het borstvoedingstopic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

australiafreak
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor australiafreak » 06 dec 2007 22:14

leuk, dit topic. Ik ben bezig met de opleiding tot kinderverpleegkundige en in ons ziekenhuis zijn we druk bezig om het borstvoedingscertificaat te behalen.
Ik zit in de projectgroep en ben helemaal op de hoogte van alle voordelen van borstvoeding ;) Soms slaat t een beetje door, vind ik, maar over het algemeen is het een goed initiatief van de afdeling!!
Ik ben wel benieuwd hoe jullie ervaringen zijn met verpleegkundigen van kraam/verlos/neo bij het begeleiden van de borstvoeding? Werd je goed geholpen of van de wal in de sloot?
Dear Jesus, I have a problem, it's me...
Dear Child, I have the answer, it's Me!

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 06 dec 2007 22:36

En het beste is te stoppen met borstvoeding voordat je kind tandjes krijgt auauauau was het dus

Dat hoeft dus absoluut niet, al onze zonen hebben bv gehad terwijl ze tanden kregen en hadden, de jongste is ruim 14 maanden en krijgt nog steeds, met tanden.
En bij mij kwam de borstvoeding het snelste op gang toen de jongste een half uurtje nadat ze was geboren meteen aangelegd

Binnen een uur aanleggen is het beste, dan hebben ze het drinkreflex nog.
Zelfs wel eens in de auto borstvoeding gegeven (maar dan is het wat minder bij het afremmen van de auto want dan werden de dametjes die borstvoeding kregen een beetje boos..)

Dit vind ik dus levensgevaarlijk. Als er plotseling heel hard geremd moet worden vliegt je kindje uit je armen en met een beetje pech door de voorruit. Zelf stopten we even als er in de auto gevoed moest worden.

Ik merk wel in 'mijn omgeving' dat veel mensen een kind van 9 maanden te groot vinden voor de borst, vind dat best jammer want sommige praten zo dat het slecht is en je maar snel moet overstappen op flesvoeding.

Lekker niets van aantrekken, als jij er nog steeds zin in hebt en Sarah ook dan is het toch goed.
Pas was Sarah een maand niet aangekomen en dat zou 'door de borstvoeding' komen, onzin want nu groeit ze wel goed. Ze was gewoon ziek geweest en had slecht gegeten door de tandjes. De borstvoeding was juist goed omdat ze tijdens het drinken geen pijn had

Hier moest ik in het begin bij voeden omdat Alexander niet hard groeide. Maar hij spuugde altijd heel veel dus hard groeien kon ook niet. Heb dus ook niet bijgevoed. Hij zat aan de onderste groeilijn en was en is heel tenger. Nu zeggen ze er niets meer van. Mijn schoonzus vertelden ze op het cb toen haar kindje 6 maand was dat bv nog wel mocht maar het was echt niet meer nodig was. Er zaten toch geen voedingsstoffen meer in.

Gelukkig vind het cb het nog steeds erg goed

En als ze het niet meer goed vinden?

Nog even dit: Jacobus Koelman schrijft in zijn boek "de plichten der ouders" dat het onnatuurlijk is dat een moeder geen borstvoeding wil geven. De Heere heeft je zo geschapen en als het dan enigszins kan moet je het ook geven.

australiafreak
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor australiafreak » 06 dec 2007 22:39

misschien is het al lang al genoemd hoor, maar wat ik zo mooi vindt is dat borstvoeding gezond is voor moeder en kind. Het geeft je kind ontzettend veel antistoffen. Borstvoedingskinderen zijn ook minder allergisch.
En er is uit nieuw onderzoek gebleken, dat het geven van borstvoeding een beschermende factor is voor de moeder als het gaat om borstkanker!!
Dear Jesus, I have a problem, it's me...

Dear Child, I have the answer, it's Me!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 07 dec 2007 08:36

Hihi als het cb het niet meer goed vind hebben ze toch echt pech, trek me zowieso niet zoveel van hen aan, vind ze nogal overtrokken op bepaald punten. Ze hebben gelukkig ook wel goede ideeën hoor 8)

Hier ook eentje mét tanden! Gaat prima, nog nooit gebeten! ZOnder tanden beet ze wel, dát deed pas pijn!!!! :mrgreen:

Australiafreak: (even ontopic, mn zus is nu voor 2 maanden in australie)
Maar ik heb niet echt begeleiding gehad bij de borstvoeding, het ging meteen goed, Sarah pakte en dronk. Alleen was het erg kort, maar dat heeft ze altijd gedaan, zo'n 5 tot 10 minuten per borst. En wat ik vooral heerlijk vond dat ene nachtje in het zh, dat ze Sarah die klaarwakker was eventjes meenamen :oops: Kon ik slapen, maar zodra ik wakker was om 5 uur belde ik meteen om mn kind terug te krijgen :P

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 07 dec 2007 09:28

Niet om nu persé nadelen te willen verzinnen, maar het klopt toch dat er in borstvoeding ook stoffen niet zitten die een kindje eigenlijk wel nodig heeft?

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 07 dec 2007 10:47

Baby's die borstvoeding krijgen, hebben gedurende de eerste 3 maanden vitamine K-druppels nodig. En ook vitamine D, de eerste 5 jaar staat er voor.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 07 dec 2007 10:51

Okay, dat is concrete informatie ;) En in flesvoeding zit dat al wel heb ik begrepen. Maar wat zit daar dan niet in, wat wel in borstvoeding zit?

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 07 dec 2007 11:03

Borstvoeding is de beste voeding voor baby’s. Moedermelk bevat waardevolle voedings- en afweerstoffen die kinderen nodig hebben voor hun groei, ontwikkeling en gezondheid. Baby’s profiteren daarvan optimaal als ze ten minste zes maanden borstvoeding krijgen. Daarna is ook bijvoeding nodig voor de verdere ontwikkeling.
Vooral de moedermelk van de eerste dagen na de geboorte bevat grote hoeveelheden beschermende stoffen. Daarna bevat de melk minder van deze stoffen, maar omdat het kind meer drinkt naarmate het groeit, krijgt het nog steeds evenveel beschermende stoffen binnen. De positieve effecten op de gezondheid zijn het grootst als het kind minimaal zes maanden de borst krijgt. Daarna is ook bijvoeding nodig.
Borstvoeding beschermt het kind tegen acute middenoorontsteking, luchtweginfecties, diarree, eczeem en allergieën. Waarschijnlijk beschermt borstvoeding ook tegen overgewicht op latere leeftijd en tegen diabetes. Ook de moeders profiteren van het geven van de borst. Borstvoeding beperkt het bloedverlies na de bevalling en maakt het gemakkelijker weer op gewicht te komen. Ook hebben vrouwen die borstvoeding hebben gegeven minder kans op borstkanker vóór de overgang, eierstokkanker en botontkalking.

Maar ik kan niet zozeer vinden of deze afweerstoffen die zo goed zijn voor je baby niet in flesvoeding gestopt word op de een of andere manier..

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 07 dec 2007 11:05

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 07 dec 2007 11:11

jamillah schreef:Maar ik kan niet zozeer vinden of deze afweerstoffen die zo goed zijn voor je baby niet in flesvoeding gestopt word op de een of andere manier..

Ja dat is dus ook wat ik me afvraag. En daarbij, er zijn kinderen die borstvoeding krijgen en toch ook oorontsteking, allergieën etc. En er zijn ook kinderen die flesvoeding krijgen en zo gezond zijn als een vis.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 07 dec 2007 11:44

ja en er zijn mensen die roken en helemaal gezond zijn.. en mensen die niet roken die longkanker hebben :wink:

wat ik ermee bedoel te zeggen is dat het niet 100% gegarandeerd is dat je kind nooit iets krijgt als hij bv krijgt... maar de kans is wel aanzienlijk kleiner!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 07 dec 2007 11:50

Heb je een bron?

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 07 dec 2007 12:07

lammetje schreef:babbeltje: ben jij ondertussen gestopt met de borstvoeding? Soms zit ik er ook over te denken omdat Sarah nu ook pap krijgt, gemaakt van kunstevoeding, maar omdat ze het zelf nog zooooo lekker vind en echt aanvliegt kan ik het nog niet :oops: :lol:

Jaa Lammetje, ik ben toen Rosanne 10 maanden was gestopt met de borstvoeding.. we waren het toen allebei zat, dus een goed moment om te stoppen. Maar wel erg dubbel hoor, het was zo super om te doen.
Groetjes

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 07 dec 2007 15:17

Op de site van Nutricia las ik het volgende:

Voordelen voor je baby

Alle voedingsstoffen die je baby nodig heeft zijn in moedermelk aanwezig. De samenstelling van moedermelk groeit met je kind mee, zodat steeds op de specifieke voedingsbehoeften wordt ingespeeld.
Borstvoeding versterkt het immuunsysteem van je baby op natuurlijke wijze:
kinderen die borstvoeding krijgen hebben minder vaak last van middenoorontsteking, luchtweginfecties en diarree.
een kind dat borstvoeding krijgt, heeft minder kans op het ontwikkelen van allergieën. Vooral als hij minimaal 6 maanden borstvoeding krijgt.
De borst kan je kind troost geven.
Aan de borst drinken kost meer moeite dan via een flessenspeen. De mond- en kaakspieren worden daardoor goed getraind.

De producenten van flesvoeding geven zelf dus ook duidelijk aan dat borstvoeding het beste is voor een baby. Flesvoeding is goed, borstvoeding is beter.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 07 dec 2007 18:43

Ze proberen de flesvoeding wel net zo goed te maken als borstvoeding, maar bepaalde stoffen worden toch nog gemist. Ga nog even zoeken naar 'bronnen' :wink:

net wat TJ zegt: de een krijgt wel astma terwijl die 1 jaar bv heeft gehad, de ander niet.

Babbeltje: goed hoor 10 maanden!!! Ben vandaag ook precies 10 maanden aan het geven, hoop stiekum dat ik het nog wel 10 maanden kan doen :oops: Ook een beetje dubbel want echt nódig is het niet meer.

Terug naar “Archief”