Michael schreef:Toch is dat waar weken over gesproken is. Ik heb het meerdere malen gemeld. Maar de standaard is. Als je niet helemaal snapt wat iemand zegt, ga je gewoon bezwaar maken tegen die punten die je wel snapt.
Ik krijg meer het idee dat we langs elkaar heen praten maar goed, zo gaat dat wel vaker op forums. Wat uiteindelijk in offtopic verzand.
Kijk als de discussie anti Israel was geweest, en dat de Palestijnen zulke lieverds zijn had je mijn mening als anti arabisch geinterpreteerd. Wat ook onzin is, maar helaas wel de gang van zaken zoals ik ze waarneem hier.
Hoe weet jij nu of ik jouw mening zo zou interpreteren?
Zeker niet als anti Arabisch en ook niet anti semitisch. Je hebt alleen een andere kijk op de gang van zaken daar.
Als je broer, je neef en je tante opgeblazen zijn door Israel dan is dat wel een beetje een argument wat je kunt verwachten... Niet?
Dat mag jij vinden, daar denk ik anders over.
Israel legt zich er niet bewust op toe om burgers te doden in tegenstelling tot de Palestijnse militanten.
Oh die handicap hebben helaas beide volkeren. Ik heb Joden gesproken die fel anti arabisch zijn. Dat is net zoiets als anti semitisme. Net zo slecht, net zo kortzichtig en net zo dom.
Ik vraag me af of je uberhaupt weet waar ik op doelde en zoiets zul je niet zien op de Israelische televisie of onderwijs.
Israel laat nu ook de nieuwe historici aan het woord. In Israel zijn er mensenrechtenorganisaties die de regering op de vingers tikken. Oftewel ik geloof niet dat Israel op grote schaal haar kinderen hersenspoeld. En ik ben bang dat dat bij de Palestijnen wel gebeurd. Helaas.
Ik vrees dat dat wel de praktijk is die palestijnen tegenkwamen.
Ik beweer ook niet dat er helemaal geen sprake van zal zijn geweest. Maar dat er ook vele Joden uit de Arabische landen hebben moeten vluchten hoor je geen mens over. Daarbij denk ik dat de waarheid ergens in het midden ligt over hoe het komt dat er 700.000 Palestijnen vluchteling werden.
Nee ze hadden wat meer stimulans nodig. Beschoten worden en continue het breken van de DMZ overeenkomsten.
Mag ik je bron hiervan? (behalve wikipedia).
Dat vind ik niet. Dat heb ik ook nooit beweerd. Nogmaals 2 vechters 2 schuldigen. De enige onschuldigen zijn de kinderen die opgevoed worden in twee werelden van haat.
Ok.
En als je het gesprek wat verder terug leest kun je de citaten vast terug vinden. Kijk als je niet op de hoogte bent van wat ik wel of niet gezegd zou hebben kun je dat gaan inkleuren voor jezelf maar soms vergis je je. Ik ben kritisch, maar vrijwel nooit eenzijdig kritisch. Zeker in deze kwestie niet.
Ik ben op de hoogte van hetgeen je tegen mij gezegt hebt en daar reageer ik op. Mij is niet menselijks vreemd. Dus ik zal jouw reacties op mijn manier interpreteren en dan kan het gebeuren dat je het anders bedoelde.
Dat is helemaal niet moeilijk, gewoon eenzijdig beginnen als het moet. Kijk naar de oorlog tussen rusland en finland. Duitsland en Europa. Daar zijn in korte tijd de banden heel sterk aangehaald.
Het Israel - Palestijns conflict is ook een religieus conflict.
Ik loop ook al een poosje mee in de wereld, ik ben niet in Israel geweest. Ken mensen die dat wel gedaan hebben. Ik heb contacten gehad met zowel moslims als Israelische Joden.
Een bezoek aan Israel kan je blik verruimen. (Als ik er zou wonen zou ik gezegt hebben welkom.

)
Overigens ligt het er net aan met welke personen je contact hebt. De Israelische samenleving is nl. onderling ook sterk verdeeld.
Joden hebben een trauma opgelopen in de tweede wereld oorlog en het lijkt alsof zelfs de 2e generatie nog niet genezen is van de schok. Aan de moslim kant zie je hetzelfde maar veroorzaakt door een ander. In mijn ervaring is men lekker het eigen erf goed aan het uitleven terwijl we dat bepaalde erfgoed gewoon los moeten laten.
Nu zo vreemd is dat niet dat de 2e generatie er nog niet van genezen is, het blijft schokkend voor welke generatie ook.
Een Israelische vriend van mij wil zelfs niks te maken hebben met Duitse producten. Hij zal. bv. nooit Puma dragen ofzo. Zijn oma is gered door Wallenberg.
Misschien als de Palestijnen zouden weten en niet ontkennen dat er een Holocaust/Sjoa geweest is dat er dan al wat meer wederzijds begrip komt.
Wat bedoel je precies met dat erfgoed?
Het ging een poosje goed, en je zag de vredes bewegingen vorderingen maken. Genezing komt met tijd. Een palestijn en 2 Israelieten hebben samen een nobel prijs voor de vrede gekregen, (Yasser Arafat, Shimon Peres, Yitzhak Rabin) dus het ging best lekker.
Ja de Oslo-akkoorden doel je op. Olmert is anders ook bereid vergaande concessies te doen.
Dat zal ze denk ik doen als de noodzaak ervoor wegvalt en de populatie dat wil. Het volk heeft uiteindelijk de mogelijkheid om haar regering te beinvloeden en de propaganda af te wijzen. Verandering begint van binnenuit, ofwel vanuit jezelf ofwel vanuit het hart van een volk.
Jerusalem is een groeiende stad dus ik kan me voorstellen dat op een gegeven moment er meer huizen nodig zijn.
Niet echt. Naar ik begrijp was het eigendom van Jordanie. Of je daar zo blij mee moet zijn is de vraag, aangezien ze er bijzonder hebben huisgehouden. Desalniettemin is dat volgens internationaal recht een legaal overeengekomen opdeling die Israel mede ondertekend heeft. En dus moeten ze zich eraan houden.
Heeft Jordanie niet zijn rechten opgegeven op de Westelijke Jordaanover incl. Jeruzalem excl. de Tempelberg.
Jerusalem had een speciale status meen ik me te herinneren. Noch aan de Arabieren noch aan de Joden toegewezen.
Internationaal recht is de lijm die het geheel bij elkaar houdt. Als je dat begint te negeren is de beer los. En dat zie je dus ook gebeuren in de streek.
Hoe gemakkelijk is het je daar precies aan te houden in een oorlogssituatie.
Ik moet zeggen dat ik dit een moeilijk punt vind. Ik vind het kenmerkend dat oost Jeruzalem zo'n belangerijke religieuze positie in neemt. De moraal juiste keuze zou zijn dat elke van de drie religies die er zo veel geschiedenis hebben er kan leven in vrede. Maar de Jordaanse acties geven me geen vertrouwen dat ze die moraal zullen respecteren. Dan is de vraag wat is belangerijker.
Nu Israel doet het wat mij betreft prima. Zo kenmerkend is het niet dat met name de Oude Stad zo belangrijk is. De Tempelberg is daar. De gevoeligste plek van deze wereld.
Dan lijkt het me dus onverstandig om de publieke opinie in Hezbollah voordeel te laten uitvallen door technieken te gebruiken waarbij veel burger slachtoffers vallen. Door actieve en geweldadige onderdrukking van iets versterk je het vaak.
Nu Israel heeft niks te maken met Libanon. Syrie en Iran verpesten daar de boel dmv. Hezbollah.
Iran is nu openlijk anti israel. Maar ze waren wel de eerste na de VS, die Israel erkende.
Ja maar het Iran van nu is het Iran van toen niet. Er is natuurlijk wel wat veranderd na de revolutie daar toen de Sjah verdreven werd.
Ze hebben de grootste joodse populatie in het midden oosten buiten israel. Die Joden hebben lange tijd ongestoord kunnen leven. Maar verlaten het land nu redelijk massaal vanwege de door Israel veroorzaakte onrust. De lont is dus ergens in het kruitvat gegaan. Waarschijnlijk door een combinatie van factoren.
Volgens mij is het Ahmedinejad die met zijn gekwezel die onrust veroorzaakt. En ik vraag me af wat ''ongestoord'' inhoudt. Ik heb daar minder vertrouwen in dan jij.
Maar de les eruit is dat je met Iran als Jood wel in vrede kunt leven.
Zolang je maar geen Alijah plannen hebt. Ik heb een Iraans Joodse kennis in Jerusalem en zijn familie is na de revolutie gevlucht dus ik maak me weinig illussies over dat in vrede leven in Iran.
Hoewel het geen makkelijke partner is. Sterker nog Israel en Iran waren eerder deze eeuw best wel dikke maatjes.
Maar dat is veranderd.
Oh? Ik kom ook wel eens een Jood tegen hoor

In principe zegt dat niet zoveel natuurlijk.
Maar de zwaarte van je omstandigheden kunnen nooit reden zijn om de wetten te gaan breken. Of te verzinken in vicieuze cirkels. Uiteindelijk ben je mede verantwoordelijk voor je eigen situatie.
Toch vraag ik me af hoe realistisch het is te verwachten dat er geen wetten gebroken zullen worden?
Als je die verantwoordelijkheid niet neemt waarom zou de ander het dan doen?
Dan veranderd er dus nooit iets als je alleen naar de ander wijst. Dat is met alles zo ook kleine dingen.
Een betere wereld begint bij jezelf zeggen ze toch.
Elke actie veroorzaakt een gelijke tegenreactie. Maar dat geeft niet, vanuit dat punt van wrijving kun je de meeste informatie overdracht krijgen. Leerzaam en prettig. Maar soms stroomt het gewoon niet.
Inderdaad.
Oh hij telt hoor

Blauw wit en met hexagram.