Moderator: Moderafo's
29 En Jezus antwoordde hem: Het eerste van al de geboden is: Hoor, Israël! de Heere, onze God, is een enig Heere.
30 En gij zult den Heere, uw God, liefhebben uit geheel uw hart, en uit geheel uw ziel, en uit geheel uw verstand, en uit geheel uw kracht. Dit is het eerste gebod.
elbert schreef:Wie alleen gelooft wat hij kan begrijpen, kan beter maar agnost of atheist worden.
Want ik heb nog niemand gevonden, die me rationeel uit kan leggen hoe het komt dat Jezus weer levend geworden is, hoe Hij doden heeft op kunnen wekken, hoe Hij blinden ziende heeft gemaakt, doven heeft laten horen, kreupelen heeft laten lopen enz. En toch geloof ik dat, net zoals het feit dat de Vader God is, de Zoon God is en de Geest God is.
God is groot, en wij begrijpen het niet (Job 36:26). En wie het wel wil snappen loopt altijd tegen de muur op van de grenzen van z'n eigen verstand.
Het enige wat we kunnen doen, is de Bijbel laten spreken en daaruit (met ons beperkte verstand en het gebed om de Geest) conclusies trekken, of die conclusies nu helemaal te doorgronden zijn of niet. Het ligt juist voor de hand dat het mysterie overeind blijft, als we over het wezen van God proberen na te denken.
Serenity schreef:Drie-eenheid is een dogma wat niet 100% bijbels onderbouwd is. Ja, er is genoeg te vinden in de bijbel wat het zou aantonen. Maar wat zegt dat? Het blijft een dogma.
Serenity schreef:Jezus wordt op tientallen plaatsen kurios genoemd in het NT.
noem er eens twee.
Hmm, dat gedoe over die zonnegod, Constantijn en concilies is een fabeltje wat door de historici toch wel afdoende naar de prullenbak is verwezen. Over de drie-eenheid werd al geschreven voordat Constantijn zelfs maar in de luiers lag.
elbert schreef:Kol. 2:6: Nu gij Christus Jezus, den Heere (kurios) aanvaard hebt, wandelt in Hem.
Serenity schreef:elbert schreef:Kol. 2:6: Nu gij Christus Jezus, den Heere (kurios) aanvaard hebt, wandelt in Hem.
bij mij staat daar kurion (master) maar dat zal vast komen omdat mijn grondtekst is gebaseerd op Wescott-Hort?elbert schreef:2 Petrus 3:18: Maar wast op in de genade en kennis van onzen Heere (kurios) en Zaligmaker Jezus Christus. Hem zij de heerlijkheid, beide nu en in den dag der eeuwigheid. Amen.
en hier staat bij mij kuriou.
hetzelfde woord, maar andere uitgangen. Kan alsnog wel hetzelfde zijn, maar hoeft niet. Mijn Grieks is niet goed, dus dat zal het zijn.
Serenity schreef:Hmm, dat gedoe over die zonnegod, Constantijn en concilies is een fabeltje wat door de historici toch wel afdoende naar de prullenbak is verwezen. Over de drie-eenheid werd al geschreven voordat Constantijn zelfs maar in de luiers lag.
door wie werd daar over geschreven? Niet negatief bedoeld, of zeurderig, ik wil het gewoon weten. Ik wist dat er eerst een "twee-eenheid" was vastgesteld maar drie-eenheid, tuurlijk dat was er wel, maar nog niet officieel geaccepteerd.
En het ligt eraan op wat voor manier er over zo'n drie-eenheid werd geschreven, anders telt alsnog: waarom werd het officieel vastgesteld toen "Constantijn het bewind voerde" (niet over Syrie) ?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten