Berichtdoor Raido » 29 mei 2007 19:25
En toch is dat niet de weg van de Heere die Hij het meest bewandeld met een mens. De meeste mensen zullen geen middelijke Godsontmoeting hebben, de meeste mensen zullen niet uit de gruwelijkste zonden gered worden, de meeste mensen die bekeerd worden zijn mensen die van jongs af aan de Heere kennen uit de woorden van de dominee en de ouders.
Psalm 32: “Wil toch niet stug, gelijk een paard, weerstreven, of als een muil door domheid voortgedreven; gebit en toom, door ‘s mensenhand bestierd, beteug’len ‘t woest en redeloos gediert. Laat zulk een dwang voor u niet nodig wezen. Wie God verlaat, heeft smart op smart te vrezen. Maar wie op Hem vertrouwt, op Hem alleen, ziet zich omringd met zijn weldadigheên
Verwacht alsjeblieft niet van God dat Hij jou bekeerd zoals Hij Paulus moest bekeren (en dat was de knuppel, de gesel waarmee Hij Paulus heel hard naar Hem toesloeg), als jij geloofd dat je daar op moet 'wachten' als je zo'n bekering verwacht of afwacht is dat eigenlijk heel erg.
De kastijding is vooral voor de mensen die de Heere al kennen. Zoals Jeremia het bijvoorbeeld aan de Heere vraagt: Ik weet, o HEERE! dat bij den mens zijn weg niet is; het is niet bij een man, die wandelt, dat hij zijn gang richte. Kastijd mij, HEERE! doch met mate; niet in Uw toorn, opdat Gij mij niet te niet maakt.
Hij kastijd zijn kinderen als een vader, vervuld met mededogen. Gij vindt in gunst, en niet in wraak, Uw lust
"Geen vader sloeg, met groter mededogen,
Op teder kroost ooit zijn ontfermend' ogen,
Dan Isrels HEER' op ieder, die Hem vreest;
Hij weet, wat van Zijn maaksel zij te wachten;
Hoe zwak van moed, hoe klein wij zijn van krachten.
En dat wij stof, van jongs af, zijn geweest.
Hij wil het écht, lees je doopformulier eens en kijk eens wat de Vader aan je beloofd heeft.. Daar staat nergens 'en nu maar verwachten/afwachten of je wedergeboren bent en er iets gaat gebeuren in je leven'..
Omdat elk verbond twee in zich heeft, worden wij door God door middel van de doop opgeroepen en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid.
Dat is je dure plicht, ga geloven (en je zult zien dat je het echt niet kunt), ga gehoorzaam zijn (en je zult zien dat je dat niet kunt) en zo gaat het doopformulier nog verder. God verplicht geen uitverkorenen tot die gehoorzaamheid, maar álle gedoopten.
Zijn wij met onze kinderen in zonde ontvangen en geboren. Daarom zijn wij mensen op wie de toorn van God rust, zodat wij in Zijn rijk niet kunnen komen, tenzij wij opnieuw geboren worden [Efeze 2:3, Johannes 3:3]. Dit leert ons de ondergang in en de besprenkeling met het water [Romeinen 6:4].Daardoor wordt ons de onreinheid van onze ziel aangewezen. Zo worden wij opgeroepen om een afkeer van onze zonde te hebben, ons voor God te verootmoedigen, en onze reiniging en zaligheid buiten onszelf te zoeken.
Er staat ' tenzij wij opnieuw geboren worden' er staat niet 'tenzij wij uitverkoren' zijn. Geloof en vertouw op de God die dat vertrouwen niet beschaamd.
En ik denk zo, dat elke refowebber hier mijn geloofsworstelingen wel kent, de afgelopen 5 jaar zijn het grote ups en downs geweest. En nee, ik ben huiverig om mijzelf 'bekeerd' te noemen of 'ik ben binnen'. Dat is allemaal te statisch, en 'ik ben bekeerd'.. om met Paulus te spreken 'opdat wij niet in ons zelf roemen'..
Ik geloof, Heere God.. kom mijn ongeloof te hulp..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |