SGP en herinvoering van de doodstraf....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 okt 2006 06:01

cire schreef:
Dan wil ik wel eerst graag van jou die teksten/ Bijbelgedeeltes waar dat staat. Het liefst wel vanuit het nieuwe testament graag.

als je niet over je eigen leven mag beschikken dan al helemaal niet over die van een ander. Liet Jezus zelf ook niet een vrouw vrijuit gaan die volgens de wet de doodstraf verdiende?
Het christelijk geloof draait om genade!!!

Ik zie niet in waarom ik het oude testament zou overslaan. Ik ben het helemaal met je eens dat Jezus ons de weg wijst. Dat betekent dat christenen andere mensen (ook moordenaars) de boodschap van genade mogen en moeten brengen.
Tegelijkertijd denk ik dat Jezus de rechterlijke macht daarmee niet de mogelijkheid ontneemt om de doodstraf uit te spreken.
Jezus heeft volgens mij ook niet gezegd dat deze vrouw de doodstraf niet zou verdienen. De boodschap van het verhaal is toch dat wij uiteindelijk niet beter zijn dan die vrouw! Alleen is dat niet iets dat tussen ons en aardse rechters wordt bepaald, maar tussen ons en de hemelse rechter.

Weet wel welke verandwoording je rechters oplegt door de doodstraf in te voeren. Wij hebben makkelijk praten, zij moeten het straks verantwoorden voor God.

Waarom uit het Nieuwe Testament: Jezus heeft alles vanuit het Oude Testament volbracht. Wij mogen leven vanuit het Nieuwe Testament. Daarom zie ik graag argumenten vanuit het N.T.
Jezus geeft toch duidelijk aan dat wij niet beter zijn dan een moordenaar of wie dan ook. Als die persoon de doodstraf verdiend, waarom wij dan niet? Wij zijn echt geen haar beter. Hoe vaak heb jij in je leven al een moord begaan in je gedachten?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 okt 2006 11:12

cire schreef:
Aragorn schreef:Maar waarom zou iemand dat recht kunnen verspelen? Zijn er voorwaarden verbonden aan een levenswaardige status?

Jazeker... Mensen die er de gewoonte van maken de levens van anderen te vernielen (in de zin van moord), verspillen wat mij betreft dat recht.

Ja, wat jou betreft. Ik kan ook beweren dat mensen die de hele dag gangstarap luisteren wat mij betreft het recht op een uitkering verliezen, maar dat moet wel ergens op gebaseerd zijn.

Welk principe ligt daaraan ten grondslag?

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 19 okt 2006 18:46

ik ben meer dan 100% tegen de doodstraf, ik vind het een grof schandaal dat een partij als de sgp zulke dingen zegt!! de sgp hangt door ''christelijke'' dogma's aan elkaar en het is wel de laatste partij waar ik op zou stemmen!!
ik moet moeite doen om niet gewoon kwaad te worden op zulk soort figuren..

groeten marcel
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 19 okt 2006 20:54

André schreef:
cire schreef:Het SGP standpunt is dus vrij eenvoudig Bijbels te onderbouwen.
Ik luister....

Ik wilde eigenlijk niet zeggen dat je Bijbels gezien de doodstraf moet invoeren. Ik bedoelde eigenlijk dat die mogelijkheid er Bijbels gezien wel is.

Simpel gezegd: In het oude testament is het vrij duidelijk dat God in zijn wetten de doodstraf in bepaalde situaties toe laat.
Omdat ik hier in het nieuwe testament nergens een principiele wijziging tegen kom wat dit betreft, denk ik dat het Bijbels nog steeds mogelijk is.
Eerlijk gezegd vind ik het 'wijzer dan God willen zijn' als we de doodstraf per definitie onchristelijk noemen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 okt 2006 21:00

marcel081276 schreef:ik ben meer dan 100% tegen de doodstraf, ik vind het een grof schandaal dat een partij als de sgp zulke dingen zegt!! de sgp hangt door ''christelijke'' dogma's aan elkaar en het is wel de laatste partij waar ik op zou stemmen!!

groeten marcel

op dit forum wordt de SGP goed vertegenwoordigt, dus je bent gewaarschuwd. :wink:

Je kan je er wel boos om maken, maar probeer is met argumenten aan te geven waarom je tegen bent en wint je niet te veel op. Probeer je te verplaatsen in de argumenten van diegene die voor zijn. ;)

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 19 okt 2006 21:05

Gerdien B. schreef:
cire schreef:
Dan wil ik wel eerst graag van jou die teksten/ Bijbelgedeeltes waar dat staat. Het liefst wel vanuit het nieuwe testament graag.

als je niet over je eigen leven mag beschikken dan al helemaal niet over die van een ander. Liet Jezus zelf ook niet een vrouw vrijuit gaan die volgens de wet de doodstraf verdiende?
Het christelijk geloof draait om genade!!!

