Na een bericht aan de fietsersbond, over wrijivingsverliezen bij
naafversnelling, ontving ik een reactie, waarin o.a. het volgende werd vermeld.
Meten
Binnenkort wil de fietsersbond metingen gaan verrichten over de extra
wrijvingsverliezen bij naafversnelling.
Aantal ingeschakelde planetaire stelsels
Bij Sachs is dat telkens 1. En in de 4 (directe verbinding) nul.
"Bij de shimano 7 worden er in de 3, 4 en 5 versnelling 2 stelsels in serie
gebruikt. Daar heb je dus juist bij die versnellingen de grootste verliezen.
Bij de rohloff is de 11 neutraal. De lichste 7 worden bereikt door een
extra stelsel er voor te zetten. Dus de 4 alleen het stelsel er voor en de andere lichte 7 een dubbel.
Wat ook nog een grote rol lijkt te spelen is de produktietolerantie. Ik heb
zelf het idee dat er bv bij shimano een grote variatie is. Bij de rohloff is
dat zo'n beetje de core business om die laag te houden.
Montage in de fiets lijkt ook een grote rol te spelen. De achterpatten
moeten goed evenwijdig staan zodat de as in de naaf niet krom
getrokken wordt."
Goede fietsvoorzieningen komen er niet vanzelf! U kunt de Fietsersbond
steunen door lid te worden voor 24 euro per jaar. Word nu lid: http://www.fietsersbond.nl/steun"
PS Lalage, jij hebt dit topic geopend. Indien al deze berichten niet wenselijk zijn, wil ik er wel een eigen topic voor openen.