HSP (Hoog Sensitieve Personen)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 05 apr 2006 18:20

Tobbe schreef:(...)hypersensitive person zijn.
Het is trouwens: Highly Sensitive Person. 8)

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 05 apr 2006 18:22

André schreef:

Dan stond het in de startersreactie verkeerd.
En snapte je het zo niet? 8)

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 05 apr 2006 18:22

Deze mevrouw ehh..HSPAfbeelding gaat met een HSP-ruimtevaartschip naar de HSP-planeet, waar allemaal andere HSP's zijn en gaan we lekker hoogsensitief zijn. en hier niet meer in het HSP-topic reageren. Laat iedereen lekker denken dat ik niet spoor..boeien. AfbeeldingSchijnbaar snappen ze niet dat ik gewoon een mens ben!Afbeelding

bye bye *zwaait*

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 apr 2006 18:25

André schreef:

Nee, Personality. 8)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 apr 2006 18:26

Aragorn schreef:
André schreef:

Nee, Personality. 8)
Ik wilde het net gaan verbeteren.. een persoon is wel iets anders als een persoonlijkheid. Misschien verklaard dat ook sommige reacties.. Niemand is één HSP, maar heeft een hoogsensitieve persoonlijkheid.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 05 apr 2006 18:33

Raido schreef:
Aragorn schreef:
André schreef:

Nee, Personality. 8)
Ik wilde het net gaan verbeteren.. een persoon is wel iets anders als een persoonlijkheid. Misschien verklaard dat ook sommige reacties.. Niemand is één HSP, maar heeft een hoogsensitieve persoonlijkheid.

Aahh ja! Ik ben misleid door de topicstartster. HSP werd gepresenteerd als een heel mens, maar 't is dus maar een deeltje.

Overnieuw! *jaja, dat is geen Nederlands maar het klinkt leuker*

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 05 apr 2006 18:55

Tobbe schreef:
Raido schreef:
Aragorn schreef:
André schreef:

Nee, Personality. 8)

Aahh ja! Ik ben misleid door de topicstartster. HSP werd gepresenteerd als een heel mens, maar 't is dus maar een deeltje.

Ja Tobbe, je bent hier inderdaad nu aan het zeiken (zoals je in een ander topic aangaf graag te doen, dus het zijn je eigen woorden). Wat is het voor flauwekul te zeggen dat je misleid bent door Marina?
Als je je iets meer in hsp had verdiept (stel je voor DAT je het zou doen!) dan zou je dat al lang geweten hebben.

In elk geval dit nog even: mensen met een hoogsensitieve persoonlijkheid voelen zich enorm snel aangesproken door iets en voelen zich ook vaak erg schuldig. Het is misschien negatief, maar ze zien dan ook vaak de wereld niet meer helemaal reeel. Dat verklaart denk ik wel de reacties van Raido en Marina enigszins. ikzelf (ja Aragorn, ik ben toch wel een hsp) heb me bewust wat ingehouden, waarschijnlijk is het daarom dat ik hier nog ben.

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 05 apr 2006 19:16

joos schreef:
Tobbe schreef:
Raido schreef:
Aragorn schreef:
André schreef:

Nee, Personality. 8)

Ja Tobbe, je bent hier inderdaad nu aan het zeiken (zoals je in een ander topic aangaf graag te doen, dus het zijn je eigen woorden). Wat is het voor flauwekul te zeggen dat je misleid bent door Marina?
Als je je iets meer in hsp had verdiept (stel je voor DAT je het zou doen!) dan zou je dat al lang geweten hebben.

In elk geval dit nog even: mensen met een hoogsensitieve persoonlijkheid voelen zich enorm snel aangesproken door iets en voelen zich ook vaak erg schuldig. Het is misschien negatief, maar ze zien dan ook vaak de wereld niet meer helemaal reeel. Dat verklaart denk ik wel de reacties van Raido en Marina enigszins. ikzelf (ja Aragorn, ik ben toch wel een hsp) heb me bewust wat ingehouden, waarschijnlijk is het daarom dat ik hier nog ben.

Niet alleen hoogsensitief maar ook vrij snel geïrriteerd merk ik. Mijn vorige reactie was uiteraard niet serieus bedoeld maar goed, op dat gebied dus weer niet zó sensitief.

Enfin, ik zei aan het begin van dit topic al, dat het topic veranderd moest worden in een soort lotgenotenidee (neenee, niet verkeerd bedoeld) als er niet op een kritische manier over gepraat kon worden. Maar dat scheen toen onzin te zijn, dus ja, dan wordt er met een kritisch oog naar gekeken. En dat komt toevallig niet alleen van mij.

Overigens heb ik niet gezegd dat ik me er niet in verdiept heb (ik heb wel degelijk gezocht naar informatie maar ik kwam overal voornamelijk van die lijsten tegen die elkaar vaak tegenspraken). Daarom heb ik steeds gepleit voor een wat exactere definiëring van HSP. Zodat niet elke figuur zich dit aanmatigt, maar degenen die écht dergelijke symptomen hebben, kijken naar wat de diepere oorzaak ervan is en aan de hand daarvan de negatieve kant van die verschijnselen proberen te bestrijden.

Vriendelijke groet!

btw. ik had toch mooi gelijk, Aragorn! 8)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 apr 2006 20:09

Tobbe schreef:btw. ik had toch mooi gelijk, Aragorn! 8)

Maar ik ook en op mijn gelijk ben ik trotser aangezien jouw gelijk je slechts door het lot in de schoot is geworpen. 8)

Maar het blijft een beetje een vaag labeltje voor mij. Ik kan bijvoorbeeld zeker wel geraakt worden door muziek (hoe strelen The Doors mijn oortjes nu! :wink: ), maar raak weer helemaal niet ontregeld door een veelheid aan prikkels. In hoeverre hebben alle mensen die zich hier hsp noemen er eigenlijk echt last van bij hun dagelijks functioneren?

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 05 apr 2006 20:15

Aragorn schreef:Maar het blijft een beetje een vaag labeltje voor mij. Ik kan bijvoorbeeld zeker wel geraakt worden door muziek (hoe strelen The Doors mijn oortjes nu! :wink: ), maar raak weer helemaal niet ontregeld door een veelheid aan prikkels. In hoeverre hebben alle mensen die zich hier hsp noemen er eigenlijk echt last van bij hun dagelijks functioneren?

Last... je leert er geleidelijk aan mee om te gaan. Dat is een heel proces. Je hebt meer rust en regelmaat nodig (denk ik) dan een gemiddeld mens. Wanneer er ineens heel veel dingen moeten gebeuren komt alles op me af. dat is denk ik niet typisch hsp, maar ik denk dat een hsper daar wel meer last van heeft. En dat voorbeeld wat Raido gaf, van die mensen die tegen de richting in lopen, dat is wel heel kenmerkend. Als hsper heb je veel het gevoel dat de wereld op je af komt en over je heen loopt en dat je nergens heen kunt. Dat is het beangstigende. Ik denk dat dat beeld eigenlijk heel treffend is, voor al het beleven en daarmee ook voor het functioneren. Hsp's hebben daarom meer rust nodig en soms ook meer tijd. Ik word bijvoorbeeld helemaal gestoord als ik moet leren of wat ingewikkelds moet lezen en daarbij last heb van prikkels die ik niet wil (geuren of geluid), dan word ik daardoor zo geobsedeerd (dat rode jasje in Raido's voorbeeld) dat het echt niet meer lukt..
Het is misschien wel een beetje een vaag verhaal.. :|

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 05 apr 2006 20:16

Aragorn schreef:
Tobbe schreef:btw. ik had toch mooi gelijk, Aragorn! 8)

Maar ik ook en op mijn gelijk ben ik trotser aangezien jouw gelijk je slechts door het lot in de schoot is geworpen. 8)

Geen sprake van, ik vertrouwde op mijn mij nimmer verlatende intuïtie. 8)

Ik heb dan ook nog meteen twee vragen aan de mensen met de verschijnselen hierboven besproken.

Hoe merk je dat je meer van die prikkels krijgt dan een doorsnee figuur? En dan bedoel ik vooral dat niemand van een ander weet hoeveel prikkels die krijgt, ondanks de beste communicatie.

Attenderen mensen je er weleens op dat je uitzonderlijk reageert ofzo?
Laatst gewijzigd door Tobbe op 05 apr 2006 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.

André

Berichtdoor André » 05 apr 2006 20:17

Ik heb er hinder van in mijn dagelijks functioneren, echter ik pas in meer dan 1 hokje.

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 05 apr 2006 20:23

Tobbe schreef:Ik heb dan ook nog meteen twee vragen aan de mensen met de verschijnselen hierboven besproken.

Hoe merk je dat je meer van die prikkels krijgt dan een doorsnee figuur? En dan bedoel ik vooral dat niemand van een ander weet hoeveel prikkels die krijgt, ondanks de beste communicatie.

Attenderen mensen je er weleens op dat je uitzonderlijk reageert ofzo?

Ja dat merk ik zeker. Als andere mensen wél kunnen functioneren met min of meer diezelfde prikkels, dan blijkt dat ik minder kan hebben.
Als andere mensen niet bepaalde signalen oppakken waar ik last van heb, dan merk ik dat ook daarin.
Ik kan het ook niet helemaal uitleggen..
In elk geval weet ik dat hsp's in het verleden vaak 'extreme gevoelsmensen' oid werden genoemd. En dat is sowieso denk ik al een al- of niet herkenningspunt. Tobbe, het lijkt me sterk als jij jezelf gevoelsmens zou noemen bijvoorbeeld...

Of andere mensen mij erop attenderen dat ik uitzonderlijk reageer? Jawel, mensen staan er soms verbaasd van, waar ik last van heb merken zij niets van. Bijvoorbeeld. Waar ik echt een pas op de plaats moet maken, kunnen zij nog vrolijk doorhollen. En dan zijn ze wel eens verbaasd dat ik 'nu al' niet meer kan ofzo...

André

Berichtdoor André » 05 apr 2006 20:26

Ik zal b.v. niet naar een bios, popconcert of kerkdienst gaan.
Reden: TE lang TE veel lawaai.
B.v. een meeting van RW is voor mij een 'overwinning', de dag erna kom ik niet uit bed, dat is dan de reactie van je psyche, ofzo.
De prikkels moeten dan nog verwerkt worden o.i.d.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 apr 2006 20:29

André schreef:Ik zal b.v. niet naar een bios, popconcert of kerkdienst gaan.
Reden: TE lang TE veel lawaai.
B.v. een meeting van RW is voor mij een 'overwinning', de dag erna kom ik niet uit bed, dat is dan de reactie van je psyche, ofzo.
De prikkels moeten dan nog verwerkt worden o.i.d.
Ik dacht laat ik het nou eens niet zeggen... maar het is ook een van de redenen waarom ik nog niet naar een concert ben geweest. Ik vind In Flames erg woest (letterlijk en figuurlijk), sta thuis te springen en schreeuwen op hun muziek, zou best een concert willen bezoeken...

Maar al die mensen, en al dat geluid... ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”