Moderator: Moderafo's
Ds. Hovius memoreerde onder meer hoe ds. Abma in een preek ooit de opmerking maakt dat de mens in een handomdraai wordt bekeerd. „In de verbijsterde stilte die viel hief hij langzaam een gebalde vuist op. Daarna draaide hij de geopende hand naar boven. Van verzet tegen God komt de zondaar als een bedelaar bij God. Toen de mensen dat begrepen waren ze ontroerd.”
rosalie83 schreef:japio schreef:2) De rest van mijn overtuiging klopt dan ook, omdat de Heilige Geest er Zijn licht over geeft. Niks uit mij maar alles uit Hem....wanneer het uit Hem komt (door de HG) is het niet verziekt of verdorven maar dan is het waarachtig.
Wat een arrogantie om dit zo te stellen zeg! Jij vindt dat jouw manier van denken klopt, dat is wat anders dan dat dat ook zo is. En ja, dat vind ik ook van mijn redenatie, maar ik hoop toch dat ik niet zo overkom alsof ik de enige waarheid in pacht heb of zo
Speedy schreef:het doet mij denken aan een voorbeeld wat ik ooit gehoord heb in een preek n.a.v. dat het volk werd gestraft in de woestijn en dat ze moesten opzien tot de koperen slang.
De predikant zei wij hebben ons in het paradijs moedwillig laten bijten door de slang. Sindsdien loopt het gif door onze aderen. Bij een ieder begint dat gif te lopen op het moment dat we geboren worden. En om te genezen moeten opzien naar Christus (de koperen slang van het nieuwe testament). Wie in geloof op mag zien zal mogen leven. Het volk wat in de woestijn zijn hoofd niet ophief stierf en zo is het met ons.
Kunnen we zelf ons hoofd opheffen nee, maar ook daarin wil de Heere helpen en als we opzien wil de Heere schenken. De Heere heeft een uitstrekte hand en laten we die aannemen (nu niet het aannemen dat we het zelf kunnen, maar de Heere was er al veel eerder).
Het geheim is hier "alles te moeten doen om zalig te worden en niet te kunnen". Probeer maar eens achter dat geheim te komen !!!
Hero schreef:Poesje schreef:Bedoel je hiermee te zeggen dat we zelf voor God kiezen?rosalie83 schreef:Nou, God weet wie uiteindelijk voor hem kiezen. Of dat nou heel bewust gaat of wat minder bewust.
Wij kiezen zelf voor God, omdat we weten dat Hij voor ons heeft gekozen — en Hij kiest voor ons, wetende : dat wij voor Hem zullen gaan kiezen ....
DL 1-9. Deze zelfde verkiezing is geschied, niet uit het voorgezien geloof en gehoorzaamheid des geloofs, heiligheid, of enige andere goede hoedanigheid of geschiktheid, als een oorzaak of voorwaarde, tevoren vereist in den mens, die verkoren zou worden; maar tot het geloof en gehoorzaamheid des geloofs, tot heiligheid, enz.; en dienvolgens is de verkiezing de fontein van alle zaligmakend goed, waaruit het geloof, de heiligheid, en andere zaligmakende gaven, en eindelijk het eeuwige leven zelf als vruchten vloeien; naar het getuigenis van den apostel: Hij heeft ons uitverkoren (niet, omdat wij waren, maar) opdat wij zouden zijn heilig en onberispelijk voor Hem in den liefde (Ef. 1:4).
rosalie83 schreef:Wullimpie schreef:De verkiezing is niet uit een voorzien geloof.
Wat bedoel je daar mee?
Wullimpie schreef:rosalie83 schreef:Wullimpie schreef:De verkiezing is niet uit een voorzien geloof.
Wat bedoel je daar mee?
God verkiest ons niet omdat hij weet dat we gaan geloven, we gaan geloven omdat we zijn uitverkoren.
Zie ook het stukje uit de DL.
rosalie83 schreef:Dat zeg ik niet! God weet wie er voor Hem gaat kiezen, dat heeft Hij al besloten!
Wullimpie schreef:rosalie83 schreef:Dat zeg ik niet! God weet wie er voor Hem gaat kiezen, dat heeft Hij al besloten!
Toen God de uitverkiezing heeft vastgesteld, om het zo maar even te zeggen, wist Hij dat er van nature niemand meer voor Hem zou kiezen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten