Homofilie 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 28 jul 2006 19:07

Cybercurse schreef:Ik zou het wel een mooie grap vinden, als 1 van m'n vrienden opeens 'uit de kast' zou komen. De kans lijkt me erg klein, zo heb ik bijvoorbeeld nog geen handtasjes gezien, ook word ik nooit te intiem aangeraakt.
Ja, alle homo's raken hun vrienden intiem aan en dragen handtasjes. Heteromannen doen dat niet. Die zitten de hele dag tv te kijken, met de ene hand in zijn kruis te graaien en met de andere houden ze hun biertje vast.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 28 jul 2006 19:13

De kans lijkt me erg klein, zo heb ik bijvoorbeeld nog geen handtasjes gezien, ook word ik nooit te intiem aangeraakt.

Vooral dat laatste kan ik me zelfs als vrouw zijnde heel goed voorstellen 8)

Ik zal de keren niet meer kunnen tellen!

Ik ook niet, maar ik begrijp sowieso niet waarom je geen hand op de schouder van een homo zou leggen :wink: (Ik voel me juist betrekkelijk veilig in de armen van een homo, moet ik zeggen 8) )

*Vraagt zich af waar Legolas uithangt eigenlijk*

Goed, dat was offtopic :)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 28 jul 2006 21:37

Cybercurse schreef: Ik zou het wel een mooie grap vinden, als 1 van m'n vrienden opeens 'uit de kast' zou komen. De kans lijkt me erg klein, zo heb ik bijvoorbeeld nog geen handtasjes gezien, ook word ik nooit te intiem aangeraakt.

Zo'n vriend zal ik absoluut niet aan de kant zetten. Wel zal het in het vervolg 'mevrouw' in plaats van 'meneer' zijn ;)

Dit soort 'heterograppen' ken ik inmiddels wel. Lieve Cybercurse, christenhomo's zijn over het algemeen geen versierders, en al zeker niet van hetero's.
Het zijn jongens die die begripvolle hand op hun schouder van een medechristen zo hart nodig hebben. En juist niet die leuk bedoelde grapjes over handtasjes en mevrouw. Hoeveel mensen zitetn er bij jou in de kerk? 500? Ooit beseft dat de meest voorzichtige schattingen dan al 25 tot 50 homo's aangeven. Ken jij er één? Ja ook jij bent je broeders hoeder!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 29 jul 2006 08:21

Denkertje21 schreef: Hoeveel mensen zitten er bij jou in de kerk? 500? Ooit beseft dat de meest voorzichtige schattingen dan al 25 tot 50 homo's aangeven. Ken jij er één? Ja ook jij bent je broeders hoeder!

Dit is natuurlijk niet helemaal waar. Als 5% van de Nederlandse bevolking homo is, wil dat nog niet zeggen dat 5% van elke sub-groep ook homo is. Zeker in homo-onvriendelijke groepen verwacht je dan een lager percentage. Maar het idee dat je kerk 100% hetero is, is waarschijnlijk ook maar een illusie.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 29 jul 2006 08:43

MrSokkie schreef:Dit is natuurlijk niet helemaal waar. Als 5% van de Nederlandse bevolking homo is, wil dat nog niet zeggen dat 5% van elke sub-groep ook homo is. Zeker in homo-onvriendelijke groepen verwacht je dan een lager percentage. Maar het idee dat je kerk 100% hetero is, is waarschijnlijk ook maar een illusie.

Wow, da's een nieuwe zienswijze! Dus er zouiden verhoudingsgewijs minder christenen homo zijn dan niet christenen? Of zou het kunnen dat christenen het meer onderdrukken???

Maar toch even goed en wel, dat was natuurlijk niet de intentie van mijn vorige post: het ging om begrip en gevoel voor je medechristen die toevallig homo is, tegenover het goedkoop scoren met grappen over handtasjes en naaldhakken

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 29 jul 2006 12:18

Denkertje21 schreef:Wow, da's een nieuwe zienswijze! Dus er zouiden verhoudingsgewijs minder christenen homo zijn dan niet christenen? Of zou het kunnen dat christenen het meer onderdrukken???

Net zoals je aan mag nemen dat in een homo-vriendelijke omgeving zoals een homo-bar meer dan 5% van de bezoekers homo is, kan ik me voorstellen dat homo's zich niet echt welkom voelen in een gemeente die hen met de nek aankijkt, en dat het percentage homo's dat toch trouw blijft bezoeken lager is. Over de combinatie homo-zijn en christen heb ik niks gezegd, alleen over de combinatie homo-zijn en lid van een gemeente die afkeurend tegenover homofilie staat.

[/quote]
Maar toch even goed en wel, dat was natuurlijk niet de intentie van mijn vorige post: het ging om begrip en gevoel voor je medechristen die toevallig homo is, tegenover het goedkoop scoren met grappen over handtasjes en naaldhakken[/quote]

Ik begreep je intentie wel en daar steun ik je ook volledig in.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 29 jul 2006 12:34

MrSokkie schreef: Net zoals je aan mag nemen dat in een homo-vriendelijke omgeving zoals een homo-bar meer dan 5% van de bezoekers homo is, kan ik me voorstellen dat homo's zich niet echt welkom voelen in een gemeente die hen met de nek aankijkt, en dat het percentage homo's dat toch trouw blijft bezoeken lager is.

Dan moeten er toch bij iedere christen hier alle bellen gaan rinkelen, dat we kennelijk zo hard en vol onbegrip zijn, dat we mensen uit 'de werkplaats van de Heilige Geest' de kerk dus wegjagen omdat we het graag netjes willen houden?

Zelf weet mijn hele gemeente het. En echt, het is een stevige 'bondsgemeente'. Maar ik heb daar meer handen op mijn schouder gevoeld dan hier... helaas
Laatst gewijzigd door Denkertje21 op 30 jul 2006 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 29 jul 2006 19:15

Denkertje21 schreef:
MrSokkie schreef: Net zoals je aan mag nemen dat in een homo-vriendelijke omgeving zoals een homo-bar meer dan 5% van de bezoekers homo is, kan ik me voorstellen dat homo's zich niet echt welkom voelen in een gemeente die hen met de nek aankijkt, en dat het percentage homo's dat toch trouw blijft bezoeken lager is.

Dan moeten er toch bij iedere christen hier alle beleln gaan rinkelen, dat we kennelijk zo hard en vol onbegrip zijn, dat we mensen uit 'de werkplaats van de Heilige Geest' de kerk dus wegjagen omdat we het graag netjes willen houden?

Zelf weet mijn hele gemeente het. En echt, het is een stevige 'bondsgemeente'. Maar ik heb daar meer handen op mijn schouder gevoeld dan hier... helaas

Dat vind ik echt verrassend goed, dat er in jouw kerk zoveel meeleven is, dat je je gesteund voelt! Jij weet dan ook goed dat er ook christenen zijn die niet gelijk hard en vol onbegrip reageren. Mensen die gelijk afkeurend reageren, hebben niet eens nagedacht.
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 30 jul 2006 11:50

mystery schreef: Dat vind ik echt verrassend goed, dat er in jouw kerk zoveel meeleven is, dat je je gesteund voelt! Jij weet dan ook goed dat er ook christenen zijn die niet gelijk hard en vol onbegrip reageren. Mensen die gelijk afkeurend reageren, hebben niet eens nagedacht.

Daar ben ik ook heel blij mee. Maar ik denk ook dat het met mijn eigen houding te maken heeft. Ik heb begrip voor het onbegrip van anderen. Ik 'eis' geen goedkeuring of begrip. Hoe zou ik dat kunnen. Ik kan toch niet verlangen dat iedereen zomaar datgene begrijpt waarover ik zelf jarenlang heb geworsteld en gezocht?

Daarom probeer ik heel geduldig (ook hier) een beetje op te komen voor al die homojongens en meiden in onze kringen die het vaak best heel zwaar hebben omdat ze het 'gevecht' vaak alleen moeten voeren.

Zelfs naar God durven ze er vaak niet mee te gaan, omdat ze denken dat God ze toch maar veroordeelt. Mooi niet dus!

Bij de doop heeft Hij ook Zijn hand op jou gelgde en beloofd dat Hij met jou, ook las homo te maken wil hebben! Je naam is in één adem genoemd met die van de drieënige God! En Hij laat nooit los het werk dat Zijn Hand begonnen IS!

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 30 jul 2006 11:59

Ik ben het helemaal met je eens. Voor homojongeren wordt het alleen maar moeilijker als er weerstand is vanuit de kerkelijke gemeente, of familie of zelfs het gezin. Het is ten eerste niet christelijk en getuigd niet van het volgen van Jezus. Ik denk ook dat veel (kerk)mensen vergeten hoe God zelf is en met mensen omgaat.
Het is erg goed dat jij zelf zo'n open houding hebt, dat maakt wegen open. Dan kan ook het taboe (dat er homofiele mensen in de kerk aanwezig zijn en je daarover kunt praten) doorbroken worden. Echt mooi van je!

Elkaar begrijpen is erg moeilijk. Je kunt heel moeilijk iemand begrijpen die iets heeft (meegemaakt) dat jij niet hebt (meegemaakt). Maar daarom kun je je wel inleven in de ander. Je zegt dat je geen goedkeuring eist. Dat snap ik niet helemaal. Je bent toch jezelf, dat ís toch goed? Gedrag is anders dan persoon he :)
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 02 aug 2006 11:57

Homofile 1, homofilie 2, hoe lang moeten we nog discusieren, ik denk dat mensen het toc niet eens worden en vast houden aan hun mening ;)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 02 aug 2006 13:15

Hendrik schreef:Homofile 1, homofilie 2, hoe lang moeten we nog discusieren, ik denk dat mensen het toc niet eens worden en vast houden aan hun mening ;)

Misschien worden we het niet eens. Maar misschien is dat ook helemaal de bedoeling niet. Zolang er nog steeds homójongeren de kerk de rug toekeren omdat er zelfs geen begrip is voor hun situatie, zolang er nog steeds mensen zwaar in een depressie raken of zelfs hun leven (proberen te) beëindigen, ZOLANG is het nodig om in ieder geval te proberenm om begrip te kweken voor iets waar niemand om heeft gevraagd.

En dat het hier niet om een enkeling gaat, mag inmiddels wel duidelijk zijn!
Dáárom is de discussie belangrijk. Zeker als ik elders discussies over marginale zaken als hoedjes en lange broeken zie waar menigeen serieus op reageert!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 02 aug 2006 14:03

Hendrik schreef:Homofile 1, homofilie 2, hoe lang moeten we nog discusieren, ik denk dat mensen het toc niet eens worden en vast houden aan hun mening ;)

Totdat mensen doorhebben dat je naasten lief hebben belangrijker is dan vasthouden aan een mening. Maar goed, meningen los laten is erg lastig zo lang mensen denken dat hun persoon is samengesteld uit hun meningen.

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 02 aug 2006 14:04

Denkertje21 schreef:

Misschien worden we het niet eens. Maar misschien is dat ook helemaal de bedoeling niet. Zolang er nog steeds homójongeren de kerk de rug toekeren omdat er zelfs geen begrip is voor hun situatie, zolang er nog steeds mensen zwaar in een depressie raken of zelfs hun leven (proberen te) beëindigen, ZOLANG is het nodig om in ieder geval te proberenm om begrip te kweken voor iets waar niemand om heeft gevraagd.

En dat het hier niet om een enkeling gaat, mag inmiddels wel duidelijk zijn!
Dáárom is de discussie belangrijk. Zeker als ik elders discussies over marginale zaken als hoedjes en lange broeken zie waar menigeen serieus op reageert!

helemaal mee eens.

zolang er nog refo's zijn die denken dat homofilie minder voorkomt in refo kerken dan buiten de kerk oid moet het gesprek op gang blijven.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 02 aug 2006 14:34

tweetietwee schreef:zolang er nog refo's zijn die denken dat homofilie minder voorkomt in refo kerken dan buiten de kerk oid moet het gesprek op gang blijven.

En als er minder homofilie voorkomt in refokerken is dat waarschijnlijk vanwege de afwijzende of zelfs vijandige houding, niet omdat refo's op de een of andere manier minder "vatbaar" zijn.

Terug naar “Archief”