Mis en avondmaal, kan dat samen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 mei 2007 22:55

Toch zullen we het straks in de hemel ook met elkaar moeten doen en dan staan we ook gezamelijk voor Gods troon Hem te aanbidden en gaan we gezamelijk aan Zijn tafel. Waarom hier dan niet?

Ik vind het moedwillig elkaar uit elkaar drijven.

Als ik aan de communie ga (wat ik overigens niet in de RKK heb gedaan) doe ik dat niet voor de leer van de kerk, maar omdat God mij nodigt en ik Hem lief heb. Dan doe ik dat omdat Hij mij wil delen in Zijn genade en offer.

We moeten niet zo hameren op de verschillen, maar wat ons samen brengt. Om welke reden mijn buurman er aan gaat, dat is tussen Hem en God! Als ik het niet eens ben met hem, daarom moet ik mij niet van Gods tafel weerhouden.

Ik vind het ook heel erg als mijn vriend niet bij mij zou komen eten omdat een ander ook uitgenodigd heb en dat alleen maar omdat hij het niet met die ander eens is op bepaalde gebieden.

Ik krijg medelijden met God!
Het zouden je kinderen maar wezen waar je heel veel van houdt en ze slaan elkaar letterlijk van de tafel die jij voor ze bereidt hebt. :shock: :roll:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 mei 2007 07:11

Gerdien B. schreef:Als ik aan de communie ga (wat ik overigens niet in de RKK heb gedaan) doe ik dat niet voor de leer van de kerk, maar omdat God mij nodigt en ik Hem lief heb. Dan doe ik dat omdat Hij mij wil delen in Zijn genade en offer.

Ben je toevallig aan de communie gegaan in de oud-katholieke kerk (waar Optimatus lid van is) in plaats van in de RKK? Zo ja, dan had je sommige reacties kunnen voorkomen door dit erbij te vermelden. :roll:

Want de rooms-katholieke opvatting over mis en eucharistie ligt nog steeds gevoelig binnen de gereformeerde gezindte. Hoe je het ook wendt of keert, de wederzijdse tegenstellingen daarover zijn nog niet opgelost.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 mei 2007 08:16

Gedien B schreef:Ik krijg medelijden met God!
Het zouden je kinderen maar wezen waar je heel veel van houdt en ze slaan elkaar letterlijk van de tafel die jij voor ze bereidt hebt.

Precies. En moet je nagaan hoe liefdevol en geduldig God is en hoeveel Hij van ons houdt, dat Hij ons niet van tafel slaat.
Laatst gewijzigd door Marnix op 18 mei 2007 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 mei 2007 08:41

Marnix schreef:
Optimatus schreef:Ik krijg medelijden met God!
Het zouden je kinderen maar wezen waar je heel veel van houdt en ze slaan elkaar letterlijk van de tafel die jij voor ze bereidt hebt.

Precies. En moet je nagaan hoe liefdevol en geduldig God is en hoeveel Hij van ons houdt, dat Hij ons niet van tafel slaat.

ik ben nog altijd Gerdien hoor. Ik zal nooit Optimatus worden :mrgreen:

Dan nog Elbert, roomsen zijn ook christenen of jij dat nu leuk vind of niet.
Dan nog blijft mijn hele posting overeind die ik hier voor heb gepost.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 mei 2007 08:45

Boekenlezer schreef:God vergadert zijn kinderen in deze wereld wel. Hij faalt daarin niet.
Degenen die Hij verzamelt hebben echter wel vele zonden. Geen van hen is vrij van de zonde. (En daartoe behoort ook: dwalen in de leer.) In dat opzicht is een ieder melaats van de voetzool af tot aan de schedel toe. Dat is een zeer ernstige toestand, waarin wij als zondaren verkeren. En dan is er ook nog de duivel die er alles aan doet om dat ten volle uit te buiten, om daar de maximale vruchten van te kunnen plukken! Dat geldt voor mij niet minder dan voor Gerdien B. en Riska.
Maar juist daarom is het zo nodig dat de kerk stelling neemt tegen de dwaling. Dat alle dwaling met kracht bestreden wordt. Want anders geven we de duivel extra kansen. Dat is niet om mensen pijn te doen, nee, het is juist ter bevordering van hun redding! Die intentie wordt hier blijkbaar niet begrepen.

Of het ter bevordering van hun redding is vraag ik me af, want je redding is daar uieindelijk niet van afhankelijk.

Dat de kerk zegt: Die visie op het avondmaal is niet goed, uitstekend. Je hoeft je eigen visie op avondmaal niet af te vallen. Maar de argumenten om aan te gaan gingen niet over leer maar over eenheid in Christus, ik maakte dit er uit op: Ondanks alle verschillen en het feit dat er wordt gedacht dat roomsen er op een aantal punten gewoon naast zitten, gaat men toch aan omdat men zich ook afhankelijk weet van het offer van Christus en de verschillen aan die enige grond van ons heil ondergeschikt zijn. Niet de leer centraal stellen maar eerst Hem!

Beweren dat je door aan te gaan de duivel meer kansen geeft vind ik een zware beschuldiging en een behoorlijk ernstige. Want wie staat er centraal bij de mis? Niet de duivel maar Christus. Stellen dat de duivel dan extra kans zou krijgen vind ik vrij grof, alsof hij het avondmaal of de mis zou gebruiken om mensen bij Christus vandaan te brengen... waar Christus het gebruikt om mensen dicht bij Hem te brengen. Natuurlijk zal de duivel proberen overal een slaatje uit te slaan, maar hoe je dat in dit geval concreet wil maken snap ik niet. Alsof tijdens de mis mensen verder bij Hem vandaan zouden raken...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 mei 2007 09:26

Gerdien B. schreef:Dan nog Elbert, roomsen zijn ook christenen of jij dat nu leuk vind of niet.
Dan nog blijft mijn hele posting overeind die ik hier voor heb gepost.

Ja, er zijn roomsen die christen zijn en dat vind ik wel "leuk" (hoewel ze het niet allemaal zijn, net zoals niet iedere refo een christen is). Maar moet dat zeggen dat ik met hen eucharistie moet vieren? Ik ben er van overtuigd dat ik beter Christus offer kan gedenken op de wijze zoals Hij dat zelf ingesteld heeft.

Trouwens lopen in dit topic 2 lijnen door elkaar heen. Het avondmaal en eucharistie als instellingen en het gevoel dat we kunnen hebben als we eenheid met anderen ervaren. Ik heb een beetje het idee dat het onderscheid tussen die twee niet goed wordt getrokken. Je kunt eenheid met anderen ervaren, maar moet die eenheid tot uitdrukking komen door deel te nemen aan een kerkelijk ritueel (en dan bedoel ik de eucharistie) waar je eigenlijk niet achter kunt staan? Ik zou daar niet voor kiezen.

Je kunt natuurlijk overal lak aan hebben en zeggen dat je dat zo niet ervaart, maar impliciet toon je toch wel instemming met de eucharistie door eraan deel te nemen. Dat is natuurlijk niet consequent.
Dat veel katholieken er anders over denken dan de officiele roomse kerkleer is natuurlijk mooi, maar dan moet je niet de eucharistie kiezen om eenheid mee tot uitdrukking te brengen, maar het avondmaal. Dan ben je consequent bezig. Gebruik het sacrament in die vorm die het dichtst staat bij de inhoud van het geloof. Ga niet omwille van de "eenheid" dingen doen die niet met de inhoud van het geloof overeenstemmen.

Marnix schreef:Ondanks alle verschillen en het feit dat er wordt gedacht dat roomsen er op een aantal punten gewoon naast zitten, gaat men toch aan omdat men zich ook afhankelijk weet van het offer van Christus en de verschillen aan die enige grond van ons heil ondergeschikt zijn. Niet de leer centraal stellen maar eerst Hem!

Als ik Christus centraal wil stellen in contact met rooms-katholieken, dan doe ik dat niet door met hen de eucharistie te vieren, maar door met hen te spreken over Christus en wie Hij voor ons is. Dan heb je eenheid, niet door het deelnemen aan een sacrament waar je het mee oneens bent.
Onenigheid wordt nooit opgelost door ondanks die onenigheid bepaalde handelingen uit te voeren waar je het mee oneens bent, maar door hetzelfde te geloven. Daarvoor is de werking van de Heilige Geest nodig, die ons uit het Woord aangeeft in Wie en hoe we geloven.

Marnix schreef:Want wie staat er centraal bij de mis? Niet de duivel maar Christus.

Christus wordt vermengd met een flinke scheut bijgeloof (afgoderij!) en zoiets moet je gewoon niet willen. Als ik het volgende lees op de site van www.katholieknederland.nl, dan krijg ik daar de kriebels van:

Werktuig
Hoe een sacrament werkt? De algemene opvatting in de Kerk is dat het sacrament een soort werktuig is. God geeft door middel van het sacrament genade, zoals bijvoorbeeld een mens door middel van een pen schrijft.

‘Vat van genade’
Het beeld van de pen kan nog verder worden doorgevoerd. Zoals een pen inkt bevat, zo bevat een sacrament genade. Het sacrament, zo wordt ook wel gezegd, is als het ware een ‘vat van genade’. In de Middeleeuwen was het beeld van het ‘vat van genade’ zeer populair. Destijds werd niet met een pen, maar met de potjes van een apotheker vergeleken. Zoals de potjes van de apotheker medicijn voor de zieke bevatten, zo bevatten de sacramenten genade voor de zondige mens.

Het sacrament bevat geen genade, dat is puur bijgeloof. Het sacrament wijst naar de genade en door de uiterlijke tekenen wordt ons oog en hart gericht op die genade, die enkel en alleen van God komt en niet van een ouweltje. Daarom moeten we enkel en alleen op God vertrouwen en niet op het sacrament.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 mei 2007 09:33

elbert schreef:Christus wordt vermengd met een flinke scheut bijgeloof (afgoderij!) en zoiets moet je gewoon niet willen.

daar zijn we in de reformatorische kerken ook niet vrij van, verre van dat.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 mei 2007 09:45

Gerdien B. schreef:
elbert schreef:Christus wordt vermengd met een flinke scheut bijgeloof (afgoderij!) en zoiets moet je gewoon niet willen.

daar zijn we in de reformatorische kerken ook niet vrij van, verre van dat.

De vraag is of het sacrament als instelling vrij is van bijgeloof en afgoderij, niet of mensen bijgelovig kunnen zijn of afgoderij kunnen bedrijven, want dat komt inderdaad overal voor.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 mei 2007 10:17

zelfs aan de manier van het sacrament durf ik te twijfelen of die goed is in de reformatorische kerken. Dan niet in de zin van hoe we het brood en wijn zien, maar wel wanneer er iemand aan het avondmaal mag gaan.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 mei 2007 10:38

@Gerdien B.: zou kunnen, maar daar hebben we het andere topic voor. :)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 mei 2007 10:53

Dat is waar.

Om dan weer ontopic te gaan:
Waarom zou je niet met je mede broeders en zusters aan tafel willen je Vader gedenken? Dan kan je nog zo verschillen qua opvattingen, maar daarom zijn en blijven het wel je broeders en zusters. Omdat mijn zus haar eten op een andere manier eet dan dat ik doe, daarom gaan wij gerust aan 1 tafel.

Er moet voor op staan dat je het doet voor God, om te belijden dat je Hem wilt dienen en volgenen van uit God is het, dat Hij jou wilt laten zien dat Hij je zonden wilt vergeven.
De rest is en blijven bijzaken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 mei 2007 10:53

Gerdien B. schreef:
Marnix schreef:
Optimatus schreef:Ik krijg medelijden met God!

ik ben nog altijd Gerdien hoor. Ik zal nooit Optimatus worden :mrgreen:

Sorry, ik dwaalde
:roll:

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 mei 2007 10:55

Het is je vergeven ;)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 mei 2007 11:29

Elbert schreef:Als ik Christus centraal wil stellen in contact met rooms-katholieken, dan doe ik dat niet door met hen de eucharistie te vieren, maar door met hen te spreken over Christus en wie Hij voor ons is.

Ik niet, als ze Christus als Verlosser hebben. Als er eenheid is over wat jij noemt, wie Christus voor ons is, dan hoef je daar toch niet over te spreken, dan kan je dat toch ook vieren?

Dan heb je eenheid, niet door het deelnemen aan een sacrament waar je het mee oneens bent.

Uiteraard, over wie Christus voor ons is moet je op 1 lijn zitten. Maar volgens mij zit ik dat met veel Roomsen wel hoor. Die erkennen Hem als Gods Zoon en redder van de wereld.

Onenigheid wordt nooit opgelost door ondanks die onenigheid bepaalde handelingen uit te voeren waar je het mee oneens bent, maar door hetzelfde te geloven. Daarvoor is de werking van de Heilige Geest nodig, die ons uit het Woord aangeeft in Wie en hoe we geloven.

Er is geen sprake van oplossing van onenigheid, net zo goed als dat ik me een voel met bijvoorbeeld volwassendoper, zonder dat we eerst tot eenheid komen in het standpunt over de doop. Ik kan dan ook zonder problemen een doopdienst bijwonen.

En je voert toch geen handelingen uit waarmee je het niet eens bent? Je stemt nog niet in met de dat stukje leer als je dan meedoet? Je weet zelf dan toch wel dat het gewoon brood blijft en de wijn gewoon wijn?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 mei 2007 11:54

Marnix schreef:Ik niet, als ze Christus als Verlosser hebben. Als er eenheid is over wat jij noemt, wie Christus voor ons is, dan hoef je daar toch niet over te spreken, dan kan je dat toch ook vieren?

Raak je er ooit over uitgesproken dan?
Kan ik dat ook vieren? Jazeker, tijdens het avondmaal. :)

Marnix schreef:Er is geen sprake van oplossing van onenigheid, net zo goed als dat ik me een voel met bijvoorbeeld volwassendoper, zonder dat we eerst tot eenheid komen in het standpunt over de doop. Ik kan dan ook zonder problemen een doopdienst bijwonen.

Kun je je wel zonder problemen laten overdopen? Want dat is de vergelijking die het dichtst in de buurt komt met eucharistie en avondmaal. Het gaat immers om het deelnemen aan het sacrament, niet om het bijwonen ervan.

Marnix schreef:En je voert toch geen handelingen uit waarmee je het niet eens bent? Je stemt nog niet in met de dat stukje leer als je dan meedoet? Je weet zelf dan toch wel dat het gewoon brood blijft en de wijn gewoon wijn?

Ehm, volgens mij krijg je geen wijn als je aan de eucharistie deelneemt, maar dit terzijde.
En natuurlijk weet ik dat de hostie gewoon de hostie blijft. Maar juist daarom heb ik bij de eucharistie niets te zoeken. Want ik geloof niet wat daar gezegd wordt, nl. dat brood letterlijk verandert in het lichaam van Christus. Als ik wel aan de eucharistie deel zou nemen, dan zou ik een potje hypocriet staan te doen, alsof ik zou geloven wat er daar beleden wordt, nl. de transsubstantiatie, de ex opere operato van de eucharistie enz. Dat geloof ik dus niet en daarom neem ik er niet aan deel.
Bovendien mag ik helemaal niet deelnemen aan de eucharistie van de paus, dus zou ik ook nog eens illegaal bezig zijn

Eenheid in geloof, prima, zolang ik er maar niet voor hoef te huichelen (dus m'n geloof moet verloochenen), noch expliciet, noch impliciet.

Terug naar “Archief”