Geloven en (nog niet) bekeerd zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 30 nov 2006 13:51

Mooi gezegd Speedy! Dank!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 30 nov 2006 13:53

In het RD van vandaag staat een opmerking van wijlen ds. Abma over bekering:

Ds. Hovius memoreerde onder meer hoe ds. Abma in een preek ooit de opmerking maakt dat de mens in een handomdraai wordt bekeerd. „In de verbijsterde stilte die viel hief hij langzaam een gebalde vuist op. Daarna draaide hij de geopende hand naar boven. Van verzet tegen God komt de zondaar als een bedelaar bij God. Toen de mensen dat begrepen waren ze ontroerd.”

Dat vind ik een treffend voorbeeld van wat er verandert bij bekering. :)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 30 nov 2006 13:53

rosalie83 schreef:
japio schreef:2) De rest van mijn overtuiging klopt dan ook, omdat de Heilige Geest er Zijn licht over geeft. Niks uit mij maar alles uit Hem....wanneer het uit Hem komt (door de HG) is het niet verziekt of verdorven maar dan is het waarachtig.

Wat een arrogantie om dit zo te stellen zeg! Jij vindt dat jouw manier van denken klopt, dat is wat anders dan dat dat ook zo is. En ja, dat vind ik ook van mijn redenatie, maar ik hoop toch dat ik niet zo overkom alsof ik de enige waarheid in pacht heb of zo :roll:

Dit was een antwoord op de stelling van collateral die luidde:
2) te geloven dat de rest van zijn overtuiging - die dus kennelijk opgesteld is door dat 'verziekte' verstand - wèl klopt...
Ik wilde aangeven dat het verstand van een wedergeboren mens niet meer "verziekt" is, omdat de Heilge Geest het verlicht heeft. De menselijke natuur blijft tot aan de dood, en daarom staat een wedergeboren mens (ik uiteraard ook) open voor dwaling. Collateral incinueerde dat alles wat ik stelde onzin was, omdat het uit een "verziekt" verstand voort kwam. Mijn antwoord was dan ook dat mijn overtuiging, dat Christus is gestorven voor totaal verdroven mensenkinderen, niet een "zieke gedachte is, maar voortkomt uit het werk van de Heilige Geest.

Is het arrogant om te zeggen dat de ware wijsheid uit de Heilige Geest komt en juist niet uit mij?!? Tuurlijk draag ik ook de oude menselijke natuur mee, en heb ik in die zin niet "de wijsheid" in pacht o.i.d. Want de wijsheid is bij God en niet bij mensen. Maar door het werk van de HG wil Hij wel wat van die ware wijsheid schenken aan zijn Volk.
Als de Heere ons loslaat, dat is er niks meer. Daarom zijn we zo afhankelijk van de Heere.

Mijn antwoord was eigenlijk om aan te tonen dat niet alles wat uit mij voortkomt "verziekt" is omdat het licht van de Heilige Geest mijn verstand verlicht. Ik had er nog wel duidelijker bij kunnen zetten (stond elders in mijn antwoord wel) dat een wedergeborene ook de oude natuur nog meedraagt en dus ook nog kan dwalen.
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 30 nov 2006 13:58

Speedy schreef:het doet mij denken aan een voorbeeld wat ik ooit gehoord heb in een preek n.a.v. dat het volk werd gestraft in de woestijn en dat ze moesten opzien tot de koperen slang.

De predikant zei wij hebben ons in het paradijs moedwillig laten bijten door de slang. Sindsdien loopt het gif door onze aderen. Bij een ieder begint dat gif te lopen op het moment dat we geboren worden. En om te genezen moeten opzien naar Christus (de koperen slang van het nieuwe testament). Wie in geloof op mag zien zal mogen leven. Het volk wat in de woestijn zijn hoofd niet ophief stierf en zo is het met ons.

Kunnen we zelf ons hoofd opheffen nee, maar ook daarin wil de Heere helpen en als we opzien wil de Heere schenken. De Heere heeft een uitstrekte hand en laten we die aannemen (nu niet het aannemen dat we het zelf kunnen, maar de Heere was er al veel eerder).

