Werk kiezen en op zondag werken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

boer
Majoor
Majoor

Re: Werk kiezen en op zondag werken?

Berichtdoor boer » 04 sep 2011 22:22

Optimatus schreef:Heb jij er last van als anderen op zondag rusten?

Zeg eens, waarom is voor jou zondag een rustdag?
Uit welke bijbeltekst haal je dat?

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 05 sep 2011 15:15

boer schreef:quote="Optimatus"Heb jij er last van als anderen op zondag rusten?/quote

Zeg eens, waarom is voor jou zondag een rustdag?
Uit welke bijbeltekst haal je dat?

@boer: wat je nu doet is ronduit lomp. Optimatus stelt een rechtsstreekse vraag aan je over je eigen beleving. Geef daar dan ook antwoord op. Een wedervragen stellen is in deze situatie niet netjes. Ik ben trouwens erg benieuwd naar je mening. Aangezien Optimatus een gesloten vraag stelt, zou ik het heel fijn vinden als je je 'Ja' of 'Nee' toelicht.

Verder stel je dat er nergens in de Bijbel staat dat de zondag de rustdag is. Wel staat er dat als iemand een dag waarneemt, hij dit voor de Heere moet doen. Ik snap je reactie richting Optimatus dan ook absoluut niet: als je werkelijk de Bijbel en de daarin weergegeven Christelijke vrijheid serieus neemt, laat je anderen in alle rust in hun rustdag waarnemen.

O ja, ter vermaak een opmerking van Theo Boer, ethicus aan de PThU:
"Valt bij kerkdienst altijd op: de verkoopstand voor 3e wereldproducten. Vraag me af waarom eerlijke commercie wél gewoon op zondag mag."
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 07 sep 2011 21:05

meribel schreef:Maar terugvraag, moet dat altijd begrepen worden? Weet iedereen waarom jij probeert niet te roddelen, niet kwaad te spreken, niet een andere vrouw te begeren, niet jaloers te zijn enz. enz. enz. Het is een getuigenis, maar toch soms ook juist een persoonlijke zaak tussen jezelf en God?

ik blijf me afvragen, hoe in deze tijd moet je intepreteren "noch de vreemdeling die in uw stede woont" , aangezien we in nl de mentaliteit hebben ( een mentaliteit waar je als christen ook gebruik van maakt ) dat iedereen dingen zélf mag beslissen of weten. Moet ik dan tegen die mentaliteit in , de niet-christenen op basis van dat gebod zo weinig mogelijk laten doen op zondag? Das toch wel een beetje raar, maar tegelijk kan ik het ook niet naast me neerleggen met het idee "ja maar dit stukje gebod is meer iets van vroeger en daar kan ik nu niets mee "....immers elke zondag wordt het voorgelezen , das niet voor niets.

en enkel stemmen op een partij die tegen zondagssluiting is, dat is ook zo weinig.

Nee, dat hoeft niet altijd begrepen te worden, en je hoeft het ook niet duizend keer uit te leggen. Het is inderdaad een persoonlijke zaak. Wordt onze handel gekenmerkt door Barmhartigheid (dus uit liefde tot God en onze naaste) of door offerande(wetticisme).

Ooit stelde ik dat de bruggen voor de pleziervaart maar niet open moesten op zondag. Een collega (van dezelfde kerk) vond dit wel heel ver gaan. Ik denk inderdaad dat het goed is om Gods geboden op te leggen aan een samenleving, en dat dit ook mag en moet. (Even voor de duidelijkheid: niet in de vorm van een wettische dictatuur). De geboden van God zijn goed voor iedereen. Zo min mogelijk laten doen: misschien is dat nog niet eens het belangrijkste. Misschien is de samenleving er al mee gediend als wij op zondag niet met ons eigen ikje bezig zijn (mijn voetbal, mijn tuin, mijn...) maar met God en elkaar. Als je dan niet naar de kerk wil, ga dan in ieder geval naar die vrijgezelle tante, je moeder, oma of weet ik veel wie, zodat die ook aanspraak heeft!

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 07 sep 2011 21:31

Optimatus schreef:Heb jij er last van als anderen op zondag rusten?

Wat ik vind, denk of waar ik last van heb, is totaal niet van belang. Wat God heeft laten optekenen door zijn dienaren, daar gaat het om.Als je me aanwijst waar de bijbel zegt dat de sabbat naar zondag is verplaatst geef ik je 1000 euro.

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 07 sep 2011 21:34

boer schreef:Beste Dirk.
Inderdaad, juist de contekst in deze is zeer belangrijk.
In 1 Cor 16:8 staat dat Paulus nog tot Pinksteren in Efeze zal blijven, hieruit blijkt dus dat het zich tijdens het Wekenfeest afspeelde. de 7 sabbatten die leidden tot Pinksteren.
vandaar ook dat de ''een der sabbatten'' tot zijn recht komt, hier, maar verkeerd vertaald is als eerste dag der week!. 1 COR 16:2 loopt geheel synchroon met DEUT 16:10 , waar, bij de inzetting van het WEKENFEEST wordt opgeroepen om vrijwillig te geven naar de mate van de gaven!Is dat niet frappant?
Ook in handelingen 20:7 waar eerste dag der week staat, moet dit zijn ''eerste der sabbatten'', (zie griekse grondtekst), wat logisch is, als je ziet dat er, wederom in de contekst, in het vers ervoor , staat dat het tijdens de dagen der ongezuurde broden was.
Dan blijft er nog Openbaring 1;10 over, waarbij de contekst laat zien dat wat de "Dag des Heeren'' gaat brengen. de Oordeelsdag, dat is de Dag des Heeren, wanneer Hij terug komt om te oordelen.
De bazuin die Johannes hoort, verwijst hier ook naar!

groet, Boer

Boer, deze uitleg komt niet overeen met Markus 16:1. Hier staat dat na de sabbat de vrouwen specerijen hebben gekocht. Een week eerder was het nog absoluut niet aan de orde dat de Heere Jezus de volgende sabbat al gestorven zou zijn. Daarna staat in Markus 16:2 met dezelfde woorden als in 1 Cor 16:2 dat ze op de eerste dag der week naar het graf gingen. Ik zou je willen aanraden om eerst de uitleg van de kanttekeningen hierbij eens goed door te nemen en dan ook te kijken naar bijvoorbeeld Lukas 18:12 en Markus 16:9.

Verder is je opmerking over het relatie tussen het inzamelen voor de armen en het wekenfeest niet overtuigend. En wel omdat:
1) Paulus zelf de feestdagen (zoals het wekenfeest) voor de heidenen van geen waarde acht.
2) In Galaten 2:10 staat dat het denken aan de armen een opdracht is die Paulus meekrijgt bij het onderricht aan de heidenen. Dit staat dus los van het wekenfeest!
3) Het geven van gaven veel breder werd gedaan dan alleen in dit ene geval in Korinthië.

Het synchroon lopen van 1 Cor 16:2 met Deut 16:10 is jou inlegkunde. Paulus brengt een duidelijke orde aan, zodat er altijd geld zal zijn voor de armen. In Deut 16:10 lees ik niks over regelmaat of een periode lang iedere sabbat iets apart leggen.

Lees Handelingen 20:6 ook nog eens goed: eerst de dagen der ongehevelde broden, dan de reis van vijf dagen en dan pas de bijeenkomst op de eerste der sabbaten, waarbij sabbaten is gebruikt als synoniem voor week.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 07 sep 2011 21:52

