verbonden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 15 apr 2003 09:59

Ha John,

Ik zou nog terug komen op dit onderwerp. En ook nog op het onderwerp over liefde, maar ik heb niet zoveel tijd en om nu onder werktijd hele verhalen te gaan maken...

Over het werkverbond. In het paradijs, voor de zondeval had God met Adam (en met hem met de gehele mensheid) een verbond gemaakt dat inhield dat de mens het leven zou hebben als zij zich aan Gods gebod zouden houden, maar dat zij de dood zoudens terven als zij zouden overtreden. Dit verbond wordt gewoonlijk het werkverbond genoemd. Adam moest iets doen (wat hij ook kon) en zou daarvoor het leven verkrijgen.

Adam verbrak dit verbond en met hem viel de gehele mensheid, en verloor de mensheid het vermogen om de geboden Gods te houden en werd hij des doods schuldig. God openbaarde toen het genadeverbond, waarin voorzien werd in de eis van het werkverbond die nog steeds op hem rustte. Door de volmaakte vervulling van de wet door een zondeloos ander Mens (Christus) was er nog verlossing mogelijk.

Ik vermoed dat je hier wel mee instemt. Ik weet overigens bijna zeker dat je het als verrijkend zou ervaren om klassieke werken over de verbonden te lezen zoals:

Het genadeverbond van Th. Boston
Het Merg van het Evangelie van Edward Fisher

Hoewel ook zij fouten kunnen maken en soms wat twijfelachtige uitspraken doen is er in het algemeen heel erg veel te leren van deze mensen. :wink: Je kunt je eigen gedachten daarmee confronteren en weer vergelijken met de BIjbel zelf en zo meer te weten komen over de bijbelse boodschap.

Groet

Maarten
The one thing you can give and still keep is your word.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 15 apr 2003 10:21

Maarten schreef:Ha John,

Ik zou nog terug komen op dit onderwerp. En ook nog op het onderwerp over liefde, maar ik heb niet zoveel tijd en om nu onder werktijd hele verhalen te gaan maken...

Over het werkverbond. In het paradijs, voor de zondeval had God met Adam (en met hem met de gehele mensheid) een verbond gemaakt dat inhield dat de mens het leven zou hebben als zij zich aan Gods gebod zouden houden, maar dat zij de dood zoudens terven als zij zouden overtreden. Dit verbond wordt gewoonlijk het werkverbond genoemd. Adam moest iets doen (wat hij ook kon) en zou daarvoor het leven verkrijgen.

Adam verbrak dit verbond en met hem viel de gehele mensheid, en verloor de mensheid het vermogen om de geboden Gods te houden en werd hij des doods schuldig. God openbaarde toen het genadeverbond, waarin voorzien werd in de eis van het werkverbond die nog steeds op hem rustte. Door de volmaakte vervulling van de wet door een zondeloos ander Mens (Christus) was er nog verlossing mogelijk.

Ik vermoed dat je hier wel mee instemt. Ik weet overigens bijna zeker dat je het als verrijkend zou ervaren om klassieke werken over de verbonden te lezen zoals:

Hoewel ook zij fouten kunnen maken en soms wat twijfelachtige uitspraken doen is er in het algemeen heel erg veel te leren van deze mensen. :wink: Je kunt je eigen gedachten daarmee confronteren en weer vergelijken met de BIjbel zelf en zo meer te weten komen over de bijbelse boodschap.

Groet

Maarten

Ik val Maarten helemaal bij... Die boeken moet je zeker lezen.

Wat de teksten die een algemene genade zouden leren betreft...
bijv. Joh. 3:16 Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft niet zal verderven maar het eeuwige leven hebbe.
en 1 Joh. 2:2 En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld.

Christus is de Zaligmaker van de gehele wereld! Dat wil echter niet zeggen dat iedereen behouden wordt! Alleen, die in Hem geloven!

Vergelijk het met een dokter. Hij is dokter van het gehele dorp, van de gehele gemeente, maar geneest hij iedereen? Nee, alleen de zieken, degenen die genezen willen worden.
Zo ook bij deze Zaligmaker...

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 15 apr 2003 10:29

Dank je Kootje,

Daar heb ik wat aan. :!: :wink:

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 15 apr 2003 11:47

Maarten schreef:Ha John,

Ik had begrepen dat Adam iets moest laten, dus niet doen voor het leven ...
Adam had de keuze mogelijkheid, maar moest God gehoorzamen voor het Leven.
Als ik het zo opschrijf zie ik niet veel verschil met het verbond van God met Abraham, God gehoorzamen vanuit het Geloof, dat tot behoudenis leidt en ook tot werken; maar de werken op zichzelf zijn niet zaligmakend. (de weerspiegeling van Abraham door Paulus in een notedop).

Maarten schreef:Adam verbrak dit verbond en met hem viel de gehele mensheid, en verloor de mensheid het vermogen om de geboden Gods te houden en werd hij des doods schuldig. God openbaarde toen het genadeverbond, waarin voorzien werd in de eis van het werkverbond die nog steeds op hem rustte. Door de volmaakte vervulling van de wet door een zondeloos ander Mens (Christus) was er nog verlossing mogelijk.
Groet, Maarten

Bedankt voor de tips; ik zal eens kijken naar die boeken. Tot nu toe mis ik het essentiele verschil van iets waarvan je zegt dat moest de mens wel doen in het ene verbond, maar niet in het andere ...

John

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 15 apr 2003 12:23

groenrondballetje schreef:Ik had begrepen dat Adam iets moest laten, dus niet doen voor het leven ...

Adam, moest zich houden aan Gods gebod, van niet te eten.
Als ik het zo opschrijf zie ik niet veel verschil met het verbond van God met Abraham, God gehoorzamen vanuit het Geloof, dat tot behoudenis leidt en ook tot werken; maar de werken op zichzelf zijn niet zaligmakend. (de weerspiegeling van Abraham door Paulus in een notedop).

Met dat verschil dat Abraham genade nodig had en Adam niet, wat Adam had aanvankelijk geen zonde! En dat is een (letterlijk) cruciaal verschil. Adam had voor de zondeval geen genadeverbond nodig!

Ook in de andere discussie kom ik tegen dat je de doodstaat en de volledige onmacht van de mens ten goede ontkent. Is dat zo?

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 15 apr 2003 12:57

Maarten schreef:
groenrondballetje schreef:Ik had begrepen dat Adam iets moest laten, dus niet doen voor het leven ...

Adam, moest zich houden aan Gods gebod, van niet te eten.

Ook wij moeten ons houden aan Gods gebod. :wink:

Maarten schreef:
groenrondballetje schreef:Als ik het zo opschrijf zie ik niet veel verschil met het verbond van God met Abraham, God gehoorzamen vanuit het Geloof, dat tot behoudenis leidt en ook tot werken; maar de werken op zichzelf zijn niet zaligmakend. (de weerspiegeling van Abraham door Paulus in een notedop).

Met dat verschil dat Abraham genade nodig had en Adam niet, wat Adam had aanvankelijk geen zonde! En dat is een (letterlijk) cruciaal verschil. Adam had voor de zondeval geen genadeverbond nodig!

Genade komt voort uit Liefde. Zowel Adam als Abraham hadden Gods Liefde nodig.

Maarten schreef:Ook in de andere discussie kom ik tegen dat je de doodstaat en de volledige onmacht van de mens ten goede ontkent. Is dat zo?

Het lijkt me erg merkwaardig als ik zou ontkennen dat de mens doodgaat; of wat bedoel je met de 'doodstaat van de mens' ...
De mens is afhankelijk van Gods liefde voor zijn redding.

Ik denk niet dat de mens volledig onmachtig is want God en Gods Liefde werkt in de mens, waardoor de mens vanuit Zijn liefde kan kiezen.

John

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 15 apr 2003 14:21

groenrondballetje schreef:Ook wij moeten ons houden aan Gods gebod. :wink:

Dat is waar, maar het is niet de voorwaarde om het eeuwige leven te verkrijgen, dat is uit genade.

Genade komt voort uit Liefde. Zowel Adam als Abraham hadden Gods Liefde nodig.

Maar Adam had geen genade nodig want hij had geen zonde. Voor de zondeval was de kruisiging en het lijden van Christus niet nodig! Dat mag je niet bagatelliseren!

Het lijkt me erg merkwaardig als ik zou ontkennen dat de mens doodgaat; of wat bedoel je met de 'doodstaat van de mens' ...
De mens is afhankelijk van Gods liefde voor zijn redding.

Ik denk niet dat de mens volledig onmachtig is want God en Gods Liefde werkt in de mens, waardoor de mens vanuit Zijn liefde kan kiezen.

John

Ik bedoel te zeggen dat de mens onbekwaam is tot enig goed en geneigd tot alle kwaad. Blijkbaar ontken je dat. in het andere topic over liefde heb ik reeds een aantal verwijzingen naar de Bijbel gegeven over dit onderwerp.

De Heidelbergse Cathechismus geeft op dit punt een aantal tekstverwijzingen:

HC vr. 8 schreef:Vr.8. Maar zijn wij alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad?
Antw. Ja wij a; tenzij dan dat wij door den Geest Gods wedergeboren worden b.

a Ge 6:5 Ge 8:21 Job 14:4 Job 15:14,16,35 Joh 3:6 Jes 53:6 b Joh 3:3,5 1Co 12:3 2Co 3:5

joris

Berichtdoor joris » 15 apr 2003 15:36

alweer: waar haal je dat werkverbond vandaan? God schiep een paradijs, stopte daar mensen in en zei: onderhoud de tuin! Is dat het werkverbond?Het gaat helemaal verder niet over verbond of beloftes ofzo volgens mij. Gewoon: Adam en Eva leefden met God in het paradijs.

Dat is fout gegaan dus moesten ze het paradijs uit. De wereld werd steeds slechter zag God en Hij beslootd ewereld te verwoesten. Hij ging door met Noach. God koos een volk om daardoor zijn naam te laten verheerlijken, een volk wat als een rode draad door de geschiedenis loopt. God wil verder met dat volk, ondanks alle ongehoorzaamheid. Oke, zegt God, ik schrijf precies op wat je van mij kan verwachten en wat ik van jou verwachten, houdt je daaraan en het zal je goed gaan!
Maar het volk brak steeds dat verbond, maar God is zo genadig dat HIj het verbond steeds weer verlengde. En zo gaat het jarenlang door. En al heel vroeg liet God weten dat het verbond op stenen een tijdelijk verbond is, er komt een tijd dat Hj de wet in ons harten zou schrijven en dat we daardoor echt met Hem kunnen leven. En voila, dat is gebeurd met pinksteren voor de eerste keer. JEus is naar de hemel gevaren na een bewogen leven waarin Hij hemel en aarde heeft bewogen om de mensen te laten zien hoe het leven bedoeld is. Zijn leefregel was: wie zonder zonde is, werpe de eerste steen! Jezus is aan het kruis gegaan en heeft alle smart ens chande voor ons gedragen! De Heilige Geest is gekomen op pinksteren en komst steeds weer als iemand tot gleoof komt en zich wil laten vervullen met Gods Geest!
Hoezo verbonden? Waarom hang je zo aan die verbonden?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 15 apr 2003 15:38

joris......er is wel degelijk een werkverbond wat God met Adam heeft opgericht....moet je maar lezen in Genesis!!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 15 apr 2003 15:39

Je kunt op 2 manieren zalig worden.

1. Werkverbond = zalig worden door nooit te zondigen. Vervult door Jezus.

2. Genadeverbond = zalig worden door het werk van Jezus aan te nemen als je redding.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 15 apr 2003 15:54

joris schreef:alweer: waar haal je dat werkverbond vandaan? God schiep een paradijs, stopte daar mensen in en zei: onderhoud de tuin! Is dat het werkverbond?Het gaat helemaal verder niet over verbond of beloftes ofzo volgens mij. Gewoon: Adam en Eva leefden met God in het paradijs.

Volgens mij heb ik duidelijk aangegeven wat er met het werkverbond bedoeld word. Lees de postings maar eens door.

joris

Berichtdoor joris » 15 apr 2003 15:58

maarten

Adam verbrak dit verbond en met hem viel de gehele mensheid, en verloor de mensheid het vermogen om de geboden Gods te houden en werd hij des doods schuldig. God openbaarde toen het genadeverbond, waarin voorzien werd in de eis van het werkverbond die nog steeds op hem rustte. Door de volmaakte vervulling van de wet door een zondeloos ander Mens (Christus) was er nog verlossing mogelijk

en mijn vraag is dus: waar haal je dat vandaan?

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 15 apr 2003 15:59

Lees genesis 1 en 2, maar vergeet ook genesis 3 niet!

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 16 apr 2003 10:52

Kaw schreef:Je kunt op 2 manieren zalig worden.

Kan dat echt :?:

Kaw schreef:1. Werkverbond = zalig worden door nooit te zondigen. Vervult door Jezus.

Wat heb ik aan een 'verbond' met een eis die alleen door God vervult kan worden .... :?:

Kaw schreef:2. Genadeverbond = zalig worden door het werk van Jezus aan te nemen als je redding.

Amen :!: Halleluja :D

John

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 16 apr 2003 16:10

Maarten schreef:
Dit verbond wordt gewoonlijk het werkverbond genoemd. Adam moest iets doen (wat hij ook kon) en zou daarvoor het leven verkrijgen.
Ik zou dit zelf toch iets anders verwoorden. Adam HAD het leven, en door te zondigen zou hij zichzelf daarvan afsnijden. Niet zozeer als straf, maar meer als consequentie. Aangezien het licht geen gemeenschap kan hebben met de duisternis.

Terug naar “Archief”