Optimatus schreef:Heb jij er last van als anderen op zondag rusten?
Zeg eens, waarom is voor jou zondag een rustdag?
Uit welke bijbeltekst haal je dat?
Moderator: Moderafo's
Optimatus schreef:Heb jij er last van als anderen op zondag rusten?
boer schreef:quote="Optimatus"Heb jij er last van als anderen op zondag rusten?/quote
Zeg eens, waarom is voor jou zondag een rustdag?
Uit welke bijbeltekst haal je dat?
meribel schreef:Maar terugvraag, moet dat altijd begrepen worden? Weet iedereen waarom jij probeert niet te roddelen, niet kwaad te spreken, niet een andere vrouw te begeren, niet jaloers te zijn enz. enz. enz. Het is een getuigenis, maar toch soms ook juist een persoonlijke zaak tussen jezelf en God?
ik blijf me afvragen, hoe in deze tijd moet je intepreteren "noch de vreemdeling die in uw stede woont" , aangezien we in nl de mentaliteit hebben ( een mentaliteit waar je als christen ook gebruik van maakt ) dat iedereen dingen zélf mag beslissen of weten. Moet ik dan tegen die mentaliteit in , de niet-christenen op basis van dat gebod zo weinig mogelijk laten doen op zondag? Das toch wel een beetje raar, maar tegelijk kan ik het ook niet naast me neerleggen met het idee "ja maar dit stukje gebod is meer iets van vroeger en daar kan ik nu niets mee "....immers elke zondag wordt het voorgelezen , das niet voor niets.
en enkel stemmen op een partij die tegen zondagssluiting is, dat is ook zo weinig.
Optimatus schreef:Heb jij er last van als anderen op zondag rusten?
boer schreef:Beste Dirk.
Inderdaad, juist de contekst in deze is zeer belangrijk.
In 1 Cor 16:8 staat dat Paulus nog tot Pinksteren in Efeze zal blijven, hieruit blijkt dus dat het zich tijdens het Wekenfeest afspeelde. de 7 sabbatten die leidden tot Pinksteren.
vandaar ook dat de ''een der sabbatten'' tot zijn recht komt, hier, maar verkeerd vertaald is als eerste dag der week!. 1 COR 16:2 loopt geheel synchroon met DEUT 16:10 , waar, bij de inzetting van het WEKENFEEST wordt opgeroepen om vrijwillig te geven naar de mate van de gaven!Is dat niet frappant?
Ook in handelingen 20:7 waar eerste dag der week staat, moet dit zijn ''eerste der sabbatten'', (zie griekse grondtekst), wat logisch is, als je ziet dat er, wederom in de contekst, in het vers ervoor , staat dat het tijdens de dagen der ongezuurde broden was.
Dan blijft er nog Openbaring 1;10 over, waarbij de contekst laat zien dat wat de "Dag des Heeren'' gaat brengen. de Oordeelsdag, dat is de Dag des Heeren, wanneer Hij terug komt om te oordelen.
De bazuin die Johannes hoort, verwijst hier ook naar!
groet, Boer
boer schreef:Er waren 2 sabbatten in die week, Dirk.
de Voorbereiding en in Johannes heette dat hoge sabbath , geloof ik, zijn een extra sabbath.het Pascha fungeerde ook als sabbath, waarop niet gewerkyt werd (rust =sabbath)
ook als er staat, na de sabbath, is dat nog wel dezelfde dag volgens onze rekening, maar bij de joden na zonsondergang.
Of dacht je dat Jezus echt maar anderhalve dag in het graf lag, ipv de drie dagen en drie nachten, welke het enige teken is, wat de Farizeers kregen als bewijs dat hij de Messias was.
Nu zijn de roomsen, die dit allemaal hebben geinstitutionaliseerd, natuurlijk nooit echt goed geweest in rekenen, 25 december kan ook nooit de geboortedag zijn, en in het jaar 0 was Jezus al een jaar of 4.
Optimatus schreef:Boer, wellicht kun je een blik werpen op Romeinen 14:4-6
4 Wie zijt gij, die eens anderen huisknecht oordeelt? Hij staat, of hij valt zijn eigen heer; doch hij zal vastgesteld worden, want God is machtig hem vast te stellen.
