Niet gepland ongehuwd zwanger in de reformatorische gezindte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Dine
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dine » 18 jun 2008 20:12

ring schreef:Maar wat zou je er nu voor reden voor kunnen bedenken dát het gebeurt?

-Dat je elkaar idd daarvoor al lang kent..
aan de andere kant..mijn eerste 4 maanden waren volgens mij net zo erg ´wennen´ als die van iemand die na ´liefde op het eerste gezicht´ verkering krijgt..je trekt toch opeens anders met elkaar op;-)
Dan heb je denk ik gewoon te laat verkering gekregen..

-Dat je aan het experimenteren bent met wat je kan en hoever de grenzen kunnen gaan?
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 18 jun 2008 20:14

Nieuwsgierigheid inderdaad.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

ring
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor ring » 18 jun 2008 20:17

Dine schreef:
ring schreef:Maar wat zou je er nu voor reden voor kunnen bedenken dát het gebeurt?

aan de andere kant..mijn eerste 4 maanden waren volgens mij net zo erg ´wennen´ als die van iemand die na ´liefde op het eerste gezicht´ verkering krijgt..je trekt toch opeens anders met elkaar op;-)

Maar dat wil ik er ook niet mee zeggen dat als je je vriend(in) als nieuw leert kennen of als iemand die al jaren bij je in de vriendengroep zit. Als je een relatie aangaat is dat voor beide partijen 'wennen'.

-Dat je aan het experimenteren bent met wat je kan en hoever de grenzen kunnen gaan?

Jah okee, maar dan houden je experimenten te laat op, wil je daar mee zeggen? Of je gaat daarin te ver, maar dan heb je geen grenzen in acht genomen?
"Boeken zijn schepen die de uitgestrekte zeeën des tijds doorkruisen"

Loucom
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Loucom » 18 jun 2008 21:36

MissF schreef:Mijn zusje krijgt op het VLC ook echt geen voorlichting hoor. Nu zit ze ook nog maar in de tweede, maar veertien is echt niet abnormaal jong om het allang gedaan te hebben. Een beetje kop-in-het-zand stekerij vind ik het echt!

Wij in de 1e, toen we 12 waren. Maar die lerares is weg en de andere die er nu nog zijn op de school waar ik eerst zat konden er niet echt over praten, kregen rode kleur en sloegen het ook het liefst over. Ze probeerden wel maar lukte niet, dus werd het maar gewoon lezen en klaar was het hoofdstuk.
Leef je droom.

sientje
Mineur
Mineur

Berichtdoor sientje » 18 jun 2008 21:39

Evelien schreef:
esli schreef:Getrouwd zijn en studeren gaat prima samen!!!

soms wel ja. Maar als er nou een kindje komt?

Ik heb de Havo gehaald toenik al twee kinderen had :shock:

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 jun 2008 21:41

OP de SPW zat er ook ééntje bij mij in de klas die al een kind had.

Ligt denk ik heel erg hoe jij zelf daar tegen over staat, hoe je karakter daar in is en hoe je omgeving jou er in steunt.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 18 jun 2008 22:16

Ik heb in de 2e en in de 3e voorlichting gekregen en later met m'n opleiding verzorgende nog heel uitgebreid.
Thuis helemaal niks. Alleen 't feit dat je ongesteld moest worden. 'k Denk dat m'n ouders er niet over durven te praten en ervan uitgaan dat je 't wel weet.
'k Weet wel dat ik 't bij mijn kinderen anders hoop te doen.
Kids van 4 jaar zien al 't verschil tussen een jongen en een meisje en vragen zich af hoe een baby geboren wordt. 'k Vind dat ouders dan wel de taak hebben om daar iets mee te doen. En als je dat moeilijk vindt, er zijn genoeg boekjes te krijgen, al voor kids vanaf 4 jaar.

'k Vind 't wel een verschil als je 15 bent of 18 en zwanger raakt. In 't eerste geval zal ik niet achter trouwen staan. Ik vind ook dat je kind er zelf achter moet staan. Stel dat mijn dochter op haar 18e zwanger zou raken en hun relatie goed zou zijn en ze graag wil trouwen, prima. Maar ik zal ze nooit dwingen. Trouwen moet een keuze zijn, niet iets om de consequenties van je daden te dragen.

Ik denk dat als je 18 bent en 4 maand verkering hebt, zeker al kan weten of je van elkaar houdt. Maar dat zal per persoon verschillen en hangt ook af van de situatie. Bij ons waren er omstandigheden waardoor alles in een stroomversnelling ging en we vrijwel niet de kans hadden om verliefd te zijn en van onze verkering te genieten.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 18 jun 2008 22:28

*|Scatie schreef:Kids van 4 jaar zien al 't verschil tussen een jongen en een meisje en vragen zich af hoe een baby geboren wordt.
Haha, wat dat betreft was ik als kind best groen. Ik ben enig kind, dus geen blote broertjes en zusjes gezien en ik weet nog wel dat ik me als kind afvroeg hoe men bij pasgeboren kinderen kon zien of het een jongetje of een meisje was: dan hadden ze immers nog geen kleertjes aan :mrgreen:.

