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Psalm 106:47

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 mei 2004 10:19

Bookman schreef:Toch is het onzinnig dat we ander niet meer op een feit mogen wijzen dat niet overeenkomt met Gods Heilige wet.

Psalm 78: 5, 6:
"Want Hij heeft een getuigenis opgericht in Jacob, en een wet gesteld in Israël, die Hij onzen vaderen geboden heeft, dat zij ze hun kinderen zouden bekendmaken, OPdat het navolgende geslacht die weten zou, de kinderen die geboren zouden worden; en zouden opstaan en vertellen ze hun kinderen;"

Hij heeft ons de Wet niet gegeven om in de vuinisbak te gooien.
Uiteraard is het veroordelen alleen voorbehouden aan de Auteur van de Wet. Dat is met de burgerlijke wet evenzo.
Maar als wij elkaar niet meer mogen wijzen op gedrag dat niet volgens die Wet is, dan is er niet veel werk meer voor predikanten.
En als de wet zegt: Gedenk de sabbathdag enz. En iemand ontheiligt deze moedwillig dan is dat zonde, en moet zo iemand daar op gewezen worden.
Eigenlijk een absurd idee, ik zit hier Gods Heilige Wet te verdedigen voor Refo's. :?

tuurlijk mag je wijzen op wat God zegt! heel goed zelfs! de persoon in kwestie zal zich daar ook door aangesproken voelen. Omdat hij naar God wil luiseren.

verder denk ik dat het best goed is, om over Gods wet natedenken, en niet zomaar ff de standaard traditie over te nemen. Dus denken hierover is best goed. Anders zijn we terug bij de roomse kerk.

dus laat mensen vrij in hun opvattingen, ze moeten zelf in hun gemoet overtuigt zijn dat ze het goed doen voor God. En daarnaast mag je volgens mij gewoon wijzen op wat God zegt.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 29 mei 2004 17:00

Aragorn schreef:
japijo schreef:En ik vind het een belachelijke opmerking over twee keer naar de kerk op zondag. Wat is nu twee keer naar de kerk in een hele week? Is dat teveel. Dan is de hemel niks voor je, want daar mag je God namelijk voor altijd dienen. Dus zeg maar, daar is het altijd KERK!!!

*Vraagt zich af waarom japijo een ontmoedigingsbeleid tegenover potentiele hemelgangers voert*

Omdat je geen verkeerd beeld van de hemel moet hebben.
Het is daar geen zuipfeest, geen eeuwige disco en geen coffeeshop. Ik kan er niet onderuit om dat te onderstrepen.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 30 mei 2004 19:42

Eigenlijk een absurd idee, ik zit hier Gods Heilige Wet te verdedigen voor Refo's.

Is zo'n verdediging voor andere christenen minder absurd?

Het is daar geen zuipfeest, geen eeuwige disco en geen coffeeshop. Ik kan er niet onderuit om dat te onderstrepen.

En wat is het dan wel? Een eeuwigdurende Refo-kerkdienst? Eerlijk gezegd sta ik daar niet direct om te springen...

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 30 mei 2004 19:57

Ik zal me er ook ff mee gaan bemoeien.
Wij moeten een rustdag per week houden, omdat we anders oververmoeid worden van het werken, dat is ongezond en ook niet leuk.
Volgens mij maakt het niet echt uit welke dag het is, als het maar een VASTE dag is voor iedereen. Dus wij hebben de zondag uitgekozen en dat vind ik wel prima.
Anders worden we ziek en overspannen en vroeg oud.

henk77

Berichtdoor henk77 » 31 mei 2004 19:53

volgen mij ene volstrekt domme stelling.
je wete hoe het staat geschreven en idd kan je wel vanalles oden op zondag,maar eens moet je er wel verantwoording van afleggen en dan kom je er wel achter wat je dan allemaal verkeerd hebt gedaan. niet dat ik een heiligboontje ben,want k heb ook heel vaak op zondga gewerkt ed.maar weet wel dat het niet goed is en ik ben dr ook niet trots op als ik dat gedana heb.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 31 mei 2004 22:20

En wat is het dan wel? Een eeuwigdurende Refo-kerkdienst? Eerlijk gezegd sta ik daar niet direct om te springen...

Klaas[/quote]

Heb jij effe pech. Ik weet niet wat het woord refo zegt, kan ik nl nergens in de Bijbel vinden. Als jij idd het verkeerde beeld van de hemel had, ben ik blij dat ik dat even rechtgezet heb. Reken er maar op dat je in de hemel hetzelfde doet als in de kerk, nl God eren. Alleen de wet enz. zijn verdwenen. kerken en kerkverbanden zijn er ook niet meer, maargoed dit hoef ik je niet allemaal uit te leggen. dat weet je zelf ook wel, en anders moet je maar eens opletten in de kerk.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 01 jun 2004 08:26

Het is denk ik wel een zonde, omdat het goed is om een dag af te zonderen voor God. Wanneer we dit niet doen dan zondigen we tegen de Tien Geboden.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 01 jun 2004 08:27

Japijo:
Heb jij effe pech.

Of jij...

Japijo:
Als jij idd het verkeerde beeld van de hemel had, ben ik blij dat ik dat even rechtgezet heb.

Volgens mij heb ik nog helemaal niets gezegd over hou ik me de hemel voorstel; hoe kun jij dat beeld dan rechtzetten?

Japijo:
Reken er maar op dat je in de hemel hetzelfde doet als in de kerk, nl God eren.

Dat we in de hemel God eren staat buiten kijf. De vraag is alleen hoe. Ik geloof er niets van dat dat zal lijken op een kerkdienst zoals die in de reformatorische gezindte gebruikelijk is. Al was het maar om de simpele reden dat er in de hemel een nieuw lied gezongen wordt. Dat gebeurt in refo-diensten al eeuwen niet meer ;-)

Japijo:
Alleen de wet enz. zijn verdwenen. kerken en kerkverbanden zijn er ook niet meer, maargoed dit hoef ik je niet allemaal uit te leggen. dat weet je zelf ook wel, en anders moet je maar eens opletten in de kerk.

Eerlijk gezegd let ik altijd goed op. Bij ons wordt de hemel echter nooit geschetst als een eeuwig-durende kerkdienst.

Kortom, ik vind het argument: 'als je de kerkdienst nu niets vindt dan heb je in de hemel een probleem' absoluut geen hout snijden. Er zijn hier op aarde domweg zoveel dingen die kunnen maken dat ik een kerkdienst niet aantrekkelijk vind die in de hemel absoluut geen rol spelen.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 01 jun 2004 08:31

Waar lijkt het volgens jou dan wel op, Klaas? En, japijo zei als, dus als jij dat dacht, was hij blij dat hij het recht gezet had.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2004 10:02

japijo schreef:
Aragorn schreef:
japijo schreef:En ik vind het een belachelijke opmerking over twee keer naar de kerk op zondag. Wat is nu twee keer naar de kerk in een hele week? Is dat teveel. Dan is de hemel niks voor je, want daar mag je God namelijk voor altijd dienen. Dus zeg maar, daar is het altijd KERK!!!

*Vraagt zich af waarom japijo een ontmoedigingsbeleid tegenover potentiele hemelgangers voert*

Omdat je geen verkeerd beeld van de hemel moet hebben.

Precies, daar moet je geen verkeerd beeld van hebben. Dus moet je het zeker niet gaan vergelijken met een reformatorische kerkdienst, bespaar me die hemel dan maar..

Op de basisschool had ik een meester die zei: in de hemel is het altijd kerk, dus als je je verveelt in de kerk ben je niet echt geschikt voor de hemel. Beetje jammer.. :roll:

Geen zuipfeest, maar wel de beste wijn. Geen eeuwige disco, maar wel de beste muziek. Geen coffeeshop, maar wel constant high. Toch?

In ieder geval geen eeuwige preek...

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 01 jun 2004 10:03

Eeuwige verheerlijking van God.

Terug naar “Archief”