GerGem?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 11 dec 2006 15:29

Optimatus schreef:Goede instelling! Je doet immers niet belijdenis voor een kerk, maar voor God. Toch?

ja dat dacht ik ook. Daarom snapte ik niet goed dat je daaraan iets zou moeten veranderen als je naar een andere kerk gaat.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 11 dec 2006 15:42

Maar die vraag beantwoord je eigenlijk toch al, als je kenbaar maakt naar die kerk over te willen gaan :roll:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 dec 2006 15:43

Gerdien B. schreef:Maar die vraag beantwoord je eigenlijk toch al, als je kenbaar maakt naar die kerk over te willen gaan :roll:

Wat bedoel je?

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 11 dec 2006 15:48

Optimatus schreef:Goede instelling! Je doet immers niet belijdenis voor een kerk, maar voor God. Toch?
Niet helemaal, ik weet dat je bij de CGK belijdenis doet van de leer zoals die alhier geleerd wordt. In soortgelijke bewoordingen iig.

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 11 dec 2006 15:49

Machiavelli schreef:
Niet helemaal, ik weet dat je bij de CGK belijdenis doet van de leer zoals die alhier geleerd wordt. In soortgelijke bewoordingen iig.

ligt eraan welke CGK gemeente.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 11 dec 2006 15:52

tweetietwee schreef:ligt eraan welke CGK gemeente.
Zou goed kunnen, ik ben daar verder niet echt bekend mee.

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 28 dec 2006 11:53

in de GG doe je belijdenis van de leer van de kerk. echter als je met hart en ziel ja zegt op deze belijdenis dan weet je dat zelf verloren ligt en dat een leven zonder genade en geloof niet is in overeenstemming met ons levensdoel.

iemand die enkel de dode letter van de leer beaamt en in zijn leven in gesprekken geen blijk geeft van de genade en het geloof te missen kan dus nooit een eerlijk 'ja' zeggen op de leer van de kerk (in dit geval de GG)

trouwens de opmerkingen van The Keimpe over belijdenis doen voor de kerkeraad zijn juist: als je overkomt uit een ander kerkeraad zal dit van je gevraagd worden, en terecht: je komt naar een ander kerkverband met vaak toch wel een iets (al gaat het meestal meer om de bijzaken) andere leer.

in bijzondere gevallen (bij overkomst uit een gemeente die niet rechts gereformeerde signatuur heeft) kan het echter wel zo zijn dat de kerkeraad je adviseert of vraagt om belijdeniscatechesatie te gaan volgen zodat je ook weet waar je ja op zegt als je belijdenis doet voor de kerkeraad.

en bij overkomst uit de kerken van ds Boone (vraag niet hoe ze precies heten, ik meen Oud GerGem (in Ned)) hoeft er helemaal geen belijdenis te worden gedaan omdat het verschil punt tussen deze kerken ligt in uiterlijke zaken EN NIET IN DE LEER
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 28 dec 2006 16:57

Dirk schreef:in de GG doe je belijdenis van de leer van de kerk. echter als je met hart en ziel ja zegt op deze belijdenis dan weet je dat zelf verloren ligt en dat een leven zonder genade en geloof niet is in overeenstemming met ons levensdoel.

iemand die enkel de dode letter van de leer beaamt en in zijn leven in gesprekken geen blijk geeft van de genade en het geloof te missen kan dus nooit een eerlijk 'ja' zeggen op de leer van de kerk (in dit geval de GG)

trouwens de opmerkingen van The Keimpe over belijdenis doen voor de kerkeraad zijn juist: als je overkomt uit een ander kerkeraad zal dit van je gevraagd worden, en terecht: je komt naar een ander kerkverband met vaak toch wel een iets (al gaat het meestal meer om de bijzaken) andere leer.

in bijzondere gevallen (bij overkomst uit een gemeente die niet rechts gereformeerde signatuur heeft) kan het echter wel zo zijn dat de kerkeraad je adviseert of vraagt om belijdeniscatechesatie te gaan volgen zodat je ook weet waar je ja op zegt als je belijdenis doet voor de kerkeraad.

en bij overkomst uit de kerken van ds Boone (vraag niet hoe ze precies heten, ik meen Oud GerGem (in Ned)) hoeft er helemaal geen belijdenis te worden gedaan omdat het verschil punt tussen deze kerken ligt in uiterlijke zaken EN NIET IN DE LEER