5 De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
6 Die den dag waarneemt, die neemt hem waar den Heere; en die den dag niet waarneemt, die neemt hem niet waar den Heere. Die daar eet, die eet zulks den Heere, want hij dankt God; en die niet eet, die eet zulks den Heere niet, en hij dankt God.
Optimatus schreef:Boer, wellicht kun je een blik werpen op Romeinen 14:4-6
4 Wie zijt gij, die eens anderen huisknecht oordeelt? Hij staat, of hij valt zijn eigen heer; doch hij zal vastgesteld worden, want God is machtig hem vast te stellen.
5 De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
6 Die den dag waarneemt, die neemt hem waar den Heere; en die den dag niet waarneemt, die neemt hem niet waar den Heere. Die daar eet, die eet zulks den Heere, want hij dankt God; en die niet eet, die eet zulks den Heere niet, en hij dankt God.
boer schreef:ik oordeel niemand, O.
Vind het alleen bizar dat de zondag de funktie van de joodse sabbat heeft gekregen in sommige kringen, waarbij kinderen niet buiten mogen spelen en dat soort dingen.
Ik vind niet dat je verwijzingen naar die verzen op welke wijze dan ook kracht bijzetten om te argumenteren dat de dag des Heeren op een zondag ís. Sowieso heeft God zèlf aangegeven dat Zijn dag op een zaterdag is, dus waarom zouden we God zèlf tegenwerken? Prima als je op zondag bijeen wil komen, zoals dat op iedere dag prima is; maar beweer niet dat de dag des Heeren zich verplaatst heeft van zaterdag naar zondag [los van de vraag of je als christen überhaupt deze wettelijke regels moet aanhouden].Race406 schreef:Al in het nieuwe testament lezen we dat de gemeente samenkomt op de "dag des Heeren". (zie: Joh 20:19, Hand 20:17, 1 Korinthe 16:2). Dat is de dag van Zijn verrijzenis. Wat is nu je punt? Als jij op zaterdag je diensten wilt houden dan doe je dat toch lekker?
In Openbaring staat dat Jezus Zich openbaart op de dag des Heren, de zondag. De NBV vertaalt het juist: Op de dag van de Heer raakte ik in vervoering.
Dat is niet de oordeelsdag zoals sommigen menen, maar gewoon de dag van Zijn verrijzenis, de zondag.
Dus... De een kerkt op zondag en de ander doet dat op zaterdag. Straks Boven zijn de zaterdag en de zondag geen punt meer, omdat de dagen daar dan zijn opgehouden te bestaan.
Einde discussie over de zondag wel of niet houden....................
Race406 schreef:Al in het nieuwe testament lezen we dat de gemeente samenkomt op de "dag des Heeren". (zie: Joh 20:19, Hand 20:17, 1 Korinthe 16:2). Dat is de dag van Zijn verrijzenis. Wat is nu je punt? Als jij op zaterdag je diensten wilt houden dan doe je dat toch lekker?
In Openbaring staat dat Jezus Zich openbaart op de dag des Heren, de zondag. De NBV vertaalt het juist: Op de dag van de Heer raakte ik in vervoering.
Dat is niet de oordeelsdag zoals sommigen menen, maar gewoon de dag van Zijn verrijzenis, de zondag.
Dus... De een kerkt op zondag en de ander doet dat op zaterdag. Straks Boven zijn de zaterdag en de zondag geen punt meer, omdat de dagen daar dan zijn opgehouden te bestaan.
Einde discussie over de zondag wel of niet houden....................
De dag des Heeren betekent niets anders als de zondag, de dag waarop Jezus opstond uit het graf.Flavius schreef:Ik vind niet dat je verwijzingen naar die verzen op welke wijze dan ook kracht bijzetten om te argumenteren dat de dag des Heeren op een zondag ís. Sowieso heeft God zèlf aangegeven dat Zijn dag op een zaterdag is, dus waarom zouden we God zèlf tegenwerken? Prima als je op zondag bijeen wil komen, zoals dat op iedere dag prima is; maar beweer niet dat de dag des Heeren zich verplaatst heeft van zaterdag naar zondag [los van de vraag of je als christen überhaupt deze wettelijke regels moet aanhouden].
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten