Situatie in Israel (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 15 mei 2008 14:56

dalethvav schreef:Je draait weer om de feiten heen door vooral te zeggen wie het niet waren maar "vergeet" te vermelden wie het wel waren (probleempje?). Maar ik wil je wel een handje helpen hoor: Iedereen kan weten (maar de meesten zijn het al weer vergeten) dat de Westbank werd bezet door Jordanie en de Gazastrook door Egypte. Dit betekent dat als er al wat teruggegeven zou moeten worden (maar dat is nog maar de vraag), dit aan Jordanie resp. Egypte teruggeven zou moeten worden, en niet aan een volk dat nu wel en toen feitelijk niet bestond.

Toch denk ik dat, dat helemaal geen oplossing bied. Noch Egypte noch Jordanie zit te wachten om die gebieden terug te krijgen.
Men onderhandelt al lang over een Palestijnse staat en haar grenzen, die staat moet er gewoon komen, dat is voor Israel ook van (over)levensbelang.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 15 mei 2008 16:30

CaptainCaveman schreef:Ik heb dan weer mindere stukjes gelezen in de 'Daniël' en het 'RD', ondanks dat ook een Palestijn werd geïnterviewd.

Daarom moet je die blaadjes ook niet lezen 8)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 15 mei 2008 17:12

Gershwin schreef:
CaptainCaveman schreef:Ik heb dan weer mindere stukjes gelezen in de 'Daniël' en het 'RD', ondanks dat ook een Palestijn werd geïnterviewd.

Daarom moet je die blaadjes ook niet lezen 8)

:mrgreen:

Daar heb je volkomen gelijk in. :P Wanneer ik bij mijn schoonouders ben kan ik echter nooit de verleiding weerstaan om te lezen wat er nu weer voor onzin in staat. 8)

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 15 mei 2008 19:11

Yael schreef:
Michael schreef:
Yael schreef:Ik kreeg niet bepaald de indruk dat je dat bedoelde.

Wat ik bedoel en wat ik al meerdere malen heb gezegd is dat waar er twee vechten er twee schuld hebben.

Wie beweerd dan het tegenovergestelde? Ik denk eerder dat het helemaal geen zin heeft te gaan discussieren over wie er de schuld heeft. En wie meer of minder. Omdat dat de beginvraag ook niet was.

Toch is dat waar weken over gesproken is. Ik heb het meerdere malen gemeld. Maar de standaard is. Als je niet helemaal snapt wat iemand zegt, ga je gewoon bezwaar maken tegen die punten die je wel snapt. Kijk als de discussie anti Israel was geweest, en dat de Palestijnen zulke lieverds zijn had je mijn mening als anti arabisch geinterpreteerd. Wat ook onzin is, maar helaas wel de gang van zaken zoals ik ze waarneem hier.

Dat betekent dus niet dat Israel maar op moet hoepelen en al haar land inleveren. Maar ook zeker niet dat het de schuld van de palestijnen is.

Het is wel hetgeen nagestreeft word en gepropageerd wordt in de Palestijnse gebieden dat Israel op moet hoepelen. (vernietigt).

Als je broer, je neef en je tante opgeblazen zijn door Israel dan is dat wel een beetje een argument wat je kunt verwachten... Niet?

Check voor de volledigheid eens Memri. Persoonlijk geloof ik niet in vrede op papier. Vrede moet van binnenuit komen. En wel te beginnen bij de kinderen. Als die al vergiftigt worden met allerlei anti propaganda en ook nog in zo'n uitzichtloze situatie leven.

Oh die handicap hebben helaas beide volkeren. Ik heb Joden gesproken die fel anti arabisch zijn. Dat is net zoiets als anti semitisme. Net zo slecht, net zo kortzichtig en net zo dom.

Ik denk dat Israel er niet op zit te wachten om de Westelijke Jordaanoever te annexxeren, hoe hou je dan nog een Joodse meerderheid??

Oh de geschiedenis heeft daar inventieve oplossingen voor. Israel's techniek was gewoonlijk de oorspronkelijke populatie wegpesten.

Ik denk dat de werkelijkheid genuanceerder ligt.

Ik vrees dat dat wel de praktijk is die palestijnen tegenkwamen.

En wie heeft genomen waar hij gewoon zin in had?
Ik denk dat de geschiedenis daar gecompliseerder ligt.

Ja, ze deden alsof ze aangevallen werden voordat ze het inpikten. Dat compliceert de zaken gewoonlijk nogal. Je krijgt dan een ja nee spelletje waarmee het internationaal recht effectief opzij gezet wordt.

Hoe bedoel je ze deden alsof? Net alsof Israel niet is aangevallen door z'n buurlanden na haar ontstaan.

Ik heb de verklaring van Israel's eigen minister van defensie al gepost. Moshe Dayan verklaarde dat de tactiek was om de buren te pesten tot ze aanvielen en dan keihard terug slaan.

Volgens mij hadden we het over de Onafhankelijkheidsoorlog.
En het ontstaan van Israel was voor hun natuurlijk al ''pesterij'' genoeg.

Nee ze hadden wat meer stimulans nodig. Beschoten worden en continue het breken van de DMZ overeenkomsten.

Nu volgens mij moet je geen appels met peren gaan vergelijken. Daarbij kent Europa ook een turbulente geschiedenis en zijn veel landsgrenzen ook nog geen 150 jaar oud. Overigens over mandaatgebied Palestina heeft Dalet Wav al geschreven.
Als jij vind dat de Palestijnen in deze kwestie (afwijzen Arabische staat naast Israel) vrijuit gaan dan moet jij dat weten. :wink:

Dat vind ik niet. Dat heb ik ook nooit beweerd. Nogmaals 2 vechters 2 schuldigen. De enige onschuldigen zijn de kinderen die opgevoed worden in twee werelden van haat.

Dus zij zijn evengoed schuldig aan de huidige situatie. Daarbij hoeveel geld word er wel niet in die gebieden gepompt met wat voor resultaat?

Ik heb jullie nooit de enige schuldigen genoemd. Ik heb altijd gezegd waar er twee vechten hebben er TWEE schuld.

Ja A is nog geen B. Dan moet dat wel blijken uit je reacties.

En als je het gesprek wat verder terug leest kun je de citaten vast terug vinden. Kijk als je niet op de hoogte bent van wat ik wel of niet gezegd zou hebben kun je dat gaan inkleuren voor jezelf maar soms vergis je je. Ik ben kritisch, maar vrijwel nooit eenzijdig kritisch. Zeker in deze kwestie niet.

Zo simpel ligt het niet. Die spiraal van geweld is helaas moeilijk te doorbreken.

Dat is helemaal niet moeilijk, gewoon eenzijdig beginnen als het moet. Kijk naar de oorlog tussen rusland en finland. Duitsland en Europa. Daar zijn in korte tijd de banden heel sterk aangehaald.

En het wantrouwen naar elkaar is groot. Overigens hoor ik je geen enkele veroordeling uitspreken over dat soort terreurpraktijken die tegen burgers gericht zijn. Gisteren nog op Asjkelon een Raket op een winkelcentrum. Gevolg een aantal mensen gewond.

Oh dwaas. Ik zou willen dat beide kanten stoppen met de agressie.

Ok, ik ben blij dat je dat zo niet bedoelde.

Nee natuurlijk niet. Ik ben ziek van geweld en de frustratie en stoorzenders in de wereld. Ik zou het hardstikke leuk vinden als je in deze wereld iedereen gewoon een hand kon geven. Ik denk dat terreur praktijken vooral voortkomen uit traumas en op hun beurt traumas veroorzaken. Het is een soort kanker. Het enige wat je er tegen kunt doen is proberen te genezen. Maar de meesten geven zich over aan het doorgeven het estafette stokje van de pijn.

En voor Israel kan er best wat terughoudender gevochten worden. Maar ja, als je de arabische wereld als minderwaardig beschouwd. Is een beetje beschaving naar hen toe moeilijk te verwachten.

Baseer jij je mening op wat je gelezen hebt of ben je ook werkelijk in Israel geweest? Aangezien je er vanuit gaat dat Israelisch, Arabieren als minderwaardig zien.

Ik loop ook al een poosje mee in de wereld, ik ben niet in Israel geweest. Ken mensen die dat wel gedaan hebben. Ik heb contacten gehad met zowel moslims als Israelische Joden. Joden hebben een trauma opgelopen in de tweede wereld oorlog en het lijkt alsof zelfs de 2e generatie nog niet genezen is van de schok. Aan de moslim kant zie je hetzelfde maar veroorzaakt door een ander. In mijn ervaring is men lekker het eigen erf goed aan het uitleven terwijl we dat bepaalde erfgoed gewoon los moeten laten.

Ik denk nl. dat er aan beide kanten vooroordelen naar elkaar toe zijn.
Moslims die nazis beginnen te idealiseren vind ik wel een heel bijzondere uiting zeker als de Joden
Ik vind sowieso dat Israel zich terughoudend op stelt de laatste tijd.
Het ging een poosje goed, en je zag de vredes bewegingen vorderingen maken. Genezing komt met tijd. Een palestijn en 2 Israelieten hebben samen een nobel prijs voor de vrede gekregen, (Yasser Arafat, Shimon Peres, Yitzhak Rabin) dus het ging best lekker.

Die mensen zijn daar gaan wonen wetende dat ze de internationale wetten ermee braken. Dat is hun eigen pakkie aan. Als ik de wet nationaal of internationaal breek ben ik ook daarvoor aansprakelijk.

Ik denk dat je daarvoor eerder bij de Israelische overheid moet zijn. En ik moet nog zien of Israel die stukken land afstaat.

Dat zal ze denk ik doen als de noodzaak ervoor wegvalt en de populatie dat wil. Het volk heeft uiteindelijk de mogelijkheid om haar regering te beinvloeden en de propaganda af te wijzen. Verandering begint van binnenuit, ofwel vanuit jezelf ofwel vanuit het hart van een volk.

En dan kan ik wel begrijpen ja als men zegt dat Israel moet stoppen met bouwen in Har Homa of Maaleh Adumim. Voor de 1 zijn dit gewoon wijken van Jeruzalem voor de andere Nederzettingen, voor mij het eerste.

Ja, en wie was de rechtmatige eigenaar van oost jeruzalem ook al weer? Israel?

Volgens jouw Palestina natuurlijk. :)

Niet echt. Naar ik begrijp was het eigendom van Jordanie. Of je daar zo blij mee moet zijn is de vraag, aangezien ze er bijzonder hebben huisgehouden. Desalniettemin is dat volgens internationaal recht een legaal overeengekomen opdeling die Israel mede ondertekend heeft. En dus moeten ze zich eraan houden. Internationaal recht is de lijm die het geheel bij elkaar houdt. Als je dat begint te negeren is de beer los. En dat zie je dus ook gebeuren in de streek.

Ik moet zeggen dat ik dit een moeilijk punt vind. Ik vind het kenmerkend dat oost Jeruzalem zo'n belangerijke religieuze positie in neemt. De moraal juiste keuze zou zijn dat elke van de drie religies die er zo veel geschiedenis hebben er kan leven in vrede. Maar de Jordaanse acties geven me geen vertrouwen dat ze die moraal zullen respecteren. Dan is de vraag wat is belangerijker.

Wat jouw betreft kunnen we dat ook in de schoenen van Israel schuiven?
Hezbollah is een reeel gevaar voor Israel. Met name het noorden. En niet alleen voor Israel maar ook voor Libanon.

De verstandige zet van Israel is dus om gewoon zoveel mogelijk support voor Hezbollah te scheppen door het scheppen van nog meer Hezbollah sympatisanten. :)

Je vergeet zeker dat Hezbollah gesteund wordt door Iran net als Hamas in Gaza. Het lijkt me dus bepaald onverstandig support te scheppen voor Hezbollah voor met name Libanon en ook Israel.

Dan lijkt het me dus onverstandig om de publieke opinie in Hezbollah voordeel te laten uitvallen door technieken te gebruiken waarbij veel burger slachtoffers vallen. Door actieve en geweldadige onderdrukking van iets versterk je het vaak. En wat gebeurt er?

Iran is nu openlijk anti israel. Maar ze waren wel de eerste na de VS, die Israel erkende. Ze hebben de grootste joodse populatie in het midden oosten buiten israel. Die Joden hebben lange tijd ongestoord kunnen leven. Maar verlaten het land nu redelijk massaal vanwege de door Israel veroorzaakte onrust. De lont is dus ergens in het kruitvat gegaan. Waarschijnlijk door een combinatie van factoren.

Maar de les eruit is dat je met Iran als Jood wel in vrede kunt leven. Hoewel het geen makkelijke partner is. Sterker nog Israel en Iran waren eerder deze eeuw best wel dikke maatjes.

Hoezo? In wie heb ik me niet ingeleefd? Het spijt me ik raak gefrustreerd door gewoon tegen een blanke muur aan te zitten praten.

Naar mijn idee heb je weinig inlevingsvermorgen in Israel en haar bewoners.

Oh? Ik kom ook wel eens een Jood tegen hoor :) Ik kan me heel goed hun problemen voorstellen. Uiteindelijk is het gewoon een behoorlijk verwesterd volk met veels te vaak een traumatische geschiedenis in een situatie van continue conflict waaruit argwaan en haat vanzelf voortkomen. Het is vast niet voor niets dat na de VS Israel de beste psychologen en de grootste hoeveelheid onderzoeks materiaal voortbrengt. Freud zelf toch wel (on)betwiste koning der psychologen was overigens ook Joods.

Maar de zwaarte van je omstandigheden kunnen nooit reden zijn om de wetten te gaan breken. Of te verzinken in vicieuze cirkels. Uiteindelijk ben je mede verantwoordelijk voor je eigen situatie. Als je die verantwoordelijkheid niet neemt waarom zou de ander het dan doen?

Het ligt eraan hoe persoonlijk je, je betrokken voelt op dit onderwerp denk ik. Het heeft geen enkele zin gefrustreerd te raken. Op zo'n forum krijg je sowieso een beperkt beeld van je discussiepartner en weet je weinig van elkaars achtergrond. En heb je al snel de neiging eenzijdig te reageren, omdat de ander dat ook is.

Elke actie veroorzaakt een gelijke tegenreactie. Maar dat geeft niet, vanuit dat punt van wrijving kun je de meeste informatie overdracht krijgen. Leerzaam en prettig. Maar soms stroomt het gewoon niet.

Overigens vind ik het ook flauw iemand af te rekenen op zijn of haar avatar. (Die tot voor kort nog een trompet spelende Louis Armstrong was :mrgreen:)

Het is niet iemand in het bijzonder. Check gewoon de aanwezige avatars eens.

Ik bedacht me later dat mijn avatar in feite niet eens een Israelische vlag is. haha. Maar dan nog.[/quote]
Oh hij telt hoor :) Blauw wit en met hexagram.

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 15 mei 2008 19:50

dalethvav schreef:
Michael schreef:Moeilijk moeilijk, ik ga toch voor het land wat proactief haar grenzen drastisch uitgebreid heeft.
Moeilijk? Dat is om de feiten heendraaien: Het waren de Arabieren die in '48 neen zeiden, trouwens ook in '67 toen ze neen zeiden tegen teruggave van de veroverde gebieden.

Tsja, Is Israel wel of niet in overtreding van internationale wet op dit punt?

Ja, ze deden alsof ze aangevallen werden voordat ze het inpikten.
Ah. Het toppunt van historische kennis.

Blijkbaar meer kennis dan jij hebt. Ik had de verklaring van Moshe Dayan al genoemd. Dus jij had die ook kunnen kennen.
Was daar misschien reden toe? Kijk eens naar wat de Arabieren deden ver voor '47

Verklaar Moshe's berouw. En verklaar de afkeuring van de internationale gemeenschap.

Overigens noem alsjeblieft specifieke gevallen. "Ver voor '47" denk ik persoonlijk aan de invasie van europa door de turken. Maar ik weet niet of dat precies is wat jij bedoelt.

Je draait weer om de feiten heen door vooral te zeggen wie het niet waren maar "vergeet" te vermelden wie het wel waren (probleempje?).

Nee vriend, Je uitdaging was gewoon een beetje raar. Denk er maar eens over na. Wat zou het bewijzen als ik jou achter een toetsenbord op het internet aangesloten feitelijk en met referenties deze informatie zou geven? Dat ik het wist? Dat ik google kan gebruiken?

Als ik zonder horten en stoten zou antwoorden dan zou je daar conclusies uit trekken die helemaal niet te onderbouwen zijn. Ik wil je uiteraard niet in die positie brengen en dus besloot ik de vraag maar helemaal open te laten. Zodat jij gewoon je punt kan maken.

Maar ik wil je wel een handje helpen hoor: Iedereen kan weten (maar de meesten zijn het al weer vergeten) dat de Westbank werd bezet door Jordanie en de Gazastrook door Egypte. Dit betekent dat als er al wat teruggegeven zou moeten worden (maar dat is nog maar de vraag), dit aan Jordanie resp. Egypte teruggeven zou moeten worden, en niet aan een volk dat nu wel en toen feitelijk niet bestond.

Uhhuh, en dan kom je op de interresante punten terecht. Jordanie heeft gedemonstreerd een slechte voogd te zijn voor dit stukje multiculturele erfgoed. Israel kan het niet houden omdat het illegaal verkregen land is. Misschien kunnen ze een deal sluiten waarin een neutraal land voogdij krijgt over het gebied. Ik denk dat het cultureel zo belangerijk is dat dat boven alle politieke belangen staat. Maar internationaal recht moet gevolgd worden anders valt de toch al fragiele situatie helemaal uit elkaar.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 15 mei 2008 21:01

Michael schreef:Nee vriend, ....
:mrgreen:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 mei 2008 21:10

Ik vraag me iets af. Aan de ene kant beroepen mensen zich hier op VN-resoluties om Israel te legitimeren. Aan de andere kant worden anti-Israelische VN-resoluties als eenzijdig afgedaan.

Dat vind ik niet consequent. Of je erkent de VN volledig of helemaal niet, maar nu komt het over alsof men de VN alleen erkent als het goed uitkomt.

Maar wellicht dat ik een en ander niet goed interpreteer.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 16 mei 2008 09:43

Michael schreef:Tsja, Is Israel wel of niet in overtreding van internationale wet op dit punt?
Dat is nog maar de vraag: Neem als v.b. '67: Israel had gebied veroverd. De Arabieren weigerden in Khartoem het aanbod van Israel om het terug te geven. Israel had zich toen alsnog terug kunnen trekken waardoor er 2 gebieden met een machtsvacuum zouden zijn onstaan. Een kind kan begrijpen dat je dan een anarchistische bene krijgt.
Je zou ook res. 242 er eens bij kunnen nemen, maar dan moet je 'm wel lezen door de bril van int. juristen. Zoals dergelijke res. tot op de letter (tittel en jota :lol: ) ook opgemaakt worden door experts waarbij soms lang gesteggeld wordt over 1 woord of 1 leesteken. Feitelijk en in juridische zin heeft Israel zich aan die resolutie gehouden. Dat res. 242 vaak fout geciteerd wordt, waardoor de schijn opgehouden wordt dat Israel zich hier niet aan heeft gehouden is weer een heel ander verhaal.

Verklaar Moshe's berouw. En verklaar de afkeuring van de internationale gemeenschap.
Kijk, dat is nu het verschil: Moshe toont berouw. Dat tonen van berouw heb ik van "de andere kant" nog niet vernomen. De (eenzijdige) afkeuring van de int. gemeenschap zegt me eerlijk gezegd niet zoveel.

Nee vriend, Je uitdaging was gewoon een beetje raar. Denk er maar eens over na. Wat zou het bewijzen als ik jou achter een toetsenbord op het internet aangesloten feitelijk en met referenties deze informatie zou geven? Dat ik het wist? Dat ik google kan gebruiken?

Als ik zonder horten en stoten zou antwoorden dan zou je daar conclusies uit trekken die helemaal niet te onderbouwen zijn. Ik wil je uiteraard niet in die positie brengen en dus besloot ik de vraag maar helemaal open te laten. Zodat jij gewoon je punt kan maken.
Dat is lekker slappe achteraf-"argumentatie", waarmee je een probleem dat je zelf geschapen hebt af probeer te schuiven op je opponent. Niet echt een sterke actie.

Uhhuh, en dan kom je op de interresante punten terecht. Jordanie heeft gedemonstreerd een slechte voogd te zijn voor dit stukje multiculturele erfgoed. Israel kan het niet houden omdat het illegaal verkregen land is. Misschien kunnen ze een deal sluiten waarin een neutraal land voogdij krijgt over het gebied. Ik denk dat het cultureel zo belangerijk is dat dat boven alle politieke belangen staat. Maar internationaal recht moet gevolgd worden anders valt de toch al fragiele situatie helemaal uit elkaar.
Dat Israel het niet kan (kon) houden was Israel in '67 ook al duidelijk (zie boven). Alleen toen zei men nee tegen het aanbod en nu zit men met de gebakken peren. De gevolgen van het feit dat een neutraal land in het M.O. dat gebied beheerd heeft hebben we kunnen zien (mandaatgebied). Maar wel een interessante vraag: Weet jij een neutraal land dat geaccepteerd zou worden door zowel Israel als de Palestijnen? Ik eerlijk gezegd niet. Bovendien hebben we ook gezien wat er met Jeruzalem gebeurd is: het zou in 48 onder int. bestuur komen. Wat werd het resultaat? De int. gemeenschap kon niet verhinderen dat Jordanie het veroverde.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 16 mei 2008 10:29

dalethvav schreef:
Michael schreef:Tsja, Is Israel wel of niet in overtreding van internationale wet op dit punt?
Dat is nog maar de vraag:

Nee dat is geen vraag. De organisaties opgericht om dit te beoordelen zijn het er unaniem over eens. Dit is helder recht. Je probeert er omheen te draaien.

Neem als v.b. '67: Israel had gebied veroverd. De Arabieren weigerden in Khartoem het aanbod van Israel om het terug te geven. Israel had zich toen alsnog terug kunnen trekken waardoor er 2 gebieden met een machtsvacuum zouden zijn onstaan. Een kind kan begrijpen dat je dan een anarchistische bene krijgt.

Dus jij wil zeggen dat het gebied waarom men vocht eigenlijk niemand hebben wilde? :) Laat me niet lachen. Israel heeft een aanbod gedaan wat gewoon niet te narsen was voor de tegenpartij.

Kijk, dat is nu het verschil: Moshe toont berouw. Dat tonen van berouw heb ik van "de andere kant" nog niet vernomen. De (eenzijdige) afkeuring van de int. gemeenschap zegt me eerlijk gezegd niet zoveel.

Maar de fout is dus gemaakt, de overtreding begaan. Zoals ik je dus zei.

Dat is lekker slappe achteraf-"argumentatie", waarmee je een probleem dat je zelf geschapen hebt af probeer te schuiven op je opponent. Niet echt een sterke actie.

Klets niet man, ik heb jou een hand boven je hoofd gehouden.. Je vraag was belachelijk, doorzichtig en nog onzinnig bovendien. Wikipedia geeft de antwoorden aan iedere nul binnen 5 minuten. En jij probeert hier mijn niet antwoorden tegen alle logica in te interpreteren als niet weten...

Dit soort kromme logica gaat natuurlijk nergens over. Denk jij je ding er maar van, de mensen die lezen mogen hun eigen conclusies trekken, maar ik ga geen woorden meer vuil maken aan deze onzin.

Dat Israel het niet kan (kon) houden was Israel in '67 ook al duidelijk (zie boven). Alleen toen zei men nee tegen het aanbod en nu zit men met de gebakken peren. De gevolgen van het feit dat een neutraal land in het M.O. dat gebied beheerd heeft hebben we kunnen zien (mandaatgebied). Maar wel een interessante vraag: Weet jij een neutraal land dat geaccepteerd zou worden door zowel Israel als de Palestijnen? Ik eerlijk gezegd niet. Bovendien hebben we ook gezien wat er met Jeruzalem gebeurd is: het zou in 48 onder int. bestuur komen. Wat werd het resultaat? De int. gemeenschap kon niet verhinderen dat Jordanie het veroverde.

Hmm, dat land zou bepaald moeten worden in overleg met elkaar en de VN zal daar best in onderhandelen.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 16 mei 2008 11:46

Michael schreef:Klets niet man, ik heb jou een hand boven je hoofd gehouden.. Je vraag was belachelijk, doorzichtig en nog onzinnig bovendien. Wikipedia geeft de antwoorden aan iedere nul binnen 5 minuten.
Oh, je haalt je info van het uiterst betrouwbare Wiki? Tja dan wordt me ineens veel meer duidelijk.

Overigens (grapje), een tijdje geleden verwees je naar avatars. Weet je dat je nick de naam is van de engelvorst van Israel (een stukje metahistorie). :mrgreen:
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 16 mei 2008 12:14

Michael schreef:Nee dat is geen vraag. De organisaties opgericht om dit te beoordelen zijn het er unaniem over eens. Dit is helder recht. Je probeert er omheen te draaien.

Is dat zo? Wellicht zou je je in de Verenigde Naties moeten verdiepen voordat je dit zegt en welke landen de verschillende resoluties hebben gesteund.

Dus jij wil zeggen dat het gebied waarom men vocht eigenlijk niemand hebben wilde? :) Laat me niet lachen. Israel heeft een aanbod gedaan wat gewoon niet te narsen was voor de tegenpartij.

Wijlen koning Hoessein was blij dat hij van de Palestijnen af was. Ze hebben hem o.m. geprobeerd te vermoorden.

Wikipedia geeft de antwoorden aan iedere nul binnen 5 minuten. En jij probeert hier mijn niet antwoorden tegen alle logica in te interpreteren als niet weten.

Als je tracht te beroepen op Wikipedia, dan is de basis van je argumenten nogal zwak. Overigens zegt het al genoeg dat je geen diepgravende studie hebt gedaan over dit onderwerp, maar je baseert op Wiki.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 16 mei 2008 12:26

Off topic: Palestijnse 'helden' hebben vanmorgen een bom tot ontploffing gebracht naast een Christelijke school in de Gazastrook.
About 3,200 Christians live in Gaza among 1.4 million Muslims.
deze link is speciaal voor alle 'onnozelen' hier (zijn er gelukkig niet veel).

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 16 mei 2008 12:37

dalethvav schreef:
Michael schreef:Klets niet man, ik heb jou een hand boven je hoofd gehouden.. Je vraag was belachelijk, doorzichtig en nog onzinnig bovendien. Wikipedia geeft de antwoorden aan iedere nul binnen 5 minuten.
Oh, je haalt je info van het uiterst betrouwbare Wiki? Tja dan wordt me ineens veel meer duidelijk.

Dat heb ik niet gezegd. Ga jij maar eens terug lezen wat ik wel gezegd heb. En hou je opmerkingen voortaan bij de feiten die op tafel liggen, ga niet zitten graven naar excuses voor ad homini's. Want deze zag ik al aankomen op kilometers afstand. Zoals ik al zei... Doorzichtig.

Overigens (grapje), een tijdje geleden verwees je naar avatars. Weet je dat je nick de naam is van de engelvorst van Israel (een stukje metahistorie). :mrgreen:

Lol... Michael is ietsje ouder dan Israel hoor, ietsje ouder dan het Jodendom zelfs. Hij is zeker niet door Israel uitgevonden. Hij bestond al in Babylon voordat Abraham in de luiers lag. En waarschijnlijk gaat hij als archetype nog veel verder terug.

Uiteraard ken ik de historie van het wezen waarvan ik de naam als nickname kies. Net als jij de oorsprong van jouw naam kent neem ik aan.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 16 mei 2008 15:44

Michael schreef:Toch is dat waar weken over gesproken is. Ik heb het meerdere malen gemeld. Maar de standaard is. Als je niet helemaal snapt wat iemand zegt, ga je gewoon bezwaar maken tegen die punten die je wel snapt.

Ik krijg meer het idee dat we langs elkaar heen praten maar goed, zo gaat dat wel vaker op forums. Wat uiteindelijk in offtopic verzand.

Kijk als de discussie anti Israel was geweest, en dat de Palestijnen zulke lieverds zijn had je mijn mening als anti arabisch geinterpreteerd. Wat ook onzin is, maar helaas wel de gang van zaken zoals ik ze waarneem hier.

Hoe weet jij nu of ik jouw mening zo zou interpreteren?
Zeker niet als anti Arabisch en ook niet anti semitisch. Je hebt alleen een andere kijk op de gang van zaken daar.

Als je broer, je neef en je tante opgeblazen zijn door Israel dan is dat wel een beetje een argument wat je kunt verwachten... Niet?

Dat mag jij vinden, daar denk ik anders over.
Israel legt zich er niet bewust op toe om burgers te doden in tegenstelling tot de Palestijnse militanten.

Oh die handicap hebben helaas beide volkeren. Ik heb Joden gesproken die fel anti arabisch zijn. Dat is net zoiets als anti semitisme. Net zo slecht, net zo kortzichtig en net zo dom.

Ik vraag me af of je uberhaupt weet waar ik op doelde en zoiets zul je niet zien op de Israelische televisie of onderwijs.
Israel laat nu ook de nieuwe historici aan het woord. In Israel zijn er mensenrechtenorganisaties die de regering op de vingers tikken. Oftewel ik geloof niet dat Israel op grote schaal haar kinderen hersenspoeld. En ik ben bang dat dat bij de Palestijnen wel gebeurd. Helaas.

Ik beweer ook niet dat er helemaal geen sprake van zal zijn geweest. Maar dat er ook vele Joden uit de Arabische landen hebben moeten vluchten hoor je geen mens over. Daarbij denk ik dat de waarheid ergens in het midden ligt over hoe het komt dat er 700.000 Palestijnen vluchteling werden.

Nee ze hadden wat meer stimulans nodig. Beschoten worden en continue het breken van de DMZ overeenkomsten.

Mag ik je bron hiervan? (behalve wikipedia).

