nieuwe fiets

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8282
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 aug 2008 10:43

Rolf, ik begrijp het nog niet helemaal. Wat is het verschil tussen die twee fietsen volgens jou?

Rolf

Berichtdoor Rolf » 01 sep 2008 17:10

Bedoel je de verschillen in versnellingsnaven?
Zo ja, ik las in een post hier dat dat niet alle merken naafversnelling van
de zelfde kwaliteit zijn, en even licht/zwaar trappen. Misschien zitten er
in goedkopere fietsen ook goedkopere naven.

Ik kan daar weinig met zekerheid over zeggen. Zoals al vermeld, wel
weet ik zeker dat een fiets met derailleur aanmerkelijk lichter trapt.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8282
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 sep 2008 18:31

Hmz misschien is het ook gewoon een kwestie van wennen. Ik heb het gevoel dat ik harder zweet, maar als ik eenmaal het juiste tempo te pakken hebt kan ik wel lekker hard doorfietsen.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 01 sep 2008 18:49

Het maakt ook verschil in welke versnelling je fietst.
Ik schat zo dat de één na hoogste versnelling het minste extra weerstand
heeft. En de allerkleinst versnelling het meest. Dit houdt verband met
de overbrengverhoudingen en de extra verliezen van de tandwielen in de
naaf. Daardat deze erg klein zijn, zijn de wrijvingsverliezen groot.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8282
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 sep 2008 19:15

Ah, dus het klopt dat een hogere versnelling meer rendabel is dan een lagere?

Rolf

Berichtdoor Rolf » 01 sep 2008 19:51

Zo kan dat niet gesteld worden. Bij veel naven is de middelste
versnelling de directe overbrenging. Waarin er geen extra verliezen zijn,
en de fiets te vergelijken is met één zonder versnellingen.
Bij een 7-versnellingsnaaf is dus vaak de vierde de directe aandrijving.
(O.a. bij Sachs en Sturmey-Archer.)
Sommige naven (zoals de Shimano Nexus 7V) hebben geen versnelling
met een directe overbrenging.

In de niet directe overbrengingen zorgen wrijving van de in elkaar
grijpende tandwielen, en wrijving door meedraaien van de andere
tandwielen (zie uitleg achter onderstaande eerste link) voor extra verlies.

* Werking versnellingsnaaf, gedetailleerde beschrijving (PDF).
* Werking naafversnelling.
* Iets over tandwielen.
* Evolvente (tandvorm).

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8282
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 sep 2008 06:19

ok, dus daar kan het verschil aan liggen, dankjewel!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 02 sep 2008 15:52

Kleine toevoeging
In de directe overbrenging, bijv. bij een Sachs 7V in de 4e versn., is de fiets
te vergelijken met èèn zonder versnelllingen, zo berichtte ik. Goed
beschouwd is dat niet helemaal correct. Ook in die situatie zorgen de
ronddraaiende tandwielen van het planetaire stelsel, die op dat moment
niet in de aandrijflijn zijn ingeschakeld maar wel meedraaien, voor (iets)
extra verliezen. Bij een 5V (2 plan. stelsels) meer dan bij een 3V, en bij
een 7V (doorgaans met 3 plan. stelsels) nog (iets) meer.

Waar ik naar gezocht heb, de extra kracht die nodig is voor het
overwinnen van de wrijvingsverliezen bij een versnellingsnaaf (t.o.v. een
fiets zonder versn. of met derailleur) heb ik niet gevonden. O.a. "extra
wrijvingsverliezen door naafversnelling" is geprobeerd in Google, maar er
kwamen slechts 2 items, en één was een post uit dit onderwerp.
Misschien is het verlies in de hogere versnellingen toch wel 10% of meer.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 03 sep 2008 16:37

Na een bericht aan de fietsersbond, over wrijivingsverliezen bij
naafversnelling, ontving ik een reactie, waarin o.a. het volgende werd vermeld.

Meten
Binnenkort wil de fietsersbond metingen gaan verrichten over de extra
wrijvingsverliezen bij naafversnelling.

Aantal ingeschakelde planetaire stelsels
Bij Sachs is dat telkens 1. En in de 4 (directe verbinding) nul.

"Bij de shimano 7 worden er in de 3, 4 en 5 versnelling 2 stelsels in serie
gebruikt. Daar heb je dus juist bij die versnellingen de grootste verliezen.

Bij de rohloff is de 11 neutraal. De lichste 7 worden bereikt door een
extra stelsel er voor te zetten. Dus de 4 alleen het stelsel er voor en de andere lichte 7 een dubbel.

Wat ook nog een grote rol lijkt te spelen is de produktietolerantie. Ik heb
zelf het idee dat er bv bij shimano een grote variatie is. Bij de rohloff is
dat zo'n beetje de core business om die laag te houden.

Montage in de fiets lijkt ook een grote rol te spelen. De achterpatten
moeten goed evenwijdig staan zodat de as in de naaf niet krom
getrokken wordt."

Goede fietsvoorzieningen komen er niet vanzelf! U kunt de Fietsersbond
steunen door lid te worden voor 24 euro per jaar. Word nu lid: http://www.fietsersbond.nl/steun"


PS Lalage, jij hebt dit topic geopend. Indien al deze berichten niet wenselijk zijn, wil ik er wel een eigen topic voor openen.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8282
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 sep 2008 18:22

Hmz, dus bij Shimano is 6 misschien wel gunstiger? Goed om te weten ;) Ik fiets nu meestal in 5, trek soms op in 4.

waarnemer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 509
Lid geworden op: 16 sep 2002 12:04
Locatie: Veluwe

Berichtdoor waarnemer » 03 sep 2008 18:55

Hier moet ik zijn, hier zijn mensen die verstand van fietsen hebben. Ik wil een fiets kopen met trapondersteunig, welke adviseren jullie mij?

Het bereik van de batterijen van de fiets moet minstens 60 kilometer zijn.

Ik wil een herenfiets, liefst een klassiek model en de prijs mag rond de 2000 euro zijn

Gebruikersavatar
Het_Bureau
Mineur
Mineur
Berichten: 187
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:06
Locatie: Aan den Hollandschen IJssel

Berichtdoor Het_Bureau » 03 sep 2008 20:26

Mijn vader heeft een Batavus met trapondersteuning. Ik weet dat hij die keuze heeft gemaakt, omdat hij ook als de accu eventueel leeg raakt, hij vrij gemakkelijk blijft fietsen. De andere fietsen met trapondersteuning reden zwaarder met lege accu.

Nadeel van de batavus is dat de accu niet afneembaar is, zodat je een stopcontact moet hebben in de buurt van de plaats waar je je fiets doorgaans hebt staan.

De Batavus is ook goed afgewerkt, zodat je van buiten nauwelijks ziet dat het een fiets met trapondersteuning is.

Over de andere opties kan ik je niet veel vertellen.
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

Gebruikersavatar
Heidebloem
Luitenant
Luitenant
Berichten: 559
Lid geworden op: 11 jun 2008 18:52

Berichtdoor Heidebloem » 04 sep 2008 19:17

Heb zelf een Gazelle orange, met verstelbaar stuur, verende zadelpen en -voorvork. Ideaal.

Heb zelf niet heel veel verstand van fietsen, maar mijn opa is fietsenmaker en die adviseert bij 'normaal' gebruik geen derailleur! Veel te kwetsbaar en onderhoudsgevoelig. Tenzij je honderden kilometers (fietstochten, vakanties e.d) gaat fietsen.
Ook geldt: hoe meer versnellingen, hoe kwetsbaarder.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 04 sep 2008 19:37


Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8282
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 sep 2008 21:02

Rolf schreef:Gazelle Orange.

Dat is de Gazelle Orange plus, die heb ik ook, met zeven versnellingen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten