acties tegen concert madonna

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 01 sep 2006 06:35

Optimatus schreef:
MrSokkie schreef:Laat ik het maar even zo zeggen dat ik niks merk van het al dan niet bestaan van God.

Ik ervaar Hem elke dag, vooral in het werk dat Hij via mensen verricht. De details zijn je bekend...

Ik geloof ook wel dat jij hem ervaart, dat is vrij duidelijk. Ik zie ook dat het voor jou zeer waardevol is. Dat is ook een van de redenen dat ik me tegenwoordig wat meer op de vlakte hou.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 sep 2006 13:20

henkie schreef:Overigens is er een wetsartikel die dit soort zaken verbiedt. We staan dus gewoon in ons recht. Probleem is dat het pas achteraf (dus na het optreden) kan worden vastgesteld. Dan is het helaas al te laat.

Over welk wetsartikel heb je het?

Wat ik niet zo goed begrijp is dat hier nu geprotesteerd wordt en het opeens allemaal heel vreselijk is, terwijl bij bijvoorbeeld bepaalde black metal-concerten het bespotten van christenen en het christendom aan de orde van de dag is en in veel extremere vormen dan dit. En bovendien gebeurt dit niet in de publieke ruimte.

Waarom vinden jullie het overigens erg? Ik bedoel, op welke manier voel je je erdoor gekwetst?

Andréa B.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Andréa B. » 01 sep 2006 13:50

egbert schreef:Daar moet je niet zo nijdig om worden...

Hoe zou dat toch komen dat van alle religies het christendom het meest belachelijk wordt gemaakt (of onderdrukt) ?

Weet ik, maar ik wordt het toch... Met mn broer(s) kan ik super praten. Die hebben echt een PIIEEEP hekel aan moslims, wel degene die alles verpesten voor de rest natuurlijk. Er zoude best goeie tussen zitten. Maar in het diepst van hun hard geven ze bijv. de zelfmoordterroristen allemaal gelijk! Ik ben er ook echt niet blij mee dat ze hier in NL toegelaten worden, en dat al die moskee's gebouwd worden...!

ik heb geen idee waarom, jij?
I'm a flower.
Quickly fading.
Here Today.
Gone Tomorrow.

Atje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Atje » 01 sep 2006 14:28

rosalie83 schreef:Afgezien van het feit dat atheisten eigenlijk niet bestaan

Helemaal gelijk in. Atheïsten worden vaak neergezet als een groep, als een soort geloof of zelfs een anti-geloof, speciaal tegen het christendom. Hoewel het enige wat deze mensen gemeen hebben het feit is dat ze geen godsdienst aanhangen. Daaronder vallen een helehoop mensen die denken dat er wel 'iets' is, maar niet weten wat, of hoe je daar iets voor kan doen. De term Atheïst betekent dus net zoiets als 'iemand die niet gelooft in het bestaan van welk officieel beschreven fabeldier dan ook'. Daarom ben ik persoonlijk ook sterk tegen het gebruik van deze term. Ik ben geen lid van een of ander vreemd anti-geloof, ik geloof niks. Ik geloof dan ook niet dat bijvoorbeeld de evolutietheorie waar is, maar het klinkt wel heel logisch en het is een goede poging richting het verklaren van de wereld. Als er een beter model komt zal ik vast wat moeite hebben om los te laten, maar uiteindelijk kom ik van mijn bergtop af en klim verder op de volgende.

Sorry, moest ik even kwijt.
Waarom is dat zo?

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 01 sep 2006 14:37

Aragorn schreef:
henkie schreef:Overigens is er een wetsartikel die dit soort zaken verbiedt. We staan dus gewoon in ons recht. Probleem is dat het pas achteraf (dus na het optreden) kan worden vastgesteld. Dan is het helaas al te laat.

Over welk wetsartikel heb je het?

