Mattheus 16-28

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Re: Mattheus 16-28

Berichtdoor Divrei Shmuel » 14 apr 2009 21:51

Toen ze Elia op de berg zagen met Mosjeh, riepen ze niet, daar heb je Jochanan (Johannes)!
En die verschrikelijke dag van de HASJEM is ook nog niet gekomen, aan die voor af zou Elia komen. Gaat dus over het eind der tijden en de wederkomst van Jesjoea.
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 16 apr 2009 12:17

Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, die de dood niet smaken zullen, totdat zij de Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.

Dat is toch ook gebeurd? Hij is gekomen in Zijn Koninkrijk.. dus wat is het probleem dan?

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 18 apr 2009 07:26

Divrei Shmuel schreef:Toen ze Elia op de berg zagen met Mosjeh, riepen ze niet, daar heb je Jochanan (Johannes)!
En die verschrikelijke dag van de HASJEM is ook nog niet gekomen, aan die voor af zou Elia komen. Gaat dus over het eind der tijden en de wederkomst van Jesjoea.

Mag ik eens vragen waarom je Johannes eerst anders schrijft en vervolgens de Nederlandse naam erachter zet? Zelfde geldt voor Mozes en Jezus.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 18 apr 2009 08:34

Race406 schreef:
Divrei Shmuel schreef:Toen ze Elia op de berg zagen met Mosjeh, riepen ze niet, daar heb je Jochanan (Johannes)!

Mag ik eens vragen waarom je Johannes eerst anders schrijft en vervolgens de Nederlandse naam erachter zet? Zelfde geldt voor Mozes en Jezus.

Ik noem hen bij hun originele namen, omdat ik dat juist vindt en benoem daarna de namen zoals ze in nederland zijn ingesleten, maar zoals ze dus oorspronkelijk niet waren.
Het is toch vreemd dat we erg zijn gaan hechten aan de verbasterde vorm en de originele namen niet eens meer kennen? Of niet?
Als ik Piet heette en een fransman zou zeggen dat dat bij hen Pierre is, zou ik niet willen (tenzij ik dat mooier vindt), dat men mij zo voortaan ging noemen.
In de Bijbelse tijden onder het volk Israel en ook bij G-d hadden namen betekenis. Door het hebreeuws te verbasteren staat er dus geen betekenis meer behalve die men er gevoelsmatig aan atribueert.
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 apr 2009 13:34

We spreken toch ook over Karel de Grote en niet over Carolus Magnus? Nicolaas II, niet Nikolaj II? Lodewijk XIV, niet Louis XIV?
We spreken toch ook over Berlijn en niet over Berlin? Keulen, niet Köln? Wenen, niet Wien?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 22 apr 2009 20:33

Optimatus schreef:We spreken toch ook over Karel de Grote en niet over Carolus Magnus? Nicolaas II, niet Nikolaj II? Lodewijk XIV, niet Louis XIV?
We spreken toch ook over Berlijn en niet over Berlin? Keulen, niet Köln? Wenen, niet Wien?

Ik blijf die onnodige verbastering van namen om vervolgens de oorspronkelijke te vergeten, vreemd vinden en lees vaak in het hebreeuws dus vindt een beweging terug naar de oorsprong zeker niet verkeerd.

testifier
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor testifier » 08 mei 2009 21:35

Het koninkrijk der hemelen is een gigantisch onderwerp. Ook in deze tekst komt dit onderwerp naar voren. Om dit als zijn geheel te bekijken zou tientallen pagina's in beslag nemen.

in ieder geval het koninkrijk der hemelen kent 4 perioden,
Voor Christus
Tijdens Christus
na Christus
na de wederkomst.

Kijken we naar de tekst dan wordt hier geschreven over het aanbreken van Jezus wederkomst.
Als er iemand is geweest waarvan we geschreven woord hebben dat hij dat allemaal in vervulling heeft zien komen voordat hij stierf dan was dat Johannes in openbaringen wel. Via de openbaringen die hij gezien heeft heeft hij ook het stichten van een nieuw Jeruzalem gezien, met haar Christus.

Johannes en anderen hebben zo in de Geest Christus zien komen in Zijn Koninkrijk

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 31 mei 2009 09:31

testifier schreef:Het koninkrijk der hemelen is een gigantisch onderwerp. Ook in deze tekst komt dit onderwerp naar voren. Om dit als zijn geheel te bekijken zou tientallen pagina's in beslag nemen.

in ieder geval het koninkrijk der hemelen kent 4 perioden,
Voor Christus
Tijdens Christus
na Christus
na de wederkomst.

Kijken we naar de tekst dan wordt hier geschreven over het aanbreken van Jezus wederkomst.
Als er iemand is geweest waarvan we geschreven woord hebben dat hij dat allemaal in vervulling heeft zien komen voordat hij stierf dan was dat Johannes in openbaringen wel. Via de openbaringen die hij gezien heeft heeft hij ook het stichten van een nieuw Jeruzalem gezien, met haar Christus.

Johannes en anderen hebben zo in de Geest Christus zien komen in Zijn Koninkrijk

Er is ook nog de periode voor de "zondeval"; toen was de mens nog deelgenoot in de nabijheid van G-d in Zijn Koninkrijk. En er is de periode van aankondiging van het deel kunnen worden van het Koninkrijk (sedert Mosjeh [Mozes] verkondigd).
En er is nog een periode na zin wederkomst, dan komt het koninkrijk der hemelen op aarde en is er geen beperking meer, geen sterven meer, geen verdriet meer, geen Tempel meer, nog dag en nacht. Het verborgen licht, dat bij G-d is zal dan schijnen.

testifier
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor testifier » 06 jun 2009 22:20

Bedankt voor je bijdrage Divrei Shmuel.

