Reformatorische schoonouders: een ramp?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

liisje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor liisje » 19 mei 2007 09:10

liisje schreef:
maar zelfs als je nog thuis woont en pas 15 bent hebben je ouders jou te respecteren.

ehm..., ik denk niet dat ik het met je eens bent. Jouw ouders zijn als je 15 bent verantwoordelijk voor jou. Dit betekent ook dat ze dingen van jou mogen vragen die goed zijn/zij goed vinden, maar waar jij niet achter staat. Ouders mogen in hun huishouden de regel hanteren dat een ieder die aanwezig is op zondag ook twee keer naar de kerk gaat waar de ouders toe behoren.
--------------------------------------------------------------------------------
Als je de eerdere berichten gelezen hebt weet je ook wel dat het niet over 2 keer naar de kerk of niet gaat.
En wat je zegt: VRAGEN ja zeker dat mag zeker en altijd!! Maar wanneer ze zonder enige reden tegen je beginnen te schreeuwen dat ze gehoord hebben dat je broertje in een band zit en dat ze echt geen band op de trouwfeest dulden want dat ze dan niet komen!

Dan zeg ik dat ze je hebben te respecteren en ook gewoon hadden kunnen VRAGEN joh ik heb gehoord dat jou broer in een band speelt ? Wat zijn jullie van plan met de bruiloft? dan hadden ze te horen gekregen dat we geen muziek hadden op de bruiloft!!!!! (in dit geval hebben ze dus voor niks geschreeuwt.....)

Hadden we ja gezegd dat er wel muziek kwam hadden ze zeker mogen zeggen dat ze dat liever niet wilden omdat.......nouja vul maar in ...

Kijk dat is toch wel een verschil he? dat bedoel ik met ze moeten respect hebben naar ons toe.
Net als juist wij dat ook naar hun toe moeten hebben. Maar wanneer je de vorige berichten leest dan weet je (iets) hoe het zit.
geloven is op jezus vertrouwen!
ook als je hem niet begrijpt.

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 19 mei 2007 11:43

liisje schreef:liisje schreef:
maar zelfs als je nog thuis woont en pas 15 bent hebben je ouders jou te respecteren.

ehm..., ik denk niet dat ik het met je eens bent. Jouw ouders zijn als je 15 bent verantwoordelijk voor jou. Dit betekent ook dat ze dingen van jou mogen vragen die goed zijn/zij goed vinden, maar waar jij niet achter staat. Ouders mogen in hun huishouden de regel hanteren dat een ieder die aanwezig is op zondag ook twee keer naar de kerk gaat waar de ouders toe behoren.
--------------------------------------------------------------------------------
Als je de eerdere berichten gelezen hebt weet je ook wel dat het niet over 2 keer naar de kerk of niet gaat.
En wat je zegt: VRAGEN ja zeker dat mag zeker en altijd!! Maar wanneer ze zonder enige reden tegen je beginnen te schreeuwen dat ze gehoord hebben dat je broertje in een band zit en dat ze echt geen band op de trouwfeest dulden want dat ze dan niet komen!

Dan zeg ik dat ze je hebben te respecteren en ook gewoon hadden kunnen VRAGEN joh ik heb gehoord dat jou broer in een band speelt ? Wat zijn jullie van plan met de bruiloft? dan hadden ze te horen gekregen dat we geen muziek hadden op de bruiloft!!!!! (in dit geval hebben ze dus voor niks geschreeuwt.....)

Hadden we ja gezegd dat er wel muziek kwam hadden ze zeker mogen zeggen dat ze dat liever niet wilden omdat.......nouja vul maar in ...

Kijk dat is toch wel een verschil he? dat bedoel ik met ze moeten respect hebben naar ons toe.
Net als juist wij dat ook naar hun toe moeten hebben. Maar wanneer je de vorige berichten leest dan weet je (iets) hoe het zit.

Ok, ik snap wat jij bedoelt. volgens mij spelen dit soort problemen rond je 21e ofzo en niet rond je 15e.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 19 mei 2007 14:05

Hmm, ik heb (als 'refo') evangelische schoonouders. Natuurlijk begrijpen zij niet altijd wat wij doen en waarom wij iets (niet) doen, maar gelukkig staan zij heel erg open voor gesprek, en ik merk dat je elkaar dan juist ook op kunt scherpen. Mijn schoonmoeder heeft nog altijd wel de hoop dan mijn man wat evangelische gedachten in onze kerk kan brengen, ze heeft nog niet helemaal door dat mijn man ondertussen ook echt 'refo' is en niet meer evangelisch... :wink:

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 07 mar 2008 10:43

Ik heb reformatorische ouders en schoonouders, maar er zit wel veel verschil in.
Mijn schoonouders denken heel anders dan mijn ouders.
Mijn schoonouders zijn GGiN en mijn ouders CGK, waar wij ook lid van zijn. Maar ze hebben vanaf dag 1 mij geaccepteerd, ook al denk ik heel anders dan zij. We zijn het lang niet altijd eens, maar respecteren elkaar wel zolang we over en weer kunnen beargumenteren waarom we iets geloven of doen.
Zo geldt het ook voor mijn ouders, zij hebben mijn vrouw ook meteen geaccepteerd, al was ze lid van de Pinkstergemeente.
Zolang je je eigen kerk en (kerkelijke)regels maar niet als enig zaligmakende mogelijkheid ziet, en je kunt relativeren dan is veel mogelijk, zo is bij ons gebleken.
Leer met een kwinkslag de zaken te relativeren. Dat kan veel spenning en onbegrip wegnemen!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 24 jun 2008 11:04

waar ik eigenlijk wel zeer benieuwd om ben: Love2 (die meereageerde omdat ze het huis uit was gegaan), heb je inmiddels contact hersteld of ... ??
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Eige Nick
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Eige Nick » 24 jun 2008 11:43

Ach, ik denk dat de kerkmuren binnen 50 jaar geslecht zijn. namelijk, als de oude generatie er niet meer is.

Tis echt een vloek, die muren. Liever wil ik lid zijn van de KCBV
(Kerk van Christus in Blijde Verwachting)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 24 jun 2008 11:52

Eige Nick schreef:Ach, ik denk dat de kerkmuren binnen 50 jaar geslecht zijn. namelijk, als de oude generatie er niet meer is.

Tis echt een vloek, die muren. Liever wil ik lid zijn van de KCBV
(Kerk van Christus in Blijde Verwachting)

Ja maar dan moet je WEL hele noten zingen, anders begin ik de Herstelde-KCBV-onderhoudende-artikel 96-der-weinige-doch-zeer-hoog-opgehemelde-vaderen-in-uitgetreden-wederom-opgenomen-en-er-alsnog-weer-uitgetreden-verband-in-oprichting...! :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 24 jun 2008 21:21

Mijn ouders zijn zeer refo en mijn schoonouders niet. Schoonpa gaat alleen met kerst naar de kerk en schoonma 1x per zondag. Ze lezen wel uit de bijbel en bidden, maar voor de rest kan er heel veel mee door.
Wij hebben een beetje een tussenweg gevonden.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 jun 2008 21:30

Het valt mij op dat jou situatie nog best wel veel op de mijne lijkt Pol ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 24 jun 2008 21:34

Gerdien B. schreef:Het valt mij op dat jou situatie nog best wel veel op de mijne lijkt Pol ;)

vertel!

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 26 jun 2008 21:29

Mijn schoonouders zijn heel lief :D

Ik heb ze nog niet zo vaak gezien, dus echt moeite me aanspreken had ik niet. Maar als ik dat zou doen dan zeg ik meneer/mevrouw. Dat is netjes en dat vind ik belangrijk. Als zij dan iets anders willen, mogen zij dat zeggen. Pa en ma ga ik niet gebruiken, want ik zo noem ik alleen mijn eigen pa en ma.
Dus, dat.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 jun 2008 06:47

gehgeh... het gaat hier om het geloof :wink:

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 27 jun 2008 10:56

Mijn ouders zijn refo, maar mn schoonouders zijn Rooms Katholiek. Zij gaan met pasen en kerst naar de kerk, lezen nooit uit de bijbel en bidden alleen met het eten als ik er ben. Ik moet dan altijd in mijzelf grinniken...mn schoonvader slaat dan ineens grote kruizen wat het de rest van de dagen weer vergeet.

Mijn schoonmoeder gaat nog wel eens met mij mee naar de kerk....die kijkt meer over de kerkmuren heen. Mijn schoonvader absoluut niet. Zijn grootste angst is volgens mij dat mn man nog eens protestants wordt.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 27 jun 2008 12:00

ajl schreef:Mijn ouders zijn refo, maar mn schoonouders zijn Rooms Katholiek. Zij gaan met pasen en kerst naar de kerk, lezen nooit uit de bijbel en bidden alleen met het eten als ik er ben. Ik moet dan altijd in mijzelf grinniken...mn schoonvader slaat dan ineens grote kruizen wat het de rest van de dagen weer vergeet.

Mijn schoonmoeder gaat nog wel eens met mij mee naar de kerk....die kijkt meer over de kerkmuren heen. Mijn schoonvader absoluut niet. Zijn grootste angst is volgens mij dat mn man nog eens protestants wordt.

effe offtopic, naar welke kerk gaan jullie nu?

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 27 jun 2008 12:12

ajl schreef:Mijn ouders zijn refo, maar mn schoonouders zijn Rooms Katholiek. Zij gaan met pasen en kerst naar de kerk, lezen nooit uit de bijbel en bidden alleen met het eten als ik er ben. Ik moet dan altijd in mijzelf grinniken...mn schoonvader slaat dan ineens grote kruizen wat het de rest van de dagen weer vergeet.

Mag ik zeggen dak dan wel blij ben dat mn vriend en ik uit dezelfde kerk komen ondanks dat we 200 km bij elkaar vandaan woonde? Kzou het erg moeilijk vinden als mn vriend een ander geloof zou hebben als mij! Of ervaren jullie dat niet als lastig? (wij zijn thuis na 1 jaar verkering wel van kerk veranderd, maar mn vriend en ik zijn hier samen in mee gegaan)
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

Terug naar “Archief”