De SGP-jongeren hebben het iig over art. 147 Sr. (zie: AD

'k Zal het wetboek even citeren:

Met gevangenisstraf van ten hoogste 3 maanden of geldboete van de 2e categorie wordt gestraft:
1. hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, door smalende godslasteringen op voor godsdienstige gevoelens krenkende wijze uitlaat;
(...)
3. hij die voorwerpen aan een eredienst gewijd, waar en wanneer de uitoefing van die dienst geoorloofd is, beschimpt.

Ingrijpen via deze (een) strafrechtelijke bepaling kan sowieso alleen achteraf, als er iemand aangifte doet. Vooraf verbieden zou verdraaid veel lijken op censuur en dat is in Nederland grondwettelijk verboden...
'k Zie daarom ook niet hoe deze acties succes moeten hebben. Het komt in de publiciteit, oké, maar of je daar blij mee moet zijn (met de wijze waarop)?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 sep 2006 14:46

Hm, het zou dus moeten gaan om lid 3 neem ik aan? Wat wordt er precies bedoeld met 'waar en wanneer uitoefening van die dienst geoorloofd is'?

Het lijkt erop dat het achteraf aangifte doen op basis van dit artikel ook niet al teveel kans zal maken. Maargoed, we zullen zien of ze inderdaad 'in hun recht staan'.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 01 sep 2006 14:57

Het gaat ook over lid 1, maar aangezien dit eerder een slapend artikel is en weinig tot geen jurispredentie is, zal het weinig kans maken. Geen rechter zal zijn handen hier aan branden, de grondrechten zullen voorrang hebben neem ik aan.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 01 sep 2006 15:06

Atje schreef:

Helemaal gelijk in. Atheïsten worden vaak neergezet als een groep, als een soort geloof of zelfs een anti-geloof, speciaal tegen het christendom. Hoewel het enige wat deze mensen gemeen hebben het feit is dat ze geen godsdienst aanhangen. Daaronder vallen een helehoop mensen die denken dat er wel 'iets' is, maar niet weten wat, of hoe je daar iets voor kan doen. De term Atheïst betekent dus net zoiets als 'iemand die niet gelooft in het bestaan van welk officieel beschreven fabeldier dan ook'. Daarom ben ik persoonlijk ook sterk tegen het gebruik van deze term. Ik ben geen lid van een of ander vreemd anti-geloof, ik geloof niks. Ik geloof dan ook niet dat bijvoorbeeld de evolutietheorie waar is, maar het klinkt wel heel logisch en het is een goede poging richting het verklaren van de wereld. Als er een beter model komt zal ik vast wat moeite hebben om los te laten, maar uiteindelijk kom ik van mijn bergtop af en klim verder op de volgende.

Atheïsten bestaan zeer weldegelijk. Atheïstisch ben je als je bewust niet gelovig bent en dat ook uitdraagt. Overigens is dat niet speciaal tegen het christendom maar tégen alle geloof in een god e.d. Dus het eigenlijk verwerpt én tegen gaat. In Nederland is dat een kleine groep, aangevoerd door prof. Herman Philipse. Het overgrote deel van de Nederlanders dat niet gelooft, staat gewoon ambivalent tegen geloof. Dergelijke mensen die wel geloven dat er "iets" is en/of niet weten wat, noemt men agnosten.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 01 sep 2006 15:32

Atje schreef:

Helemaal gelijk in. Atheïsten worden vaak neergezet als een groep, als een soort geloof of zelfs een anti-geloof, speciaal tegen het christendom.

Nee, dat is anti-theïsme.

Hoewel het enige wat deze mensen gemeen hebben het feit is dat ze geen godsdienst aanhangen. Daaronder vallen een helehoop mensen die denken dat er wel 'iets' is, maar niet weten wat, of hoe je daar iets voor kan doen.

