SGP 'de partij' , 'onze partij'

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 20 jul 2006 23:44

André schreef:Wat ik wel jammer vond is dat die jonge vrouw vertelde dat ze hoog opgeleid was

Ik denk om haar woorden kracht bij te zetten. Echter, zoals beide dames van de oude generatie al prima verwoorden, men heeft van de SGP een verlengstuk van de kerk gemaakt. Het vasthouden aan het aloude standpunt is dan ook bijbels gezien onjuist.

Wat mij verder opviel is dat er werd gezegd dat emancipatie niet goed is, en dat het de scheppingsorde (die zeer twijfelachtig wordt uitgelegd) daar door teniet wordt gedaan.

Wat ik verder grappig vond is de opmerking van mevrouw Wil (om haar zo maar eens te noemen) dat Paulus geen flauw benul had voor vrouwen, vanwege zijn ongehuwd zijn. Een zeer interessant gezichtspunt.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 20 jul 2006 23:45

André schreef:Wat ik wel jammer vond is dat die jonge vrouw vertelde dat ze hoog opgeleid was

Ik denk om haar woorden kracht bij te zetten. Echter, zoals beide dames van de oude generatie al prima verwoorden, men heeft van de SGP een verlengstuk van de kerk gemaakt. Het vasthouden aan het aloude standpunt is dan ook bijbels gezien onjuist.

Wat mij verder opviel is dat er werd gezegd dat emancipatie niet goed is, en dat het de scheppingsorde (die zeer twijfelachtig wordt uitgelegd) daar door teniet wordt gedaan.

Wat ik verder grappig vond is de opmerking van mevrouw Wil (om haar zo maar eens te noemen) dat Paulus geen flauw benul had voor vrouwen, vanwege zijn ongehuwd zijn. Een zeer interessant gezichtspunt.

André

Berichtdoor André » 21 jul 2006 00:01

Sabra schreef:Wat ik verder grappig vond is de opmerking van mevrouw Wil (om haar zo maar eens te noemen) dat Paulus geen flauw benul had voor vrouwen, vanwege zijn ongehuwd zijn. Een zeer interessant gezichtspunt.
Tsja, misschien was dat wel zijn doorn in het vlees.
Ik vond het wel jammer of ik heb niet goed opgelet 8) de man die als gemeenteraadslid aan het woord kwam, daarvan werd niet echt duidelijk wat hij nu zo heel anders wou.

Riska

Berichtdoor Riska » 21 jul 2006 07:56

André schreef:
Sabra schreef:Wat ik verder grappig vond is de opmerking van mevrouw Wil (om haar zo maar eens te noemen) dat Paulus geen flauw benul had voor vrouwen, vanwege zijn ongehuwd zijn. Een zeer interessant gezichtspunt.
Tsja, misschien was dat wel zijn doorn in het vlees.
Ik vond het wel jammer of ik heb niet goed opgelet 8) de man die als gemeenteraadslid aan het woord kwam, daarvan werd niet echt duidelijk wat hij nu zo heel anders wou.

Hij wil - en dat heeft in alle kranten gestaan ten tijde van "Het" besluit - dat de vrouwen net als bv. in de CU niet alleen lid mogen worden, maar gewoon aan alle functies mee mogen doen, zo nodig Tweede Kamerlid.
Kortom: hij vindt het standpunt over vrouwen binnen de SGP achterhaald en niet juist.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 jul 2006 08:13

Sabra schreef:

Steun je die uitspraak ook of is hij "slechts" interessant?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 21 jul 2006 08:25

Ik denk dat ik dit gezichtspunt wel kan delen ja.

