Ik zou nog terug komen op dit onderwerp. En ook nog op het onderwerp over liefde, maar ik heb niet zoveel tijd en om nu onder werktijd hele verhalen te gaan maken...
Over het werkverbond. In het paradijs, voor de zondeval had God met Adam (en met hem met de gehele mensheid) een verbond gemaakt dat inhield dat de mens het leven zou hebben als zij zich aan Gods gebod zouden houden, maar dat zij de dood zoudens terven als zij zouden overtreden. Dit verbond wordt gewoonlijk het werkverbond genoemd. Adam moest iets doen (wat hij ook kon) en zou daarvoor het leven verkrijgen.
Adam verbrak dit verbond en met hem viel de gehele mensheid, en verloor de mensheid het vermogen om de geboden Gods te houden en werd hij des doods schuldig. God openbaarde toen het genadeverbond, waarin voorzien werd in de eis van het werkverbond die nog steeds op hem rustte. Door de volmaakte vervulling van de wet door een zondeloos ander Mens (Christus) was er nog verlossing mogelijk.
Ik vermoed dat je hier wel mee instemt. Ik weet overigens bijna zeker dat je het als verrijkend zou ervaren om klassieke werken over de verbonden te lezen zoals:
Het genadeverbond van Th. Boston
Het Merg van het Evangelie van Edward Fisher
Hoewel ook zij fouten kunnen maken en soms wat twijfelachtige uitspraken doen is er in het algemeen heel erg veel te leren van deze mensen.

Groet
Maarten