Dat zijn agnosten.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 01 sep 2006 16:38

henkie schreef:Heel goed, ome co. d:)b Romeinen is duidelijk. Sommige moeten echt wat aan hun bijbelkennis gaan doen ;-)

...waarmee wij meteen dit off topic verhaal over de ingeschapen Godskennis afsluiten en verder gaan met het onderwerp. :)

Mwa, ik zie het toch als een stelling die Paulus poneert in zijn betoog aan de Romeinen.

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 01 sep 2006 17:16

Deden ze hier maar het licht uit :mrgreen:

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 01 sep 2006 18:24

Aragorn schreef:Hm, het zou dus moeten gaan om lid 3 neem ik aan? Wat wordt er precies bedoeld met 'waar en wanneer uitoefening van die dienst geoorloofd is'?
Daarmee wordt (denk ik) bedoeld dat die eredienst zélf en de gebruiken daarbij ook niet in strijd met de goede zeden of (andere) wettelijke bepalingen mag zijn. Het kan natuurlijk niet strafbaar zijn om iets te beschimpen wat zelf tegen bepaalde wetten indruist... De godsdienstoefening zélf moet dus ook op dát moment, op díe plaats en op díe wijze zijn toegestaan.

Het lijkt erop dat het achteraf aangifte doen op basis van dit artikel ook niet al teveel kans zal maken. Maargoed, we zullen zien of ze inderdaad 'in hun recht staan'.

Ik verwacht ook niet dat het OM tot vervolging over zal gaan als iemand aangifte doet. Zoals Flappie al zegt is dit een bepaling die (vrijwel) nooit gebruikt is.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 01 sep 2006 18:37

Atje schreef:

Bedankt voor je aanvulling. Ter verduidelijking(voor rosalie komt klagen..) heb ik die opmerking geplaatst en niet rosalie.

mholmes

Berichtdoor mholmes » 01 sep 2006 22:09

De persoonlijke reactie van Donner vond ik vandaag wel puik.
De bewindsman kan zich voorstellen dat zij toch nog aangifte willen doen, zei hij vrijdag na afloop van de ministerraad. Donner zou wel willen dat hij het kon verbieden. Hij vindt het vooralsnog een kwestie van fatsoen. Ook meent hij dat opzet niet voor de hand ligt. "Zij is niet speciaal in Nederland om hier te kwetsen." Opzet is nodig om mogelijk tot vervolging over te gaan.

Ook al zou de zangeres met haar act een maatschappelijk debat willen voeren, vindt hij haar methode verwerpelijk. "Zo ga je niet met elkaar om. Als je weet dat je mensen kwetst, moet je daar nog eens goed over nadenken", aldus Donner. Hij vindt bovendien dat het de tegenstand tussen religieuze en niet-religieuze mensen alleen maar vergroot. Dat is juist in deze tijd niet goed in zijn ogen.
bron: nu.nl

Zo zie je maar; om de act van Madonna af te keuren behoef je echt niet (zwaar)christelijk te zijn.

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 01 sep 2006 22:44

Andréa B. schreef:
egbert schreef:Daar moet je niet zo nijdig om worden...

Hoe zou dat toch komen dat van alle religies het christendom het meest belachelijk wordt gemaakt (of onderdrukt) ?

Weet ik, maar ik wordt het toch... Met mn broer(s) kan ik super praten. Die hebben echt een PIIEEEP hekel aan moslims, wel degene die alles verpesten voor de rest natuurlijk. Er zoude best goeie tussen zitten. Maar in het diepst van hun hard geven ze bijv. de zelfmoordterroristen allemaal gelijk! Ik ben er ook echt niet blij mee dat ze hier in NL toegelaten worden, en dat al die moskee's gebouwd worden...!

ik heb geen idee waarom, jij?

Ik geloof dat je mijn vraag verkeerd opvat...
Ik had het helemaal niet over moslims, maar waarom van alle religies het christendom het meest belachelijk wordt gemaakt. Wie heeft daar het meeste belang bij?
The solution to a problem lies in finding the Solver...

Terug naar “Archief”