Rijnmond schreef:
Wat mij opvalt is dat voor "geestelijke" mensen jullie verdacht veel "praktische" bezwaren hebben. Ik ben benieuwd hoe het met Israel was vergaan als Gideon als jullie was.
Volgens mij gaat dit om de SGP, niet over Israël ten tijde van de richteren. Verder zou ik graag wat verduidelijking willen over de zogenaamde praktische bezwaren die hier en daar zouden zijn geuit. Nu blijft je uitspraak nogal in de lucht zweven.
Een theocratie in deze tijd kan alleen tot stand komen middels een direct ingrijpen van God (middels een opwekking of iets dergelijks) en we zijn dan direct afhankelijk van God.
Dus niet door de SGP, opvallend dat je dat zegt. Tegelijkertijd bevreemdend dat jouw partij wel streeft naar een menselijk ingestelde theocratie.
Is het niet onze wereld, waarin armoede en rijkdom deel uitmaken van een omvattend economisch systeem? Wat moeten we met deze wereld? Of zelfs met onze natie? Moeten we alles eerlijk gaan delen? Lenin heeft het geprobeerd met de wet van gelijkheid, maar het heeft niet geholpen. Mugabe heeft het geproclameerd, maar de ellende is alleen maar vergroot. Als we eerlijk zijn, moeten we ook zeggen dat we het niet willen veranderen. En wie denkt het kunnen te veranderen maakt in de regel de ellende nog groter. Want mensen blijven mensen. Wie denkt te kunnen veranderen, denkt te optimistisch over de menselijke natuur en wil dus veranderingen aanbrengen zonder een goede analyse van het probleem. In het zicht van het kruis is het onvoorstelbare hoogmoed om te denken dat wij onszelf of de wereld nog kunnen verbeteren. We dienen deze schijnwereld vaarwel te zeggen en de Heere ons laten leiden!
Ik kan hier in principe niets tegen inbrengen, ik vraag me enkel af wat de relevantie van bovengeplaatste tekst is in het kader van het vrouwenlidmaatschap.
Wat echter niet klopt is dat er in het verleden door o.a. Lenin is gestreden voor gelijkheid tussen man en vrouw, maar voor gelijkheid tussen de verschillende sociale klassen. Niet te vergelijken, en principieel anders dan de verhouding man-vrouw.
Waar ik mij altijd ook over verbaas, is dat de SGP stelselmatig de vrouwen in de bijbel weigert te zien die wel een politieke en/of bestuurlijke functie hadden, zoals Hulda, Debora, koningin van Scheba, Rachab en nog vele anderen.
Waar in de bijbel wordt er negatief gesproken ten aanzien van vrouwen in het regeerambt, zoals de SGP dat placht uit te drukken?