Er waren 2 sabbatten in die week, Dirk.
de Voorbereiding en in Johannes heette dat hoge sabbath , geloof ik, zijn een extra sabbath.het Pascha fungeerde ook als sabbath, waarop niet gewerkyt werd (rust =sabbath)
ook als er staat, na de sabbath, is dat nog wel dezelfde dag volgens onze rekening, maar bij de joden na zonsondergang.
Of dacht je dat Jezus echt maar anderhalve dag in het graf lag, ipv de drie dagen en drie nachten, welke het enige teken is, wat de Farizeers kregen als bewijs dat hij de Messias was.
Nu zijn de roomsen, die dit allemaal hebben geinstitutionaliseerd, natuurlijk nooit echt goed geweest in rekenen, 25 december kan ook nooit de geboortedag zijn, en in het jaar 0 was Jezus al een jaar of 4.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 09 sep 2011 11:35

Bauer 's woordenboek op het N.T. geeft bij sabbat als tweede betekenis "week".
Vergelijk bijv. Lukas18:12. "Eerste dag der week is" uit Hand.20:7 mag/kan zo vertaald worden.

h.g. Learsi

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 09 sep 2011 19:27

boer schreef:Er waren 2 sabbatten in die week, Dirk.
de Voorbereiding en in Johannes heette dat hoge sabbath , geloof ik, zijn een extra sabbath.het Pascha fungeerde ook als sabbath, waarop niet gewerkyt werd (rust =sabbath)
ook als er staat, na de sabbath, is dat nog wel dezelfde dag volgens onze rekening, maar bij de joden na zonsondergang.
Of dacht je dat Jezus echt maar anderhalve dag in het graf lag, ipv de drie dagen en drie nachten, welke het enige teken is, wat de Farizeers kregen als bewijs dat hij de Messias was.
Nu zijn de roomsen, die dit allemaal hebben geinstitutionaliseerd, natuurlijk nooit echt goed geweest in rekenen, 25 december kan ook nooit de geboortedag zijn, en in het jaar 0 was Jezus al een jaar of 4.

Wat betreft je mening over de dagen dat de Heere Jezus in het graf gelegen heeft: de meest gebruikte oplossing hiervoor is dat de hoge sabbat die jij noemt, op vrijdag is geweest, toen de gewone sabbat, waaraan wordt gerefereerd in Markus 16:1 en dan op zondagmorgen vroeg de opstanding. Deze benadering betekent automatisch dat we eigenlijk 'Goede donderdag' zouden moeten vieren in plaats van Goede Vrijdag. Maar omdat het 'maar' een gedenkdag is (met een heel belangrijk te gedenken heilsfeit, dat wel!!!) en geen inzetting van God zelf, heb ik er geen enkele moeite mee.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 sep 2011 21:00

Boer, wellicht kun je een blik werpen op Romeinen 14:4-6

4 Wie zijt gij, die eens anderen huisknecht oordeelt? Hij staat, of hij valt zijn eigen heer; doch hij zal vastgesteld worden, want God is machtig hem vast te stellen.

5 De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.

6 Die den dag waarneemt, die neemt hem waar den Heere; en die den dag niet waarneemt, die neemt hem niet waar den Heere. Die daar eet, die eet zulks den Heere, want hij dankt God; en die niet eet, die eet zulks den Heere niet, en hij dankt God.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 11 sep 2011 21:22

Optimatus schreef:Boer, wellicht kun je een blik werpen op Romeinen 14:4-6

4 Wie zijt gij, die eens anderen huisknecht oordeelt? Hij staat, of hij valt zijn eigen heer; doch hij zal vastgesteld worden, want God is machtig hem vast te stellen.

5 De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.

6 Die den dag waarneemt, die neemt hem waar den Heere; en die den dag niet waarneemt, die neemt hem niet waar den Heere. Die daar eet, die eet zulks den Heere, want hij dankt God; en die niet eet, die eet zulks den Heere niet, en hij dankt God.

ik oordeel niemand, O.
Vind het alleen bizar dat de zondag de funktie van de joodse sabbat heeft gekregen in sommige kringen, waarbij kinderen niet buiten mogen spelen en dat soort dingen.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 12 sep 2011 10:34

Optimatus schreef:Boer, wellicht kun je een blik werpen op Romeinen 14:4-6

boer schreef:ik oordeel niemand, O.
Vind het alleen bizar dat de zondag de funktie van de joodse sabbat heeft gekregen in sommige kringen, waarbij kinderen niet buiten mogen spelen en dat soort dingen.

Al in het nieuwe testament lezen we dat de gemeente samenkomt op de "dag des Heeren". (zie: Joh 20:19, Hand 20:17, 1 Korinthe 16:2). Dat is de dag van Zijn verrijzenis. Wat is nu je punt? Als jij op zaterdag je diensten wilt houden dan doe je dat toch lekker?
In Openbaring staat dat Jezus Zich openbaart op de dag des Heren, de zondag. De NBV vertaalt het juist: Op de dag van de Heer raakte ik in vervoering.
Dat is niet de oordeelsdag zoals sommigen menen, maar gewoon de dag van Zijn verrijzenis, de zondag.
Dus... De een kerkt op zondag en de ander doet dat op zaterdag. Straks Boven zijn de zaterdag en de zondag geen punt meer, omdat de dagen daar dan zijn opgehouden te bestaan.
Einde discussie over de zondag wel of niet houden....................
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 12 sep 2011 11:33

Race406 schreef:Al in het nieuwe testament lezen we dat de gemeente samenkomt op de "dag des Heeren". (zie: Joh 20:19, Hand 20:17, 1 Korinthe 16:2). Dat is de dag van Zijn verrijzenis. Wat is nu je punt? Als jij op zaterdag je diensten wilt houden dan doe je dat toch lekker?
In Openbaring staat dat Jezus Zich openbaart op de dag des Heren, de zondag. De NBV vertaalt het juist: Op de dag van de Heer raakte ik in vervoering.
Dat is niet de oordeelsdag zoals sommigen menen, maar gewoon de dag van Zijn verrijzenis, de zondag.
Dus... De een kerkt op zondag en de ander doet dat op zaterdag. Straks Boven zijn de zaterdag en de zondag geen punt meer, omdat de dagen daar dan zijn opgehouden te bestaan.
Ik vind niet dat je verwijzingen naar die verzen op welke wijze dan ook kracht bijzetten om te argumenteren dat de dag des Heeren op een zondag ís. Sowieso heeft God zèlf aangegeven dat Zijn dag op een zaterdag is, dus waarom zouden we God zèlf tegenwerken? Prima als je op zondag bijeen wil komen, zoals dat op iedere dag prima is; maar beweer niet dat de dag des Heeren zich verplaatst heeft van zaterdag naar zondag [los van de vraag of je als christen überhaupt deze wettelijke regels moet aanhouden].
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 12 sep 2011 11:43

Race406 schreef:Al in het nieuwe testament lezen we dat de gemeente samenkomt op de "dag des Heeren". (zie: Joh 20:19, Hand 20:17, 1 Korinthe 16:2). Dat is de dag van Zijn verrijzenis. Wat is nu je punt? Als jij op zaterdag je diensten wilt houden dan doe je dat toch lekker?
Flavius schreef:Ik vind niet dat je verwijzingen naar die verzen op welke wijze dan ook kracht bijzetten om te argumenteren dat de dag des Heeren op een zondag ís. Sowieso heeft God zèlf aangegeven dat Zijn dag op een zaterdag is, dus waarom zouden we God zèlf tegenwerken? Prima als je op zondag bijeen wil komen, zoals dat op iedere dag prima is; maar beweer niet dat de dag des Heeren zich verplaatst heeft van zaterdag naar zondag [los van de vraag of je als christen überhaupt deze wettelijke regels moet aanhouden].
De dag des Heeren betekent niets anders als de zondag, de dag waarop Jezus opstond uit het graf.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 12 sep 2011 18:25

Dan ben ik toch benieuwd hoe je 1 Thess 5:2 uitlegt.(o.a.)
DAT is de Dag de Heeren.

Atro

Berichtdoor Atro » 12 sep 2011 18:26

Behoort de viering van de sabbat tot de ceremoniële wet? Dan is het antwoord duidelijk te geven.

Terug naar “Archief”