Ik ben helaas nog niet helemaal up-to-date over het onderwerp 'Koninkrijk der hemelen'.
Er zijn 2 boeken waarvan ik in ieder geval de eerste nog zou willen lezen betreft het Koninkrijk in het OT.
[*]The Kingdom of God: A Guide for Old Testament Study, door Francis Breisch Jr. 1958
[*]History of the kingdom of God under the Old Testament door Hengstenberg, Ernst Wilhelm (1871) http://www.archive.org/stream/historyofkingdom01heng#page/n7/mode/2up

De laatste heb ik al wel een beetje bekeken (de eerste niet, heb ik nog niet in bezit)
In ieder geval meent meent Ernst Wilhelm dat die verdeling anders is als die van jou en mij. Hij meent dat er 2 perioden zijn in OT, te weten: van Arbraham tot Moses en van Moses tot Christus.

Nu heb ik wel bezwaren bij de uitgangspunten van jullie beide.
Het volgende wil ik graag naar voren brengen:
God is op dit moment bezig een volk te verzamelen voor zijn Koninkrijk, daar zijn we het ws. beide mee eens.
Ik ga eerst in op Hengstenberg: In dat geval is de koninkrijk periode teveel gericht op puur het volk van Israël en pas na de tijd van Abraham. De rest valt buiten de scope.

Jouw indeling sluit perioden daarvoor niet uit maar deelt mijns inziens een te groot aantal perioden in.
Voor de zondeval was er nog geen sprake van het plan van het koninkrijk en was het Lam nog niet in zicht. Ik ben het met je eens dat het anders was dan erna. Maar Adam en Eva waren God gefocusde mensen. Bijzonder inzichtelijk onderwijs heb ik gevonden op internet (na advies van een onderwijzer van mij)
Ik raad je aan de volgende artikelen eens te lezen. Ik ben me ervan bewust dat je, gezien je achtergrond, vast al veel over de periode in het paradijs hebt gelezen (omdat er veel commentaar voorhanden is in de Chumash ea.) Maar deze artikelen breekt hier niet aan af, maar bouwt verder op, bekijk in deze volgorde:
1. The Beginning of Law
2. Knowing Good and Evil
3. Law and Covenant
4. A Sequel to Law and Covenant: Kings and Kingdoms
van de volgende website http://www.ed-nelson.com/modules.php?name=Stories_Archive&sa=show_all Het werkt zorgvuldig naar het onderwerp koninkrijk toe.

Anyway om verder te gaan met mijn punt, God wil een volk verzamelen en de stichting van zijn Koninkrijk is begonnen na zijn dood. Hijzelf was immers de kern van de boodschap. De Joden hebben de uitnodiging om getuigen te zijn, (een koninkrijk van priesters) niet waar gemaakt en gaan kort daarna de fout in met het gouden kalf. Ik heb meer geschreven over Koningkrijk van prietsers op http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?p=352777#p352777.
Maar daarmee was er niets veranderd. Want dat alleen Christus het Koninkrijk dichterbij zou brengen was al duidelijk geworden in Gen 3:15, daar veranderde Moses niets aan.

Ik zeg dit ook nog om een heel andere reden. tegelijkertijd met het Joodse volk bestonden de Chinezen. In de eerste 2000 jaar van hun bestaan hadden zij dezelfde God als de God van het OT. 1x per jaar ging, net als de hogepriester, de keizer een offer doen voor de schuld van het volk. Ook zij hebben het wachten op de Messias opgegeven door zich een paar eeuwen voor Christus over te geven aan Confusionisme en Buddisme. Voor die tijd bestonden er echter opmerkelijke paralellen met de OT wetten van Isreal. Ik blijf erbij dat het volk Israel het aanbod kreeg in Ex. maar dat heeft niets veranderd. De Chinezen leefden verglijkbaar en verwachten net zo goed de Messias. Zelfs in de tijd van de gebroorte van Christus zijn er Buddistise monniken naar het Westen gezonden(India) om te vragen of daar de Messias geboren was. Volgens de tekenen van de tijd (de ster die ook door de wijzen was gezien) moest de Messias geboren zijn. Na de 3 urige duisternis was het de Chinese keizer duidelijk dat er een man was gekomen die de zonde van de wereld gedragen had, want dat was het teken. Hij legde al het werk van het hof voor een tijd neer. (had hij maar geweten waar het was)

anyway ik trek de boodschap iets breder. China valt vaak buiten ons blikveld (omdat Chinese geschiedenis en literatuur zo moeilijk toegankelijk is.) Maar wat ik nu vertel over geschiedenis laat blijk geven over een de verwachting van de Messias naast het volk van de Joden. De Joden blijven een gekozen volk, maar ten opzichte van andere volken hebben ze hun rol nooit vervuld. Deden de Chinezen globaal hetzelfde?

Daarnaast denk ik nog over de Noachietische wetten ed. De benadering dat alleen het volk van de Joden deel zou uitmaken van het Koninkrijk gaat mank (dit is niet wat je zegt hoor) De gehoorzaamheid aan God en het getuige zijn staat voorop.

De laatste periode die je probeert te onderscheiden snap ik neit helemaal. wat is er anders aan jou periode na de wederkomst als de periode die ik bedoelde.

Laatste tip voor degenen onder ons die alles willen weten over het koninkrijk der hemelen.
Wat ik naast de Bijbel heb gevonden als veruit de beste bron tot nu toe is
http://www.jcstudies.com/resources.cfm?o2=8 kijk maar eens bij de onderwijzingen over :
"Unveiling the Kingdom of Heaven''

Terug naar “Archief”