Als ik dit zo lees vraag ik me af.. Overal ter wereld stapelen mensen stenen op elkaar,noemen het kerk, en zeggen God gevonden te hebben.
Als er een bijbel op je nachtkastje ligt,en die frequent leest, dan is het toch goed?Het is misschien fijn een uitlegger te hebben,maar daar zijn boekjes te over voor. Je wordt als kind meegesleurt naar een Ger.Gem, een PKN gemeente,een ger. vrijgemaakt ..en die uitleg hang je de rest van je leven aan,maar is de bijbel zelf dan niet duidelijk genoeg? Intepreteer het zoals jij denkt dat het er staat, niet zoals de dominee denkt dat het er staat..Lijkt me. Ik heb iig al in geen jaren een kerk van binnen gezien, op de katholieke kathedraal van Antwerpen na deze kerst, op aandringen van mijn (katholieke) vriendin. En het bevalt me prima.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 28 dec 2006 17:14

Overal ter wereld stapelen mensen stenen op elkaar

Wat mooi uitgedrukt . . .

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 28 dec 2006 17:49

tweetietwee schreef:
Machiavelli schreef:

ligt eraan welke CGK gemeente.

gelooft gij dat de waarheid Gods die in het OT en NT geopenbaard en in de artikelen van het christelijk geloof beleden is en in de christelijke kerk alhier geleerd wordt, de waarachtige en volkomen leer der zaligheid is, en is het uw voornemen in de belijdenis daarvan door de genade Gods standvastig te blijven in leven en sterven.

(dat is de vraag)
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 28 dec 2006 19:57

Rock-G schreef:
Dirk schreef:- eigen quote verwijderd -

Als ik dit zo lees vraag ik me af.. Overal ter wereld stapelen mensen stenen op elkaar,noemen het kerk, en zeggen God gevonden te hebben.
Als er een bijbel op je nachtkastje ligt,en die frequent leest, dan is het toch goed?Het is misschien fijn een uitlegger te hebben,maar daar zijn boekjes te over voor. Je wordt als kind meegesleurt naar een Ger.Gem, een PKN gemeente,een ger. vrijgemaakt ..en die uitleg hang je de rest van je leven aan,maar is de bijbel zelf dan niet duidelijk genoeg? Intepreteer het zoals jij denkt dat het er staat, niet zoals de dominee denkt dat het er staat..Lijkt me. Ik heb iig al in geen jaren een kerk van binnen gezien, op de katholieke kathedraal van Antwerpen na deze kerst, op aandringen van mijn (katholieke) vriendin. En het bevalt me prima.

als je de bijbel inderdaad frequent leest ben je ook de volgende bijbelteksten tegengekomen. ik citeer ze (uit de Statenvertaling) om aan te geven dat het samen belijden, samen geloven en samen een gemeente vormen noodzakelijk, goed en tot opbouw van je eigen geloof is:

Kol 3:16: ...leert en vermaant elkander...

Efeze 6:19: En voor mij opdat mij het woord gegeven worde in de opening mijns monds met vrijmoedigheid, om de verborgenheid(!) (cursivering Dirk) van het evangelie bekend te maken.

Hebr 10: 24 en 25: En laat ons op elkander acht nemen, tot opscherping der liefde en de goede werken; En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommige de gewoonte hebben. maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.

Daarom ga ik naar de kerk: om meer te horen over de verborgenheden Gods, om te horen wat God door zijn Woord tot ons wil zeggen.
Rom 10:17: zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het woord Gods

ja, ik weet het: zoveel gebouwen, zoveel leringen. Maar omdat anderen mensen of instituties zoals kerken niet volmaakt zijn mogen wij nog de onderlinge samenkomst nalaten!!! De onderlinge samenkomst is de opdracht die God zelf geeft!
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Clarabella Koe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Clarabella Koe » 03 jan 2007 22:06

rosalie83 schreef:Zo enorm herkenbaar! Ik voel me ook vaak erg radicaal, maar je wordt soms echt voor gek versleten!

Ik kan me nog herinneren dat ik in mijn woonplaats destijds stond te wachten in het bushokje op de lijnbus naar school in een andere plaats. De schoolbussen van verschillende refo-scholen kwamen ook daar langs, dus met mij stonden een heleboel refo's te wachten. Maar ik stond daar gedurig met rode oren, omdat ik kapot geneerde voor wat ze zeiden. Je hoorde echt vanalles langskomen. Maar ik werd wel uitgescholden omdat ik een broek droeg en naar een niet-refoschool ging!