Ik zie niet in waarom ik het oude testament zou overslaan. Ik ben het helemaal met je eens dat Jezus ons de weg wijst. Dat betekent dat christenen andere mensen (ook moordenaars) de boodschap van genade mogen en moeten brengen.
Tegelijkertijd denk ik dat Jezus de rechterlijke macht daarmee niet de mogelijkheid ontneemt om de doodstraf uit te spreken.
Jezus heeft volgens mij ook niet gezegd dat deze vrouw de doodstraf niet zou verdienen. De boodschap van het verhaal is toch dat wij uiteindelijk niet beter zijn dan die vrouw! Alleen is dat niet iets dat tussen ons en aardse rechters wordt bepaald, maar tussen ons en de hemelse rechter.

Weet wel welke verandwoording je rechters oplegt door de doodstraf in te voeren. Wij hebben makkelijk praten, zij moeten het straks verantwoorden voor God.

Aan de andere kant hebben rechters ook de verantwoordelijkheid (denk ik) om niet zomaar veelplegers over straat te laten lopen... Ik zeg trouwens niet dat rechters de doodstraf moeten uitspreken. Ik houd alleen de mogelijkheid open dat het in bepaalde situaties gerechtvaardigd is.

Waarom uit het Nieuwe Testament: Jezus heeft alles vanuit het Oude Testament volbracht. Wij mogen leven vanuit het Nieuwe Testament. Daarom zie ik graag argumenten vanuit het N.T.
Jezus geeft toch duidelijk aan dat wij niet beter zijn dan een moordenaar of wie dan ook. Als die persoon de doodstraf verdiend, waarom wij dan niet? Wij zijn echt geen haar beter. Hoe vaak heb jij in je leven al een moord begaan in je gedachten?

Ik weet het niet. Hoewel ik geen enkele reden heb om te beweren dat ik niet zondig in gedachten, ben ik er niet van bewust dat ik mensen in gedachten vermoord.
Maar dat doet er eigenlijk ook niet toe. Het verschil is dat het gericht over de gedachten een zaak van de hemelse rechter is en niet van de aardse rechter. Doodstraf bij de aardse rechter betekent niet zomaar doodstraf bij de hemelse rechter en voor vrijspraak geldt hetzelfde.

Ik vind het moeilijk om te zeggen wat leven vanuit het nieuwe testament precies betekent in het geval van strafrecht. Maar is het dan wel logisch dat je levenslang straf mag uitdelen als je leeft vanuit het N.T.?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 okt 2006 21:05

cire schreef:Ik wilde eigenlijk niet zeggen dat je Bijbels gezien de doodstraf moet invoeren. Ik bedoelde eigenlijk dat die mogelijkheid er Bijbels gezien wel is.

Simpel gezegd: In het oude testament is het vrij duidelijk dat God in zijn wetten de doodstraf in bepaalde situaties toe laat.
Omdat ik hier in het nieuwe testament nergens een principiele wijziging tegen kom wat dit betreft, denk ik dat het Bijbels nog steeds mogelijk is.
Eerlijk gezegd vind ik het 'wijzer dan God willen zijn' als we de doodstraf per definitie onchristelijk noemen.

Dus alles wat in het oude testament staat en niet concreet wordt gewijzigd in het nieuwe testament, die regels gelden nu allemaal nog?

Ik wil graag concrete teksten. Misschien zijn ze begin van dit topic al genoemd maar ik heb nog steeds niet alles terug gelezen.
Persoonlijk zou ik het niet kunnen verantwoorden voor God. Of iemand moet mij idd een vindplaats van een Bijbelgedeelte aan kunnen tonen waaruit blijkt dat het echt moet gebeuren. Daarbij weer de kantekening dat ik persoonlijk het graag zou zien vanuit het nieuwe testament.

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 19 okt 2006 21:13

Ik snap eerlijk gezegd echt niet dat zoveel mensen er 100% van overtuigd zijn dat de doodstraf per definitie verkeerd is. Ik denk bijvoorbeeld aan de Neurenbergse processen. Naar mijn mening is het niet onbijbels dat er hier doodstraffen zijn toegepast.

Verder heb ik trouwens nergens beweerd dat ik het met de SGP eens ben. Ik ben niet voor de invoering van de doodstraf in ons 'gewone' strafrecht. Maar in heel bijzondere situaties zie ik er wel Bijbelse ruimte voor.

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 19 okt 2006 21:17

marcel081276 schreef:ik ben meer dan 100% tegen de doodstraf, ik vind het een grof schandaal dat een partij als de sgp zulke dingen zegt!! de sgp hangt door ''christelijke'' dogma's aan elkaar en het is wel de laatste partij waar ik op zou stemmen!!

groeten marcel

Ben je ook zo boos op de God van het O.T. :?: In principe is dat dezelfde God van het N.T...

