Is sexualiteit binnen een huwelijk nog wel rein?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

qwast
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor qwast » 02 mei 2008 22:37

In ieder geval bedankt voor deze reactie. Hij komt op mij sympatieker over dan de vorige.
Misschien zeg ik er nog wel een keer wat over... Als het me lukt.

meboy

Berichtdoor meboy » 03 mei 2008 01:12

Alphonsus schreef:Voor hen waarvoor het geldt, zou een in het licht gesteld worden uiteindelijk moeten leiden tot een verootmoediging en erkenning dat men niet meer vrij is in zijn of haar beleving en/of omgaan met seks.
(Dwanggedachten en/of dwangmatige handelingen)

Daar verootmoediging door een mens bijna niet optebrengen is, anders dan door genade Gods, en de mens de waarheid over zich zelf niet wenst te aanvaarden, anders dan door genade van God, wentelt deze mens zich dan vervolgens in zijn eigen gelijk.

Schijnargumenten om het eigen leven te kunnen blijven vasthouden/rechtvaardigen zijn dan alras gevonden.

Dat is slechts de helft van de genade... Genade is niet beperkt tot verootmoediging en het aanvaarden van de waarheid. De genade is juist ook concreet in het openen van vrijheid en leven zonder angst.

Zo wie beleden zal hebben, dat Jezus de Zoon van God is, God blijft in hem, en hij in God. En wij hebben gekend en geloofd de liefde, die God tot ons heeft. God is liefde; en die in de liefde blijft, blijft in God, en God in hem. Hierin is de liefde bij ons volmaakt, opdat wij vrijmoedigheid mogen hebben in den dag des oordeels, [namelijk] dat gelijk Hij is, wij ook zijn in deze wereld. Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees buiten; want de vrees heeft pijn, en die vreest, is niet volmaakt in de liefde.

Ongecompliceerd gelukkig zijn zonder de angst. We kunnen zo billensamenknijperig omgaan met de liefde. Van geld zeggen ze wel eens dat het moet rollen. Maar liefde moet van de daken afspatten! Dan zouden onze angsten heel wat minder zijn.

De Geest zet zich in de meest brede zin in voor: liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid en matigheid. Gelukkig is die invloed zo krachtig dat Hij zich niet laat beperken door menselijk ethische codes. De kracht beukt er dwars door heen en dat maakt werkelijk gelukkig. Dat zijn kernbegrippen in ons leven. Als ik als christen op die manier functioneer dan ben ik niet bang. Dan ben ik gelukkig.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 03 mei 2008 11:10

qwast schreef:In ieder geval bedankt voor deze reactie. Hij komt op mij sympatieker over dan de vorige.
Misschien zeg ik er nog wel een keer wat over... Als het me lukt.

En lukt dat niet, dan is het ook goed hoor.

Het spijt me dat mijn eerste reacties zo aanvallend waren. Het is nogal een onderwerp dat me raakt, zoals je je misschien kan voorstellen. Het is niet niks om iemand te horen beweren dat de manier waarop ik intimiteit en liefde zuiver probeer te beleven en te delen slecht en verderfelijk is. Zeker als het dan ook nog eens lijkt alsof die bewering gegrondvest is op vooroordelen en onkunde over SM. Soms wordt het op één hoop gegooid met kindermishandeling of zelfs moord, alsof het iets misdadigs is. Dan wil ik nog wel eens (te) fel reageren.

Riska

Berichtdoor Riska » 04 mei 2008 11:17

vraag: is verkrachting binnen het huwelijk wel of niet mogelijk? En zo ja, wat versta je eronder?

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 04 mei 2008 11:24

Riska schreef:vraag: is verkrachting binnen het huwelijk wel of niet mogelijk? En zo ja, wat versta je eronder?

Natuurlijk is dat mogelijk! Wanneer je nou echt niet wilt en je wordt er wel toe gedwongen... dan word je dus verkracht.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 04 mei 2008 11:29

Riska schreef:vraag: is verkrachting binnen het huwelijk wel of niet mogelijk? En zo ja, wat versta je eronder?

Zeker, ik versta eronder dat je man of vrouw je tot dingen dwingt die je partner niet wilt op sexueel gebied. Dat is voor mij al aanranding/verkrachting.
Dit is zo n teer iets, als je gedwongen wordt tot iets wat je niet wil zal het heel moeilijk zijn om je vertrouwen in je partner weer terug te krijgen.
Poeh... verschrikkelijk lijkt mij dat.
Laatst gewijzigd door em_ma op 04 mei 2008 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 04 mei 2008 11:36

Volgens mij is in zo'n geval je huwelijk gewoon voorbij!

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 04 mei 2008 11:42

Galateia schreef:Volgens mij is in zo'n geval je huwelijk gewoon voorbij!

Ja, al zijn er mensen/echtparen die hier zelfs uit kunnen komen. Wat een respect heb ik daarvoor!

Mja, wat te denken van hele verschillende sexuele behoeften in een huwelijk? :roll:

HEERE, leer mij Uw weg

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 04 mei 2008 11:48

em_ma schreef:Ja, al zijn er mensen/echtparen die hier zelfs uit kunnen komen. Wat een respect heb ik daarvoor!

Nou, maar dan blijft er toch altijd iets wringen tussen de partners? Kan er dan ooit nog sprake zijn van een ongedwongen, vrolijke, liefdevolle, genegen en veilige relatie? Vooral de ongedwongenheid en de vanzelfsprekendheid is dan misschien wel voor altijd weg. Niet dat ik vind, dat je zomaar uit elkaar moet gaan, maar als mijn man mij zou verkrachten dan zet ik hem echt de deur uit. Niet dat ik me kan voorstellen, dat hij tot zoiets in staat kan zijn, hoor :mrgreen:

En verder: als je verschillende seksuele behoeften hebt, dan moet je denk ik de 'grens' aanhouden van degene die het 'minst ver' daarin wil gaan. Je kunt wel allemaal extreme dingen willen bijvoorbeeld, maar als je partner daar nou niet gelukkig van wordt... dan houdt het toch op? Denk ik. Maar dan is de ander misschien gefrustreerd. Hm. Tsja, geen idee eigenlijk, hoe je dat zou kunnen oplossen.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 04 mei 2008 11:58

Galateia schreef:
em_ma schreef:Ja, al zijn er mensen/echtparen die hier zelfs uit kunnen komen. Wat een respect heb ik daarvoor!

Nou, maar dan blijft er toch altijd iets wringen tussen de partners? Kan er dan ooit nog sprake zijn van een ongedwongen, vrolijke, liefdevolle, genegen en veilige relatie? Vooral de ongedwongenheid en de vanzelfsprekendheid is dan misschien wel voor altijd weg. Niet dat ik vind, dat je zomaar uit elkaar moet gaan, maar als mijn man mij zou verkrachten dan zet ik hem echt de deur uit. Niet dat ik me kan voorstellen, dat hij tot zoiets in staat kan zijn, hoor :mrgreen:

En verder: als je verschillende seksuele behoeften hebt, dan moet je denk ik de 'grens' aanhouden van degene die het 'minst ver' daarin wil gaan. Je kunt wel allemaal extreme dingen willen bijvoorbeeld, maar als je partner daar nou niet gelukkig van wordt... dan houdt het toch op? Denk ik. Maar dan is de ander misschien gefrustreerd. Hm. Tsja, geen idee eigenlijk, hoe je dat zou kunnen oplossen.

Ja, je moet echt gaan knokken om geen wrok in je relatie te houden. Maar ik geloof wel dat het kan.
Sommige mannen en vrouwen weten ook wat vergeving op dit punt inhoudt.
Ff een ander voorbeeld (hier draait het ook om vergeving, maar niet om verkrachting): ik ken een echtpaar dat geen kinderen kon krijgen. De man heeft toen een kind gekregen bij een andere vrouw. Dan weet jij als vrouw dat het aan jou ligt dat je niet zwanger kan worden en de hele wereld kan zien dat je als man vreemdgegaan bent.
En toch zij ze nog bij elkaar!! Wat moet je dan als vrouw kunnen vergeven!

Nja, het is geven en nemen, dat denk ik ook. En er niet meer op terugkomen/nog x proberen, anders raakt de ander gefrusteerd.

HEERE, leer mij Uw weg

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 04 mei 2008 12:06

Zow, dat is een extreem voorbeeld! Om heel eerlijk te zijn snap ik niet waarom die vrouw bij die man blijft. Je kunt hem wel vergeven, maar toch... je respecteert jezelf toch! En dat heeft je man dan niet gedaan.

Nou ja, ik kan niet in iemands hart kijken. Maar zelf was ik vertrokken!

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 04 mei 2008 12:09

Galateia schreef:Zow, dat is een extreem voorbeeld! Om heel eerlijk te zijn snap ik niet waarom die vrouw bij die man blijft. Je kunt hem wel vergeven, maar toch... je respecteert jezelf toch! En dat heeft je man dan niet gedaan.

Nou ja, ik kan niet in iemands hart kijken. Maar zelf was ik vertrokken!

Tja, die vrouw heeft die vergeving niet van haarzelf, maar met hulp van God. En zo zal ze hem hebben kunnen vergeven.
Ik hoop het in ieder geval nooit mee te maken, brrr

HEERE, leer mij Uw weg

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 mei 2008 13:01

Galateia schreef:En verder: als je verschillende seksuele behoeften hebt, dan moet je denk ik de 'grens' aanhouden van degene die het 'minst ver' daarin wil gaan. Je kunt wel allemaal extreme dingen willen bijvoorbeeld, maar als je partner daar nou niet gelukkig van wordt... dan houdt het toch op? Denk ik. Maar dan is de ander misschien gefrustreerd. Hm. Tsja, geen idee eigenlijk, hoe je dat zou kunnen oplossen.

Na jaren proberen een balans te vinden en met heel veel verdriet samen besluiten dat het beter is uit elkaar te gaan. Zo hebben mijn ex en ik dat gedaan tenminste. :cry:

Riska

Berichtdoor Riska » 04 mei 2008 13:08

Nu moet ik heel voorzichtig zijn in mijn reactie.
Het valt mij honderd procent mee, zoals jullie reageren...

Er zijn nl. ook mensen die ervan uitgaan - op grond van geloof - dat je je man te allen tijde moet dienen, moet gehoorzamen en dat het tot de huwelijkse plicht hoort - als de man gemeenschap wil, dan doe je dat als vrouw gewoon...

Daarom: dat er begrip is valt me echt mee... mag ik dat zeggen?

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 04 mei 2008 13:14

Riska schreef:Nu moet ik heel voorzichtig zijn in mijn reactie.
Het valt mij honderd procent mee, zoals jullie reageren...

Er zijn nl. ook mensen die ervan uitgaan - op grond van geloof - dat je je man te allen tijde moet dienen, moet gehoorzamen en dat het tot de huwelijkse plicht hoort - als de man gemeenschap wil, dan doe je dat als vrouw gewoon...

Daarom: dat er begrip is valt me echt mee... mag ik dat zeggen?

:wink:
Lastig dilemma: ten allen tijde. God vraagt van ons om te vergeven.
Maar waar ligt de grens?
Als je man/vrouw er geen spijt van heeft, kun je niet eens vergeven?
Je partner moet er toch spijt van hebben, wil je samen verder kunnen gaan?

HEERE, leer mij Uw weg

Terug naar “Archief”