Bekering een keuze?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bloem84
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Bloem84 » 03 apr 2003 15:47

deze gedeeltes las ik toevallig ergens op internet, komt uit een preek

Bekering betekent uiteindelijk open gaan staan voor de ontmoeting met God en zijn Zoon. Jezus' wederkomst verwachten is het thema van de vieringen van Advent, we weten niet wanneer, niet hoe, maar we weten wel van de tussentijd, en hoe wij zoeken ons op God te richten, ons te bekeren. De zoon laat tijd en plaats aan Zijn Vader over, en laat de voorbereiding aan ons over. En elke voorbereiding begint zoals de prediking van Johannes met de oproep tot bekering, durf jezelf te zien, klein en naakt, begrensd door je lichaam in ruimte en tijd... richt dan je ogen op naar je Schepper.

Johannes de Doper is de man die oproept tot bekering vanuit de woestijn, maar in eerste instantie is hij de verkondiger van het heil, is hij de boodschapper van het heil. Hij reikt ons een keuze aan. En als wij kijken naar de woestijn die ons soms ongevraagd overkomt, of die we bewust zoeken in gebed en stilte... kunnen wij dan de fundamentele keuzes in ons leven ontdekken of herontdekken? Kiezen wij om te leren vertrouwen in Gods onmetelijke barmhartigheid?

Wanneer wij vertellen over ons eigen leven, wanneer ons wordt gevraagd over ons geloof, onze hoop, dan spreken wij ook juist van die momenten waarin wij Gods aanwezigheid, zijn helpende hand mochten ervaren. Soms zal dit ook in een woestijn ervaring geweest zijn, waar we ons vernederd en verlaten voelden. Wij vertellen dan van onze keuzen, omdat wij opnieuw leerden hoe te kiezen... De woestijn kan een periode zijn, waarin God laat zien wat Hij bedoelt, en waarin Zijn volk Hem mag ervaren. Het verblijf in de woestijn betekent dat zekerheden opgegeven worden (vleespotten van Egypte), het eigen leven uit handen gegeven wordt, en in de handen wordt gelegd van God.

Deze stukken maken heel wat duidelijk!
" You'll never be alone "

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 apr 2003 16:14

hijwel:
hijwel schreef:
Volgens mij ben ik het aardig met j een Ikke21:

Maar ff eeen vraagje:
Wat doe je met deze text:
Openb 22: 17
En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.
Hier staat toch duidelijk dat je een behoefte, verlangen (dorst) moet hebben en de wil.

joris schreef:
Die tekst is voor mensen die in God geloven volgens mij. NEt als de klopt aan de deur teksten gericht zijn aan de gelovigen, of de ongeveer gelovigen. nader tot God en Hij zal tot u naderen is de meer theoretische versie van dit vers uit openbaringen 22 volgens mij.
In het gesprek met de samaritaanse vrouw zegt Jezus: ik kan u levend water geven, als u daarvan drinkt zult u nooit meer dorst hebben.

Wat versta jij onder in God geloven? Bekeert zijn?
Ik denk dat dit juist ook een text is voor niet gelovigen.
het staat in deze volgorde: Kom! Als je verlangen heb mag je komen.
En als je wil mag je het water nemen voor nx.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 04 apr 2003 10:08

het geldt wel voor ongelovigen, maar in de context gaat het over de gemeente volgens mij. Bekeerd zijn is voor mij: inzien dat je de verkeerde weg opgaat, dus steeds weer terug naar God. Bekeren betekent doodnormaal: omdraaien en in tegengestelde richting verder gaan.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 04 apr 2003 12:13

Chloë schreef:
groenrondballetje schreef:
Chloë schreef:Miep, als je op je achtste jaar tot bekering komt is dat acht jaar te laat. Als je op je dertiende tot bekering komt is dat dertien jaar te laat.
Als je op je achttiende tot bekering komt is dat achttien jaar te laat.

Dus je moet als baby voordat je ik wil een schone luier of papa en mama kunt zeggen tot bekering komen ... :?
Hoe zit het dan met het geloof van ouders voor hun kinderen :?:
Overigens denk ik dat het nooit te laat is als je tot bekering komt (het is pas te laat als je levenskans voorbij is voordat je tot bekering komt.
Zie de parabel over vergeving en het werk op de plantage van God.
John
Beste John,
met dit antwoord ga je volkomen voorbij aan de zonde van het ongeloof.
'En al wat uit het geloof niet is, dat is zonde.' Rom 14:23
'Maar zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen.' Heb 11:6

Wat ik bedoel zijn 2 voorbeelden van Mozes:
Heb.11:23 Door het geloof werd Mozes, toen hij geboren was, drie maanden lang van zijn ouders verborgen, overmits zij zagen, dat het kindeken schoon was; en zij vreesden het gebod des konings niet.
De baby Mozes werd gered door het Geloof van zijn ouders.
24 Door het geloof heeft Mozes, nu groot geworden zijnde, geweigerd een zoon van Farao's dochter genoemd te worden;
De volwassene Mozes werd gered door zijn eigen geloof.

Ergens schrijft (ik dacht Paulus) ook dat kinderen geheiligdworden door het geloof van hun ouders; en ook nog iets dat een ongelovige partner in het geloof van zijn/haar partner

Chloë schreef:Als je nog in de luiers ligt zou je inderdaad al tot bekering moeten komen, een bijbels voorbeeld hiervan is Timotheus, zie o.a. 2 Tim 3:15. En dat gij van kinds af de heilige Schriften geweten hebt, die u wijs kunnen maken tot zaligheid, door het geloof, hetwelk in Christus Jezus is.
Jezus gaat als kind ook naar de tempel om vragen te stellen, maar dan is-ie wel 12 jaar oud, en zit niet meer in de luiers :!:

Chloë schreef:Ik vraag me alleen af of het dan ook bekering genoemd wordt, dan weet je in principe niet beter denk ik. Je bent dan opgegroeid in geloof en vertrouwen in God, en ik denk dat je daarmee God het meeste eert.
De gerechtigheid door het geloof van de ouders die de kinderen aangerekend wordt is 'slechts' een 'noodoplossing', als je begrijpt wat ik bedoel. Ongeloof is echt een heel grote zonde.
Je hebt natuurlijk gelijk als je zegt dat het nooit te laat is. Maar ik bedoelde dat wat ik hierboven opgeschreven heb. Je moet je niet vastklampen aan ervaringen van anderen die 'jong' tot bekering gekomen zijn, ik was in die zin ook 'jong' toen ik tot bekering kwam; het was echter heel wat jaartjes te laat.
Groetjes, Chloë

Groetjes,
John

joris

Berichtdoor joris » 04 apr 2003 16:58

kinderen en echtgenoot wordne geheiligd in de vrouw/ouders. Paulus verteld hier over de praktijk van het leven volgens mij: vrouw gaat naar de gemeente en man ziet haar leven veranderen: de vrucht van de Geest gaat groeien!!!! Daar wil hij meer van weten en na verloop van tijd gaat ook hij naar de gemeente en bekeerd hij zich tot God en is hij dus geheiligd in zijn vrouw!

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 04 apr 2003 21:26

groenrondballetje schreef: Ergens schrijft (ik dacht Paulus) ook dat kinderen geheiligdworden door het geloof van hun ouders; en ook nog iets dat een ongelovige partner in het geloof van zijn/haar partner

En dat ergens is:
1 Corinthiers 7: 12-16
12 een ongelovige vrouw, die erin bewilligt met hem samen te wonen, dan moet hij haar niet verstoten.
13 En een vrouw moet, als zij een ongelovige man heeft, en deze erin bewilligt met haar samen te wonen, die man niet verstoten.
14 Want de ongelovige man is geheiligd in zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd in de broeder. Anders zouden immers uw kinderen onrein zijn, doch nu zijn zij heilig.
15 Maar indien de ongelovige haar verlaat , laat hij haar verlaten. De broeder of zuster is in dit geval niet gebonden ; tot vrede heeft God u geroepen.
16 Want hoe kunt gij weten, vrouw, dat gij uw man zult redden? Of hoe kunt gij weten, man, dat gij uw vrouw zult redden?

Hier worden beide genoemd, kinderen en niet-gelovige partner.
Alleen de boel wordt in dit Topic weer een beetje door elkaar gegooid.

Er staat in dit stuk dat een niet-gelovige partner geheiligd is in zijn gelovige vrouw/man. Het staat niet voor niets in de tegenwoordige tijd. Er staat niet 'zal geheiligd worden', nee er staat 'is geheiligd'. Maar waarom is hij dan geheiligd. Dat volgt in vers 14b. Terwille van de kinderen. In Israel is het zo dat een Israeliet alleen Israeliet is als zijn moeder dat is. Daarom zegt dit stuk ook, dat als 1 van beide partners een christen is de ander dat ook is. Zo zijn dan ook de kinderen geheiligd en rein verklaard, want het hele gezin is heilig, zowel man als vrouw.

Zolang kinderen in het huisgezin blijven zijn zij geheiligd. Dat is nog geen garantie dat de kinderen later ook daadwerkelijk zich tot God bekeren. Zeer zeker niet, want dat is een verantwoordelijkheid die ieder mens heeft tot God en tot niemand anders.

Laten we daarom ophouden te denken in hokjes of hoe bekering in zijn werk gaat, want is dat niet een zaak van God? Wie zijn wij dat wij kunnen beslissen wat bekering is hoe dat in zijn werk gaat of meer van dergelijke onzin, die de boze ons in fluistert. Zijn wij als de 3 vrienden van Job die denken dat wij weten hoe God handelt? Of zijn wij als Elihu die de 3 vrienden terechtwijst, omdat zij Job lasteren en niet rechtspreken over God.
Bekering is een zaak tussen God en ieder mens apart. Hoe God dit bewerkt is Zijn zaak. Onze zaak is dat wij die genade uitstralen die wij uit onze bekering hebben gekregen.

Zij die nog niet geloven of twijfelen over het geloof, wil ik graag het volgende geven.
Bekeert u, want het evangelie is ook zonder meer voor jullie om niets. Yeshua zei dat hij niet gekomen is voor wie (denken) gezond zijn, maar voor wie verloren dreigen te gaan.
Niet op basis van je prestaties niet op basis van je goede werken, niet op basis dat je braaf iedere zondag 2x de kerkbanken warm houd, maar alleen op basis van toegeven aan God dat je leven zinloos is geworden en met Hem verder wilt.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 apr 2003 22:33

Kiest dan heden, wie gij dienen zult.

Bekering geen keuze?.... Er wordt toch gevraagt om te kiezen.
Wie wil jij dienen? God of de Wereld.
Je weet dat je bij God beter uit bent, maar toch kies je steeds weer de wereld. Breng deze nood bij God. En hij zal jou kiezen.

Zoekt en gij zult vinden. Klopt en hij zal open doen!
Het blijft de keuze van God of hij open doet.
Maar jij mag kloppen zolang tot hij open doet.

joris

Berichtdoor joris » 05 apr 2003 23:26

bekeerdt u!!!!

ja maar, dat moet God toch doen?

bekeert u!!!!

zou ik dat toch zelf kunnen?

Later in de hemel: waarom heb je mij zo verdriet gedaan?

U hebt mij verdriet gedaan, u hebt mij nooit bekeerd!

Je wilde niet, lieverd

U wilde niet, want ik zat op u te wachten!

de zoon liep naar de vader, jongen. De vader stond op de uitkijk. J
ij bleef bij je onreine varkens zitten mokken. Je lijkt die oudste broer wel die vroeg: nooit heeft u mij mjn deelgegeven. Jongen, alles wat ik heb is al van jou, je leeft al in je eigendom je bent immers mijn zoon. Kom, we gaan feestvieren!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 apr 2003 12:17

joris schreef:Later in de hemel: waarom heb je mij zo verdriet gedaan?

Je wilde niet, lieverd

de zoon liep naar de vader, jongen. De vader stond op de uitkijk. J
ij bleef bij je onreine varkens zitten mokken. Je lijkt die oudste broer wel die vroeg: nooit heeft u mij mjn deelgegeven. Jongen, alles wat ik heb is al van jou, je leeft al in je eigendom je bent immers mijn zoon. Kom, we gaan feestvieren!

Ik denk dat dit nooit een antwoord zal zijn van een onbekeerde.

Ik denk dat het eerder is:
Heere ik heb gezondigt, en heb niet naar u geluistert. U heeft mij de kans gegeven maar ik heb hem afgewezen.

Ik wilde niet, en heb u nooit gevraagt om mij deze wil te geven.

