Bookman schreef:Hijwel schreef:je zou jezelf de vraag kunnen stellen:
waarom wil ik niet een dag apart zetten voor God?
Idd, Hij is het zeer zeker waardig, maar buitenom dat, het is Gods bevel. En laat ons dat met vreugde vieren, elke zondag, zolang het nog mag.........
4 Wie zijt gij, die eens anderen huisknecht oordeelt? Hij staat,17) of hij valt18) zijn eigen heer;19) doch hij zal vastgesteld worden,20) want God is machtig hem vast te stellen.21)
5 De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
6 Die den dag waarneemt, die neemt hem waar den Heere; en die den dag niet waarneemt, die neemt hem niet waar den Heere. Die daar eet, die eet zulks den Heere, want hij dankt God; en die niet eet, die eet zulks den Heere niet, en hij dankt God.
jij hoeft net zoals ik niet te oordelen dat iemand geen zondag houd. We mogen onze medebroeders wel aanspreken en er samen over praten. Maar iedereen moet in zijn eigen gemoet ten volle er van verzekert zijn of hij het goed doet voor God. Wij mogen wijzen op wat God zegt.
10 Maar gij,45)42) wat oordeelt gij43) uw broeder?47)44) Of ook gij, wat veracht gij46) uw broeder? Want wij zullen allen voor den rechterstoel48) van Christus gesteld worden.
11 Want er is geschreven: Ik leef,49) zegt de Heere;50) voor Mij zal51) alle knie zich buigen,52) en alle tong zal God53) belijden.54)
12 Zo dan een iegelijk55) van ons zal voor zichzelven56) Gode57) rekenschap geven.58)
13 Laat ons dan elkander niet meer oordelen; maar oordeelt dit liever, namelijk, dat gij den broeder geen aanstoot of ergernis geeft.
zoals je ziet zegt God tegen mij en jou. Dat wij hier niet over hoeven te oordelen. We mogen wel op grond van Gods woorden wijzen wat God er van vindt. Het oordeel komt God toe, en als wij denken dat wij het beter doen dan een ander, geven wij alleen mensen aanstoot tot ergenis. Nou jij weet het zeker beter. Laat God spreken!