Bedankt voor je bijdrage Divrei Shmuel.
Ik ben helaas nog niet helemaal up-to-date over het onderwerp 'Koninkrijk der hemelen'.
Er zijn 2 boeken waarvan ik in ieder geval de eerste nog zou willen lezen betreft het Koninkrijk in het OT.
[*]The Kingdom of God: A Guide for Old Testament Study, door Francis Breisch Jr. 1958
[*]History of the kingdom of God under the Old Testament door Hengstenberg, Ernst Wilhelm (1871)
http://www.archive.org/stream/historyofkingdom01heng#page/n7/mode/2upDe laatste heb ik al wel een beetje bekeken (de eerste niet, heb ik nog niet in bezit)
In ieder geval meent meent Ernst Wilhelm dat die verdeling anders is als die van jou en mij. Hij meent dat er 2 perioden zijn in OT, te weten: van Arbraham tot Moses en van Moses tot Christus.
Nu heb ik wel bezwaren bij de uitgangspunten van jullie beide.
Het volgende wil ik graag naar voren brengen:
God is op dit moment bezig een volk te verzamelen voor zijn Koninkrijk, daar zijn we het ws. beide mee eens.
Ik ga eerst in op Hengstenberg: In dat geval is de koninkrijk periode teveel gericht op puur het volk van Israël en pas na de tijd van Abraham. De rest valt buiten de scope.
Jouw indeling sluit perioden daarvoor niet uit maar deelt mijns inziens een te groot aantal perioden in.
Voor de zondeval was er nog geen sprake van het plan van het koninkrijk en was het Lam nog niet in zicht. Ik ben het met je eens dat het anders was dan erna. Maar Adam en Eva waren God gefocusde mensen. Bijzonder inzichtelijk onderwijs heb ik gevonden op internet (na advies van een onderwijzer van mij)
Ik raad je aan de volgende artikelen eens te lezen. Ik ben me ervan bewust dat je, gezien je achtergrond, vast al veel over de periode in het paradijs hebt gelezen (omdat er veel commentaar voorhanden is in de Chumash ea.) Maar deze artikelen breekt hier niet aan af, maar bouwt verder op, bekijk in deze volgorde:
1. The Beginning of Law
2. Knowing Good and Evil
3. Law and Covenant
4. A Sequel to Law and Covenant: Kings and Kingdoms
van de volgende website
http://www.ed-nelson.com/modules.php?name=Stories_Archive&sa=show_all Het werkt zorgvuldig naar het onderwerp koninkrijk toe.
Anyway om verder te gaan met mijn punt, God wil een volk verzamelen en de stichting van zijn Koninkrijk is begonnen na zijn dood. Hijzelf was immers de kern van de boodschap. De Joden hebben de uitnodiging om getuigen te zijn, (een koninkrijk van priesters) niet waar gemaakt en gaan kort daarna de fout in met het gouden kalf. Ik heb meer geschreven over Koningkrijk van prietsers op
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?p=352777#p352777.
Maar daarmee was er niets veranderd. Want dat alleen Christus het Koninkrijk dichterbij zou brengen was al duidelijk geworden in Gen 3:15, daar veranderde Moses niets aan.
Ik zeg dit ook nog om een heel andere reden. tegelijkertijd met het Joodse volk bestonden de Chinezen. In de eerste 2000 jaar van hun bestaan hadden zij dezelfde God als de God van het OT. 1x per jaar ging, net als de hogepriester, de keizer een offer doen voor de schuld van het volk. Ook zij hebben het wachten op de Messias opgegeven door zich een paar eeuwen voor Christus over te geven aan Confusionisme en Buddisme. Voor die tijd bestonden er echter opmerkelijke paralellen met de OT wetten van Isreal. Ik blijf erbij dat het volk Israel het aanbod kreeg in Ex. maar dat heeft niets veranderd. De Chinezen leefden verglijkbaar en verwachten net zo goed de Messias. Zelfs in de tijd van de gebroorte van Christus zijn er Buddistise monniken naar het Westen gezonden(India) om te vragen of daar de Messias geboren was. Volgens de tekenen van de tijd (de ster die ook door de wijzen was gezien) moest de Messias geboren zijn. Na de 3 urige duisternis was het de Chinese keizer duidelijk dat er een man was gekomen die de zonde van de wereld gedragen had, want dat was het teken. Hij legde al het werk van het hof voor een tijd neer. (had hij maar geweten waar het was)
anyway ik trek de boodschap iets breder. China valt vaak buiten ons blikveld (omdat Chinese geschiedenis en literatuur zo moeilijk toegankelijk is.) Maar wat ik nu vertel over geschiedenis laat blijk geven over een de verwachting van de Messias naast het volk van de Joden. De Joden blijven een gekozen volk, maar ten opzichte van andere volken hebben ze hun rol nooit vervuld. Deden de Chinezen globaal hetzelfde?
Daarnaast denk ik nog over de Noachietische wetten ed. De benadering dat alleen het volk van de Joden deel zou uitmaken van het Koninkrijk gaat mank (dit is niet wat je zegt hoor) De gehoorzaamheid aan God en het getuige zijn staat voorop.
De laatste periode die je probeert te onderscheiden snap ik neit helemaal. wat is er anders aan jou periode na de wederkomst als de periode die ik bedoelde.
Laatste tip voor degenen onder ons die alles willen weten over het koninkrijk der hemelen.
Wat ik naast de Bijbel heb gevonden als veruit de beste bron tot nu toe is
http://www.jcstudies.com/resources.cfm?o2=8 kijk maar eens bij de onderwijzingen over :
"Unveiling the Kingdom of Heaven''