Wij hebben deze wil niet. Maar God wil ons deze wil wel geven.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 06 apr 2003 13:03

hijwel schreef:U hebt mij verdriet gedaan, u hebt mij nooit bekeerd!
Ik denk dat dit nooit een antwoord zal zijn van een onbekeerde.

Ik denk dat het eerder is:
Heere ik heb gezondigt, en heb niet naar u geluistert. U heeft mij de kans gegeven maar ik heb hem afgewezen.

Ik wilde niet, en heb u nooit gevraagt om mij deze wil te geven.

Wij hebben deze wil niet. Maar God wil ons deze wil wel geven.

Waarom maken we het zo moeilijk voor onszelf en voor onze medemens?
Willen wij wel echt bekeert zijn of hebben wij toch nog de wereld en zijn geneugten meer lief, dan God?

Het enige dat wij hoeven te doen is dank u wel te zeggen op de genade van God.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 apr 2003 17:54

hoevaak kies jij nog de kant van de wereld?
Wil jij van nature God dienen? We zijn niet voor nx gevallen in het paradijs. Vraag God of hij die wil weer in je wil werken.
Klopt net zolang tot hij opendoet. Hij wil dat wij het vragen. Hij wil dat wij zoeken.
en niet aleen dank je wel zeggen, hij wil er om gevraagt worden.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 06 apr 2003 19:51

hijwel schreef:hoevaak kies jij nog de kant van de wereld?
Wil jij van nature God dienen? We zijn niet voor nx gevallen in het paradijs. Vraag God of hij die wil weer in je wil werken.
Klopt net zolang tot hij opendoet. Hij wil dat wij het vragen. Hij wil dat wij zoeken.
en niet aleen dank je wel zeggen, hij wil er om gevraagt worden.

Dat klopt niet met wat de bijbel zegt. De bijbel heeft het ook over kloppen alleen dan door Yeshua:
Openbaring 3:20-21
20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen , Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.
21 Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon.

Mattheus 11:28 Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven;

Ook heel bekend is het schilderij volgens mij van Rembrandt van Rijn, waarop een deur staat met alleen een deurklink aan de binnenkant.
Yeshua staat buiten afgebeeld en de mens binnen. De mens heeft de verantwoording om Yeshua binnen te laten.

Wij zijn het niet die staan te kloppen, want wij zoeken Hem helemaal niet, je (=Hijwel) zegt het ook zelf dat wij Yeshua niet van naturen dienen. Nee het is Yeshua zelf, die klopt. Wij moeten dan nog wel open doen en dat is bekering.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 apr 2003 08:03

Mattheus 11:28 Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.
Waarvan ben je dan vermoeit en belast? van het zoeken naar hem, je komt met de nood dat je zelf niet kan bekeren tot Hem en je vraagt aan Hem of hij je rust wil geven. En Hij zal u rust geven.

Lukas 11: 9=10

En ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden; klopt en u zal opengedaan worden. Want een iegelijk die bidt die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden.

joris

Berichtdoor joris » 07 apr 2003 16:51

om het gecompliceerd te maken: volgens mij gaan beide teksten over gelovigen! En geven ze dus precies weer wat ik bedoel: kom nou maar! mijn juk is zacht! Niet de wet is deleermeester, maar Jezus, want Hij is zachtmoedig:
"laat allen die gebukt gaan onder zware lasten, bij mij komen; ik zal verlichting geven. Neem mijn juk op u en laat mij uw leermeester zijn, want ik ben zachtmoedig en eenvoudig. Bij mij zult u rust vinden."

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 apr 2003 19:41

joris schreef:om het gecompliceerd te maken: volgens mij gaan beide teksten over gelovigen! En geven ze dus precies weer wat ik bedoel: kom nou maar! mijn juk is zacht! Niet de wet is deleermeester, maar Jezus, want Hij is zachtmoedig:
"laat allen die gebukt gaan onder zware lasten, bij mij komen; ik zal verlichting geven. Neem mijn juk op u en laat mij uw leermeester zijn, want ik ben zachtmoedig en eenvoudig. Bij mij zult u rust vinden."

over gelovigen of voor gelovigen.
Als het over gelovigen gaat is het dan ook voor ongelovigen. En als het voor de gelovigen is is het dan ook voor de ongelovigen?

Terug naar “Archief”