Wat dat betreft hebben mijn ouders het wel goed gedaan, niet té vroeg een kind met seksuele dingen te gaan 'belasten', maar pas als het er naar vraagt c.q. als blijkt dat het er interesse voor heeft.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 19 jun 2008 06:56

sientje schreef:
Evelien schreef:

maar daar zit geen pratijk bij.

Ik heb het echt puur om een vervolgstudie. Waar je dus aan begint terwijl je net getrouwd bent. (waar dan ook praktijk in zit) En als je allebei nog aan het studeren bent. Is dat best pittig.

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 19 jun 2008 08:23

sientje schreef:
Evelien schreef:

Nou en was dat makkelijk? Had je veel tijd om te studeren? En zou je het anderen aanraden?

Het lijkt me dat je je toch meer op je studie kan richten zonder ouderschap.
Stap voor stap, weer een stapje verder.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 jun 2008 08:27

Dine schreef:

Van nieuwsgierigheid word je niet zwanger...

Ik heb dit soort dingen nooit goed begrepen. Je weet toch dat je daar zwanger van kan worden? Waarom gebeurt het dan nog zoveel? Doe het dan niet of als je het toch wil doen, in ieder geval veilig. Je gaat met zoiets toch geen risico's nemen...?

LeChat schreef:Haha, wat dat betreft was ik als kind best groen. Ik ben enig kind, dus geen blote broertjes en zusjes gezien en ik weet nog wel dat ik me als kind afvroeg hoe men bij pasgeboren kinderen kon zien of het een jongetje of een meisje was: dan hadden ze immers nog geen kleertjes aan

:D:D:D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

sientje
Mineur
Mineur

Berichtdoor sientje » 19 jun 2008 09:23

keessie schreef:
sientje schreef:
Evelien schreef:

Nou en was dat makkelijk? Had je veel tijd om te studeren? En zou je het anderen aanraden?

Het lijkt me dat je je toch meer op je studie kan richten zonder ouderschap.

Het was zeker niet makkelijk!!
Maar ik ben blij dat ik het gedaan heb,het geeft wel een voldaan gevoel zo van zie je wel ik kan het wel!
Of ik het iemand zou aanraden: nee, het is wel heel intensief!
Nu zou ik er zeker niet meer aan beginnen,maar ja ik heb nu ook 4 kinderen!

moppie
Kapitein
Kapitein

Re: Niet gepland ongehuwd zwanger in de reformatorische gezi

Berichtdoor moppie » 21 jun 2008 10:17

Lorijntje schreef:Naar aanleiding van het soa-topic. Ik verbaas me over het aantal jonge meisjes die zwanger worden en zogezegd moeten trouwen. Is er te weinig aandacht en voorlichting mbt seksualiteit? Gaan ouders en school er vanuit dat christelijke jongeren geen seksuele contacten hebben?
Is dit naief gedacht en moeten we als scholen toch condoomgebruik etc meenemen in de biologieles?

Ben benieuwd wat jullie hiervan denken!!

probleem ligt zeker niet in de voorlichting grotendeels als vaak wel in de drang het huis uit te kunnen. Of ongecontroleerde emoties

marierose
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor marierose » 21 jun 2008 10:37

Loucom schreef:
MissF schreef:Mijn zusje krijgt op het VLC ook echt geen voorlichting hoor. Nu zit ze ook nog maar in de tweede, maar veertien is echt niet abnormaal jong om het allang gedaan te hebben. Een beetje kop-in-het-zand stekerij vind ik het echt!

Inderdaad ik zat ook op v.Lodenstein Amersfoort (die bedoelde ze toch) jaren geleden en hadden ze het over de bloemetjes en de bijtjes en moest je maar een beetje raden wat of ze er mee bedoelden... Gelukkig wordt er gewoon bij onze oudste dochter op een gewone voortgezet onderwijs school verteld hoe of wat het zit...
Jaren geleden al was er een meisje die moest voorin de kerk bij de ger.gem. toen ze 16 jaar was schuldbeleidenis doen omdat ze per ongeluk zwanger was geraakt en dan zou niemand er meer over praten werd er gezegd ??? belachelijk want er werd juist constant over gekletst. Dat meisje voelde zich uiterst ongemakkelijk en wij hadden echt met haar te doen. Ik zeg altijd maar zo al die anderen die niet zwanger zijn geworden hadden mazzel want er zijn er zat die het met voorbehoedsmiddelen doen en dan heeft zo'n meisje geen mazzel als je het plat zegt toch.. En dan zouden die anderen zogenaamd onschuldig zijn.. Het is toch iets gewoon menselijks (als je al zo lang) als je verkering hebt?!! :wink:

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 jun 2008 21:15

marierose schreef: Ik zeg altijd maar zo al die anderen die niet zwanger zijn geworden hadden mazzel want er zijn er zat die het met voorbehoedsmiddelen doen en dan heeft zo'n meisje geen mazzel als je het plat zegt toch.

Of gewoon dom, om het zonder voorbehoedsmiddelen te doen.

Terug naar “Archief”