Riska

Berichtdoor Riska » 21 jul 2006 09:56

Ze zaten er in ieder geval dicht bij, wat uitleg betreft.
Dat in de Bijbel duidelijk zaken voorkomen die te maken hebben met de leefwijze van toen is voor sommigen onverteerbaar - want wat moet je nog wel en wat niet meer uit de Bijbel toepassen- maar in dit verband heel duidelijk aanwezig.
De vrouw kwam niet in de mannenvertrekken. Het enige wat haar te doen stond was baren (zo mogelijk jongetjes) en zorgen dat het huishouden geregeld werd. Wat er tussen de mannen besproken werd ging hen niet aan - en wisten ze ook vaak niet.
Toen kwamen de eerste Christengemeenten en de vrouwen waren daar welkom. Zij wisten dus niet waarover gesproken werd, waarom dingen gebeurden zoals ze gebeurden en gingen vragen stellen.
Alles wat Paulus toen zei was niet meer dan een: "laten ze thuis hun vragen stellen en hier hun mond dicht houden"...
Paulus hield er wel meer vreemde vrouwen-ideeën op na: "Wie trouwt doet goed, wie niet trouwt doet beter" (hoezo celibaat voor priesters?).

Soms denk ik wel eens dat Paulus grotere zeggingskracht heeft dan Jezus Christus en soms heb ik ook zoiets van: "als Paulus nog geleefd had, zou hij zich dan niet doodgeschrokken zijn van wat men van zijn uitspraken heeft gemaakt? Er iets dogmatisch en wettisch van hebben gemaakt?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 jul 2006 09:58

Hè, hè, eindelijk eens een medestandster.

Riska

Berichtdoor Riska » 21 jul 2006 10:16

Optimatus schreef:Hè, hè, eindelijk eens een medestandster.

Nou.... ik geef alleen maar weer wat mijn gedachten hierover zijn.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 21 jul 2006 10:50

Optimatus schreef:Hè, hè, eindelijk eens een medestandster.

En een medestander. Ik kan mij ook vinden in hetgeen Riska zegt.

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 22 jul 2006 16:10

Zoals beloofd, mijn uitgebreide reactie (enigzins vertraagt door het mooie weer):

Wat mij opvalt is dat voor "geestelijke" mensen jullie verdacht veel "praktische" bezwaren hebben. Ik ben benieuwd hoe het met Israel was vergaan als Gideon als jullie was. Een theocratie in deze tijd kan alleen tot stand komen middels een direct ingrijpen van God (middels een opwekking of iets dergelijks) en we zijn dan direct afhankelijk van God. Is het niet onze wereld, waarin armoede en rijkdom deel uitmaken van een omvattend economisch systeem? Wat moeten we met deze wereld? Of zelfs met onze natie? Moeten we alles eerlijk gaan delen? Lenin heeft het geprobeerd met de wet van gelijkheid, maar het heeft niet geholpen. Mugabe heeft het geproclameerd, maar de ellende is alleen maar vergroot. Als we eerlijk zijn, moeten we ook zeggen dat we het niet willen veranderen. En wie denkt het kunnen te veranderen maakt in de regel de ellende nog groter. Want mensen blijven mensen. Wie denkt te kunnen veranderen, denkt te optimistisch over de menselijke natuur en wil dus veranderingen aanbrengen zonder een goede analyse van het probleem. In het zicht van het kruis is het onvoorstelbare hoogmoed om te denken dat wij onszelf of de wereld nog kunnen verbeteren. We dienen deze schijnwereld vaarwel te zeggen en de Heere ons laten leiden!

André

Berichtdoor André » 22 jul 2006 22:56

Wat mij opvalt is dat voor "geestelijke" mensen jullie verdacht veel "praktische" bezwaren hebben.
Als ik in het partij program van de SGP lees, kom ik bijvoorbeeld deze 2 onderwerpen tegen die de partij niet mijn partij maken.
En ook absoluut geen praktische bezwaren zijn.
Abortus provocatus moet weer verboden worden.
De SGP is vóór invoering van de doodstraf

En ja, ik heb de onderbouwing ook gelezen...

Bron

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 jul 2006 12:27

Rijnmond schreef:
Wat mij opvalt is dat voor "geestelijke" mensen jullie verdacht veel "praktische" bezwaren hebben. Ik ben benieuwd hoe het met Israel was vergaan als Gideon als jullie was.

Volgens mij gaat dit om de SGP, niet over Israël ten tijde van de richteren. Verder zou ik graag wat verduidelijking willen over de zogenaamde praktische bezwaren die hier en daar zouden zijn geuit. Nu blijft je uitspraak nogal in de lucht zweven.

Een theocratie in deze tijd kan alleen tot stand komen middels een direct ingrijpen van God (middels een opwekking of iets dergelijks) en we zijn dan direct afhankelijk van God.

Dus niet door de SGP, opvallend dat je dat zegt. Tegelijkertijd bevreemdend dat jouw partij wel streeft naar een menselijk ingestelde theocratie.

Is het niet onze wereld, waarin armoede en rijkdom deel uitmaken van een omvattend economisch systeem? Wat moeten we met deze wereld? Of zelfs met onze natie? Moeten we alles eerlijk gaan delen? Lenin heeft het geprobeerd met de wet van gelijkheid, maar het heeft niet geholpen. Mugabe heeft het geproclameerd, maar de ellende is alleen maar vergroot. Als we eerlijk zijn, moeten we ook zeggen dat we het niet willen veranderen. En wie denkt het kunnen te veranderen maakt in de regel de ellende nog groter. Want mensen blijven mensen. Wie denkt te kunnen veranderen, denkt te optimistisch over de menselijke natuur en wil dus veranderingen aanbrengen zonder een goede analyse van het probleem. In het zicht van het kruis is het onvoorstelbare hoogmoed om te denken dat wij onszelf of de wereld nog kunnen verbeteren. We dienen deze schijnwereld vaarwel te zeggen en de Heere ons laten leiden!

Ik kan hier in principe niets tegen inbrengen, ik vraag me enkel af wat de relevantie van bovengeplaatste tekst is in het kader van het vrouwenlidmaatschap.

Wat echter niet klopt is dat er in het verleden door o.a. Lenin is gestreden voor gelijkheid tussen man en vrouw, maar voor gelijkheid tussen de verschillende sociale klassen. Niet te vergelijken, en principieel anders dan de verhouding man-vrouw.

Waar ik mij altijd ook over verbaas, is dat de SGP stelselmatig de vrouwen in de bijbel weigert te zien die wel een politieke en/of bestuurlijke functie hadden, zoals Hulda, Debora, koningin van Scheba, Rachab en nog vele anderen.

Waar in de bijbel wordt er negatief gesproken ten aanzien van vrouwen in het regeerambt, zoals de SGP dat placht uit te drukken?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 jul 2006 13:12

Sabra schreef:
Rijnmond schreef:[
Een theocratie in deze tijd kan alleen tot stand komen middels een direct ingrijpen van God (middels een opwekking of iets dergelijks) en we zijn dan direct afhankelijk van God.

Dus niet door de SGP, opvallend dat je dat zegt. Tegelijkertijd bevreemdend dat jouw partij wel streeft naar een menselijk ingestelde theocratie.

Ik vind het des te vreemder dat de SGP participeert in een systeem waar zij blijkbaar op tegen is: de democratie. Dat is net zoiets als dat je tegen een referendum bent, maar er toch aan deelneemt door voor of tegen iets te stemmen. Of als je tegen drugs bent, je toch af en toe een cocaïnedetaillist bezoekt.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 23 jul 2006 13:16

Optimatus schreef:
Ik vind het des te vreemder dat de SGP participeert in een systeem waar zij blijkbaar op tegen is: de democratie. Dat is net zoiets als dat je tegen een referendum bent, maar er toch aan deelneemt door voor of tegen iets te stemmen. Of als je tegen drugs bent, je toch af en toe een cocaïnedetaillist bezoekt.
SGP is niet tegen een democratie.

Terug naar “Archief”