En toch vind ik dat lastig, onderdanigheid. Oke, de vrouw moet haar dominantie aan de kant zetten, de man zijn 'niet laten blijken in het openbaar dat hij zijn vrouw liefheeft' ofzo. Maar dat vind ik nogal generaliserend...
OKe, ik ben wel eens dominant ja, en dat is soms maar goed ook. Mijn 'man' is te lief soms, waardoor we soms nergens uitkomen, bij beslissingen of bij andere zaken. Dan is het echt wel eens handig om de leiding te nemen
Mijn 'man' laat ook echt wel merken in het openbaar dat hij mij lief vindt, gelukkig.
Ik vind het erg generaliserend. In een huwelijk neem je ook allebei jezelf nog mee. Je eigen karakter etc.
Ik heb altijd geleerd onderdanigheid van de vrouw niets met het huishouden etc te maken heeft, maar met de plaats van de man en de vrouw in de gemeente. De vrouw moet zwijgen als de man spreekt.
Maarja, mijn man spreekt niet graag voor grote groepen, en ik vind dat nou eenmaal gaaf om te doen, dus ben ik degene die in de kerk bij bijv de sing-in de afluiting, incl gebed, doe. Maar dan ben ik eigenlijk niet onderdanig...
Dat is ook zo met ons toekomstige huis. Mijn vriend wil absoluut iets in het huishouden doen. Hij vindt het vreselijk als hij mensen ziet (zoals zijn en mijn vader

) die totaal niets uitvoeren, of alleen op zondag koken of de afwasmachine inruimen.
Ik ga ook gewoon werken, en dat huishouden moet toch op ons allebei neerkomen. Ik kan net zo min wassen en koken als hij, dus leren we het allebei, en doen we het ook allebei.
Als we, als God het geeft, kinderen mogen krijgen, dan zal hij ook degene zijn die minder zal gaan werken, zoals het er nu uit ziet, zodat hij 2 dagen voor de kindjes zorgt, en ik ook een paar.
Heel gelijkwaardig dus, ik zie er weinig onderdanigs aan, maar we zijn wel erg gelukkig en gelovig. En nee, ik ga ook absoluut niet mijn bed uit voor zijn brood, dat doettie maar zelf

Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...