PS een beetje flauw om te zeggen dat de SGP van christelijke dogma's aan elkaar hangt.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 okt 2006 21:18

Ik heb pas de film Neurenberg gezien. Het was idd niet het minste wat die mensen gedaan hebben. Toch zou ik dat vonis nooit over mijn lippen kunnen krijgen.
Oke.. ik heb ooit wel is iemand doodgewenst, maar ik wist dat dat wensen niet omgezet zou worden in een kogel, strop of spuit. Anders had ik het niet gewenst.

Onbijbels wil ik het ook niet noemen maar ik vraag mij af of wij de doodstraf nu in zouden moeten voeren in Nederland.

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 19 okt 2006 21:21

Gerdien B. schreef:
cire schreef:Ik wilde eigenlijk niet zeggen dat je Bijbels gezien de doodstraf moet invoeren. Ik bedoelde eigenlijk dat die mogelijkheid er Bijbels gezien wel is.

Dus alles wat in het oude testament staat en niet concreet wordt gewijzigd in het nieuwe testament, die regels gelden nu allemaal nog?

Volgens mij heb ik dat niet beweert... Ik zeg ook niet dat de doodstraf uitgevoerd moet worden, waar in het O.T. een opdracht staat.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 19 okt 2006 21:23

Gerdien B. schreef:Waarom uit het Nieuwe Testament: Jezus heeft alles vanuit het Oude Testament volbracht. Wij mogen leven vanuit het Nieuwe Testament. Daarom zie ik graag argumenten vanuit het N.T.

Romeinen 13 misschien? Daar staat volgens mij dat de overheid er is om haar burgers te beschermen, maar dat die burgers moeten vrezen als ze kwaad willen, omdat de overheid 'het zwaard niet tevergeefs draagt' en een 'wreekster is dengene die kwaad doet'.

Als een overheid er is om je te beschermen, vind ik ook dat de doodstraf in gevallen van moord/doodslag is toegestaan; waarom iemand in leven laten die een ander het leven (met de daad) misgunt? Is het leven van de moordenaar zoveel meer waard dan van het slachtoffer en de eventueel nog te maken slachtoffers? De doodstraf getuigt m.i. ook van het hoogachten van het leven van de overblijvende burgers...

Ik begrijp ook wel dat levenslange gevangenisstraf voor een dader ook nog genadetijd is, maar de moordenaar heeft het slachtoffer die genadetijd ook niet gegund...

Je vraagt of wij de doodstraf niet zouden moeten krijgen omdat we in gedachten ook moorden begaan. Ja, daarin zondigen wij allemaal tegen de 10 geboden, maar gedachten worden in Nederland nog niet gestraft en volgens de Bijbel hoeft dat ook niet, al zondigen wij met iedere zonde wel tegen alle geboden. In de Bijbel staat niet dat de overheid het zwaard ook draagt tegen gedachten... In geestelijk opzicht zijn wij op ieder moment de dood waardig.
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 okt 2006 21:27

cire schreef:
Gerdien B. schreef:

Volgens mij heb ik dat niet beweert... Ik zeg ook niet dat de doodstraf uitgevoerd moet worden, waar in het O.T. een opdracht staat.

ik wilde dat alleen ff checken in hoeverre jij het bedoelde ;)

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 19 okt 2006 21:28

Gerdien B. schreef:Ik heb pas de film Neurenberg gezien. Het was idd niet het minste wat die mensen gedaan hebben. Toch zou ik dat vonis nooit over mijn lippen kunnen krijgen.
Oke.. ik heb ooit wel is iemand doodgewenst, maar ik wist dat dat wensen niet omgezet zou worden in een kogel, strop of spuit. Anders had ik het niet gewenst.

Onbijbels wil ik het ook niet noemen maar ik vraag mij af of wij de doodstraf nu in zouden moeten voeren in Nederland.

Je gaat toch niet beweren dat we nu hetzelfde standpunt hebben :wink:

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 19 okt 2006 21:32

Gerdien B. schreef:euthanasie ligt zeker bij de overheid. Aangezien zij bepalen of het wettelijk wel of niet mag gedaan worden.
Bij euthanasie, zelfmoord en doodstraf gaat het er bij alle drie om dat de mens beslist wanneer iemand (zij zelf of een ander) moet sterven. Bij alle 3 neemt de mens het heft in eigne handen. Als wij niet mogen beschikken over mensen levens, dan moeten we van alle 3 afblijven.

Oeps, euthanasie wordt niet als een taak van de overheid gezien, al geeft die wel toestemming. Euthanasie en zelfmoord zijn een uiting van zelfbeschikking terwijl het toepassen van de doodstraf vanuit de Bijbel een taak is van de overheid. De rechters zijn natuurlijke mensen, maar met een taak van Boven (als het goed is); iets wat ik nog steeds niet kan zeggen van medeplegers aan euthanasie en zelfmoord.
Blijft overeind of het verstandig zou zijn nú de doodstraf weer in te voeren; Nederland is zover van God en Zijn geboden af dat het maar de vraag is of de overheid het nog op de in de Bijbel bedoelde manier zou kunnen handhaven. Maar dat is een andere discussie.
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Terug naar “Archief”