Tja, zo kan het zijn, maar er zijn natuurlijk binnen de refo-gemeenschap heel veel verschillende mensen.
Ik zit ook op een refo-school.. Daar zijn wel wat mensen waar je je wat betreft de taal die ze uitslaan heel hard voor kunt schamen.. maar aan de andere kant zijn er ook heel veel positieve mensen..
Bij ons op school mag je geen broeken aan, maar wel reizen in een broek en je op school omkleden, omdat veel mensen ver moeten fietsen enzo..
Niemand zeurt daar ook over. Het is normaal. Het kan dus zo zijn dat binnen sommige kringen de broek echt als heidens gezien wordt, maar je moet dit niet generaliseren.
Ik kom zelf uit de -op dit forum als 'licht' uitgemaakte- gergem van Houten. Er zijn zeker weten heel veel verschillen binnen de gergem, maar als ik het vanuit onze gemeente bekijk, zijn we echt niet zo negatief als veel mensen denken.. Er is sowieso respect. Ik heb hier nog nooit iemand een ander horen uitschelden omdat zij wel/niet een broek draagt. Misschien is dat in andere gemeentes anders, maar in ons Houten hebben we respect voor elkaars opvattingen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maarjaa.. Ik ken ook mensen uit andere gergems die zelf niet tegen het dragen van broeken zijn, maar het voor anderen laten omdat gemeenteleden anders op hen neerkijken en ze veracht worden enzo.. ze doen het echt niet omdat andere mensen hen dan zouden laten vallen omdat ze 'slecht' zijn.. Dat is toch te erg voor woorden dat dat gebeurt?!
Ik heb een hekel aan het 'zwaar' en 'licht' afschilderen, maar ik denk dat de 'zwaardere' gemeentes zich meer moeten richten op de inhoud en niet op het uiterlijk..

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 03 jan 2007 23:37

Clarabella Koe schreef:ik denk dat de 'zwaardere' gemeentes zich meer moeten richten op de inhoud en niet op het uiterlijk..

BINGO
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 06 jan 2007 11:20

dat doet me denken aan een mooi lijstje van Essiee en Gerdien B :)

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 06 jan 2007 11:26

Clarabella Koe schreef:
rosalie83 schreef:Zo enorm herkenbaar! Ik voel me ook vaak erg radicaal, maar je wordt soms echt voor gek versleten!

Ik kan me nog herinneren dat ik in mijn woonplaats destijds stond te wachten in het bushokje op de lijnbus naar school in een andere plaats. De schoolbussen van verschillende refo-scholen kwamen ook daar langs, dus met mij stonden een heleboel refo's te wachten. Maar ik stond daar gedurig met rode oren, omdat ik kapot geneerde voor wat ze zeiden. Je hoorde echt vanalles langskomen. Maar ik werd wel uitgescholden omdat ik een broek droeg en naar een niet-refoschool ging!

T
Bij ons op school mag je geen broeken aan, maar wel reizen in een broek en je op school omkleden, omdat veel mensen ver moeten fietsen enzo..
Niemand zeurt daar ook over. Het is normaal
. Het kan dus zo zijn dat binnen sommige kringen de broek echt als heidens gezien wordt, maar je moet dit niet generaliseren.

kijk en dat vindt ik nu weer raar, ik heb er zelf geen moeite mee als een meisje een broek draagt, een broek kan ook heel vrouwelijk zijn , (maar ook weer niet...) maar onderweg wel, op school weer niet , en thuis weer wel / niet...beetje inconsequent. Hypocriet zelfs... maar goed dat zijn weer uiterlijkheden... helaas is men over het algemeen nogal van het uiterlijk in zwaardere kerken, Zondags als ik naar de kerk ga is het een en al parade en modeshow wat er voorbijloopt. , De een heeft een nog duurdere wagen dan de andere.... wat dat betreft verschillen "refo's" niet zoveel van andere aardse (on) gelovigen en doen ze er zelfs nog wel eens een schepje bovenop ! maar daar is in andere topics al genoeg over gezegd

Wat dat betreft.. als Gerdien B en Essiee nog weten waar hun lijstje stond, heel vattend... :)

Terug naar “Archief”