Refowebkids deel 8

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 31 dec 2008 16:56

esli schreef:Ik vind het juist mooi dat we nu zoveel weten, en ziektes net na de geboorte (hielprik) of voor de geboorte (echo) al kunnen weten. Ik begrijp niet waarom dat voor God spelen zou zijn. Waarom zou de grens in deze gevallen lastig zijn als christen? Het is toch mooi dat deze middelen helpen dat het kinder en moedersterfte cijfer zoveel lager ligt dan een 10-tal jaar geleden?

Ja, is dat zo? Is het niet de natuur tegenwerken? (en met natuur bedoel ik ook een beetje God?) Ik denk ook zeker wel dat God dokters en medicijnen enzo gegeven heeft hoor, en ik weet zeker dat als ik of ons kindje een ziekte zou krijgen, ik er alles aan zou doen om het beter te maken, maar ik vind de grens wel lastig. Want (en dat klinkt heeeeel bot) je moet toch ergens aan overlijden? Zou het niet gewoon ons 'lot' zijn als we ernstig ziek worden en daaraan overlijden? Wie zijn wij om dat eens flink uit te stellen, zodat we maar niet overlijden? Nogmaals, ik denk dat ik er ook alles aan zou doen hoor, maar misschien is het soms goed om God Zijn werk gewoon te laten doen, in plaats van zelf continu het heft in handen te nemen.

Ik denk dat we de hielprik wel gewoon uit laten voeren. Eigenlijk vooral het zekere voor het onzekere, omdat we het gewoon niet echt duidelijk krijgen of we er voor of tegen zouden zijn. Als we nu echt zeker wisten dat het voor ons niet goed voelde, is het anders, maar in twijfel gevallen speel ik maar of safe, al voelt het wel een beetje dubbel.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 31 dec 2008 17:14

Je hebt wel gelijk dat er idd een grens is. In geval van hielprik en echo zie ik zelf gewoon echt geen ethisch bezwaar, de ziekte of handicap is al aanwezig en je gaat dat gewoon ontdekken.
In het geval van ziekte en overlijden zie ik dat inderdaag ook wel. En ik vind ook dat het leven soms te lang gerekt wordt. Al weet ik dan niet of dat God tegenwerken zou zijn of dat dat gewoon de keuze vrijheid is die we als mens hebben.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 31 dec 2008 18:17

Bij de hielprik wordt een baby gescreend op div. aandoeningen:
http://www.erfelijkheid.nl/hielprik.php

Mocht het kindje positief zijn voor een bepaalde ziekte, dan kun je daar goed rekening mee houden dmv. voeding en zo het kindje toch nog oud laten worden (bij bv. PKU).
Onbehandeld is het kindje vaak ten dode opgeschreven.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 01 jan 2009 10:44

Als ik eerlijk ben denk ik dat sommigen anders zullen praten op het moment dat ze in hun omgeving of zelf dingen meemaken die voorkomen hadden kunnen worden door: Foliumzuur, 20 weken echo, hielprik e.d.

Ik bedoel hier niet mee dat je zonder nadenken overal maar aan mee moet doen, maar wel dat je niet zonder ERG veel nadenken het niet moet doen!
Time flies when you have none!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 01 jan 2009 11:03

Sterretje schreef:Als ik eerlijk ben denk ik dat sommigen anders zullen praten op het moment dat ze in hun omgeving of zelf dingen meemaken die voorkomen hadden kunnen worden door: Foliumzuur, 20 weken echo, hielprik e.d.

!

absoluut... maar andersom kan ook. bv bij de 20 weken echo te horen krijgen dat je kindje ws ernstig gehandicapt is, bij geboorte kern gezond is , dan deed ik niet weer zo echo

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 01 jan 2009 11:19

Waarom dan niet meer. Het is uiteraard vervelend en het genieten van je zwangerschap is dan weg, denk ik. Maar het is toch beter dat er iets te snel gezegd wordt dat het kindje waarschijnlijk gehandicapt is, dan andersom. En dat het kindje dan niet de zorg krijgt die het eigenlijk nodig heeft.
Dat is het zelfde met de hielprik, beter iets te voorzichtig dan dat er kinderen doorglippen die wel een ziekte hebben maar waarbij het niet uit de hielprik naar voren komt.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 01 jan 2009 11:43

esli schreef:Waarom dan niet meer. Het is uiteraard vervelend en het genieten van je zwangerschap is dan weg, denk ik. Maar het is toch beter dat er iets te snel gezegd wordt dat het kindje waarschijnlijk gehandicapt is, dan andersom. En dat het kindje dan niet de zorg krijgt die het eigenlijk nodig heeft.
Dat is het zelfde met de hielprik, beter iets te voorzichtig dan dat er kinderen doorglippen die wel een ziekte hebben maar waarbij het niet uit de hielprik naar voren komt.

