Thuisblijfmoeder of werkende moeder

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 25 mar 2008 10:12

Ik heb geen ervaring met kdv of bso maar zou mijn kinderen er ook niet heen willen doen, behalve als ik daar door omstandigheden door gedwongen zou worden.

Wat mij daarbij tegenstaat? Heel veel kinderen, hoeveel(weinig) begeleiding? Een ander voelt mijn kind nooit zo goed aan als ik :mrgreen: Zoveel andere kinderen waarmee de aandacht moet worden gedeeld.

Letten ze wel goed op wat en hoeveel de kinderen bijv. eten? Tafelmanieren? Bidden, bijbellezen en danken na het eten? evt. nog wat liederen zingen.

Een ander die mijn kind leert lopen, praten etc? Nee dat wil ik zelf, daarom wilde ik toch kinderen? Om al die fases met hen mee te maken.

Nogmaals, dit zijn mijn bezwaren maar ik heb er geen ervaring mee. Je kunt het ook vooroordelen noemen, dus reken het mij niet aan.

Juultje77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Juultje77 » 25 mar 2008 10:30

Het blijft een lastig iets. Als ik zie hoe kinderen in het eerste levensjaar zich aan je hechten, vooral omdat ze altijd bij je zijn. Dan zou ik dat niet graag missen. Het is een tijd die nooit meer terug komt! Aan de andere kant lijkt 1 dag werken me wel leuk. Nu heb ik een dag een oppaskindje en dat is eigenlijk heerlijk, want je hoeft de deur niet uit. k moet zeggen dat ik me ook niet verveel thuis, 'k vind het heerlijk om thuis te zijn.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 mar 2008 10:30

Ik zou een KDV niet zo fijn vinden, omdat ik een hele strakke mening over heb over opvoeding. Nouja, het is natuurlijk niet erg als iemand anders het een klein beetje anders zou doen. Maar ik geloof niet dat mijn kind op een KDV de aandacht krijgt die een kind sowieso nodig heeft.
De enigen naar wie ik mijn eventuele kind zou brengen zijn mijn moeder en schoonzus. En als dat niet gaat lukken zal ik toch zelf thuis moeten blijven, hoe jammer ik het ook zal vinden.
Of ander werk zoeken. Omdat ik vind dat een kind veel meer aandacht verdient dan gegeven wordt op een KDV. Al zou ik misschien 1 dagje ook geen ramp vinden hoor.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 25 mar 2008 10:36

Onze aanstaande uk gaat straks in november gewoon naar het KDV. Afgelopen weken hebben we regelmatig kijkafspraken gehad en het lijkt mij voor de kinderen erg leuk. Het kdv dat wij hebben uitgezocht heeft een speciale babygroep waarin ze gewoon het ritme van thuis aanhouden.
Opa en oma wonen te ver weg en ik heb geen fijn gevoel bij een gastouder.

Na mn bevalling ga ik 3 dagen werken en mn man blijft 80 uur werken :mrgreen: . Officieel 5 dagen ( 40 uur) maar eigenlijk altijd meer. Hij kon niet partimen dus dat komt op mij neer. Ik moet er niet aan denken om de hele dag alleen thuis te zitten. In Rotterdam ken ik nog niet zo heel veel mensen en ik vind mn werk ook erg leuk.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 25 mar 2008 13:25

Wat mij daarbij tegenstaat? Heel veel kinderen, hoeveel(weinig) begeleiding? Een ander voelt mijn kind nooit zo goed aan als ik Zoveel andere kinderen waarmee de aandacht moet worden gedeeld.

Letten ze wel goed op wat en hoeveel de kinderen bijv. eten? Tafelmanieren? Bidden, bijbellezen en danken na het eten? evt. nog wat liederen zingen.

Een ander die mijn kind leert lopen, praten etc? Nee dat wil ik zelf, daarom wilde ik toch kinderen? Om al die fases met hen mee te maken.