Dat vind ik niet. Dat heb ik ook nooit beweerd. Nogmaals 2 vechters 2 schuldigen. De enige onschuldigen zijn de kinderen die opgevoed worden in twee werelden van haat.

Ok.

En als je het gesprek wat verder terug leest kun je de citaten vast terug vinden. Kijk als je niet op de hoogte bent van wat ik wel of niet gezegd zou hebben kun je dat gaan inkleuren voor jezelf maar soms vergis je je. Ik ben kritisch, maar vrijwel nooit eenzijdig kritisch. Zeker in deze kwestie niet.

Ik ben op de hoogte van hetgeen je tegen mij gezegt hebt en daar reageer ik op. Mij is niet menselijks vreemd. Dus ik zal jouw reacties op mijn manier interpreteren en dan kan het gebeuren dat je het anders bedoelde.

Dat is helemaal niet moeilijk, gewoon eenzijdig beginnen als het moet. Kijk naar de oorlog tussen rusland en finland. Duitsland en Europa. Daar zijn in korte tijd de banden heel sterk aangehaald.

Het Israel - Palestijns conflict is ook een religieus conflict.

Ik loop ook al een poosje mee in de wereld, ik ben niet in Israel geweest. Ken mensen die dat wel gedaan hebben. Ik heb contacten gehad met zowel moslims als Israelische Joden.

Een bezoek aan Israel kan je blik verruimen. (Als ik er zou wonen zou ik gezegt hebben welkom. :) )
Overigens ligt het er net aan met welke personen je contact hebt. De Israelische samenleving is nl. onderling ook sterk verdeeld.

Joden hebben een trauma opgelopen in de tweede wereld oorlog en het lijkt alsof zelfs de 2e generatie nog niet genezen is van de schok. Aan de moslim kant zie je hetzelfde maar veroorzaakt door een ander. In mijn ervaring is men lekker het eigen erf goed aan het uitleven terwijl we dat bepaalde erfgoed gewoon los moeten laten.

Nu zo vreemd is dat niet dat de 2e generatie er nog niet van genezen is, het blijft schokkend voor welke generatie ook.
Een Israelische vriend van mij wil zelfs niks te maken hebben met Duitse producten. Hij zal. bv. nooit Puma dragen ofzo. Zijn oma is gered door Wallenberg.
Misschien als de Palestijnen zouden weten en niet ontkennen dat er een Holocaust/Sjoa geweest is dat er dan al wat meer wederzijds begrip komt.

Wat bedoel je precies met dat erfgoed?

Het ging een poosje goed, en je zag de vredes bewegingen vorderingen maken. Genezing komt met tijd. Een palestijn en 2 Israelieten hebben samen een nobel prijs voor de vrede gekregen, (Yasser Arafat, Shimon Peres, Yitzhak Rabin) dus het ging best lekker.

Ja de Oslo-akkoorden doel je op. Olmert is anders ook bereid vergaande concessies te doen.

Dat zal ze denk ik doen als de noodzaak ervoor wegvalt en de populatie dat wil. Het volk heeft uiteindelijk de mogelijkheid om haar regering te beinvloeden en de propaganda af te wijzen. Verandering begint van binnenuit, ofwel vanuit jezelf ofwel vanuit het hart van een volk.

Jerusalem is een groeiende stad dus ik kan me voorstellen dat op een gegeven moment er meer huizen nodig zijn.

Niet echt. Naar ik begrijp was het eigendom van Jordanie. Of je daar zo blij mee moet zijn is de vraag, aangezien ze er bijzonder hebben huisgehouden. Desalniettemin is dat volgens internationaal recht een legaal overeengekomen opdeling die Israel mede ondertekend heeft. En dus moeten ze zich eraan houden.

Heeft Jordanie niet zijn rechten opgegeven op de Westelijke Jordaanover incl. Jeruzalem excl. de Tempelberg.
Jerusalem had een speciale status meen ik me te herinneren. Noch aan de Arabieren noch aan de Joden toegewezen.

Internationaal recht is de lijm die het geheel bij elkaar houdt. Als je dat begint te negeren is de beer los. En dat zie je dus ook gebeuren in de streek.

Hoe gemakkelijk is het je daar precies aan te houden in een oorlogssituatie.

Ik moet zeggen dat ik dit een moeilijk punt vind. Ik vind het kenmerkend dat oost Jeruzalem zo'n belangerijke religieuze positie in neemt. De moraal juiste keuze zou zijn dat elke van de drie religies die er zo veel geschiedenis hebben er kan leven in vrede. Maar de Jordaanse acties geven me geen vertrouwen dat ze die moraal zullen respecteren. Dan is de vraag wat is belangerijker.

Nu Israel doet het wat mij betreft prima. Zo kenmerkend is het niet dat met name de Oude Stad zo belangrijk is. De Tempelberg is daar. De gevoeligste plek van deze wereld.

Dan lijkt het me dus onverstandig om de publieke opinie in Hezbollah voordeel te laten uitvallen door technieken te gebruiken waarbij veel burger slachtoffers vallen. Door actieve en geweldadige onderdrukking van iets versterk je het vaak.

Nu Israel heeft niks te maken met Libanon. Syrie en Iran verpesten daar de boel dmv. Hezbollah.

Iran is nu openlijk anti israel. Maar ze waren wel de eerste na de VS, die Israel erkende.

Ja maar het Iran van nu is het Iran van toen niet. Er is natuurlijk wel wat veranderd na de revolutie daar toen de Sjah verdreven werd.

Ze hebben de grootste joodse populatie in het midden oosten buiten israel. Die Joden hebben lange tijd ongestoord kunnen leven. Maar verlaten het land nu redelijk massaal vanwege de door Israel veroorzaakte onrust. De lont is dus ergens in het kruitvat gegaan. Waarschijnlijk door een combinatie van factoren.

Volgens mij is het Ahmedinejad die met zijn gekwezel die onrust veroorzaakt. En ik vraag me af wat ''ongestoord'' inhoudt. Ik heb daar minder vertrouwen in dan jij.

Maar de les eruit is dat je met Iran als Jood wel in vrede kunt leven.

Zolang je maar geen Alijah plannen hebt. Ik heb een Iraans Joodse kennis in Jerusalem en zijn familie is na de revolutie gevlucht dus ik maak me weinig illussies over dat in vrede leven in Iran.

Hoewel het geen makkelijke partner is. Sterker nog Israel en Iran waren eerder deze eeuw best wel dikke maatjes.

Maar dat is veranderd.

Oh? Ik kom ook wel eens een Jood tegen hoor :)

In principe zegt dat niet zoveel natuurlijk. :wink:

Maar de zwaarte van je omstandigheden kunnen nooit reden zijn om de wetten te gaan breken. Of te verzinken in vicieuze cirkels. Uiteindelijk ben je mede verantwoordelijk voor je eigen situatie.

Toch vraag ik me af hoe realistisch het is te verwachten dat er geen wetten gebroken zullen worden?

Als je die verantwoordelijkheid niet neemt waarom zou de ander het dan doen?

Dan veranderd er dus nooit iets als je alleen naar de ander wijst. Dat is met alles zo ook kleine dingen.
Een betere wereld begint bij jezelf zeggen ze toch. 8)

Elke actie veroorzaakt een gelijke tegenreactie. Maar dat geeft niet, vanuit dat punt van wrijving kun je de meeste informatie overdracht krijgen. Leerzaam en prettig. Maar soms stroomt het gewoon niet.

Inderdaad.

Oh hij telt hoor :) Blauw wit en met hexagram.

8)

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 16 mei 2008 17:10

Yael schreef:

Dat mag jij vinden, daar denk ik anders over.
Israel legt zich er niet bewust op toe om burgers te doden in tegenstelling tot de Palestijnse militanten.

Het gaat niet echt om de bewuste keuzes om iets wel of niet te doen. Het resultaat is waar je op afgerekend zult worden in de publieke opinie.
Ze hebben een gezegde in zuid europa. "Met de beste intenties heeft hij zijn moeder vermoord" Je kunt je niet verbergen achter intenties, enkel achter daden.

En dat is als ik heel naief uitga van de waarheid van je opmerking. Want ik geloof niet dat Israel de beste intenties naar Palestijnen toe heeft.

Ik vraag me af of je uberhaupt weet waar ik op doelde en zoiets zul je niet zien op de Israelische televisie of onderwijs.
Israel laat nu ook de nieuwe historici aan het woord. In Israel zijn er mensenrechtenorganisaties die de regering op de vingers tikken. Oftewel ik geloof niet dat Israel op grote schaal haar kinderen hersenspoeld. En ik ben bang dat dat bij de Palestijnen wel gebeurd. Helaas.

Op beide fronten gebeurt het. Ik hoor verklaringen door Israel die gewoon leugens blijken te zijn. Waarom zouden ze niet liegen tegen het eigen volk?

Dat Palestijnen hetzelfde doen geloof ik best. En als jij zegt nog wel erger. Dan wil ik dat best geloven. Maar dat maakt het gedrag niet beter.

Ik beweer ook niet dat er helemaal geen sprake van zal zijn geweest. Maar dat er ook vele Joden uit de Arabische landen hebben moeten vluchten hoor je geen mens over. Daarbij denk ik dat de waarheid ergens in het midden ligt over hoe het komt dat er 700.000 Palestijnen vluchteling werden.

Nou, je moet niet vergeten dat voordat Israel bestond Joden ook wel eens op de vlucht sloegen. En vaak konden ze dan in moslim landen terecht. Dat was voordat ze een officiele doorn in het oog werden.

Mag ik je bron hiervan? (behalve wikipedia).

http://query.nytimes.com/gst/fullpage.h ... wanted=all

Ik ben op de hoogte van hetgeen je tegen mij gezegt hebt en daar reageer ik op. Mij is niet menselijks vreemd. Dus ik zal jouw reacties op mijn manier interpreteren en dan kan het gebeuren dat je het anders bedoelde.

En gelukkig kunnen we daar later op terug komen. Je kunt mijn vorige uitingen terug lezen in deze thread. Ze zijn niet verstopt. Of je kunt me gewoon op mijn woord geloven.

Het Israel - Palestijns conflict is ook een religieus conflict.

Weet je dat zeker? Religieuze argumenten worden zeker gebruikt. En religie wordt zoals altijd misbruikt voor de politiek. Maar is het werkelijk een religieus conflict? Of gaat het om eigendoms rechten?

Ik loop ook al een poosje mee in de wereld, ik ben niet in Israel geweest. Ken mensen die dat wel gedaan hebben. Ik heb contacten gehad met zowel moslims als Israelische Joden.

Een bezoek aan Israel kan je blik verruimen. (Als ik er zou wonen zou ik gezegt hebben welkom. :) )

Bedankt. Ik heb geen plannen om die richting uit te komen. Maar mocht ik dat doen dan zou een dagje rondtrekken met een "inboorling" zeker unieke inzichten kunnen opleveren.

Overigens ligt het er net aan met welke personen je contact hebt. De Israelische samenleving is nl. onderling ook sterk verdeeld.
Dat begrijp ik. Je zou het Jodendom bijna een multiculturele religie kunnen noemen :)

Joden hebben een trauma opgelopen in de tweede wereld oorlog en het lijkt alsof zelfs de 2e generatie nog niet genezen is van de schok. Aan de moslim kant zie je hetzelfde maar veroorzaakt door een ander. In mijn ervaring is men lekker het eigen erf goed aan het uitleven terwijl we dat bepaalde erfgoed gewoon los moeten laten.

Nu zo vreemd is dat niet dat de 2e generatie er nog niet van genezen is, het blijft schokkend voor welke generatie ook.

Ik begrijp dat. Duitsers zijn goeie mensen verder. De meesten willen niets met nazisme te maken hebben. Nederlanders is ook het een en ander aan gedaan. Maar de relaties zijn op dit moment gewoon vriendelijk te noemen.

En daar wil ik alleen maar mee aangeven. Dat Joden niet zijn ontsnapt aan het geweld, ze zijn verhuist naar een andere plek op de wereld waar het geweld gewoon doorgaat. Dat moet wonden achterlaten.

Een Israelische vriend van mij wil zelfs niks te maken hebben met Duitse producten. Hij zal. bv. nooit Puma dragen ofzo. Zijn oma is gered door Wallenberg.

Tsja. Dat is dus mensen straffen voor iets wat ze niet hebben veroorzaakt. En waar ze eigenlijk zelf ook vooral aan geleden hebben.

Misschien als de Palestijnen zouden weten en niet ontkennen dat er een Holocaust/Sjoa geweest is dat er dan al wat meer wederzijds begrip komt.

Leven in Ghettos als tweederangs burgers. Je leven niet zeker zijn omdat er redelijk willekeurig geschoten wordt. Bang zijn dat de soldaten komen om je uit je huis te halen. Continuee rhetoriek en propaganda.

Je ziet vaak dat slachtoffers van geweld zelf geweld plegers worden.

Het is verschrikkelijk wat er gebeurd is. En het is verschrikkelijk wat er gebeurt.

Wat bedoel je precies met dat erfgoed?

Precies dat waar je over spreekt. Het psychische trauma wat van ouder op kind overgegeven wordt in opvoeding instelling en verwachtingen. Je pikte het perfect op.

Ja de Oslo-akkoorden doel je op. Olmert is anders ook bereid vergaande concessies te doen.

Maar dan heb je ook een nieuwe Arafat nodig.

Jerusalem is een groeiende stad dus ik kan me voorstellen dat op een gegeven moment er meer huizen nodig zijn.

En is er echt geen land wat onbetwist bij israel hoort?

Niet echt. Naar ik begrijp was het eigendom van Jordanie. Of je daar zo blij mee moet zijn is de vraag, aangezien ze er bijzonder hebben huisgehouden. Desalniettemin is dat volgens internationaal recht een legaal overeengekomen opdeling die Israel mede ondertekend heeft. En dus moeten ze zich eraan houden.

Heeft Jordanie niet zijn rechten opgegeven op de Westelijke Jordaanover incl. Jeruzalem excl. de Tempelberg.
Jerusalem had een speciale status meen ik me te herinneren. Noch aan de Arabieren noch aan de Joden toegewezen.

Voor zover ik begreep gold dat alleen voor oost Jeruzalem vanwege de cultuur waarde. Maar middels oorlog en vredes onderhandelingen erna zijn de grenzen verschoven. Die oorlog is niet rechtsbindend, de vredes onderhandelingen erna wel.

Internationaal recht is de lijm die het geheel bij elkaar houdt. Als je dat begint te negeren is de beer los. En dat zie je dus ook gebeuren in de streek.

Hoe gemakkelijk is het je daar precies aan te houden in een oorlogssituatie.

Dat is niet de juiste vraag... :P De juiste vraag is hoe belangerijk is het...

Nu Israel doet het wat mij betreft prima. Zo kenmerkend is het niet dat met name de Oude Stad zo belangrijk is. De Tempelberg is daar. De gevoeligste plek van deze wereld.

Nou, dat vind ik iets wat je typisch een kenmerk van het gebied zou noemen :) Woordelijk misverstandje. Jij leest kenmerkend denk ik als opmerkelijk. We zijn het verder eens.

Iran is nu openlijk anti israel. Maar ze waren wel de eerste na de VS, die Israel erkende.

Ja maar het Iran van nu is het Iran van toen niet. Er is natuurlijk wel wat veranderd na de revolutie daar toen de Sjah verdreven werd.

Jep. En de retoriek van de Ayatolla is natuurlijk ook niet van de lucht.

Ze hebben de grootste joodse populatie in het midden oosten buiten israel. Die Joden hebben lange tijd ongestoord kunnen leven. Maar verlaten het land nu redelijk massaal vanwege de door Israel veroorzaakte onrust. De lont is dus ergens in het kruitvat gegaan. Waarschijnlijk door een combinatie van factoren.

Volgens mij is het Ahmedinejad die met zijn gekwezel die onrust veroorzaakt. En ik vraag me af wat ''ongestoord'' inhoudt. Ik heb daar minder vertrouwen in dan jij.

Ze vertrokken niet masaal. Ze zaten er ook al eeuwen. Vergeleken met hele kleine populaties in de gebieden erom heen. Dat moet iets betekenen. Dat zou tegen nu flink veranderd kunnen zijn.

Maar de les eruit is dat je met Iran als Jood wel in vrede kunt leven.

Zolang je maar geen Alijah plannen hebt. Ik heb een Iraans Joodse kennis in Jerusalem en zijn familie is na de revolutie gevlucht dus ik maak me weinig illussies over dat in vrede leven in Iran.

Ik maak me ook geen illusies over de mensenrechten in de streek op dit moment. Dit is echter anders geweest. En de factoren die de verandering forceerden zijn de verantwoordelijke factoren. Niet zozeer de mening van 1 regering.

Hoewel het geen makkelijke partner is. Sterker nog Israel en Iran waren eerder deze eeuw best wel dikke maatjes.

Maar dat is veranderd.

Behoorlijk.

Oh? Ik kom ook wel eens een Jood tegen hoor :)

In principe zegt dat niet zoveel natuurlijk. :wink:

Ze schijnen in smaakjes te komen :)

Maar de zwaarte van je omstandigheden kunnen nooit reden zijn om de wetten te gaan breken. Of te verzinken in vicieuze cirkels. Uiteindelijk ben je mede verantwoordelijk voor je eigen situatie.

Toch vraag ik me af hoe realistisch het is te verwachten dat er geen wetten gebroken zullen worden?

Als je ze breekt is dat ter eigen verantwoording denk je niet? En moet je daar de consequenties voor willen dragen. Zelfde als in voetbal. Je kunt een gele kaart riskeren. Maar als je rood krijgt moet je het veld af.

Met dat verschil dat internationaal recht niet zo sterk afgedwongen wordt.

Als je die verantwoordelijkheid niet neemt waarom zou de ander het dan doen?

Dan veranderd er dus nooit iets als je alleen naar de ander wijst. Dat is met alles zo ook kleine dingen.
Een betere wereld begint bij jezelf zeggen ze toch. 8)

Precies. :)

Terug naar “Archief”