dat eerste denk ik niet!!! Je hebt stress, vervelende gevoelens, angst en dan is het kerngezond.... dat vind ik echt jammer van de mooie tijd van zwanger zijn.
Wat ik zo jammer vind is dat ze snel onderzoeken starten maar het nog niet helemaal 'waterdicht' (zal het ook nooit worden, maar ze zijn mi te vroeg gestart met al die ziekten te screenen met de hielprik!) is, zoals bij de hielprik. Er wordt mij iets té vaak gezegd dat je kind ziek is terwijl het kerngezond is!

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 01 jan 2009 12:47

Maar laten we het nu ook eens andersom bekijken. Neem nu eens borstbevolkingsonderzoek bij vrouwen boven de 50 (geloof ik). Als er wat merkwaardigs op de foto te zien is, dan is er slechts bij 1:10 mensen sprake van borstkanker. Is het daarvoor dan wel waard om het te laten doen? Onlangs is er bij een heel naast familie lid door dit onderzoek borstkanker geconstateerd in een begin stadium. Ik ben er, hoe erg het ook is, heel blij om dat deze onderzoeken geholpen hebben bij deze constatering. Natuurlijk heb je stress omdat je misschien iets hebt, wat eigenlijk helemaal niets is, maar als je het wel hebt, ben je er dankbaar om.
Lammetje, ik snap heel goed waarom je tegen een hielprikje ben en ik begrijp ook heel goed dat je bij Eva Lynn geen hielprikje hebt laten doen. Maar stel dat een kind wel iets hebt en je kunt daar als arts op inspelen, dat lijkt me toch heel fijn.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 01 jan 2009 13:24

Een neefje van ons werd een week na de geboorte zo suf. Wat zou er toch met hem aan de hand zijn? De huisarts kwam geregeld voor de nacontrole en wist het ook niet goed. Naar het ziekenhuis. Inmiddels kwam de uitslag van de hielprik binnen. Het bleek dat zijn bijnieren niet werkten. Ik denk dat hij niet meer geleefd had als ze die hielprik niet gedaan hadden.
ja, dat is mijn mening dan he.....

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 01 jan 2009 13:41

Milan op het ijs:

Afbeelding

Afbeelding

Matteo oliebol aan het eten... en hij vond het heerlijk!

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door trijntjejohanna op 01 jan 2009 20:52, 2 keer totaal gewijzigd.

mirjan25
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mirjan25 » 01 jan 2009 15:43

Wat een leuke foto's zeg van Milan en Matteo! Hoe vond Milan het ijs?

Mn zusje is vandaag alweer 5 jaar geworden. Wat gaat die tijd dan hard zeg.
Ze voelt zich heel trots en eindelijk dan die dag waar ze weken geleden al naar uitkeek en veel te lang duurde volgens haar.Ze wilde dat ze eerder jarig was zei ze paar weken geleden....Maar nu is het dan eindelijk zo ver.
Bij deze nog even wat foto's.

Afbeelding
Hoera 5 jaar
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
even heeel eigenwijs doen...
Afbeelding
Wie een brug legt naar een ander, kan altijd heen en terug.

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 01 jan 2009 15:59

Gefeliciteerd!

*Annette*
Majoor
Majoor

Berichtdoor *Annette* » 01 jan 2009 16:52

Gefeliciteerd met je zusje Mirjan! Leuke foto's :lol:!
Wat de toekomst brengen moge........

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 01 jan 2009 16:57

Gefeliciteerd met je zusje Mirjan, hoop dat ze een leuke dag heeft gehad. Wat een heerlijk meiske trouwens :)

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 01 jan 2009 20:15

Gefeliciteerd met je zusje Mirjan, leuk hoor.
Mooie foto's weer van haar.
Ze zal zich wel heel groot voelen nu ze vijf is geworden.

Terug naar “Archief”