Het geheim is hier "alles te moeten doen om zalig te worden en niet te kunnen". Probeer maar eens achter dat geheim te komen !!!

Hier sluit ik mij volledig bij aan! Dat is het mooie van de uitverkiezing. Op het begin is het zo onbegrijpelijk, maar later wordt het zo'n grote troost!
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 30 nov 2006 14:29

Hero schreef:
Poesje schreef:
rosalie83 schreef:Nou, God weet wie uiteindelijk voor hem kiezen. Of dat nou heel bewust gaat of wat minder bewust.
Bedoel je hiermee te zeggen dat we zelf voor God kiezen?

Wij kiezen zelf voor God, omdat we weten dat Hij voor ons heeft gekozen — en Hij kiest voor ons, wetende : dat wij voor Hem zullen gaan kiezen ....

De verkiezing is niet uit een voorzien geloof.

DL 1-9. Deze zelfde verkiezing is geschied, niet uit het voorgezien geloof en gehoorzaamheid des geloofs, heiligheid, of enige andere goede hoedanigheid of geschiktheid, als een oorzaak of voorwaarde, tevoren vereist in den mens, die verkoren zou worden; maar tot het geloof en gehoorzaamheid des geloofs, tot heiligheid, enz.; en dienvolgens is de verkiezing de fontein van alle zaligmakend goed, waaruit het geloof, de heiligheid, en andere zaligmakende gaven, en eindelijk het eeuwige leven zelf als vruchten vloeien; naar het getuigenis van den apostel: Hij heeft ons uitverkoren (niet, omdat wij waren, maar) opdat wij zouden zijn heilig en onberispelijk voor Hem in den liefde (Ef. 1:4).

1 Johannes 4:19 Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 30 nov 2006 14:32

Wullimpie schreef:De verkiezing is niet uit een voorzien geloof.

Wat bedoel je daar mee?

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 30 nov 2006 14:34

rosalie83 schreef:

Wat bedoel je daar mee?

God verkiest ons niet omdat hij weet dat we gaan geloven, we gaan geloven omdat we zijn uitverkoren.

Zie ook het stukje uit de DL.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 30 nov 2006 14:38

Wullimpie schreef:
rosalie83 schreef:

Wat bedoel je daar mee?

God verkiest ons niet omdat hij weet dat we gaan geloven, we gaan geloven omdat we zijn uitverkoren.

Zie ook het stukje uit de DL.

Ik heb persoonlijk niet zo veel met de DL, maar goed, dat terzijde.

Uitverkoren zijn is mijns inziens hetzelfde als dat God dus weet wie er voor Hem gaat kiezen.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 30 nov 2006 14:48

Dan maak je God dus afhankelijk van de keuze van de mens, en dat is niet zo.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 30 nov 2006 14:55

Dat zeg ik niet! God weet wie er voor Hem gaat kiezen, dat heeft Hij al besloten!

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 30 nov 2006 15:05

rosalie83 schreef:Dat zeg ik niet! God weet wie er voor Hem gaat kiezen, dat heeft Hij al besloten!

Toen God de uitverkiezing heeft vastgesteld, om het zo maar even te zeggen, wist Hij dat er van nature niemand meer voor Hem zou kiezen.

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 30 nov 2006 15:08

Wullimpie schreef:
rosalie83 schreef:Dat zeg ik niet! God weet wie er voor Hem gaat kiezen, dat heeft Hij al besloten!

Toen God de uitverkiezing heeft vastgesteld, om het zo maar even te zeggen, wist Hij dat er van nature niemand meer voor Hem zou kiezen.

Precies, als Hij niemand zou trekken met Zijn liefdekoorden dan zou er niemand gaan geloven. Gelukkig trekt Hij nog mensen, om Zijn uitverkoren volk toe te brengen. Het kiezen komt dus niet van de mens, maar van God.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 30 nov 2006 15:20

Wullimpie en Japio, hoe vinden jullie dan dat wij ons moeten gedragen als we nog niet bekeerd zijn?

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 30 nov 2006 15:27

God bidden of hij ons wil bekeren.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 30 nov 2006 15:28

Wullimpie schreef:God bidden of hij ons wil bekeren.

Okay, ja! En verder?

Terug naar “Archief”