Er is best veel leiding vind ik. Er zijn erg strenge regels over hoeveel kinderen er onder hoeveel begeleiding mogen zijn. Dit verscheelt uiteraard per leeftijd. Er wordt ook goed opgelet hoeveel de kinderen eten, slapen, spelen, poepen enzenz.
Bidden en bijbellezen zal idd (bijna) nergens gebeuren aangezien het algemene instellingen zijn. Bij de bso's en kdv's waar ik werk wordt voor het eten een liedje gezongen en dan wensen we elkaar eet smakelijk en dan wordt er gegeten.
Sinds ik af en toe werk bij kdv's en bso's zie ik het allemaal toch wat zonniger in dan daarvoor, het is best goed geregeld en er is ook best wat persoonlijke aandacht.
Maar goed ieder zijn eigen keus/gevoel uiteraard.

Anne 80

Berichtdoor Anne 80 » 25 mar 2008 13:38

ajl schreef:Onze aanstaande uk gaat straks in november gewoon naar het KDV. Afgelopen weken hebben we regelmatig kijkafspraken gehad en het lijkt mij voor de kinderen erg leuk. Het kdv dat wij hebben uitgezocht heeft een speciale babygroep waarin ze gewoon het ritme van thuis aanhouden.

Na mn bevalling ga ik 3 dagen werken en mn man blijft 80 uur werken :mrgreen: . Officieel 5 dagen ( 40 uur) maar eigenlijk altijd meer. Hij kon niet partimen dus dat komt op mij neer. Ik moet er niet aan denken om de hele dag alleen thuis te zitten. In Rotterdam ken ik nog niet zo heel veel mensen en ik vind mn werk ook erg leuk.

Je kunt toch ook vrijwilligerswerk gaan doen zoals ouderen bezoeken of andere activiteiten voor de kerk. :P Vaak kun je dan je kind meenemen. :)}o
Ik zou mijn kind echt niet naar een KDV doen! =;

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 25 mar 2008 13:44

Grappig, hoe velen van jullie niet aan een kdv moeten denken. Je kinderen worden er heus niet opgegeten hoor... :wink:

Maar: ik heb geen recht van spreken, want ik heb geen kinderen!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 25 mar 2008 14:10

Anne 80 schreef:
ajl schreef:Onze aanstaande uk gaat straks in november gewoon naar het KDV. Afgelopen weken hebben we regelmatig kijkafspraken gehad en het lijkt mij voor de kinderen erg leuk. Het kdv dat wij hebben uitgezocht heeft een speciale babygroep waarin ze gewoon het ritme van thuis aanhouden.

Je kunt toch ook vrijwilligerswerk gaan doen zoals ouderen bezoeken of andere activiteiten voor de kerk. :P Vaak kun je dan je kind meenemen. :)}o
Ik zou mijn kind echt niet naar een KDV doen! =;

Vrijwillegerswerk is echt niets voor mij. Ik heb in mn dagelijks leven echt wel een uitdaging nodig. Ik heb ten slotte niet voor niets een universitaire studie gedaan.

Enne ... het KDV.....ik heb echt nog nooit van mensen gehoord die hun kinderen daar hadden dat het kind aandacht te kort kwam etc. Eigenlijk hoor ik alleen maar positieve verhalen over het KDV en dat kinderen na een vakantie er zelf weer om vragen om daar heen te gaan. Het is ten slotte enorm leuk om een hele dag tussen allemaal leeftijdsgenoten te zitten.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 25 mar 2008 14:14

Mijn nichtjes gaan 1 dag in de week naar een KDV en ze vinden het ge-wel-dig! Dat komt heus niet omdat ze het thuis zo vreselijk hebben ;)
Ze vinden het ook gewoon gezellig om weer met de kids daar te spelen, de juffen te zien etc.
Mijn andere nichtje had altijd een vast oppasadres. 1 x bij oma, 1 x naar een vriendin van m'n schoonzus, hun dochtertje kwam ook 1 dag naar hun toe. Best leuk, maar ze was sociaal niet zo makkelijk zegmaar... De creche op zondag was altijd lang brullen geblazen.
Sinds een half jaartje gaat ze ook 1 dag naar het KDV. Ze is er echt op vooruit gegaan! Het heeft echt niet alleen nadelen, kids leren er ook een hoop hoor. Kinderen die altijd veilig thuis zitten krijgen bovendien een klap als ze ineens 4 dagen per week naar de basisschool moeten.
En van 1 dagje ergens anders gaat de opvoeding er heus niet aan hoor ;)
Op de meeste kdv's kun je volgens mij wel aangeven hoe of wat. Bijvoorbeeld niet te snel uit bed halen als ze huilen etc. Als ik lees wat er allemaal in de schriftjes van die hummels wordt geschreven, krijgen ze echt zat aandacht.
Ik ben denk ik ook niet zo voor 5 dagen KDV, maar je kunt er ook té krampachtig over doen. (Maargoed, nog geen kids :D)
pobody's nerfect

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 25 mar 2008 14:46

[quote="Anne 80]
Ik zou mijn kind echt niet naar een KDV doen! =;[/quote]

waarom nu gelijk weer vrijwilligerswerk of kerkenwerk gaan doen? Ik kan me voorstellen dat je liever werkt waar je voor geleerd hebt als bij oude mensen op visite gaan.

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 25 mar 2008 15:19

waarom nu gelijk weer vrijwilligerswerk of kerkenwerk gaan doen? Ik kan me voorstellen dat je liever werkt waar je voor geleerd hebt als bij oude mensen op visite gaan.

Goede opmerking. Dat soort werk moet je maar liggen. Overigens doe ik zelf wel graag vrijwilligerwerk met kinderen en jongeren en ik heb daar totaal niet voor geleerd.

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 25 mar 2008 15:26

Ik loop al meer dan een jaar stage op een BSO. Het is allemaal best goed geregeld hoor :wink: . Best veel begeleiding per aantal kinderen. De kinderen leren er omgaan met leeftijdsgenootjes e.d. Verder zijn er bij ons best strakke regels over gedrag en taalgebruik.

Wat betreft het aanvoelen van een kind; als een kind al een behoorlijke poos op de BSO zit weet je heel goed hoe een kind zal reageren en je leert ze best goed kennen.

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 25 mar 2008 15:36

Sinds kort werk ik naast mijn studie bij BSO´s en KDV´s. Ik vind het leuk werken! Bij de meeste centra zijn de kinderen ingedeeld in groepen van 12 en bij een groep zijn dan 2 leidsters. Als er stagiares zijn, heeft de groep een extra leidster. Wat ik zie is dat de leidsters echt dol zijn op de kinderen! Bij de centra waar ik dan geregeld komt, verzorgen de leidsters de kinderen met liefde.

Als ik later kinderen heb, wil ik graag werken. Mijn kinderen zou ik dan rustig naar een KDV brengen, voor 2 á 3 dagen per week ongeveer. Maar dat zie ik later wel weer. Ik vind het fijn als mijn kinderen dan lekker kunnen spelen met andere kinderen. Als ze dan naar school gaan is het ook niet zo´n grote overstap. Maarja, eerst maar eens een vriendje krijgen want anders heb ik later ook geen kinderen :D

Iets anders, KDV is enkel verzorgend en niet educatief. De kinderen leren er veel dingen, sociaal zijn, leuke liedjes... Peuterspeelzalen hebben een educatief karakter. Vinden jullie het belangrijk dat de kinderen vroege voorschoolde educatie krijgen? Taaloefeningetjes etc?
Dus, dat.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 25 mar 2008 16:23

Van mij hoeft dat allemaal niet zo. Laat kinderen nog maar lekker kind zijn. Ze moeten nog genoeg leren in hun leven. Ons kind hoeft echt niet op zn 4e al zn naam te kunnen schrijven....laat hem/haar lekker ravotten/spelen. Leren kan altijd nog.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 mar 2008 16:28

Ik heb niet het idee dat mijn kind er slecht van zou worden of zoiets.
Ik geloof wel dat een kind meer aandacht verdiend dan daar gegeven kan worden, 2 mensen op 12 kids is iets heel anders dan ik als moeder (bij wijze van dan ;) ) op 1 kind. En dan nog je eigen kind.

Ik vind het ook moeilijk om mijn eventuele kind weg te brengen, terwijl WIJ gekozen hebben voor het kind. Want voor een kindje maken ben je er allebei bij, en heb je gewoon je verantwoordelijkheid te dragen. En soms is dat niet leuk, maar dat weet je ook van tevoren.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”