Maar dan ligt alles toch vast?Raido schreef:Er ligt niets vast, Hij weet alleen alles.
Moderator: Moderafo's
Machiavelli schreef:Maar dan ligt alles toch vast?Raido schreef:Er ligt niets vast, Hij weet alleen alles.
Als we aannemen dat God boven de tijd staat, moet de gedachte van voorkennis zonder voorbestemming niet vreemd zijn.
Smurffie schreef:Als we aannemen dat God boven de tijd staat, moet de gedachte van voorkennis zonder voorbestemming niet vreemd zijn.
*Brainstormt*
Wat is uiteindelijk het verschil? Voorkennis of voorbestemming?
Ergens vind ik het altijd vreemd..zo van; 'God ziet met lede ogen aan hoe zijn plannen ten uitvoer worden gebracht door de mensheid zelf'. Of denk ik nu erg krom
Is dat zo? Immers, als God weet welke keus wij maken, ligt onze keuze in feite al vast, waardoor wij eigenlijk geen keuze meer hebben.parsifal schreef:Ik ben er zelf niet uit. Ik geloof dat de mens in zekere zin vrijheid heeft. Dit lijkt me ook niet strijdig met Gods almacht. God kan afzien van ons dwingen te doen wat Hij wil dat we doen. Omdat onze vrijheid in Zijn wil ligt opgeslagen. Als er voorbestemming is dan ontken je onze vrijheid min of meer, is er voorkennis, dan is onze vrijheid er nog steeds.
Nee, want het is een keuze van God of wij naar de Hel zouden gaan. Wie geloofd in dubbele predestinatie, waarbij God mensen actief voorbestemd voor zowel de hel; als de hemel, kán niet geloven in de 100% verantwoordelijkheid van de mensheid omtrent hun verdoemenis.Machiavelli schreef:Maar dan ligt alles toch vast?Raido schreef:Er ligt niets vast, Hij weet alleen alles.
Machiavelli schreef:Is dat zo? Immers, als God weet welke keus wij maken, ligt onze keuze in feite al vast, waardoor wij eigenlijk geen keuze meer hebben.parsifal schreef:Ik ben er zelf niet uit. Ik geloof dat de mens in zekere zin vrijheid heeft. Dit lijkt me ook niet strijdig met Gods almacht. God kan afzien van ons dwingen te doen wat Hij wil dat we doen. Omdat onze vrijheid in Zijn wil ligt opgeslagen. Als er voorbestemming is dan ontken je onze vrijheid min of meer, is er voorkennis, dan is onze vrijheid er nog steeds.
parsifal schreef:Smurffie schreef:Als we aannemen dat God boven de tijd staat, moet de gedachte van voorkennis zonder voorbestemming niet vreemd zijn.
*Brainstormt*
Wat is uiteindelijk het verschil? Voorkennis of voorbestemming?
Ergens vind ik het altijd vreemd..zo van; 'God ziet met lede ogen aan hoe zijn plannen ten uitvoer worden gebracht door de mensheid zelf'. Of denk ik nu erg krom
Ik ben er zelf niet uit. Ik geloof dat de mens in zekere zin vrijheid heeft. Dit lijkt me ook niet strijdig met Gods almacht. God kan afzien van ons dwingen te doen wat Hij wil dat we doen. Omdat onze vrijheid in Zijn wil ligt opgeslagen. Als er voorbestemming is dan ontken je onze vrijheid min of meer, is er voorkennis, dan is onze vrijheid er nog steeds.
Daarom geloof ik dat God alles weet, en dus weet wie er later in de Hemel zullen zijn; daar is Hij God voor.
parsifal schreef:Machiavelli schreef:Is dat zo? Immers, als God weet welke keus wij maken, ligt onze keuze in feite al vast, waardoor wij eigenlijk geen keuze meer hebben.parsifal schreef:Ik ben er zelf niet uit. Ik geloof dat de mens in zekere zin vrijheid heeft. Dit lijkt me ook niet strijdig met Gods almacht. God kan afzien van ons dwingen te doen wat Hij wil dat we doen. Omdat onze vrijheid in Zijn wil ligt opgeslagen. Als er voorbestemming is dan ontken je onze vrijheid min of meer, is er voorkennis, dan is onze vrijheid er nog steeds.
Niet perse, stel ik ga terug met een tijdmachine (die ik gisteren echt uitgevonden heb) naar de oevers van de Rubicon zo'n tweeduizend jaar geleden. En ik zie daar een of andere kerel met een lange mantel. Zowaar ik weet wat hij gaat zeggen "Veni, Vidi, Vici". Koos Caesar zelf voor deze woorden? Ik denk het wel. Maar toch wist ik het al. Als God nu boven de tijd staat. Dan is ons voorbeeld van tijdreizen toch niet te ver gezocht?
Marnix schreef:Precies. Dat God alles weet wil nog niet zeggen dat Hij ook alles heeft vastgelegd.
Logischerwijs gezien wist God dat Satan zou vallen, maar dat bestuurde Hij niet.Hoe kan God iets weten wat Hij tegelijkertijd niet zo heeft bestuurd?
Almacht houdt in dat Hij bij machte is alles te doen wat Hij wil en dat er geen beperkingen zijn in zijn voor Hem. Blijkbaar gebruikt God deze almacht echter bij lange na niet altijd.Het lijkt me dat je wel Gods alwetendheid onderschrijft, maar niet zijn almacht
De goddelijke voorzienigheid bestaat uit de beschikkingen waardoor God met wijsheid en liefde al de schepselen naar hun uiteindelijk doel leidt. Dat wil niet zeggen dat Hij dat actief doet; ik zie ' vooral' dat God werkt door handen van mensen, de ene doet dit en daar komen andere dingen uit voort. Oorzaak en gevolg stapelen zich op, en uit elke keuze komt een volgende voort. Houdt God het ecologische systeem in stand? Hoe kan het dan dat als wij daar iets uit halen het systeem scheef gaat lopen en vaak ook kapot gaat? Heeft de voorzienigheid van Hem dat dan voorzien, of laat God dat gewoon toe..voorzienigheid
Raido schreef:Logischerwijs gezien wist God dat Satan zou vallen, maar dat bestuurde Hij niet.Hoe kan God iets weten wat Hij tegelijkertijd niet zo heeft bestuurd?Almacht houdt in dat Hij bij machte is alles te doen wat Hij wil en dat er geen beperkingen zijn in zijn voor Hem. Blijkbaar gebruikt God deze almacht echter bij lange na niet altijd.Het lijkt me dat je wel Gods alwetendheid onderschrijft, maar niet zijn almacht
elbert schreef:Marnix schreef:Precies. Dat God alles weet wil nog niet zeggen dat Hij ook alles heeft vastgelegd.
Hoe kan God iets weten wat Hij tegelijkertijd niet zo heeft bestuurd?
Het lijkt me dat je wel Gods alwetendheid onderschrijft, maar niet zijn almacht en voorzienigheid.
Marnix schreef:Precies. Dat God alles weet wil nog niet zeggen dat Hij ook alles heeft vastgelegd. Natuurlijk blijven er dan vragen over. Bijvoorbeeld deze: het zou wel ten dele tegen de DL ingaan die zegt dat mensen niet op basis van voorziene keuzes worden uitverkoren of verworpen.... maar waarom zou uitverkiezing dan voor de grondlegging van de wereld toch al hebben plaatsgevonden.... en houdt dat ook in dat verwerping ook al voor die tijd er was? en op basis waarvan dan?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten