Geref. Gem. verloren zestigduizend leden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 18 feb 2008 22:21

CaptainCaveman schreef:
Eerst zeg je ‘maar hoor ik binnenkort ook tot die 60.000 leden’ en anderhalf uur later ‘Gelukkig ben ik in mijn nieuwe gemeente (CGK) hartelijk ontvangen’, hoe heb ik het met jou?
Je schreef: ‘Ik weet niet waarop ik moet wachten’
Ds. C.J. Meeuse schreef over een ‘wachttijd van David’. Weet je niet waarop David moest wachten voordat hij koning werd? Weet je niet hoeveel strijd David gehad heeft voordat hij koning werd? Weet je niet hoeveel het David gekost heeft voordat hij koning werd?
Ik zal zelf het antwoord geven.
Het heeft David alles gekost, hij hield niets meer over en toen kon God hem als koning over Zijn volk Israël stellen. Is het bij jou ook zo gegaan toen je de stap maakt van Ger.Gem. naar CGK? Is het je eigen geloof waarover je daar in de CGK kan spreken? zonder dat het gegeven is of er op gewacht heeft?

Oftewel: als je 80 bent en nog steeds niet mag weten of je misschien wel uitverkoren mag zijn, kun je zo langzamerhand overwegen om uit de GG te stappen?

Ik weet het, het valt niet mee om alles te verliezen en niets over te houden.
Maar Gods tijd is de juiste tijd.
Mt 10:39 Die zijn ziel vindt, zal dezelve verliezen; en die zijn ziel zal verloren hebben om Mijnentwil, zal dezelve vinden.

tante ko
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tante ko » 18 feb 2008 22:27

Volgens mij moet ik iets uitleggen. Officieel sta ik nog in de ger gem ingeschreven als dooplid, maar hoop volgend jaar belijdenis te doen in de cgk.

Dus ik begrijp niet waar die 'leugens' vandaan komen.

Ik heb zelf moeten kiezen tussen een kerk waar ik opgegroeid ben en waar ik me niet thuis voel, en een kerk waar ik wel 'voedsel' meekrijg en waar ik me wel thuis voel.
wie niet zijn kruis draagt, en achter Mij komt, kan mijn discipel niet zijn!

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 18 feb 2008 22:34

Jantjes schreef:
CaptainCaveman schreef:
Eerst zeg je ‘maar hoor ik binnenkort ook tot die 60.000 leden’ en anderhalf uur later ‘Gelukkig ben ik in mijn nieuwe gemeente (CGK) hartelijk ontvangen’, hoe heb ik het met jou?
Ds. C.J. Meeuse schreef over een ‘wachttijd van David’. Weet je niet waarop David moest wachten voordat hij koning werd? Weet je niet hoeveel strijd David gehad heeft voordat hij koning werd? Weet je niet hoeveel het David gekost heeft voordat hij koning werd?
Het heeft David alles gekost, hij hield niets meer over en toen kon God hem als koning over Zijn volk Israël stellen. Is het bij jou ook zo gegaan toen je de stap maakt van Ger.Gem. naar CGK? Is het je eigen geloof waarover je daar in de CGK kan spreken? zonder dat het gegeven is of er op gewacht heeft?

Oftewel: als je 80 bent en nog steeds niet mag weten of je misschien wel uitverkoren mag zijn, kun je zo langzamerhand overwegen om uit de GG te stappen?

Mt 10:39 Die zijn ziel vindt, zal dezelve verliezen; en die zijn ziel zal verloren hebben om Mijnentwil, zal dezelve vinden.

Jantjes, de GG is níet de enige zaligmakende kerk. Of ben je die mening zelf wel toegedaan?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 feb 2008 23:21

Jantjes schreef:
Gerdien B. schreef:We kunnen elkaar de ruimte niet geven omdat we dan beide een aanslag op het geloof doen. De persoonlijke relatie met God gaat altijd nog voor en dat beseften we beide.
Je schrijft nogal veel over ‘mijn persoonlijke relatie met God’ en daar zou geen ruimte voor zijn in de Ger.Gem. Zou je eens een voorbeeld kunnen geven hoe of wat die 'relatie met God' inhoud en dat niet is overeenkomstig de leer van Ger.Gem.(graag niet over kleding zoals broek of hoed).

Dat ik niet aan het avondmaal mag van ze.
Dat staat in mijn relatie met God, behoorlijk in de weg. Zij zijn tussen God en mij in gaan staan, door te beslissen dat ik daar niet aanmag, teriwjl ik zeker mag weten dat God wel wil dat ik aan ga.

Alles wat tussen jou en God in staat moet je weg doen is mij geleerd. In dit geval dus ook de GerGem. Had het persoonlijk ook liever anders gezien.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 19 feb 2008 10:44

Ik roep het vaker. Maar ik denk vaak aan de uitspraak van Corrie ten Boom:

"God is wel goed, maar het is vaak een beetje tobben met Zijn grondpersoneel".

De God van Abram, Izak en Jacob is niet alleen de God van de Gereformeerde Gemeenten. Ook de kerkleiding heeft er kennelijk moeite mee om op Hem te vertrouwen. Dús gaan ze zelf het één en ander regelen, deuren die God opent, eigenhandig laten klemmen en zelfs béklemmend maken. Jammer!

Maar mijn hulp is van Hem Die nooit laat varen het werk van Zijn handen!

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 19 feb 2008 10:55

Jantjes schreef:
bloempie schreef:
Jantjes schreef:
bloempie schreef:En het verschil tussen de leer in de verschillende gemeentes ligt m.i. met name in het feit dat in de ene kerk de nadruk gelegd wordt op de mogelijkheid tot bekering van Gods kant en in de andere kerk de onmogelijkheid vanuit de menselijke kant. En daarin wordt nogal eens doorgeslagen.

En hoe is het nu precies?

:?: Ik begrijp je vraag niet helemaal...?
Je schreef over een mogelijkheid (bekering) en een onmogelijkheid (bekering) en dat daarin nogal eens doorgeslagen wordt.

Weke doorslag is de juist?

Ik bedoelde te zeggen dat het evenwicht tussen die twee vaak kwijt is. En dat is nou juist zo belangrijk omdat beide uitgangspunten waar zijn, maar eenzijdig verkondigd worden.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 19 feb 2008 14:29

Maar eerlijk gezegd zijn er volgens mij ook wel mensen hier die een (vervelende) gebeurtenis in de GG hebben meegemaakt en hier toch een beetje hun gelijk proberen te krijgen. Zo van "zie je wel, er zijn er nog 60.000 die het er niet konden houden." Is er eigenlijk onderzoek gedaan naar de reden van vertrek van deze 60.000 mensen?
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 19 feb 2008 15:03

Gerdien B. schreef: Alles wat tussen jou en God in staat moet je weg doen is mij geleerd. In dit geval dus ook de GerGem. Had het persoonlijk ook liever anders gezien.
Dat ‘alles’ ziet toch meer op zonden en ongerechtigheden met de oproep ‘bekeert u’. Je kan toch niet zeggen neem ik aan dat de Ger.Gem. je heen wijst naar zonden en ongerechtigheden.
Je kan toch beter de eventuele verschillen duidelijk maken wat precies door de Ger.Gem. in de weg staat tussen jou relatie met God.
Je noemde het avondmaal. Maar een avondmaal houden met mensen (gemeente) waar je het niet mee eens bent en niet gelijk van hart en leven lijk mij toch niet heilzaam. Vandaar wat het verschil?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 feb 2008 15:51

Vandaar dat Gerdien B. de G.G. verlaat.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 19 feb 2008 16:06

Toetsenbord schreef:Maar eerlijk gezegd zijn er volgens mij ook wel mensen hier die een (vervelende) gebeurtenis in de GG hebben meegemaakt en hier toch een beetje hun gelijk proberen te krijgen. Zo van "zie je wel, er zijn er nog 60.000 die het er niet konden houden." Is er eigenlijk onderzoek gedaan naar de reden van vertrek van deze 60.000 mensen?

Jawel. Als je het topic doorbladert (met name de eerste pagina's) zul je lezen dat duidelijk is waarom men de kerk verliet.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 19 feb 2008 18:27

Optimatus schreef:Vandaar dat Gerdien B. de G.G. verlaat.

Heb jij ook moeite met het ‘aanbod van genade’?
Als ik Gerdien B. goed begrijpt, al zegt zij het zelf zo niet, heeft zij moeite met het vééééél te nauw stellen door de Ger.Gem. van het aanbod van genade.
Hoe ruim of nauw moet dat aanbod van genade zijn? (niet over kleding of avondmaal a.u.b.).

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 feb 2008 22:02

Jantjes schreef:
Gerdien B. schreef: Alles wat tussen jou en God in staat moet je weg doen is mij geleerd. In dit geval dus ook de GerGem. Had het persoonlijk ook liever anders gezien.
Dat ‘alles’ ziet toch meer op zonden en ongerechtigheden met de oproep ‘bekeert u’. Je kan toch niet zeggen neem ik aan dat de Ger.Gem. je heen wijst naar zonden en ongerechtigheden.
Je kan toch beter de eventuele verschillen duidelijk maken wat precies door de Ger.Gem. in de weg staat tussen jou relatie met God.
Je noemde het avondmaal. Maar een avondmaal houden met mensen (gemeente) waar je het niet mee eens bent en niet gelijk van hart en leven lijk mij toch niet heilzaam. Vandaar wat het verschil?

Ik kan prima aan een avondmaal gaan waar ik het niet met anderen eens ben. Daarom ben ik ook aan de communie bij een vrouwlijke pastoor gegaan. Het gaat neit om wie en met wie je het avondmaal houdt, Maar puur gaat het op dat moment tussen jou en God. Daarbij vind ik het mooi dat we met z'n allen belijden in God te geloven en dat daarbij alles wegvalt, ook verschil van principes.

Persoonlijk zou de verlossing wel wat meer naar voren mogen komen in de preek. Ik vind dat er te veel nadruk op de ellende ligt. Terwijl bekering hoofdzakelijk toch draait om de verlossing. Om in jou woorden te zeggen: het wordt nauwer gemaakt dan ik uit mijn Bijbeltje haal, maar niet veeeeeel nauwer zoals jij het benoemd.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 feb 2008 23:20

Jantjes schreef:
Optimatus schreef:Vandaar dat Gerdien B. de G.G. verlaat.

Heb jij ook moeite met het �aanbod van genade�?
Als ik Gerdien B. goed begrijpt, al zegt zij het zelf zo niet, heeft zij moeite met het v�����l te nauw stellen door de Ger.Gem. van het aanbod van genade.
Hoe ruim of nauw moet dat aanbod van genade zijn? (niet over kleding of avondmaal a.u.b.).

Ik ben nooit lid geweest van de G.G..
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 feb 2008 08:10

Jantjes schreef:
CaptainCaveman schreef:

Dat is zo, maar een van de problemen is volgens mij juist dat mensen eigen criteria gaan gebruiken. Zo kan het zijn dat tegen bekeerden gezegd wordt: Wij vinden dat je niet bekeerd bent want anders zou je niet (uiterlijke zaken, eigen regels). Als je dan als gelovige het aan het avondmaal aangaan wordt ontzegd, is het toch logisch dat je de kerk verlaat? Als je dolgraag aan het avondmaal aan wil omdat je geloof in Hem hebt gekregen en je gered weet door zijn bloed, en mensen zeggen: ja maar je gaat naar jongerenavonden, draagt broeken of wat dan ook dus je mag niet aangaan, dan staat men op grond van eigen regels het geestelijke leven (waar avondmaal deel van is) in de weg.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

sela

Berichtdoor sela » 20 feb 2008 08:12

Toetsenbord schreef:Maar eerlijk gezegd zijn er volgens mij ook wel mensen hier die een (vervelende) gebeurtenis in de GG hebben meegemaakt en hier toch een beetje hun gelijk proberen te krijgen. Zo van "zie je wel, er zijn er nog 60.000 die het er niet konden houden." Is er eigenlijk onderzoek gedaan naar de reden van vertrek van deze 60.000 mensen?

denk dat dat best zo is.
maar bedenk je eens.. wie probeert niet z'n gelijk te halen na een vervelende gebeurtenis? kan er best inkomen dat mensen daar last van hebben.
de populatie van onze gemeente bestaat trouwens voor ong. 100% uit ex-gergemmers. ergens kun je dan het gevoel hebben dat er toch 'iets' aan de hand is.

Terug naar “Archief”