Afwachten of verwachten, over de toeëigening van het heil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 mei 2007 18:16

Het punt is alleen of je bij alles wat je 'ervaard' in je geloofsleven direct grote vraagtekens moet zetten 'help help is dit wel van God gegeven?'.. Alles moet van God komen, totaal eens.

Ik ga nu naar de bieb, maar ik vraag toch niet aan God of het als het in zijn wil ligt, ik daar levend aan mag komen. Terwijl dat ook van God komt. Om met Paulus te zeggen 'loop de loopbaan alsof je hem zelf kunt lopen, geloof én vertrouw dat God op het moment dat je zult vallen mee zal lopen en je zal steunen'..

Doe dat, allemaal. Ga geloven en op het moment dat jij instort is de Heere nabij, en dat moment is altijd vijf stappen verder of nog meer dan jij gedacht hebt. Op het moment dat jij denkt, ik trek het niet meer, kan het nog een tijd duren voordat Hij nabij komt. Maar zijn beloften zijn er, en wie is God dat Hij die zou breken.

Geloof dan, alsof je zelf zou kunnen geloven en Hij zal u trekken, met mensenzelen en touwen van liefde (van liefde! dat is wat Hij het meest gebruikt, maar als het nodig is, pakt hij een knuppel en mept je de goede kant op..)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 29 mei 2007 18:29

Heb 12,6
Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, dien Hij aanneemt.

Idd Hij zal je de goede kant opgeselen als het moet en bij een mens moet dat wel want die gaat altijd de verkeerde kant op, van God vandaan.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 mei 2007 19:25

En toch is dat niet de weg van de Heere die Hij het meest bewandeld met een mens. De meeste mensen zullen geen middelijke Godsontmoeting hebben, de meeste mensen zullen niet uit de gruwelijkste zonden gered worden, de meeste mensen die bekeerd worden zijn mensen die van jongs af aan de Heere kennen uit de woorden van de dominee en de ouders.

Psalm 32: “Wil toch niet stug, gelijk een paard, weerstreven, of als een muil door domheid voortgedreven; gebit en toom, door ‘s mensenhand bestierd, beteug’len ‘t woest en redeloos gediert. Laat zulk een dwang voor u niet nodig wezen. Wie God verlaat, heeft smart op smart te vrezen. Maar wie op Hem vertrouwt, op Hem alleen, ziet zich omringd met zijn weldadigheên

Verwacht alsjeblieft niet van God dat Hij jou bekeerd zoals Hij Paulus moest bekeren (en dat was de knuppel, de gesel waarmee Hij Paulus heel hard naar Hem toesloeg), als jij geloofd dat je daar op moet 'wachten' als je zo'n bekering verwacht of afwacht is dat eigenlijk heel erg.

De kastijding is vooral voor de mensen die de Heere al kennen. Zoals Jeremia het bijvoorbeeld aan de Heere vraagt: Ik weet, o HEERE! dat bij den mens zijn weg niet is; het is niet bij een man, die wandelt, dat hij zijn gang richte. Kastijd mij, HEERE! doch met mate; niet in Uw toorn, opdat Gij mij niet te niet maakt.

Hij kastijd zijn kinderen als een vader, vervuld met mededogen. Gij vindt in gunst, en niet in wraak, Uw lust

"Geen vader sloeg, met groter mededogen,
Op teder kroost ooit zijn ontfermend' ogen,
Dan Isrels HEER' op ieder, die Hem vreest;
Hij weet, wat van Zijn maaksel zij te wachten;
Hoe zwak van moed, hoe klein wij zijn van krachten.
En dat wij stof, van jongs af, zijn geweest.

Hij wil het écht, lees je doopformulier eens en kijk eens wat de Vader aan je beloofd heeft.. Daar staat nergens 'en nu maar verwachten/afwachten of je wedergeboren bent en er iets gaat gebeuren in je leven'..

Omdat elk verbond twee in zich heeft, worden wij door God door middel van de doop opgeroepen en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid.

Dat is je dure plicht, ga geloven (en je zult zien dat je het echt niet kunt), ga gehoorzaam zijn (en je zult zien dat je dat niet kunt) en zo gaat het doopformulier nog verder. God verplicht geen uitverkorenen tot die gehoorzaamheid, maar álle gedoopten.

Zijn wij met onze kinderen in zonde ontvangen en geboren. Daarom zijn wij mensen op wie de toorn van God rust, zodat wij in Zijn rijk niet kunnen komen, tenzij wij opnieuw geboren worden [Efeze 2:3, Johannes 3:3]. Dit leert ons de ondergang in en de besprenkeling met het water [Romeinen 6:4].Daardoor wordt ons de onreinheid van onze ziel aangewezen. Zo worden wij opgeroepen om een afkeer van onze zonde te hebben, ons voor God te verootmoedigen, en onze reiniging en zaligheid buiten onszelf te zoeken.

Er staat ' tenzij wij opnieuw geboren worden' er staat niet 'tenzij wij uitverkoren' zijn. Geloof en vertouw op de God die dat vertrouwen niet beschaamd.

En ik denk zo, dat elke refowebber hier mijn geloofsworstelingen wel kent, de afgelopen 5 jaar zijn het grote ups en downs geweest. En nee, ik ben huiverig om mijzelf 'bekeerd' te noemen of 'ik ben binnen'. Dat is allemaal te statisch, en 'ik ben bekeerd'.. om met Paulus te spreken 'opdat wij niet in ons zelf roemen'..

Ik geloof, Heere God.. kom mijn ongeloof te hulp..

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 29 mei 2007 22:04

Jeremia zei nog bekeer mij zo zal ik bekeerd zijn, iemand die een bijbelboek heeft geschreven zal wel al bekeerd zijn neem ik aan.
Maar een mens word hier nooit echt bekeerd omdat hij de zonde blijft omdragen.
Pas in de hemel is Gods volk echt bekeerd geworden.
God houd niet van hoogbekeerden zoals farizeers wel van arme zondaren die zelf niets goeds meer hebben.

Luk 1,53
Hongerigen heeft Hij met goederen vervuld; en rijken heeft Hij ledig weggezonden.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 30 mei 2007 07:37

goofy1978 schreef:Jeremia zei nog bekeer mij zo zal ik bekeerd zijn, iemand die een bijbelboek heeft geschreven zal wel al bekeerd zijn neem ik aan.
God houd niet van hoogbekeerden zoals farizeers wel van arme zondaren die zelf niets goeds meer hebben.

Luk 1,53
Hongerigen heeft Hij met goederen vervuld; en rijken heeft Hij ledig weggezonden.

Niet echt bekeerd is onbekeerd! Hier bekeert God de mensen, en die zullen met alle gebreken blijven worstelen hier op aarde. maar straks Boven: Dat zal wat zijn, je God en Redder zien van aangezicht tot aangezicht!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 30 mei 2007 10:16

God die geeft je de kracht om in Hem te geloven, maar jij moet wel wat met die kracht doen. als jij onderuit gaat zitten niks doen dan kan je ook niet van God verwachten dat Hij je bekeerd.
Jij moet wel gaan zoeken naar Hem, een relatie met Hem aan gaan door te bidden en Bijbel te lezen.
Natuurlijk heeft God dit van onze kant niet nodig, maar Hij wil wel dat wij naar Hem zoeken. Hij vraagt het toch niet voor niets.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 mei 2007 10:34

Bij Paulus ging dat toch heel anders... Ik verbaas me hier wel een beetje over, omdat de drie formulieren van de gereformeerde kerken toch erg duidelijk zijn dat je zelf niets aan je uitverkiezing kan doen.
Natuurlijk kan je zelf God zoeken, maar Hij is degene die je geloof schenkt, dat kan je zelf niet doen. En als je dan gelooft, dan wil je vanzelf stoppen met zondige dingen doen. Dat doe je niet zelf, dat doet de Geest in jou.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 30 mei 2007 10:51

Ja maar het is erg link om jou bekering af te wegen aan de bekering van Paulus.

Als je goed leest zeg ik ook dat God het kan en bedoel ik ook indirect: doet. God heeft onze hulp ook niet nodig maar daarom wil Hij wel dat we naar Hem zoeken.

Aan de uitverkiezing moeten wij geheel niet komen. Die is als troost gegeven voor Zijn kinderen. Zolang je daar enit zeker van bent moet je gaan zoeken en vragen naar God en uiteindelijk doe je dat in ZIjn kracht.
Daarbij interesseerd mij in dit verband niet wat forumieren zeggen maar wel wat God zelf zegt in Zijn Woord:
bekeerd U, zoekt, bidt, klopt--> dit zijn acties, werkwoorden!
Vertrouw dan op God en vertrouw er op dat Hij je bij dit zal helpen want als wij het in eigen kracht zouden moeten dan dan valen we gigantisch

Waar ik bang voor ben is dat mensen onderuit gaan hangen en met armen over elkaar gaan wachten tot God is langs komt om ze te bekeren. Wij moeten waakzaam zijn en Hem zoeken en vragen of Hij ons dat oprechte geloof wilt geven

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 mei 2007 10:57

Ja maar God zoeken enzo dat doe je toch pas als je daarnaar verlangt?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 30 mei 2007 11:02

Ik weet ook dat mensen in geloof zijn verdiepen uit interesse en dat daaruit meer is voortgekomen. Begin met zzoeken met je verstand e.d. en vraag gerust met je verstand om bekering. God wil je het dan ook geven en dan volgt de rest van zelf. UIt eindelijk zul je achteraf merken dat het toen al de Heilige Geest was. Maar dat merk je vaak niet tijdens het zoeken al.

Vandaar dat ik het link vind om eerst te wachten tot je de Heilige Geest op merkt in je leven en om daarna pas te gaan zoeken. Je gaat dan ook voorbij de opdracht die God ons gegeven heeft

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 mei 2007 11:03

ok, het klopt dat je Hem misschien niet meteen herkent. Maar ik denk toch dat het God is die zorgt dat je geinteresseerd raakt.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 30 mei 2007 11:07

Dat weet ik wel zeker.

De grote valkuil die er dan is, wat ik al mijn hele leven om mij heen zie, dat mensen blijven wachten tot ze de Heilige Geest ervaren en dan pas naar God opzoek durven te gaan.
Maar ga opzoek naar Hem, ook al doe je het op een verkeerde manier, maar begin ergens.
Tot nu toe heb ik van alle mede christenen gehoord dat God al in hun leven was, veel eerder dan zij zelf beseften. Bij mij was God er al jaren!!!
voor dat ik zelf ging beseffen dat Hij in mij was.
Maar dat is dus achteraf en niet op het moment dat ik ging zoeken naar God, waarvan ik dacht dat ik dat in eigen kracht deed.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mei 2007 11:26

goofy1978 schreef:Jeremia zei nog bekeer mij zo zal ik bekeerd zijn, iemand die een bijbelboek heeft geschreven zal wel al bekeerd zijn neem ik aan.

Luk 1,53

Waar lees jij in de Bijbel dat mensen hier niet echt worden bekeerd? Dit is een vreemde redenering. Jij toetst echte bekering blijkbaar aan het niet meer doen van zonden. De Bijbel leert dat er in dit leven al echte bekering is, ondanks dat er in dit leven nog geen volmaaktheid is. Bekeerden zondigen nog steeds, daarmee zijn ze nog geen "niet echt bekeerden" maar bekeerden die nog niet volmaakt zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mei 2007 11:27

Gerdien B. schreef:Dat weet ik wel zeker.

De grote valkuil die er dan is, wat ik al mijn hele leven om mij heen zie, dat mensen blijven wachten tot ze de Heilige Geest ervaren en dan pas naar God opzoek durven te gaan.
Maar ga opzoek naar Hem, ook al doe je het op een verkeerde manier, maar begin ergens.
Tot nu toe heb ik van alle mede christenen gehoord dat God al in hun leven was, veel eerder dan zij zelf beseften. Bij mij was God er al jaren!!!
voor dat ik zelf ging beseffen dat Hij in mij was.
Maar dat is dus achteraf en niet op het moment dat ik ging zoeken naar God, waarvan ik dacht dat ik dat in eigen kracht deed.

Hoe zegt de Bijbel dat ook alweer? Werk uw zaligheid met vreze en beven, want God is het die uw willen en werken verandert? Zoiets? Kortom: Aan de slag, want God doet het.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 mei 2007 13:54

Goed ik ben het momenteel een beetje zat, ik typ een preek met drie punten en monseigneur Goofius maakt zich er van af met vier regeltjes en een bijbeltekst.

Nee, hier op aarde wordt geen mens 100% bekeerd de heiligmaking is pas totaal in de hemel, nou en.. had ik het daar over ofzo?

Terug naar “Archief”